Break_out sine greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Istedet for å lodde ned motstandene; ta heller å lodd ned et sett små (hun-)sokler som passer beina på motstandene. Får kjøp overalt, f.eks Elfa. Da kan du variere motstand hurtig og greit. :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Istedet for å lodde ned motstandene; ta heller å lodd ned et sett små (hun-)sokler som passer beina på motstandene. Får kjøp overalt, f.eks Elfa. Da kan du variere motstand hurtig og greit. :)

Mvh Vidar P
    Smart løsning det du, skal ta en sjekk på hva som finnes. Fin løsning til jeg finner den rette verdien, men så blir det ut med poensielle svake ledd. Her er det kun høysølvholdig loddetinn som gjelder ;).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Smart løsning det du, skal ta en sjekk på hva som finnes. Fin løsning til jeg finner den rette verdien, men så blir det ut med poensielle svake ledd. Her er det kun høysølvholdig loddetinn som gjelder ;).
    Jeg hørte ikke forskjell med og uten sokler i en EC riaa... tviler på at det er noen hørbar forskjell. Husk også at denne lasten står i parallell over signalfasene.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Jeg hørte ikke forskjell med og uten sokler i en EC riaa... tviler på at det er noen hørbar forskjell. Husk også at denne lasten står i parallell over signalfasene.

Mvh Vidar P
    Joda det er en parallell motstander men når designet er uten brytere i signalveien så vil jeg lodde inn motstander når jeg finner ønsket verdi. En vil ikke få samme kontakt med å bruke sokler som å lodde inn motstandene. Når en opererer med så lave PU signaler som Rohman og Akiva har så får en gjøre det mest mulig ideelt. Om en hører forskjell er en annen sak, men over tid så vil en sokkel løsning få dårligere ledeegenskaper.

Det er sikkert overkill å bruke de motstandene jeg gjør også, men hvorfor ikke tenker nå jeg, det er ikke den kostnaden som velter lasset ;).

I morgen venter jeg hentelappen på Akiva'en, og den er det knyttet mye spenning til :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Joda det er en parallell motstander men når designet er uten brytere i signalveien så vil jeg lodde inn motstander når jeg finner ønsket verdi. En vil ikke få samme kontakt med å bruke sokler som å lodde inn motstandene.
    Dette nærmer seg nevrosa breakout... :) Hør på vante fjellfolk, det er ingen skam å snu :)
    Dersom man ikke hverken kan høre eller måle forskjell, så er det lite å bekymre seg for.

Du kunne like gjerne ha bekymret deg for mangelen på lodding mellom pu og armkabler (som jo er DIREKTE i signalveien), mellom armkabel og riaa, mellom riaa og.... etc etc. :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Joda det er en parallell motstander men når designet er uten brytere i signalveien så vil jeg lodde inn motstander når jeg finner ønsket verdi. En vil ikke få samme kontakt med å bruke sokler som å lodde inn motstandene.
    Dette nærmer seg nevrosa breakout... :) Hør på vante fjellfolk, det er ingen skam å snu :)
    Dersom man ikke hverken kan høre eller måle forskjell, så er det lite å bekymre seg for.

Du kunne like gjerne ha bekymret deg for mangelen på lodding mellom pu og armkabler (som jo er DIREKTE i signalveien), mellom armkabel og riaa, mellom riaa og.... etc etc. :)

Mvh Vidar P
    Vell kan gjerne innrømme at visse nevroser har jeg, og alt for mye tid brukes til å tenke på disse sakene ::). Men det er en viss glede i å vite at det er "ordentlig" og at designet til han Herron oprettholdes. Når det gjelder lodding av PU direkte til armkabling så har jeg hørt triste historier og misslykkede forsøk. Det er sikkert flere PU'er som har blitt ødelagt av slike stunt. Jeg bruker et stoff lignende det til han Van den hul for bedre kontakt på disse kritiske stedene. Har ikke gått så langt at jeg bruker dette på linjenivå, men det er ikke umulig at disse pluggene også får en overhaling. Dette er ment som forebyggende så det ikke irrer i kontaktpunktene.

Tillegg: En har jo den Naim løsningen med forsterkning i spilleren er det prefix den heter? Den kom nok på banen pga det lave signalet fra PU?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Jeg bruker et stoff lignende det til han Van den hul for bedre kontakt på disse kritiske stedene. Har ikke gått så langt at jeg bruker dette på linjenivå, men det er ikke umulig at disse pluggene også får en overhaling. Dette er ment som forebyggende så det ikke irrer i kontaktpunktene.
    Om du leser på PFM eller n-forum, så ser du en hel rekke rapporteringer om at slike midler degraderer lydkvaliteten på sikt.... se der, fikk jeg tilført en ekstra certain-what's-it til nevrosene :)

Generelt bør man vel fokusere på hva som gjør musikken mer levende og meningsfull; ikke på teknisk "renhet" eller andre tvangstanker (pardon the expression ;) ); og det man ikke hører noe bedre musikk av, det teller ikke!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Tillegg: En har jo den Naim løsningen med forsterkning i spilleren er det prefix den heter? Den kom nok på banen pga det lave signalet fra PU?
    Ad tillegg; Prefix er laget for å eliminere to ting; 1) armkabel på mV-nivå, og 2) psu i eller nær riaa. Dette igjen for å gi mindre innstrålet støy vs signalnivå. Ene og alene.
    Det er noe helt annet enn kontakter på impedanser i parallell ETTER inngangsbuffer.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Jeg bruker et stoff lignende det til han Van den hul for bedre kontakt på disse kritiske stedene. Har ikke gått så langt at jeg bruker dette på linjenivå, men det er ikke umulig at disse pluggene også får en overhaling. Dette er ment som forebyggende så det ikke irrer i kontaktpunktene.
    Om du leser på PFM eller n-forum, så ser du en hel rekke rapporteringer om at slike midler degraderer lydkvaliteten på sikt.... se der, fikk jeg tilført en ekstra certain-what's-it til nevrosene :)

Generelt bør man vel fokusere på hva som gjør musikken mer levende og meningsfull; ikke på teknisk "renhet" eller andre tvangstanker (pardon the expression ;) ); og det man ikke hører noe bedre musikk av, det teller ikke!

Mvh Vidar P
    Tro meg det tekniske får ikke overskygge det faktum at musikken er viktigst. Men når en er litt ambulerende teknofrik som meg så driver en med slike ting. Hvor viktig det er kan diskuteres, og det kan mye av det som legges frem her på foraet, men det er morsomt og gir en viss ro i sjelen... ;). Min erfaring er at komponentoppgraderinger er det som i hovedsak gir reelle oppgraderinger, kabler og tweeks gir kanskje mindre forbedringer, men det kan være viljen til forbedring som styrer...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Er enig med begge parter her, men forstår Break_out godt. Det er noe eget med å vite at komponenter har optimal kontakt og det gir ro i sjelen å få loddet på komponenter med et godt loddetinn (bruker WBT tinn selv).
    Er enig med Vidar ang. å smøre på noe som helst på kontakter. Kontakter renser jeg med ren sprit (96%) og that's it. Passer selvsagt på at de sitter tight. En gang i året ca. drar jeg kontaktene ut og inn et par ganger for å skrape av evt. korrosjon. Samme med rørene i soklene.
    Det gir en Hi-Fi nevrotiker ro i sjelen og dermed låter det bedre. (trur eg) ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    ... sier han som driver å snur LP12-matter og hører etter om det er forskjell... ;D

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    FZ skrev:
    ... sier han som driver å snur LP12-matter og hører etter om det er forskjell... ;D

Mvh Vidar P
    Det ble foreskrevet av en lege her på nøtte-sentralen 8)

B

break_out

Gjest
    Da min "nye" Akiva enda er i post systemet (slapp ut av tollen i dag...). Tjuvstartet jeg med motstandstest i riaaen.

Her er da mitt Herron VTPH-1MC Plus riaa som innehar en porsjon eierglede utover de vante proporsjoner. Den er en perle av et riaa, klasse A ranket i Stereophile og høstet gode reviews der den har deltatt (har ikke funnet en dårlig enda…). Får en mulighet til å kjøpe denne riaa så er det ingenting å tenke på, kjøp den!!
    Den er rørbasert og mer detaljert beskrivelse for den interesserte finnes på følgende link: http://www.herronaudio.com/vtphspecs.html

Et lite bilde eller to:

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Loddet inn et sett med 100 Ohm motstander (fra 1500 Ohm) da jeg ønsker å teste ut Rohmanen noen dager før jeg forhåpentlig får gang på Akivaen. Motstandene er på høyre side av dette printet stikkende utenfor.. på en måde...

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.328
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tøffe bilder, break_out! Jeg skulle faktisk veldig gjerne ha hørt den RIAAen.
    Minst like interessant hadde det vært å kunne sammenlikne herronen med min riaa! Du bor vel et stykke unna vestlandet?.....
    mvh

B

break_out

Gjest
    tkr skrev:
    Tøffe bilder, break_out! Jeg skulle faktisk veldig gjerne ha hørt den RIAAen.
    Minst like interessant hadde det vært å kunne sammenlikne herronen med min riaa! Du bor vel et stykke unna vestlandet?.....
    mvh
    Det kunne vært noe. Jeg bor en mil utenfor Stavanger, og du bor i Bergen?

B

break_out

Gjest
    tkr skrev:
    Vel, en liten mil utenfor ;D
    mvh
    Er i Bergen nå og da i jobbsammenheng. Dersom det passer seg slikt så kan jeg alltids bli igjen noen timer ekstra for en test. Skal gi deg et hint i forkant så ser vi om det passer?

B

break_out

Gjest
    Nå har jeg hentet PU’en hos postmannen, og ferden fra UK har ikke gjort synlige skade. I kveld jæklar ska den inn i riggen å prestere og det basta.. Ignorerer totalt det faktum at den skal/kan være defekt.. Planen er klar, og snart vil den brutale sannhet vise seg.

B

break_out

Gjest
    Lykken står den kjekke bi ;D. Det viser seg at etter en grundig rens med smergelpapir og spritløsning så ble Akiva'en i perfekt stand ;D ;D. Fikk håpet tidligere i dag da jeg hentet puen og kunne konstatere med det blotte øye at diamanten var borte, eller jeg kunne se en forhøyning på tuppen, men ingen fremtredende spiss av noe slag. Kom hjem og startet med rengjøring, og det var tut og kjør uten retiping. Min konklusjon er at den må virke 100% da den produserer utrolige bevegelser i luften ;D ;D.

Litt bilder, men så er det i seng med et stort smil rundt hodet ;D ;D

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Dette var gode nyheter, Break_out. Gratulerer med røverkjøp 8)

Kom med tilbakemelding om hvordan dette spiller i forhold til Rohman. Hvilken inngangsimpedans har du i Herron nå?

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Dette var gode nyheter, Break_out. Gratulerer med røverkjøp 8)
    Takker FZ :)

Kan ikke helt fatte at historien med denne PU’en gikk som den gikk. Nå vet jeg jo ikke hvor mange timer jeg har igjen, men noe sier meg at den har masser av timer i seg. Den ser ny ut og er produsert i 2004, og det tilsier at den kanskje kom i drift det året, eller året etter?? Mange ubesvarte spørsmål som skal rettes til selger.

Linken til auksjonen, og for de som er ute etter Linn ”prylar” så er det bare å følge med på salgene til denne personen:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....m=320138100353&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=011

I kveld blir det fininnstillinger av VTA og de andre greiene. Tar vell en sjekk med protractor’en også, men med tre skruer så sitter den vell riktig ???

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du har montert Ekos'en din med Kinky blir overhenget perfekt.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Hvis du har montert Ekos'en din med Kinky blir overhenget perfekt.
    Hva er dette for slags språk, jeg er da ikke kinky, og heller ingen bruker av den slags ;). Nei jeg har ikke en slik, så det har noe for seg å ta en protractor test. Skal komme med lytteintrykk etter hvert når jeg kommer igjennom bunken av mine vante referanser. Forventer noe ny vinyl også i dag så det kan bli en finfin kveld. Har heller ikke kjørt pu-en igjennom testplaten, så jeg krysser fingre for at den består testene.

B

break_out

Gjest
    Valentino skrev:
    Deilige bilder. Hvem lager Akivaen for Linn?
    Er ingen proff på å ta bilder, men tar en 10 bilder så er det alltids noen en kan bruke. Så fint at digitalt duger til noe ;).

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Hva er dette for slags språk, jeg er da ikke kinky, og heller ingen bruker av den slags ;).
    Slapp av, ikke spesielt perverst med Kinky-tool. Den skal brukes når du monterer armbasen på armbrettet. Hvis du ikke bruker den skal du ha flaks hvis du får riktig overheng med Akiva'en. Ta kontakt med Kontrapunkt, de låner deg antageligvis sin Kinky hvis du spør pent ;)

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    Hva er dette for slags språk, jeg er da ikke kinky, og heller ingen bruker av den slags ;).
    Slapp av, ikke spesielt perverst med Kinky-tool. Den skal brukes når du monterer armbasen på armbrettet. Hvis du ikke bruker den skal du ha flaks hvis du får riktig overheng med Akiva'en. Ta kontakt med Kontrapunkt, de låner deg antageligvis sin Kinky hvis du spør pent ;)
    Kjenner til kinky toolen, men så en mulighet og tok den ;).

Jeg har en slik mal som ble levert av Linn til Ittok armen, brukte denne når jeg festet armplaten. Skulle være samme målene eller?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Jeg har en slik mal som ble levert av Linn til Ittok armen, brukte denne når jeg festet armplaten. Skulle være samme målene eller?
    Sannsynligvis det samme målet, men den pappgreia som fulgte med Ittok blir for unøyaktig IMO. Hadde prøvd å få lånt Kinky'en til Kontrapunkt. Da ser du fort om armbasen/armbrettet er riktig plassert. Er de ikke det ville jeg spandert på meg et nytt armbrett og montert på nytt. Koster 500 spenn og det er jo ikke all verden for å få spilleren optimalt justert.....vi snakker tross alt om en arm/PU kombinasjon til 48 000,- (veil.)

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    Sannsynligvis det samme målet, men den pappgreia som fulgte med Ittok blir for unøyaktig IMO. Hadde prøvd å få lånt Kinky'en til Kontrapunkt. Da ser du fort om armbasen/armbrettet er riktig plassert. Er de ikke det ville jeg spandert på meg et nytt armbrett og montert på nytt. Koster 500 spenn og det er jo ikke all verden for å få spilleren optimalt justert.....vi snakker tross alt om en arm/PU kombinasjon til 48 000,- (veil.)
    Den er helt klart verd de 500 kronene for å få den optimal, men det er jo kun tre skruer som holder armbordet på plass og de gir litt slingringsmon. Tar en sjekk i morgen med protractoren så er jeg sikker. Skal gi en liten feedback på hvordan det spiller i forhold til Rohmanen også.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Den er helt klart verd de 500 kronene for å få den optimal, men det er jo kun tre skruer som holder armbordet på plass og de gir litt slingringsmon. Tar en sjekk i morgen med protractoren så er jeg sikker. Skal gi en liten feedback på hvordan det spiller i forhold til Rohmanen også.
    Armbasen kan også justeres noe i forhold til armbrettet. Hullet i brettet er noe større enn diameteren på søylen til armen. Linn hevder at hvis skruene løsnes for å justere overhenget skal armbrettet byttes. Vet ikke hvor viktig dette er, men det koster ikke mer enn 8-9 halvlitere på by'n...
    Hvis du bruker Kinky drar du til både treskruene i brettet og de gjennomgående skruene til armbasen skikkelig mens Kinkyen er montert. Absolutt beste måten å få dette optimalt på.... når du har montert Keel'en din kan du glemme alt dette Kinkytullet ;)

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    når du har montert Keel'en din kan du glemme alt dette Kinkytullet ;)
    Det er mye som faller på plass med keelen ;)

I dag har jeg spilt blandet drops og vært innom klassisk, opera, jazz, pop, rock. PU’en spiller bra og henger med på ALT, men jeg aner at den ikke er helt på plass enda i forhold til prestanda. Den har forbedret seg på noen områder siden første lytt, og spesielt det med tyst svart bakgrunn. Denne syntes jeg ikke var noe bedre en Rohmanen i starten, men nå er den det. En viss innkjøring skal nok til før jeg gir noen definetiv samenligning. Men tro meg jeg hørte med en gang klasseforskjell og det fra første skive, og det gapet er økende etterhvert som den faller på plass. Tror den forrige eieren var en ordentlig ape, som ikke hadde hørt om rensing av stift eller vedlikehold.

Et lite bilde

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Et lite tips, Break_out:

Ser ut som du spiller med støvlokket nede. Jeg synes det spiller bedre med støvlokket oppe eller helt av. Og det er ikke fordi lokket er statisk oppladet og trekker i arm/PU og reduserer stifttrykket. Når jeg har tørket støv av lokket bruker jeg alltid zerostaten på den....

Hvis Akiva'en har ligget ubrukt en stund vil den trenge noen runder for å spille optimalt igjen.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Et lite tips, Break_out:

Ser ut som du spiller med støvlokket nede. Jeg synes det spiller bedre med støvlokket oppe eller helt av. Og det er ikke fordi lokket er statisk oppladet og trekker i arm/PU og reduserer stifttrykket. Når jeg har tørket støv av lokket bruker jeg alltid zerostaten på den....

Hvis Akiva'en har ligget ubrukt en stund vil den trenge noen runder for å spille optimalt igjen.
    Jeg har hørt flere som har lokket oppe med avspilling, men jeg har ikke selv hørt noen merkbar forskjell(har ikke testet noe særlig heller). Hvilke forbedringer er det du hører FZ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig med FZ i dette; lokket oppe eller aller helst helt av.
    Hos meg låter det noe bedre. Det var forresten Linn-forhandleren, Odd Rune Hegge, som gjorde meg oppmerksom på dette for mange år siden, så det var liksom litt "offisielt" :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Må si meg enig med FZ i dette; lokket oppe eller aller helst helt av.
    Hos meg låter det noe bedre. Det var forresten Linn-forhandleren, Odd Rune Hegge, som gjorde meg oppmerksom på dette for mange år siden, så det var liksom litt "offisielt" :)

Mvh Vidar P
    Da får jeg gjøre mer testing og se om det er noe å hente. Hvilke forbedringer kan jeg vente meg uten lokket? Det med å bruke lokket er noe jeg liker da det skåner vinylen for støv, men dersom det gir lydforbedringer så får det stå til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn