Forsterkere Brukt budsjett'ish forsterker anbefaling

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Enig med Pelsjeger her. Gikk fra Cayin 252b til Arcam fmj a32 og fikk et betydelig løft på de fleste områder. Prøvde også Hegel samtidig( mulig en H1) i samme periode som gikk rett ut i sammenligning med Arcam. Gikk så fra Arcam til Audio Research preamp og Primare effekt og fikk et ytterligere løft, men kunne fint levd med Arcam Fmj. Ligger en omtale på Audoiphile.no.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
kostet rundt 17-18 tusen for alt for mange år siden. Et trygt valg etter min mening.
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Ligger noen Denon PMA-700AE'r på Finn til noen få tusenlapper. God forsterker til 685 serien.

Frog79
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
Det ligger en XTZ A100D3 på Finn til 4000. Synes det er en forsterker som gir mye for pengene. Har vel både dac og riia trinn. Alt i en boks. Men er stor og tung.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MK9: De Bowersene er litt krasse i toppen, så hvis du har låst budsjettet, hent inn en Rega Brio R👍🎶 Bedre integrert formidler finnes ikke til under fem tusen brukt..Og RIAAen er eksepsjonelt god. Disse to merkene var i sin tid en mye valgt match hos Klubben, og det var mer enn EN grunn til det..Arcamen kunne funka, men da hovedsaklig fordi forsyninga er større, omtrent som Elex R. Det Arcam var omtrent uslåelige på var CD-spillere, og større Diva-modeller derav skuffa ALDRI meg. Men forsterkerne kunne så definitivt låte daft, hvis match var feil..Forresten er et salg av både Denonen og suben din kanskje den letteste veien til en passende forsterker her…gjør dette riktig, så trenger du ingen sub😈
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Jeg ville heller hatt Rega Brio enn Arcam'en som står foreslått over her.En sånn har jeg hatt og den skuffet veldig synes jeg.Lyden var daff og ullen iallefall på mitt anlegg.Solgte den til en på sentralen her og såg den var tilsalgs igjen ikke lenge etter.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Medlem: Klassisk feilmatch , vel? Arcam funker på Bowers, de..men ikke for alle og med alt. Regaer er nok mer allround da..selv om de også kanskje skinner mest med jazz, akustisk, pop av klassisk merke og desslike. Jeg var selv ultraheldig i 2020, og fant en strøken Exposure 1010, hvis egenskaper på mine Focal monitorer fint kan sammenlignes med nevnte Brio og det den gjør på en liten Bowers 600. Like glad i både den og Brio, jeg. Exposure er dog ikke mitt valg på B&W..Til det låter de altfor nøytralt og har forsyninger som omtrent krever impedanskurve/følsomhet fra horn for å funke. Det har Focal😎 Og Arcams varme, fine presentasjon passer inn dersom du vil ha liv i for eksempel horn- sonisk legger jeg dem et sted MELLOM Marantz og klassisk Doxa..
 
Sist redigert:

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Ligger an til å bli Primare i21. Fått tilbud på en NAD AMP1 til rundt 2.000, men føler at denne blir fort utdatert, og selvfølgelig ikke så bra som Prima hehe :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MK9: Den burde funke, den..Kombiner med en Primare NP5 av nyere type, så er streaminga også godt i boks. Forsterkeren er noen år gammel nå, men den har klassisk nordisk layout, basert på Mike Bladelius` kretser og tanker om hvordan en logisk forsterker er. Forsynt godt, med en gjennomsiktig signalbehandling og bra komponenter, bygget for å vare👍 Bowersene vil hjelpe den til et videre liv. Tipper du blir godt fornøyd med den.
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
MK9: Den burde funke, den..Kombiner med en NP5 av nyere type, så er streaminga også godt i boks.
Du har som vanlig eid alt du tipser om igjen? Å full kontroll på alle kombinasjoner?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ligger an til å bli Primare i21. Fått tilbud på en NAD AMP1 til rundt 2.000, men føler at denne blir fort utdatert, og selvfølgelig ikke så bra som Prima hehe :)
Har du kjøpt Primare? sjekk innmaten, bare en tom boks med en Trafo?? Du blir lurt til å kjøpe skrot.
Hvis du ser på bilder av innmaten, så er det ganske triste greier. Lær deg å være kritisk til absolutt alt folk sier til deg om hi-fi. Jeg har holdt på med dette i 30 år.
Det meste er kjipe greier også i dyrere prisklasser. Derfor bytter og bytter folk. Til kr. 4000 får du pølse, men ikke biff. Du kan håpe på et mm riatrinn.


Her er en Abrahamsen du kan sjekke ut. Banker sikkert livskiten ut av primaren du snakker om.


Hvis du klarer å strekke deg ytterligere økonomisk så får du klasse A, så har denne xindaken en usb inngang som er kjempebra med litt lav gain. Husk å sett høyttalerne dine på stativer.
 
Sist redigert av en moderator:

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Har du kjøpt Primare? sjekk innmaten, bare en tom boks med en Trafo?? Du blir lurt til å kjøpe skrot.
Hvis du ser på bilder av innmaten, så er det ganske triste greier. Lær deg å være kritisk til absolutt alt folk sier til deg om hi-fi. Jeg har holdt på med dette i 30 år.
Det meste er kjipe greier også i dyrere prisklasser. Derfor bytter og bytter folk. Til kr. 4000 får du pølse, men ikke biff. Du kan håpe på et mm riatrinn.


Her er en Abrahamsen du kan sjekke ut. Banker sikkert livskiten ut av primaren du snakker om.


Hvis du klarer å strekke deg ytterligere økonomisk så får du klasse A, så har denne xindaken en usb inngang som er kjempebra med litt lav gain. Husk å sett høyttalerne dine på stativer.
Har ikke kjøpt noe enda, bruker alltid lang tid på å bestemme meg.

Ble veldig overrasket av det bildet der, virket litt snodig med så mye tomrom, må da være en grunn til det? Jeg var veldig fornøyd med Primare da jeg hadde det for et par år tilbake, og har ikke hørt noe annet enn gode ting om de.
Skal sies at jeg også er skeptisk til folk som anbefaler noe de selv selger hehe, men har kikket litt på Abrahamsen også.
 
Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjendis: Forsterkere er egentlig enkle, og jo kortere signalvei og bedre strømpotensial, desto bedre. Hvordan tror du britiske/ nordiske produsenter greier å få bygget inn så mye god lyd til så gode priser? Veldig enkelt: Unødige deler og funksjoner strippes vekk, til fordel for de delene som egentlig trengs til å skape ønska resultat. Gjerne også et lydmessig et som ligger LANGT over forventning. Den Primaren er RYDDIG, ikke TOM. Den har ikke verdens beste lyd, men til sin pris holder den fortsatt mål i riktig setup. Klassen under ti tusen er som alltid knivskarp konkurranse i, og 2022 har forsterkere med utrolig lyd til pris. Poenget er å finne den som passer, og her var det ønskelig med en brukt. Såpass solide prestasjoner som lett tilårskomne Primare, Bladelius, Rega, Hegel, Audiolab og Exposure har er IKKE hverdagskost, selv blant nye forsterkere til langt høyere pris, og det tror jeg du vet..Den Abrahamsensaken der hadde jeg glatt bytta i en enda mer musikalsk Electrocompaniet ECI2, på tross av at begge disse to har samme designer. Prøv å sette DEN på ny 600, du..😈
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
@Kjendis , det er vel litt å ta i. Det at en boks er fullstappet med elektronikk er vel ikke et kvalitetstegn i seg selv? Mange bokser kunne sikkert vært halvparten så store (Rega Brio, Cyrus o.l.), men så har det jo også med hvilken formfaktor mange foretrekker. Enig med Auditor her.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kjendis: Forsterkere er egentlig enkle, og jo kortere signalvei og bedre strømpotensial, desto bedre. Hvordan tror du britiske/ nordiske produsenter greier å få bygget inn så mye god lyd til så gode priser? Veldig enkelt: Unødige deler og funksjoner strippes vekk, til fordel for de delene som egentlig trengs til å skape ønska resultat. Gjerne også et lydmessig et som ligger LANGT over forventning. Den Primaren er RYDDIG, ikke TOM. Den har ikke verdens beste lyd, men til sin pris holder den fortsatt mål i riktig setup. Klassen under ti tusen er som alltid knivskarp konkurranse i, og 2022 har forsterkere med utrolig lyd til pris. Poenget er å finne den som passer, og her var det ønskelig med en brukt. Såpass solide prestasjoner som lett tilårskomne Primare, Bladelius, Rega, Hegel, Audiolab og Exposure har er IKKE hverdagskost, selv blant nye forsterkere til langt høyere pris, og det tror jeg du vet..Den Abrahamsensaken der hadde jeg glatt bytta i en enda mer musikalsk Electrocompaniet ECI2, på tross av at begge disse to har samme designer. Prøv å sette DEN på ny 600, du..😈
Britisk, Nordiske, amerikanske produsenter får produktene sine laget i Kina som regel (Alle regler har unntak) Ekstremt korte signalveier er bra, men de forsterkermodulene pluss kjøleribbe og trafo, koster maks rundt en tusenlapp.- nytt på ebay.
Jeg har prøvd en del av de produktene du snakker om inkludert primaren, en tilsvarende variant fra år 2000. Bare skrammel. Hadde Densen B110, mye bedre.

Men du overser, ikke uventet forslaget mitt nederst, en dual mono klasse A laget av Kinesiske Xindak. Låter like bra som Exposure 3010D2 minst for bare ørlite mer enn budsjettet trådstarter ønsker å betale. Veier over 20 Kilo. Og den har innebygd usb interface. Ekte Dual mono vil uansett overgå primareskrabberaklet.
Har du ikke lært at Tunge forsterkere er et veldig godt tegn? :geek: :cool::rolleyes:
 
Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
@Kjendis , det er vel litt å ta i. Det at en boks er fullstappet med elektronikk er vel ikke et kvalitetstegn i seg selv? Mange bokser kunne sikkert vært halvparten så store (Rega Brio, Cyrus o.l.), men så har det jo også med hvilken formfaktor mange foretrekker. Enig med Auditor her.
Ja du har vel sett tårnene til Cyrus. 1 tårn til pre/signal og et tårn til forsterkere og strømmoduler. Ja, de likner på intravenøstpumper på sykehus.
Jeg har 1 dac i cyrus størrelse og 1 liten gammel tysk forsterker i vanlig standard kompakt størrelse. Har aldri hatt så god lyd.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Her er korte signalveier og ryddig i den prisklassen. Made in denmark. Densen B110 med dac modul.
Densen b110.jpg
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
@Kjendis , det er vel litt å ta i. Det at en boks er fullstappet med elektronikk er vel ikke et kvalitetstegn i seg selv? Mange bokser kunne sikkert vært halvparten så store (Rega Brio, Cyrus o.l.), men så har det jo også med hvilken formfaktor mange foretrekker. Enig med Auditor her.
Enig med Auditor :unsure: :unsure:

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har du kjøpt Primare? sjekk innmaten, bare en tom boks med en Trafo?? Du blir lurt til å kjøpe skrot.
Hvis du ser på bilder av innmaten, så er det ganske triste greier. Lær deg å være kritisk til absolutt alt folk sier til deg om hi-fi. Jeg har holdt på med dette i 30 år.
Det meste er kjipe greier også i dyrere prisklasser. Derfor bytter og bytter folk. Til kr. 4000 får du pølse, men ikke biff. Du kan håpe på et mm riatrinn.


Her er en Abrahamsen du kan sjekke ut. Banker sikkert livskiten ut av primaren du snakker om.


Hvis du klarer å strekke deg ytterligere økonomisk så får du klasse A, så har denne xindaken en usb inngang som er kjempebra med litt lav gain. Husk å sett høyttalerne dine på stativer.
Enig med deg her, Primare er triste greier imo

mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.173
Antall liker
695
Torget vurderinger
1
Ligger an til å bli Primare i21. Fått tilbud på en NAD AMP1 til rundt 2.000, men føler at denne blir fort utdatert, og selvfølgelig ikke så bra som Prima hehe :)
Hvorfor kjøpe en 20 år gammel brukt forsterker når man får kjøpt "state-of-art" ny til 4k? Topping PA5
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hvorfor kjøpe en 20 år gammel brukt forsterker når man får kjøpt "state-of-art" ny til 4k? Topping PA5
Hvilken «state-of-art» til 4k ny er det du snakker om? Har ikke noe imot å kjøpe brukt litt gamlere forsterkere som fungerer helt fint som da de var ny, men er enig i at 20 år begynner bli nokså gammelt.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Britisk, Nordiske, amerikanske produsenter får produktene sine laget i Kina som regel (Alle regler har unntak) Ekstremt korte signalveier er bra, men de forsterkermodulene pluss kjøleribbe og trafo, koster maks rundt en tusenlapp.- nytt på ebay.
Jeg har prøvd en del av de produktene du snakker om inkludert primaren, en tilsvarende variant fra år 2000. Bare skrammel. Hadde Densen B110, mye bedre.

Men du overser, ikke uventet forslaget mitt nederst, en dual mono klasse A laget av Kinesiske Xindak. Låter like bra som Exposure 3010D2 minst for bare ørlite mer enn budsjettet trådstarter ønsker å betale. Veier over 20 Kilo. Og den har innebygd usb interface. Ekte Dual mono vil uansett overgå primareskrabberaklet.
Har du ikke lært at Tunge forsterkere er et veldig godt tegn? :geek: :cool::rolleyes:
Det er godt forslag, men synes at en Xindak begynner å bli noe svær og tung, men det er jo forventet at forsterkeren blir det. Til en viss grense da :D
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.776
Antall liker
717
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg ville bare vise at primaren så litt vell ryddig ut vs densen som bruker kabinettet som kjøling og låter forward morsomt og friskt. kan være litt slank i bassen. Men har slitt økonomisk de siste årene.
Jeg er i utgangspunktet helt enig med Auditor, men tror primaren er litt vanskelig å matche med høyttalere. Det låt helt forferdelig med primare og proac hos meg for 20 år siden. Gamle macintosh, Rega, Elektrokompaniet eci2, audiolab, exposhure, Rote,l densen, Roksan etc kan funke veldig bra i ditt oppsett. Jeg har en gammel burmester 051 som låter dritbra hos meg, men da snakker vi en annen prisklasse.

Nytt til kr 4000.-
Nad 316 v2 koster ny 4000 og er rangert som ganske bra kjøp. Det samme gjelder Denon PMA 600 NE som er sammenliknet med langt dyrere ting.
Rotel A10 er også fin match med B&W.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Det ble mye fram og tilbake her, og kanskje litt for mange tips som gjør det vanskelig å velge. Vurderer nå:
  • Nad 316, 1200kr
  • Cayin 252b, 3500
  • Rega Brio R 4500 (synes dette er noe dyrt)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det ble mye fram og tilbake her, og kanskje litt for mange tips som gjør det vanskelig å velge. Vurderer nå:
  • Nad 316, 1200kr
  • Cayin 252b, 3500
  • Rega Brio R 4500 (synes dette er noe dyrt)
Jeg ville valgt noe annet med større strømforsyning.
Men det er nå meg.

Til 4000 ville jeg sett etter Electrocompaniet som er oppgradert eller Abrahamsen V2 up.

Eller om det er noe annet kupp på bruken.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men hvorfor ikke ny?

NAD C316 V2 koster ca 4200 ny.
Må jo være knall til de høyttalerne du nevnte i 1 innlegg.

.
Screenshot_20220201_174308_com.android.chrome_edit_1686088669305222.jpg
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Men hvorfor ikke ny?

NAD C316 V2 koster ca 4200 ny.
Må jo være knall til de høyttalerne du nevnte i 1 innlegg.

.
Hvorfor kjøpe ny, når jeg kan få nærmest samme produktet til 30% av den prisen?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
At hi-fi klubben skryter av egne produkter........ shocking news?
Jojo.. Men tenker en ny NAD er tålig grei til prisen.
Nytt er og nytt med garanti og sånt. 😊
Og tror den passer fint de høyttalerne.


Ligger en Cambridge på finn til 1800kr, A6 de heter? Husker ikke..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjendis: Du har fått med deg hva jeg bruker av forsterkeri til vanlig? Synergi og match er og blir alfa og omega. Det har britiske produsenter skjønt bedre enn noen andre. Intet land er så bra på å få systemer til å låte som systemer. Om man da forstår filosofien er noe helt annet. Gjør du det, hjelper det deg i videre valg. Eieren MÅ forstå den for at systemet skal være vellykket. Og det må produsenten og. Sistnevntes forståelse derav gir seg utslag i det som for merket kalles en SIGNATUR. De vestlige produsentene DESIGNER i Vesten. Med VESTLIGE idealer og VESTLIG KVALITETSSIKRING. Så produksjonslandet må gjøre som produsent og designere vil. Jeg har mailet med Exposures Tony Brady i det siste, og den mannen veit ett og annet som endel her inne hadde hatt godt av å huske på…om nettopp den systemtankegangen..Min minste amp er et fem kilo tungt Brady-design med svært høye systemkrav og ekstrem musikalitet, bygd på enkelt, dønn logisk design fra England, fullt av gode komponenter. Den er bygget i Malaysia etter engelsk mal. Og det er absolutt ikke negativt heller.
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Så tar du absolutt alt fra auditor med ei klype salt. Han har en utrolig fascinasjon over et par merker å maser i alle sånne tråder om akkurat det samme... nei det er ikke den eneste vei til nirvana, nei han har ikke stålkontroll på alt av merker, ja det finnes masse annet bra å mye bedre🎶👌
 
P

parafinoksen

Gjest
Kjendis: Du har fått med deg hva jeg bruker av forsterkeri til vanlig? Synergi og match er og blir alfa og omega. Det har britiske produsenter skjønt bedre enn noen andre. Intet land er så bra på å få systemer til å låte som systemer. Om man da forstår filosofien er noe helt annet. Gjør du det, hjelper det deg i videre valg. Eieren MÅ forstå den for at systemet skal være vellykket. Og det må produsenten og. De vestlige produsentene DESIGNER i Vesten. Med VESTLIGE idealer og VESTLIG KVALITETSSIKRING. Så produksjonslandet må gjøre som produsent og designere vil. Jeg har mailet med Exposures Tony Brady i det siste, og den mannen veit ett og annet som endel her inne hadde hatt godt av å huske på…om nettopp den systemtankegangen..Min minste amp er et Brady-design med ekstrem musikalitet, tross utrolig enkelt design fra England. Den er bygget i Malaysia etter engelsk mal. Og det er absolutt ikke negativt heller.
Merkelig at ikke alle på Sentralen kjører helbritiske oppsett?
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg burde imidlertid fått stjerne i boka av @Auditor, for jeg kjører full elektronikkpakke fra Rega. Men jeg tror han har satt meg på Ignore :ROFLMAO:

Men bare så det er sagt, så tror jeg det er mye fornuftig i systemtankegangen. Men at det er begrenset til britiske produsenter ... Seriøst?
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.457
Antall liker
9.759
Sted
Interiore Simplicitate
Sikkert mye fornuftig i å tenke system, men det er jo nesten litt rørende hvilken klokketro man kan ha på enkelte produsenters evner til å sette egen lydfilosofi ut i livet. I praksis, mer eller mindre lyteløst. Hver bidige gang. :)
 
Topp Bunn