Forsterkere Brukt budsjett'ish forsterker anbefaling

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
4 string: De store britiske merkene følger en klassisk, over hundre år gammel formel. Skjønner du ETT av dem er veien svært kort før du skjønner de andre også. Filosofiene har avgjørende forskjeller, men også tydelige likheter. Kryssmatchpotensialet er høyt. Og merkets soniske , individuelle sjel er oppe i dagen for den som veit å lytte. Også om komplette ettmerkessystemer står i direkte sammenligning. Evt som Mix & match: Funker det i et anlegg med Rega, funker det mao svært ofte med Exposure eller Audiolab også..Eksempelvis.. Valgene blir da ikke fullt så kompliserte..Det er ikke verre enn det😎 A punch well above its Weight..det er en annen definisjon av britisk HiFi..Slår hardt fra seg godt over sin klasse..for den som skjønner, altså…
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
4 string: De store britiske merkene følger en klassisk, over hundre år gammel formel. Skjønner du ETT av dem er veien svært kort før du skjønner de andre også. Filosofiene har avgjørende forskjeller, men også tydelige likheter. Kryssmatchpotensialet er høyt. Og merkets soniske sjel Ligger oppe i dagen for den som veit å lytte. Funker det i et anlegg med Rega, funker det mao svært ofte med Exposure eller Audiolab også..Eksempelvis.. Valgene blir da ikke fullt så kompliserte..Det er ikke verre enn det😎
Når flere helt åpenbart gjør nar av deg, skjønner du det ikke? Eller er du så ignorant? Jeg stiller deg stadig spørsmål rundt dine voldsomme erfaringer, men du lar svarene vente på seg? Hvordan skal man formidle til deg at du må tone ned galskapen din litt? Det du holder på med er ikke greit, å det koster folk penger når noen faller for tullprat ditt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Norske hjem ligner ikke på engelske hjem, derfor er den "engelske formelen" litt bortkastet å bruke.

Personlig ville jeg holdt meg unna engelsk lydende forsterkere som Cambridge, Xindak (kinesisk men allikevel engelsk lyd) til engelske høyttalere. Det blir for ullen mellomtone, slitsomt å høre på i mer enn 5 min. og ender med øresus over 70dB når man hører på musikk. Mest mulig nøytral lydende forsterker til engelske høyttalere er fin match, om man da ikke liker masete mellomtone..
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.286
Antall liker
9.370
Sted
Interiore Simplicitate
4 string: De store britiske merkene følger en klassisk, over hundre år gammel formel. Skjønner du ETT av dem er veien svært kort før du skjønner de andre også. Filosofiene har avgjørende forskjeller, men også tydelige likheter. Kryssmatchpotensialet er høyt. Og merkets soniske , individuelle sjel er oppe i dagen for den som veit å lytte. Også om komplette ettmerkessystemer står i direkte sammenligning. Evt som Mix & match: Funker det i et anlegg med Rega, funker det mao svært ofte med Exposure eller Audiolab også..Eksempelvis.. Valgene blir da ikke fullt så kompliserte..Det er ikke verre enn det😎 A punch well above its Weight..det er en annen definisjon av britisk HiFi..Slår hardt fra seg godt over sin klasse..for den som skjønner, altså…
Det er ganske åpenbart at jeg ikke skjønner ETT av dem en gang, men det får jeg leve med. :)

Jeg oppfatter din tilnærming noe avleggs, det er nesten som et tilbakeblikk på svunne tiders kulørte hifi-blader. Og ære være entusiasme og glød, men jeg tror dessverre ikke du hjelper noen særlig mye med dine utgreiinger og anbefalinger. Jeg merker meg at du titt og ofte utfordres her inne på kombinasjoner du anbefaler, og hvordan du kan ha hatt anledning til å høre alt dette. Jeg mistenker at du anbefaler med utgangspunkt i din innsikt i enkelte merker og deres kryssmatchingspotensiale, basert på ideologiske lydidealer type britisk, amerikans osv. Har jeg rett eller har du faktisk hørt alt sammen?

Uansett, don't mind me. Jeg er bare en gammel grinebiter, men i beste mening ville det nok være bra å tone ned patosen noe. Du har førstehåndserfaring med litt av hvert har jeg skjønt, kanskje det er nok å dele det. Og i alle fall dempe skåsikkerheten bittelitt på det du ikke har personlig erfaring med.

Ikke ment som noen vendetta mot deg dette @Auditor, men noen ganger blir det litt mye ser du. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NA-X: Storbritannia og Norge er likere enn du tror. Dessuten, formelen har lite og ingenting med rombeskaffenhet å gjøre, sålenge du ikke feilaktig baserer den utelukkende på høyttalerstørrelse. Det kan du ikke, da denne formelen hovedsaklig har med TUNING AV ELEKTRONIKKEN, og soniske prioriteringer å gjøre. Enten liker du britisk Hi-Fi, eller så gjør du ikke det. Men gjør du det, lærer du fort å bruke filosofi og signatur for å skape synergi..Likheter og forskjeller gjør sitt til at dette over tid blir ganske enkelt. For signaturen ligger helt oppe i dagen…Du har da eid masse Naim? Få merker er så tydelige på filosofi og signatur som dem…Det gjør at partnervalg blir lettere enn å sovne på natta. Som Exposure og Rega FORTELLER de deg hva de VIL kobles opp med.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
NA-X: Storbritannia og Norge er likere enn du tror. Dessuten, formelen har lite og ingenting med rombeskaffenhet å gjøre, sålenge du ikke feilaktig baserer den utelukkende på høyttalerstørrelse. Det kan du ikke, da denne formelen hovedsaklig har med TUNING AV ELEKTRONIKKEN, og soniske prioriteringer å gjøre. Enten liker du britisk Hi-Fi, eller så gjør du ikke det. Men gjør du det, lærer du fort å bruke filosofi og signatur for å skape synergi..Likheter og forskjeller gjør sitt til at dette over tid blir ganske enkelt. For signaturen ligger helt oppe i dagen…Du har da eid masse Naim? Få merker er så tydelige på filosofi og signatur som dem…Det gjør at partnervalg blir lettere enn å sovne på natta. Som Exposure og Rega FORTELLER de deg hva de VIL kobles opp med.
Det jeg snakker om av rom er mer akustikk, overflater, mur/tre/gips og møblering. Engelsk tuning passer ikke nødvendigvis godt til norsk møblering.
Tuning i engelske høyttalere sammen med engelske forsterkere er en dårlig combo, men kombinerer man engelsk forsterkeri sammen med noe typisk tysk eller dansk av høyttalere på tuningsiden så låter det gjerne bra synes jeg. Det jeg reagerer på dobbel-engelsk er den utrolig slitsomme mellomtonen.. Har aldri eid Naim, og kommer nok ikke til å eie det heller. Den synergien du snakker om er heller dårlig for min del, fått og sett flere anbefalinger her inne på slikt og det er mest for pling-plong musikk med få toner om gangen IMO. Den såkalt "varme" lyden blir såpass for meget, og fremkaller dotter i ørene selv på lavt volum og etter bare få minutter som igjen fremkaller hodepine.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Ble litt avsporing i tråden her :D

Hva ville dere valgt av en Primare i22 DAC eller Rega Brio R til ca. samme pris (4000’ish)?
 
P

parafinoksen

Gjest
Ble litt avsporing i tråden her :D

Hva ville dere valgt av en Primare i22 DAC eller Rega Brio R til ca. samme pris (4000’ish)?
Jeg har ikke hørt Primaren, og er selv Rega Brio R-eier (fornøyd som sådan), men jeg kan ikke skjønne annet enn at Primaren må være et bedre kjøp med flere «hestekrefter» og inkludert DAC-modul. Men hvilken forsterker som passer best til B&W, det aner jeg ikke.
 

1simen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.09.2019
Innlegg
88
Antall liker
56
Sted
Asker
Ble litt avsporing i tråden her :D

Hva ville dere valgt av en Primare i22 DAC eller Rega Brio R til ca. samme pris (4000’ish)?
Brukte en i22 med CM9 en periode for en del år siden, funket helt greit, men tror nok i30 er en del bedre hvis man kan få det til noenlunde samme pris. Ikke prøvd Rega’en så vet ikke hvordan de står seg mot hverandre.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
i30 blir noe dyrt synes jeg. Fikk forresten et tilbud om en i21 til 3100. Har forstått det slik at denne er en klasse A/B. i22 er klasse D, men har innebygd DAC. Verdt i overkant av en tusenlapp ekstra?
 
P

parafinoksen

Gjest
Ser på hifiengine.com at i21 ble laget fra 2005-2009 og i22 fra 2011-2016, så det kommer jo litt an på alder på enhetene. 2005 begynner å bli lenge siden.

Personlig liker jeg atskilte bokser, så jeg ville kanskje valgt en sen i21 og eventuelt kjøpt en ekstern DAC utenom (jeg hadde Topping E30 til 1499,-, som er en fin-fin DAC). Men hvis du liker minst mulig mikk-makk og bokser og DAC ikke er så viktig for deg, virker i22 som et godt valg. Sett denne https://www.stereophile.com/content/primare-i22?

Men la meg understreke: Jeg bare drodler høyt her. Jeg har ikke hørt verken 21 eller 22 og vet ikke hvilken som passer best til dine høyttalere.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn