Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tuning

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

nå mener du sikkert i øyeblikket hos mottaker, jada. Rommets forhold mellom direkte og reflektert endres ikke, ekkoet er der enda. Men korrigeres bort av tilsvarende mengde tidsforskøvet korrigering, som også har sitt ekko......
Just presis. Men du vet at ørene hører ikke forskjell på direkte og indirekte lyd. De registrerer hva slags lyd som kommer, når den kommer - og siden vi har et par av sorten - hvilken retning lyden kommer fra. Innenfor korreksjonsvinduet så blir ekkoet kansellert i lytteposisjonen. Derfor blir det et penere waterfall plot.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Jeg har lest litt tanker rundt dette. En enkel argumentasjon er at høye frekvenser varierer "kaotisk" rundt sweetspot, mens lavere frekvenser varierer sakte. Derfor burde en filterfunksjon som gradvis fjernet detaljer opp i frekvens fra målingen, ikke være så milelangt unna resultatet av å midle fra flere målinger. Resultatet er uansett at man greier å korrigere greit for bølgelengder som er store relativt "sweet-box" (?), og gradvis mindre og mindre etterhvert som det blir plass til flere bølgelengder inni "boksen".

Sagt på en annen måte: Hvis man tar 9 punkt-målinger på tilfeldige punkter innenfor en 1x1x1meter kube i et vanlig lytterom så vil sannsynligvis målingene være nesten like for frekvenser under 344/10 ~35Hz. Og over f.eks 344*10 ~3.5kHz vil de sannsynligvis nesten være ukorrelert. Dette kan tenkes utnyttet hvis man har tilgang på bare en måling.

mvh
Knut
Sagt på en tredje måte: Hvis man ikke glatter kurven litt for kamfiltereffekter med mm, så vil man få en ekstrem jobb med å korrigere de høye frekvenser. En betydelig kurveglatting er implementert i Tact sitt system. Dog mindre enn det man ser på typiske frekvensmålinger av høyttalere.

Lyngdorf påstår at de ikke trenger å glatte kurvene nå, men det jeg har sett tyder på at det er en sannhet med modifikasjoner.

Hvordan man interpreterer de faktiske målingene er en av nøklene til en god korreksjon.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

For en frekvens på 1000Hz er vel bølgelengden på 33cm, så skal en ikke flytte hodet så veldig mye før forholdet er et helt annet. Og vil da bli dobbelt galt da du både har refleksjonen som ikke er kansellert + et korreksjonssignal fra romkorreksjonsenheten.
Hvis det er et tydelig hørbart problem, så vil det ofte være en viss båndbredde på peaken eller dip'en. Da vil du fortsatt ha effekt av korreksjonen. Det er neppe en flate som gir store problemer ved 1k. Så du vil kanskje høre at det fortsatt er god lyd, om men litt mer/mindre/annerledes luft rundt instrumentene enn om du flytted det 33 cm tilbake. Kategorien forskjell vi snakker om her er kabelkategorien. Ikke noe særlig mere.
Er helt enig i at romkorreksjon er gull og glitter i bassen, mens oppovever kan det være en del problemer.
Det er faktisk en del som velger å ikke korrigere oppover i frekvens. Og de har lyttet seg fram til konklusjonen. Men det har blitt mindre og mindre snakk om akkurat dette. Og hos meg er det lydforbedringer helt til topps - på to ulike anlegg, tre ulike høyttalerpar i to ulike rom.
I mange tilfeller (med unntak av integrerte Tact) så blir romkorreksjon tilkoblet i signalet mellom kilde og forsterker, noe som da innebærer en ekstra AD/DA konvertering. Så kan man gjerne vise teoretisk at det ikke innebærer tap, men med såpass omfattende behandling av signalet er jeg skeptisk til at dette ikke skal degradere signalet.

Mvh
OMF
Det er bare med SA-CD og annet med kopibeskyttelse at man introduserer ett ekstra sett med DA+AD.

Har det kommet romkorreksjon på de integrerte forsterkerne nå? Sist jeg sjekket var det snakk om god gammeldags EQ - og det er ikke lenge siden. Og EQ er noe helt annet enn et skikkelig FIR filter. Fungerer greit i bassen hvis du har nok oppløsning, men duger ikke oppover i frekvens.
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Hei Arve

..... flat frekvenskurve ned til 20 Hz (tydelegvis helst endå lenger ned). Når ein tenkjer på kor lange bølgjelender slike frekvensar har, ser eg ikkje at dette målet er oppnåeleg på fornuftig måte, med mindre rommet har "plass til" slike bølgjelengder, og slike rom finn du berre i offentleg eige.
Man kan godt få til fin bass under 20Hz i et rom på 3 x 3 meter.
Rommet behøver ikke romme hele bølgelengden.

;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Hei!

Høres ikke dumt ut det.

Har en fremtidsvisjon jeg kunne tenke meg å lufte.

Plassere Tact 2.2x mellom drivverk og DAC. Skaffe et par Tact subwoofere, trolig med switchmode effekttrinn.

Lage en 1.ordens delefilter (Høypass) på signalkablene til effektforsterkerne som ruller av fra 100Hz. Lage samme 1 ordens kobling på signalkablene til subforsterkene, men der 1 ordens lavpassfilter, med samme delefrekvens.

På denne måten oppnår jeg å benytte DACen min, samtidig som jeg ikke får en naturlig avrulling av bassen på hovedhøytalerne.

Noen som har innspill(kommentarer på en slikt oppsett!

Mvh
OMF
 
B

brand-x

Gjest
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Hei !

Er det ikke bare FLOTT att Tact/Lyngdorf har greid å utvikle produkter som kan bli almanseie med opptimal "highend" opplevelse eller er det irriterende att det ikke koster 1mill ? Flere av innleggene ang. messelyd forteller vel sannheten att : Tact/lyngdorf har greid det ingen andre har greid lave mest mulig opptimal lydopplevelse i ett hvert rom uten å veie ett trailerlass og koste ett banklån på 5 år med suppe på middagsbordet hver dag i like mange år. Gratulerer til alle dere som har skjønt å invistere i Tact/lyngdorf. Resten av oss bør kanskje vurdere å skifte Hi-Fi doktor før det er for sent.

mvh
brand-x
 
K

knutinh

Gjest
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Hei!
Lar matematikken ligge, den skjønner jeg ikke uansett.

Slik jeg tolker deg så mener du at forholdet mellom reflektert lyd og direkte lyd ikke blir påvirket. Eller at det ikke har betydning.

Beviset ditt baserer seg vel på at en gjennom romkorreksjonen kan sende ut et tilsvarende forsinket signal i motfase, som skal kanselere ut refleksjonen. Det er sikkert riktig hvis man lytter i et punkt.
Ikke helt, men greit nok.
For en frekvens på 1000Hz er vel bølgelengden på 33cm, så skal en ikke flytte hodet så veldig mye før forholdet er et helt annet. Og vil da bli dobbelt galt da du både har refleksjonen som ikke er kansellert + et korreksjonssignal fra romkorreksjonsenheten.
Dette stemmer. Sannsynligvis vil en forflytning på en halv bølgelengde kunne gi store endringer.
Er helt enig i at romkorreksjon er gull og glitter i bassen, mens oppovever kan det være en del problemer.

I mange tilfeller (med unntak av integrerte Tact) så blir romkorreksjon tilkoblet i signalet mellom kilde og forsterker, noe som da innebærer en ekstra AD/DA konvertering. Så kan man gjerne vise teoretisk at det ikke innebærer tap, men med såpass omfattende behandling av signalet er jeg skeptisk til at dette ikke skal degradere signalet.

Mvh
OMF
Jeg ville helt klart ha foretrukket en digital tilkobling til prosessor, om ikke av tekniske årsaker, så av hensyn til sjelefreden :)

-k
 

Stian_G

Medlem
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
25
Antall liker
0
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Artig debatt dette!

Felles for mange her er at de ikke har prøvd eller hørt komponentene det er snakk om.

For Coplands løsning, som gjør dette i det digitale domenet - men uten digitalinnganger/utganger - så får man de nevnte problemer med ekstra konverteringer.

For min egen del som har brukt Lyngdorf TDA2200AD i snart et halvt år så kan jeg skrive under på at det ikke er et problem så lenge man opererer i LPCM-formater og dermed hele tiden i det digitale domenet. I det øyeblikket man introduserer en runde A/D-konversjon så får man et visst tap, se også min follow-up av TDA2200-omtalen.

Når det gjelder nivå er også det helt riktig påpekt tidligere her. Hever du med 6 dB må du senke det generelle nivået med 6 dB. Dette gir først og fremst et volumtap og ikke annet enn teoretisk oppløsningstap (fra 48 til 47 bit...).

Lyngdorf TDA2200 fungerer bedre enn alle absorbentløsninger jeg har hørt og gjør mer og bedre for en langt lavere pris enn et rom fylt med svindyre skum-absorbenter man skulle tro var laget av oppmalte 1000-lapper mtp prislappen...

Ang sweetspot vs alle andre steder. Dette problemet er like stort også uten romkorreksjon. Det fine med f.eks. TDA2200 er at du kan lagre 8 forskjellige korreksjoner. Jeg har f.eks. gjort en måling foran kokeøya på kjøkkenet 12 meter fra høyttalerne. Så når fredagen kommer, en kald GT og masse ingredienser til en god middag står på benken, da velger jeg korreksjonskurve 2 og har flott bass også mens jeg kokkelerer. Og når jeg skal vaske huset legger jeg inn kurve 3 som er en midling av korreksjonen for sweet-spot og kjøkkenet, og som gir veldig fin bass i hallen og spisestuen som er hovedarealet i leiligheten. ;)

Bottom-line: Prøv selv! Og bruk god tid! Romkorreksjon er komplisert og krever endel arbeid for å få riktig.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.829
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Det refereres stort sett til Tact/Lyngdorf her, men jeg går ut fra at det finnes endel alternativer på proff-markedet. En viss studio DAC har jo gjort stor suksess på hjemmemarkedet.
Kan Romkorreksjon være noe å sjekke ut blant studioprodukter ?
 
I

ijustpop

Gjest
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Har tenkt endel på dette, sett at endel freksvenser i mellomtonen blir forsterket grunnet stående bølger. Det man gjør med en slik enhet er å dempe disse frekvensene slik at de blir på samme nivå som resten.
Det man ikke gjør er å fjerne de stående bølgene (refleksjonene), ergo vil lyden allikevel bli farget av rommet, samt at kretsløpene i seg selv vil påvirke lyden...nei frem med akustikkplater og diffusorer !
Dette synes jeg ganske enkelt forklarer hvorfor jeg er veldig skeptisk til disse enhetene.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Topp surround forsterkere har det. Sony sin nye kjører digitalt hele veien og man får ikke noe ekstra bokser. Man sparer tvertimot en haug med kabler.
Er man ikke fornøyd, kan man skru det av, kjøre manuelle instillinger, eller man kan la være å stille inn noe som helst.
Tilpassning av utstyret og høytalervalg er fremdeles viktig.
Likevel gir de nye systemene mulighet for bedre lyd.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Artig debatt dette!

Bottom-line: Prøv selv! Og bruk god tid! Romkorreksjon er komplisert og krever endel arbeid for å få riktig.
Har TDA selv og er enig. :)

Alle med perfekte lytterom eller som ihvertfall er fornøyd med rommet/lyden ,slik at de ikke kommer til å bytte en komponent til minst dobbel pris , en-to tre ganger, for å forsøke få litt mer av ...tja........kan glemme Tact/Lyngdorf.

For oss andre, bør dette prøves og man må- ihvertfall nå som det er manuell korrigering på TDA2200- ha endel tålmodighet.

Så i tillegg er TDA et fantastisk verktøy for HT DIYère. Påstand: med en TDA + et effekttinn + en pc og to billige elemente pr side + litt snekring kan man oppnå resultater som vil kunne få det meste av ht industrien til å måtte finne annet å drive med! Men det er forbeholdt oss som tør å prøve! ;)

Mvh BA
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Har investert mye kroner og arbeid i romtuning og er nå megafornøyd. Tror ganske aldri en elektronikk boks hadde klart det jeg nå har fått til.

Men vil likevel si meg enig med mange i at det nok kan være den greieste løsningen å investere i elektronisk romkorreksjon dersom man har et rom, f.eks. stue som låter dårlig og hvor man av hensyn til det annet kjønn f.eks. må begrense hva man kan foreta av inngrep i innredningen.

Men altså; har man et dedikert lytterom, ville jeg ikke anbefale å sette inn en eletronisk romkorreksjonsenhet i kjeden.

Hobby
Enig, dessuten er et billig eller familievennlig alternativ til mekanisk romdempning, høyttalere som er konstruert for ordinær stue akustikk som f. eks. Carlsson.
 
K

knutinh

Gjest
Re: Bransjefolk advarer mot elektronisk Room Tunin

Artig debatt dette!

Felles for mange her er at de ikke har prøvd eller hørt komponentene det er snakk om.
Det stemmer. Jeg har prøvd å lagd dette selv som et dataprogram, og mener at det har gjort meg kjent med de grunnleggende problemstillingene. Men jeg er ikke kjent med "state-of-the-art".

mvh
Knut
 
Topp Bunn