Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har erfart slike «flekker» i bunnen på vaskeren?

    Det er vel punktene hvor maskineriet er loddet. Kan føle ujevnhet når en stryker over med fingerspissen/neglen.
    Det er ikke helt lett utfra bildet å direkte se hva dette er for noe.
    Er det en form for korrodering (rust?)
    Jeg vet ikke helt spesifikasjonen på materialet (dvs stålkvaliteten) annet enn at det vel er beskrevet som stainless steel (rustfritt) hvilket missbeskrivende nok er et materiale som kan korrodere/ruste?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke rust, ptb.

    Så til noe helt annet:

    FRAGE: Er det noen som har lagt merke til at det på noen platekanter - når du ser på platen fra siden/langsetter, og ikke rett på slik at du ser label - blir et form for hvitfarging?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke rust, ptb.

    Så til noe helt annet:

    FRAGE: Er det noen som har lagt merke til at det på noen platekanter - når du ser på platen fra siden/langsetter, og ikke rett på slik at du ser label - blir et form for hvitfarging?
    OK - det var da enda godt:), men du skrev vel at du kunne kjenne ujevnhet?

    Ja, stedvis hvite kanter har ihvertfall både @Scrooge og jeg opplevd på enkelte plater. Jeg har ingen idé om hva dette kommer av, og hvorfor det gjelder kún noen plater.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Brukes ikke batterivann i disse maskinene ?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke rust, ptb.

    Så til noe helt annet:

    FRAGE: Er det noen som har lagt merke til at det på noen platekanter - når du ser på platen fra siden/langsetter, og ikke rett på slik at du ser label - blir et form for hvitfarging?
    OK - det var da enda godt:), men du skrev vel at du kunne kjenne ujevnhet?

    Ja, stedvis hvite kanter har ihvertfall både @Scrooge og jeg opplevd på enkelte plater. Jeg har ingen idé om hva dette kommer av, og hvorfor det gjelder kún noen plater.
    De hvite kantene er mest sannsynlig er oppflising av vinylen…
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ad hvite kanter/oppflising av vinyl:

    Ta dette med all mulig forbehold; jeg oppdaget at en av platene som var renset var slik da jeg skulle spille den. Det er selvfølgelig en produksjonsfeil i platen på en eller annen måte i utgangspunktet - for at sdet skal kunne bli slik -, men jeg kan ikke huske at den har vært slik før. Sagt på en annen måte; jeg har tidligere ikke reagert på at det skulle være noe feil. Problemet mitt er bare: Dette er en dobbel-LP (Todd Rundgren: Something/Aything), nyutgivelse, og jeg kan ikke helt erindre om jeg har spilt alle 4 sidene.

    2014-02-28 at 00-19-43.jpg


    2014-02-28 at 00-20-19.jpg


    2014-02-28 at 00-21-15 - Version 2.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Foranledningen er antakelig en gamme skade / "skidmarks" som har blitt mer synlige etter vask.
    Det som får meg til å tenke i den retning, er det ganske store fragmentet helt i ytterkant av platen på det nederste bildet.

    Jeg har veldig liten tro på at det er vaskeren alene som har forårsaket dette.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Foranledningen er antakelig en gamme skade / "skidmarks" som har blitt mer synlige etter vask.
    Det som får meg til å tenke i den retning, er det ganske store fragmentet helt i ytterkant av platen på det nederste bildet.

    Jeg har veldig liten tro på at det er vaskeren alene som har forårsaket dette.
    Ja, friske plater blir ikke slik av vasken.

    Men vi bør kanskje uansett se litt næremere på de hvite kantene; for der er jeg ganske sikker på at det dreier seg om en form for oppflising pga. vasken. Arbeidshypotese, i det minste.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hjelper lite å koke vannet hvis man ikke samler opp dampen. Bakteriene dør, men alle urenhetene blir igjen. Kjøp en av renserene jeg linket til og problemet er løst (hvis det var et problem da?) :)

    DIYere skal dere være, men koke vann sjøl.. nei se det - det klarer dere ikke... :rolleyes: :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hmmmm.....
    Kan vi ikke bare ultralydvaske vannet:rolleyes:
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Angående korrosjonsfenomener i sveisepunkter:
    Min vasker har nå vasket ca 200 lp-er. Det er ingen tegn til noe galt i bunnen av karet.
    Jeg har heller aldri sett noen tendenser til skader på vinylen overhodet.
    Den har fungert perfekt hele tida, rett og slett.
    Riktignok må jeg slå av monoblokkene mine (Krell) når jeg bruker den fordi de starter å brumme mekanisk når vaskeren blir slått på.
    Kanskje noen har samme problemet og kan forklare hvorfor dette skjer?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hvis noen skulle trenge ett løst badekar til drypp tørking av plater så har jeg ett stående oppmot en ukes tid før det kastes
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, friske plater blir ikke slik av vasken.

    Men vi bør kanskje uansett se litt nærmere på de hvite kantene; for der er jeg ganske sikker på at det dreier seg om en form for oppflising pga. vasken. Arbeidshypotese, i det minste.
    Ja, det kan du nok ha rett i.
    Som ptb nevner, har også jeg opplevd fenomenet. Har studert dette via en kraftig lupe, og observert en slags "tråder" i de hvite feltene i de tilfellene dette gjelder.
    Det pussige er at dette virker å være helt tilfeldig, og er nok relatert til selve vinylen / svakheter i denne.
    Heldigvis har det jo ikke annen betydning enn det rent visuelle.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Angående korrosjonsfenomener i sveisepunkter:
    Min vasker har nå vasket ca 200 lp-er. Det er ingen tegn til noe galt i bunnen av karet.
    Jeg har heller aldri sett noen tendenser til skader på vinylen overhodet.
    Den har fungert perfekt hele tida, rett og slett.
    Riktignok må jeg slå av monoblokkene mine (Krell) når jeg bruker den fordi de starter å brumme mekanisk når vaskeren blir slått på.
    Kanskje noen har samme problemet og kan forklare hvorfor dette skjer
    ?
    Pussige greier.
    Hvilken avstand er det mellom monoblokk(er) og vasker?
    Elektronikken i vaskeren er jo noe for seg sjøl, i den forstand som at det finnes spoler / små og store trafoer, svingekretser og annet som antakelig kan gi en eller annen form for stråling / radiostøy?
    Har ellers ikke opplevd problemet. Når jeg tester vaskere her i lytterommet, er avstanden til forsterkeri og annet, ca to meter.
    Skal eksperimentere litt med dette siden, for å se om jeg kan provosere frem noe liknende...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det kan du nok ha rett i.
    Som ptb nevner, har også jeg opplevd fenomenet. Har studert dette via en kraftig lupe, og observert en slags "tråder" i de hvite feltene i de tilfellene dette gjelder.
    Det pussige er at dette virker å være helt tilfeldig, og er nok relatert til selve vinylen / svakheter i denne.
    Heldigvis har det jo ikke annen betydning enn det rent visuelle.
    Jeg har, som nevnt, kun opplevd dette på noen plater - og da kún enkelte steder i ytterkanten, og ikke innover mot startrillene. Jeg tror at dette kan være tynne fragmenter (rester fra pressingen i form av "støpeskjegg") som blir perforert av ultralydprosessen.
    Ref test med alu-folie, og hva ultralyd kan gjøre med tynne skjøre materialer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror dette hvite skyldes at ytterkanten av platene i en del tilfeller skjæres til etter pressing. Resten av vinylens overflate er støpt, så det er vel forskjellig struktur i overflatene her. Jeg tipper at skjæringen river/rufser strukturen, og at ultralyden ikke gjør annet enn å 'riste løs hårene' så de løfter seg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ingen dårlig teori / forklaring, det der! :)

    Og i den grad det måtte berolige engstelsen omkring fenomenet, som begrenser seg til nettopp ytterkanten:
    Jeg har (så langt) etterhvert bygget / testet en del vaskere, før levering. Felles for disse er at de samme platene hele tiden er benyttet for testing, og ingen av disse bærer preg av hørbar forringelse.
    Og ja! De blir testet / avspilt med jevne mellomrom, selv om jeg begynner å bli grundig lei av både julesanger og barneplater. ;)
    Men noe må man vel ofre, så derfor.....
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Scrooge:
    Blokkene står på stua, vaskeren på kjøkkenet. Avstand i mellom dem er vel ca. 10-12m. De får strøm fra forskjellige kurser.
    Før hadde vi en dimmer fra IKEA som forårsaket brum. En kupévarmer til bilen gjorde det samme. Det hender at naboers ikke-støydempede apparater er skyldige i trafobrum hos meg også. Meget irritrende fordi brummingen kan være svært kraftig og kan komme i mer eller mindre stabile sykluser.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.820
    Sted
    Hus
    Ikke plaget med dette temaet hjemme jeg i alle fall. Er ca fem meter og en vegg mellom anlegget og vaskeren. Bruker den mye mens jeg spiller musikk :)

    USC Vask.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Scrooge:
    Blokkene står på stua, vaskeren på kjøkkenet. Avstand i mellom dem er vel ca. 10-12m. De får strøm fra forskjellige kurser.
    Før hadde vi en dimmer fra IKEA som forårsaket brum. En kupévarmer til bilen gjorde det samme. Det hender at naboers ikke-støydempede apparater er skyldige i trafobrum hos meg også. Meget irritrende fordi brummingen kan være svært kraftig og kan komme i mer eller mindre stabile sykluser.
    Merkelig.
    Ettersom du har hatt samme problem men av forskjellige årsaker, er jeg tilbøyelig til å mene at Krell-blokkene kanskje er litt sære / vare på forstyrrelser via 220V nettet?
    Det var i alle fall greit å få avklart at vaskeren ikke er alene om å skape problemer.

    Selv om jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til hva en såkalt "strømrenser" kan utrette, kan det kanskje være en tanke å prøve en slik på monoblokkene?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ikke plaget med dette temaet hjemme jeg i alle fall. Er ca fem meter og en vegg mellom anlegget og vaskeren. Bruker den mye mens jeg spiller musikk :)

    Vis vedlegget 246380
    Hehe, så hyggelig å se vaskeren din i "full galopp"! ;)
    Men hvorfor bare fem skiver i badet?
    Jeg vet at det er litt forskjellige oppfatninger omkring dette med ti kontra fem plater i badet; noen mener at resultatet blir bedre med å vaske færre plater av gangen.
    I så fall, kan det jo være en god ide å legge to og to spacere mellom platene...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.820
    Sted
    Hus
    Har vasket meg ferdig med den haugen jeg hadde. Derfor litt mere spredt bosetning i karet. Har vasket over 100 skiver på noen kvelder. Flott sak dette. Har forresten jordet kurs på både stue og kjøkken. Mulig det kan ha noe å si angående brum på nettet, og har strømfilter i stua. :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått over til å vaske seks plater i slengen istedenfor 10. Da bruker jeg doble spacere mellom platene. Et problem med tynne lp-er fra forrige århundre kan være at de kommer borti hverandre under vasken fordi de er så tynne at de slår seg. Dessuten blir det lettere å kontrollere smussnivået på væskeoverflaten slik at platene er reinere enn nye etter vask. Jeg har også en følelse av at ultralydprinsippet virker bedre hvis det er litt distanse mellom platene. Uansett så klarer jeg ikke å spille plater like fort som jeg vasker og da ser jeg ingen grunn til å stresse. Jeg synes det skal være litt hygge og ro rundt vaskeprosessen slik at man faktisk koser seg litt med den. Dét kan man ikke si om all slags vasking.
    Når det gjelder monoblokkene så er de nok følsomme for "dritt" på nettet. Det pussige er at de ikke brummer hvis jeg kobler dem opp hos en kamerat som bor i en annen del av byen og at de kan være stille i lange perioder hjemme hos meg.
    Strømrensing tror jeg ikke er et godt alternativ til løsning av problemet fordi blokkene kan dra over 3kW fra nettet hver hvis det spilles høyt eller om høyttalerne er "sultne" på kraft. Hvis noen er kapable til å mene noe om fenomenet eller har forslag til løsning, er jeg takknemlig for det!
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Har noen liter teknisk sprit tilsatt thymol fra arcus, noen som har erfaring med det til bruk i ultralydsvaskeren?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hei, har lest endel av innleggene i USC-trådene, men ikke alle. Kan dermed ha oversett noe informasjon, som:
    Det anbefales en rotasjosnahstghet på 1/5 - 1/4 omdr pr minutt.
    Hvor kommer dette tallet fra?
    Er det noen som vet noe om hvor raskt kan man kjøre uten at det går utover renseeffekten?
    Mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Omsider så passet det seg endelig slik at vi (@Scrooge og undertegnede) fant tid til å teste denne mixturen (se innlegg #44 tidligere i tråden) forrige helg.
    Jeg syntes det var greit å teste det i sammen med én til, og i 2 ulike vaskere - for å få litt bredere referansegrunnlag.

    Dette er en blanding jeg har fått en prøve på via en leverandørkontakt. Håpet mitt var i utgangspunktet en mulighet til å få produsert en tilstrekkelig mengde av dette, dersom det ville vise seg egnet til vårt formål.

    Men, av ulike årsaker så er det ikke så enkelt å få det til. Som produsent er de underlagt dokumentasjonskrav, datasikkerhetsblader osv til et hvert produkt de produserer og selger. Dette vil naturlig nok representere en del kostnader som vanskelig lar seg dekke inn ved et (tross alt) begrenset volum. Selvom vi etterhvert er en god del som bruker USC-vaskere, så er nok et batch på noen tusen liter litt i drøyeste laget:cool:

    Dersom denne mixturen hadde vist seg å ha helt uovertrufne egenskaper i forhold til den blanding de fleste bruker i dag, så ville jeg avstått fra å komme med dette innlegget om testresultatet. Årsak: Det ville vært lite formålstjenelig å brette ut i det vide og brede om egenskaper til et produkt allmenheten ikke har tilgang til.

    Men, når det kún er et par (ikke direkte avgjørende) egenskaper som ser ut til å være fordelaktig, så skader det ikke å gjengi det vi erfarte allikevel.
    Og - de egenskapene er et resultat av noen tilsetningsstoffer som muligens lar seg fremskaffe for alle - hvilket jeg skal sjekke ut mulighetene for:).

    Vi testet 10 - 12 plater av ulik møkk-karakter, med vasketid på 15 - 20 minutter. Et par av de jeg vasket var temmelig støvete, fulle av fingermerker osv.

    Som ved bruk av isopropanol ble også platene med denne mixturen rene og knitrefrie (i den grad det er urenheter som forårsaker knitring).
    De fordelaktige egenskapene vi registrerte var:
    a) Mindre lukt fra vaskeren/væsken. Dette kan ha sammenheng med anbefalt blandingsforhold fra leverandøren på 5% mixture og 95% vann.
    b) Bedre avrenning i form av den tilsetning som er brukt som "wetting agent", enn det oppleves med Zalo som tilsetning. Mao - platene vil tørke raskere, da det er mindre fukt som skal renne av/lufttørke.
    c) Ingen tegn til at platene ble statiske etter tørking. Mixturen har en tilsetning for å redusere/motvikre dette. Dog - det er ikke alle som opplever dette som noe problem med blanding av isopropanol/zalo.

    Det jeg nå skal sjekke er hvilke tilsetningsstoffer som er brukt i forhold til b) og c), og om dette da er stoffer som kan la seg fremskaffe for allmenheten, hvilke mengde som er tilsatt (pr. ltr) - og om de vil kunne brukes i isopropanolen, uten negative konsekvenser.
    Så snart jeg har klarhet i det, så vil jeg formidle det i tråden.

    Jeg regner med at @Scrooge kommer til å "forske" litt mer med den blandingen han har, hvilket naturlig nok jeg også kommer til å gjøre. Om vi da, over tid gjør oss nye/andre erfaringer, så får vi formidle det etter beste evne.:)
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Deler disse betraktningene til 100%.

    Ettersom dette med statisk elektrisitet også er nevnt som et viktig punkt etter vask / tørk, kan det vel samtidig tilføyes at jeg så langt, med den ordinære blandingen med vann / isopropanol / Zalo, heller ikke der har opplevd statisk elektrisitet som noe problem.
    Dette ble spesielt etterspurt av helarn, i forbindelse med sentrifugaltørk av platene, derfor nevnt.

    Selvsagt skal det forskes videre på den nye blandingen, og kommer det opp noe nytt utover det som hittil er erfart, skal det selvsagt rapporteres her.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Har noen liter teknisk sprit tilsatt thymol fra arcus, noen som har erfaring med det til bruk i ultralydsvaskeren?
    Ingen erfaringer, kun noen betraktninger:
    Teknisk sprit bør vel kunne fungere like godt som isopropanol, samtidig som jeg vil anta at blandingsforholdet vil ligge på samme nivå.
    Thymol er jo et bakteriedrepende stoff, og det kan jeg ikke tenke meg vil gjøre noe ugagn utover akkurat det med å spise bakterier.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden jeg tidligere i tråden (og senest i dag i @Scrooge´s tråd) har nevnt dette med et enkelt filter, så har jeg brukt en halvtime med ordentig kjøkkenbenk-diy for å lage et eksempel på et slikt:)

    I eksemplet har jeg brukt en 1 1/2 ltr flaske m/opprinnelig Lerum solbersirup på. Dette fordi jeg hadde en slik tilgjengelig, men det viste seg under prosessen at den flaskeformen hadde noen fordeler.

    Jeg klippet til slik:

    a) Først av med en bit av bunnen, og så vekk med en del av flaskesiden.

    1.jpg


    b) Bunnen tok jeg vare på, og boret 8 stk. 4mm hull pent fordelt rundt den laveste delen, og ytterligere 8 stk. litt høyere opp mot midten. Her avbildet før boringen.

    1.jpg


    c) Da var det bare å "brette" den øvre ringen rundt over tuten, slik at man får en holdehank, for så å putte bunndelen ned i tuten på flaskehalsen. Denne vil da fungere som støtte for filtermaterialet.

    1.jpg


    d) Det som gjenstår er da å klippe til filtermattene, og her vil jeg lage en "smultring" av den som skal ligge nederst, slik at denne formes til og legger seg ned i den profilen bunndelen har.

    1.jpg


    Materialkost ca. 25,- inkl. tap av pant;)
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Her er det kreativitet så det holder. Eg er heilt importert! ;)

    Ole G
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tanken som slår meg når dere er i gang med gjenbruk og filtrering er: Hva med å se etter noe som er billig nok til å helle det i vasken etter bruk?

    Jeg kan ikke se for meg at kvaliteten på vannet etter filtrering er noe bedre enn det som kommer ut av springen. Altså, like gjerne bytte ut springvann for hver runde som å kjøpe destillert vann som filtreres for hver runde (eventuelt sjeldnere). Zalo er jo nesten gratis.

    Da står vi eventuelt igjen med spriten som utgiftspost. Finnes det alternativer til denne? I siste Stereophile er det en test av en Keith Monks vasker. Blant mye annet dukker det opp en referanse til eddik som vaskemiddel. Kan det funke? Som erstatning for alkohol? Noen tanker? Det er i hvert fall rimelig prismessig.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Scrooge:
    Blokkene står på stua, vaskeren på kjøkkenet. Avstand i mellom dem er vel ca. 10-12m. De får strøm fra forskjellige kurser.
    Før hadde vi en dimmer fra IKEA som forårsaket brum. En kupévarmer til bilen gjorde det samme. Det hender at naboers ikke-støydempede apparater er skyldige i trafobrum hos meg også. Meget irritrende fordi brummingen kan være svært kraftig og kan komme i mer eller mindre stabile sykluser.
    DC på nettet noe jævla dritt egentlig, har også samme problemet av varierende grad.
    Vaskeren er en støybombe delux, bruker min USC av ulike årsaker på stereo kursen, vaskeren får min billige RS-components trafoer (som ellers bare synger litt) til å gå i full galopp.

    Kombinasjonen dårlige trafoer og støy på nettet er ikke bingo:(
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tanken som slår meg når dere er i gang med gjenbruk og filtrering er: Hva med å se etter noe som er billig nok til å helle det i vasken etter bruk?

    Jeg kan ikke se for meg at kvaliteten på vannet etter filtrering er noe bedre enn det som kommer ut av springen. Altså, like gjerne bytte ut springvann for hver runde som å kjøpe destillert vann som filtreres for hver runde (eventuelt sjeldnere). Zalo er jo nesten gratis.

    Da står vi eventuelt igjen med spriten som utgiftspost. Finnes det alternativer til denne? I siste Stereophile er det en test av en Keith Monks vasker. Blant mye annet dukker det opp en referanse til eddik som vaskemiddel. Kan det funke? Som erstatning for alkohol? Noen tanker? Det er i hvert fall rimelig prismessig.
    Dette med å finne noe som er "billig" nok til å helle i vasken, var én av årsakene til at jeg tok kontakt med den tidligere nevnte leverandør, selvom det ikke har gitt et slikt resultat - foreløpig ihvertfall.

    Om man bruker destillert vann og filtrerer dette, så forringes ikke kvaliteten på væskeblandingen. Jeg skal i ettermiddag/kveld teste det filteret jeg lagde i går med brukt temmelig forurenset rensevæske jeg nå har stående, og vil raskt kunne konstatere hvor mye dette fjerner. Med erfaring fra samme type filtermateriale i større utvendige akvariefilter så har jeg stor tiltro til hvor mye det vil fjerne, men vi får se:).

    Selvom vi er prisgitt (drikke)vann av god kvalitet her i Norge, så inneholder dette vannet elementer og tilsetninger, som neppe er direkte skadelig for vinyl, men egentlig ikke ønskelig å ha i rensevæsken. Zalo, og tilsvarende oppvaskmiddel inneholder salt, og dette saltet vil ligge igjen på platene når disse tørker. Med så lite Zalo som de fleste tilsetter (noen dråper pr. 4 ltr), så vil dette neppe kunne være merkbart eller målbart, men saltet ér der.
    Et tips: Skal du vaske bil/MC - ikke bruk oppvaskmiddel som såpe.

    Om eddik kan brukes - tja, det kan jo tenkes. Eddik er vel en syre, og såvidt jeg vet så har eddik en fettløsende egenskap.

    Edit: Fant denne artikkelen. Mulig den kan gi noen hint

    http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Noen betraktninger om PhotoFlo vs Zalo, fra de herrer?

    som gammel mørkeromslusk med noen kilometer med negativer i mørket på samvittigheten, ser ingen grunn til å bruke PhotoFlo, Zalo var og er en schlaeger. :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Mine rutiner er slik.
    Ca 4 ltr vann fra spring, ca 0,5 ltr Blå Rens, en kopp eddik og noen dråper Zalo. Eddikandelen skal jeg øke seinere for å se om den har noen effekt, men jeg har alltid brukt blanding med eddik i når jeg vasket for hånd tidligere.
    Vasker 8 plater i ca 25 min. Lar de drypptørke i 5-10 min. Legger platene etter tur over på et glasshåndkle og tørker fuktighet av med en fiberklut beregnet til glass. Siste finish med en kullfiberbørste for å få ut det siste rest av fuktighet som sitter i rillene.

    Filtrerer gammel væske gjennom gasklut. Gaskluter er veldig finmasket og jeg bretter den 4 dobbelt. Filtrering går veldig kjapt med denne metoden.
    Har sjekket med mikroskop et par ganger og det ser veldig rent ut.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal i ettermiddag/kveld teste det filteret jeg lagde i går med brukt temmelig forurenset rensevæske jeg nå har stående, og vil raskt kunne konstatere hvor mye dette fjerner. Med erfaring fra samme type filtermateriale i større utvendige akvariefilter så har jeg stor tiltro til hvor mye det vil fjerne, men vi får se:).
    Tiltro til seg selv og egne løsninger er ingen dårlig egenskap:), men det er ikke fullt så tilfredsstillende når de ikke innfrir helt som ønsket, eller forventet;).

    Joda, filterløsningen fungerer og fjerner en hel masse partikler, slik som @Scrooge også viste tidligere i tråden i innlegg #42 - med en duk at et ikke ulikt materiale.

    Men filtermattene er ikke tilstrekkelig finfibret og tette nok til å fjerne nok av den fine "grøten" som legger seg i bunnen av oppbevaringskanna når den har stått i ro en stund. Som dette, sett gjennom bunnen av kanna:

    1.jpg


    Det var noe av dette jeg hadde håpet å komme til livs, men det ser ut til at kun en liten del av dette ble fanget opp. Litt forundret er jeg, da resultatet av å bruke hang-on akvariefilteret jeg viste på side 1 i tråden gav dette resultatet......

    1.jpg


    .... og filtermaterialet i dette er av tilnærmet samme type, men i form av en "kassett" m/to ulike type filterduker.

    Jeg har et par formeninger om hvorfor/hvorfor ikke, så det må (av ren nyskjerrighet) forskes litt mer:).

    PS - Til de som evt. skulle finne på å kopiere "patenten" med flasken > det holder lenge med 8 stk 4mm hull i flaskebunnen, og ikke 16 slik jeg lagde.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn