Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med ultralydvasker er at man regelmessig må rense platene på nytt.
    Dette gjelder selv om man bytter innercover og vasker platematta hver gang
    man spiller plater.
    Dessverre!

    Mvh
    puristen
    Que? Høres da merkelig ut. Hva er det du gjør som driter til platene?
    Da er vi flere som stusser litt over dette.
    En ting tør jeg i alle fall si: Problemet er ikke relatert til ultralydvaskeren, vil jeg påstå. Det tror jeg ganske mange kan bekrefte?
    Mulig jeg misforstår litt her, men hifipuristens vinkling i språkbruket kan jo tyde på at han ser en sammenheng her?
    Correct me if I'm wrong....
    Hei Scrooge

    Jeg vet dessverre ikke hva det kommer av, men kanskje det har med det jeg foreslo lenger opp?
    Der skrev jeg vel at kanskje det har noe med det at så lenge LP plata ligger på platetallerken
    trekker den til seg støv fra lufta?
    Dette selv om jeg/dere ikke har problemer med statisk elektisitet?

    Jeg opplever at platene låter enda bedre etter en ny tur i platevaskeren.
    Dette betyr som du også skrev, at det er ingen "feil" med platevaskeren.

    Ang. nye innercover

    Jeg tror kanskje det er støv i nye innercover.
    De kan også ofte være statisk ladet, slik at støvet setter seg på LP plata?
    Ang. dette støvet,er det også et problem på nye CD plater.
    Prøv og vask en CD plate med Zalo?
    Hør før og etter?
    Det med at du har disse støvproblemene med CDer er noe som også er fremmed for meg. Vil det ha betydning for kvaliteten om vi vasker CD med Zalo før vi ripper til HD også?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi flere som stusser litt over dette.
    En ting tør jeg i alle fall si: Problemet er ikke relatert til ultralydvaskeren, vil jeg påstå. Det tror jeg ganske mange kan bekrefte?
    Mulig jeg misforstår litt her, men hifipuristens vinkling i språkbruket kan jo tyde på at han ser en sammenheng her?
    Correct me if I'm wrong....
    Hei Scrooge

    Jeg vet dessverre ikke hva det kommer av, men kanskje det har med det jeg foreslo lenger opp?
    Der skrev jeg vel at kanskje det har noe med det at så lenge LP plata ligger på platetallerken
    trekker den til seg støv fra lufta?
    Dette selv om jeg/dere ikke har problemer med statisk elektisitet?

    Jeg opplever at platene låter enda bedre etter en ny tur i platevaskeren.
    Dette betyr som du også skrev, at det er ingen "feil" med platevaskeren.

    Ang. nye innercover

    Jeg tror kanskje det er støv i nye innercover.
    De kan også ofte være statisk ladet, slik at støvet setter seg på LP plata?
    Ang. dette støvet,er det også et problem på nye CD plater.
    Prøv og vask en CD plate med Zalo?
    Hør før og etter?
    Det med at du har disse støvproblemene med CDer er noe som også er fremmed for meg. Vil det ha betydning for kvaliteten om vi vasker CD med Zalo før vi ripper til HD også?
    Hei Dr. Dong

    Jeg er redd det du spør om er riktig.
    Tro det eller ei det blir en bedre rip. hvis du vasker CD'ne først.
    Rippene blir også bedre hvis du ripper fra en computer i stedet for fra en laptop.
    Jeg vil understreke at dette er mine meninger, som andre selvfølgelig kan være
    uenig i.
    Et MSB Technology Signature Datadrev som bruker et datadrev som leser bit perfect
    før det legges på ssd disk, låter også bedre etter en runde med Zalo på CD'ne.

    Mvh
    puristen
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen synspunkter på manuel rotasjon av platene? Jeg har ett vaskekar, men fikk aldri noe god løsning på motorgreiene - Vil man ved å f.eks rotere platene slik at man ved 4-5 rotasjoner har "snurret rundt" få samme effekt, eller er det en fordel at platene er i konstant rotasjon?

    Isåfall, hvor mange minutter bør man ha mellom hver rotasjon?

    Edit: Fant endel matnyttig info om dette i den andre vasketråden. Skal prøve å få laget noe i løpet av uka.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen synspunkter på manuel rotasjon av platene? Jeg har ett vaskekar, men fikk aldri noe god løsning på motorgreiene - Vil man ved å f.eks rotere platene slik at man ved 4-5 rotasjoner har "snurret rundt" få samme effekt, eller er det en fordel at platene er i konstant rotasjon?

    Isåfall, hvor mange minutter bør man ha mellom hver rotasjon?

    Edit: Fant endel matnyttig info om dette i den andre vasketråden. Skal prøve å få laget noe i løpet av uka.
    Relevant innlegg i den andre tråden her
    http://www.hifisentralen.no/forumet...7-nok-et-vinylvaskprosjekt-2.html#post2162202

    Forresten har jeg et par innlegg med notater om egne spede forsøk i min tråd
    http://www.hifisentralen.no/forumet...tra-der/23960-villa-ottone-2.html#post2183641
    http://www.hifisentralen.no/forumet...tra-der/23960-villa-ottone-2.html#post2183641

    Jeg har ikke funnet motor-løsning enda, og roterer platene manuelt. En 60 grader rotasjon hver 30 sekund, og holder på i 10 min. Vet ikke om det er nok, men jeg er ikke så tålmodig. Merker ingen problemer med stegvis rotasjon kontra mer kontinuerlig, som jeg også har prøvd manuelt. Min vasker har plass til 10 plater men jeg syns effekten er dårligere med mange plater, og vasker nå 4-6 i hver runde. Kanskje jeg bør øke tiden.

    Jeg satt og filosoferte over en gammel spilledåse her om dagen, og tenkte at en opptrekkbar mekanisme hadde vært noe for rotasjon av spindelen i platevask. Vet ikke om jeg får mulighet til å teste det noen gang, men skal være på utkikk etter noe liknende .
    Og jeg angrer at jeg kastet den gamle motoren til min LP12. Alltid noe jeg angrer på når søppelet tas ut.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen synspunkter på manuel rotasjon av platene? Jeg har ett vaskekar, men fikk aldri noe god løsning på motorgreiene - Vil man ved å f.eks rotere platene slik at man ved 4-5 rotasjoner har "snurret rundt" få samme effekt, eller er det en fordel at platene er i konstant rotasjon?
    Den eneste konsekvens dette vil ha er at deler av platesidene vil være noe lenger tid ned i badet en andre (overlappingen v/rotasjon). Det spiller ingen rolle.

    Hadde det ikke vært for at label/etikett ikke tåler vann, så hadde det vært det enkleste med en dyp nok vasker til at man kunne satt platene helt ned i badet. Så kunne de stått slik i x minutter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for synspunkter og linker. Har handlet inn diverse utstyr nå og fått laget meg en ramme til vaskeren, så skal nok bli litt testing nærmere helga. Skal bli godt å få rene plater :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    dormouse

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    33
    Antall liker
    12
    Er ikke sikker på hvilken av trådene det er best å poste dette i, men spør her:

    Er det noen som har erfaring med/synspunkter på 80kHz-vaskerne fra f.eks. Vibrato og Elma, vs. billigere 40kHz-vaskere?

    Cleaning Vinyl | Super Best Audio Friends

    https://www.tindie.com/stores/VibratoLLC/reviews/

    Vibrato Ultrasonic Equipment For Sale Vibrato, LLC Ultrasonic Cleaner Equipment

    Ultrasonic Cleaners - Elma Schmidbauer GmbH

    Disse påstås å gjøre jobben grundigere, beskytte vinylen bedre og bråke langt mindre.

    Men andre mener 40kHz er bedre: WHAT FREQUENCY ? - ULTRASONICRECORDS.COM
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ I den fasen da jeg skulle kjøpe vasker var dette med 40khz vs 60-80khz et tema i ultralydvasketråden på DIY Audio. Det ble der hevdet at 60-80khz ville være bedre egnet. Årsak - fysisk mindre bobler som vil kunne trenge lettere ned i bunnen av rillene, og mer skånsom mot platene.
    Nå har det vel vist seg at 40khz fungerer fint, og det er ingen som har rapportert inn noen form for skader på vinylplatene her inne. Dog, et par unntak som vi er kjent med (hvite kanter og et par tilfeller av hull i vinylen, som trolig har bakgrunn i opprinnelig luftboble i pressingen).

    I linken her er det en del forklaringer på frekvente spm:
    http://www.tmasc.com/qa process.htm
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Lagde meg en liten patent for å teste filtrering av væsken. Litt tungvint, men funker som F.
    Driten på bildet er etter 12 plater.

    Brukte akvarium filterwatt trøkket ned i en flaske. Fort og gale. Skal lage noe litt mer elegant, men det funker godt som det er.
    Oppbevarer væsken i en kanne med tappekran.

    EBA3C2F8-3437-45BE-9A05-B4BE47F50EF3.jpg
    A4936F25-347E-4B97-91A7-B034FA75F81E.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.335
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er interessert, jeg også.... kanskje et gruppekjøp er gjennomførlig? Glippa på en som var til salgs nylig....
    En annen sak - det er jo en kar i Polen som bygger vaskere, og prisene er ikke helt hoppe gale... noen med import kontakter??
    Nå er jeg jo sjøl nærmest hardcore DIY, og motor har jeg liggende.......
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Uten at jeg har finleta, så ser denne ut til å være passe: https://www.ebay.com/itm/6-5L-Ultra...158940?hash=item4b1170e69c:g:pXQAAOSwiKlbWtXv

    Johan-Kr
    Ja, det er et brukbart valg. Ikke minst fordi den har et romslig kar med "riktige" dimensjoner, dvs du få plass til 8-10 plater i bredden, takket være en mindre radius i hjørnene på karet. Men, du kan finne en bedre pris på den vaskeren, om du leter litt. ;-) En liten ulempe må også nevnes; støyen fra den vaskeren / ultralydprosessen, er noe høyere enn hva man kan oppnå med andre kar. Den siste vaskeren jeg bygde (til meg sjøl), modifiserte jeg elektronikken på, slik at den støyer noe mindre. (Effekten kan reguleres fra 100% til ca 70%, dermed også støyen). Kan sikkert legge ut et bilde av den i morgen, om det er ønskelig.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.335
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et spørsmål til de som bruker UL-vasker... jeg har en god del plater som i sin tid ble spilt vått med Lencocleaner.... jeg regner med at en slik vasker også fixer det meste av dette problemet... jeg har prøvd med Lencocleaner i ettertid, og da er det helt tyst for knitter, så problemet bør la seg fjerne..??
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Uten at jeg har finleta, så ser denne ut til å være passe: https://www.ebay.com/itm/6-5L-Ultra...158940?hash=item4b1170e69c:g:pXQAAOSwiKlbWtXv

    Johan-Kr
    Ja, det er et brukbart valg. Ikke minst fordi den har et romslig kar med "riktige" dimensjoner, dvs du få plass til 8-10 plater i bredden, takket være en mindre radius i hjørnene på karet. Men, du kan finne en bedre pris på den vaskeren, om du leter litt. ;-) En liten ulempe må også nevnes; støyen fra den vaskeren / ultralydprosessen, er noe høyere enn hva man kan oppnå med andre kar. Den siste vaskeren jeg bygde (til meg sjøl), modifiserte jeg elektronikken på, slik at den støyer noe mindre. (Effekten kan reguleres fra 100% til ca 70%, dermed også støyen). Kan sikkert legge ut et bilde av den i morgen, om det er ønskelig.....
    Jeg har en slik vasker (eller i flg bildene, helt identisk) det linkes til. Synes den har dårlig effekt, men det kan skyldes en feil med min. Kan se ut som om det er 3 stk transducere men at kun en av de fungerer da det kun kommer "bobler" fra midten av bunnen. (Se: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/23831-lavkost-vinylvask-2.html#post2822546)
    Hvis noen har en lik vasker hadde det vært interessant å høre om erfaring vedr effekt.
     

    Øverland

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    7CB86298-0456-4B34-88DA-C9476BACD9BC.jpg

    Hei.

    Når jeg skal vaske vinyl,
    Skal jeg sette på Lo eller High på set frequency?

    Mvh
    Øverland
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva er high/low i så fall? Det bør vel brukermanualen kunne si noe om.
    Denne har du kanskje kjøpt hos Gasolin?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.335
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var en lang diskusjon på DIYAudio for noen år siden, Der var konklusjonen at høyere frekvens var best.... eller husker jeg feil? Sikkert flere som fulgte den tråden...?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, en høyere frekvens (eks 60-80 kHz) gir det resultat at vakumboblene som genereres fysisk blir mindre, med det resultat at selve imploderingen teoretisk kan skje dypere ned i rillene.
    Støyen vil også oppleves som lavere.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Dere som har slike vaskere Er tappekran savnet eller ikke i bruk for dem som har?

    Og er det noe erfaring med sweep/pulse apparater? Blir disse funksjonene benyttet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, tappekran er ikke et must. Jeg, og flere bruker/brukte en slik:

    https://www.clasohlson.com/no/Hevertpumpe/p/40-7778

    En sweeperfunksjon motvirker "stående" bølger. Fordelen med en slik funksjon er at den minimerer at det er områder i tanken uten "bobler". Tror egentlig ikke at det utgjør så stor forskjell for platevask, da platene tross alt roterer i badet. Noe annet er det om du skal rengjøre produkter som ligger stille i en nettingkurv.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    En kran er "kjekk å ha" når karet skal tømmes, men personlig synes jeg den er litt for mye i veien i forhold til nytten. Alle vaskerne jeg i sin tid produserte fikk med seg en hevertpumpe, og den tror jeg de fleste er fornøyd med? Jeg lagde riktig nok EN vasker med innebygget tappemulighet til meg sjøl, og som jeg vil si var litt mer elegant enn den kulekikkrana de fleste er utstyrt med. Grumphy var den heldige som fikk overta den, kanskje han kan legge ut et bilde? Det var imidlertid en god del ekstra jobb med den løsningen, så det ble med den ene.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Ja, en høyere frekvens (eks 60-80 kHz) gir det resultat at vakumboblene som genereres fysisk blir mindre, med det resultat at selve imploderingen teoretisk kan skje dypere ned i rillene.
    Støyen vil også oppleves som lavere.
    Det der med støy er noe merkelig.
    Ingen av de aktuelle ultralyd frekvensene er hørbare.
    Hva er det sm lager relativt kraftig støy?
    Hvor store er egentlig boblene?
    De er som følge av frekvensen. I forhold til max innspilt frekvens vil jeg tro de største boblene (40 kHz) er små nok.
    Men på litt dypt vann her.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dere som har slike vaskere Er tappekran savnet eller ikke i bruk for dem som har?

    Og er det noe erfaring med sweep/pulse apparater? Blir disse funksjonene benyttet?
    Tappekran brukes. Jeg tapper væske på plastkanne og bruker om igjen,. Karet vaskes med oppvaksmiddel etter bruk, da er tappekran også praktisk. Dessuten brukes vaskeren også til andre ting enn vinyl-plater, og da føles det greit å gjøre skikkelig rent.
    Modellen er en 10liters fra Biltema. Rotasjon er en 4-platers Spin Kit fra thevinylstack.com
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En kran er "kjekk å ha" når karet skal tømmes, men personlig synes jeg den er litt for mye i veien i forhold til nytten. Alle vaskerne jeg i sin tid produserte fikk med seg en hevertpumpe, og den tror jeg de fleste er fornøyd med? Jeg lagde riktig nok EN vasker med innebygget tappemulighet til meg sjøl, og som jeg vil si var litt mer elegant enn den kulekikkrana de fleste er utstyrt med. Grumphy var den heldige som fikk overta den, kanskje han kan legge ut et bilde? Det var imidlertid en god del ekstra jobb med den løsningen, så det ble med den ene.....
    Jeg gjør det enkelt:
    Snur det rundt og tømmer ut.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det der med støy er noe merkelig.
    Ingen av de aktuelle ultralyd frekvensene er hørbare.
    Hva er det sm lager relativt kraftig støy?
    ....................
    Det har jeg lurt på også. Min vasker med 40kHz, men støyer ganske mye på full effekt.
    Kanskje det går an å åpne og legge dempemateriale inni?

    Ellers nøler jeg ikke med å anbefale rotasjonssytemet fra thevinylstack
    Det koster litt, men er solid, romslig og praktisk.
    Bruken er vist her, et eksempel med samme dimensjon kar som mitt.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Dere som har slike vaskere Er tappekran savnet eller ikke i bruk for dem som har?
    I bruk.har laget til en slange som kan klikkes på.
    Etter en vaskeøkt er det bare å åpne kranen så går det rett på dunk via en trakt med en tesil i.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Takker for alle svar, — da forstår jeg tappekran om ikke annet kan være nyttig.

    Ha..:cool:. Biltema har vasker. Jeg hadde egentlig blinket ut en av disse to som også leveres med norsk garanti

    Så forresten en kar på YT som demostrerte bruk av konsentrert løsemiddel i ul vasker. (unnlater å linke siden fyren er slitsom, men tittel er noe slik som You are using it wrong.)

    I stedet for å fylle hele karet med bensin legger han gjenstanden som skal renses i en liten plastbeholder med bensin og holder det ned i karet som kun inneholder vann. Det virker som plastboksen enkelt overførte energien fra vannkaret til væsken i plastboksen.

    Dette har fått meg til å tenke på om samme ide kan overføres til platenrens. I stedet for å kaste bort 0,5l alkohol som fordunster i karet man muligens heller ha et mindre plastkar til enkle plater?
    Jeg har forsøkt å tenke på mulige produktkandidater som evt kan moddes. Trolig ikke noe man kan lime sammen. Kan en plastpose tilsvarende platercover muligens brukes?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.335
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har ikke ULvasker slev, men jeg vil tro at støyen kommer fra feks trafo etc, sammen med tynne plater...er vel ikke akkrat mye vibrsjonsdemping i disse...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg har ikke ULvasker slev, men jeg vil tro at støyen kommer fra feks trafo etc, sammen med tynne plater...er vel ikke akkrat mye vibrsjonsdemping i disse...
    Nei, støyen kommer garantert IKKE fra noen trafo. Det er de tre "svingerne" i kombinasjon med resonanser i karet som lager støy. 40kHz ligger riktignok langt over vårt hørbare område, men jeg gjetter på at det en en eller annen tredje-fjerde-femte-ordens harmoniske frekvens som gir støy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    kremt... vibasjonsdemping av en funksjon spesialkonstruert for å vibrere... :)

    Scrooge, du forsøkte jo ulike treslag på den ytre boksen. Kan du eindre om noen av dem endret lydkarakter, eller stammer lydene fra karet alene?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.335
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, faktisk.... siden boksen uten tvil lager hørbar støy, så er det ikke så mange muligheter enn vibrasjon / resonnans i stålplatene.... jeg gjetta på 50/100Hz fra trafo e.l. men blandingsprodukter fra svingerne er sikkert mulig..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn