Forsterkere Bra forsterker til vanlig lydkvalitet. Ikke avslører dårlige innspillinger så lett.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
personlig synes jeg Primare a32 funker fint på de 804 og 803, Parasound sin JC1 er også bra men litt dyr, Usher 1.5 meget bra og billig. Så kan man jo tune hvor mye farging man vil ha med rett forforsterker event da bruke rør pre.

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Antall liker
396
Men heldigvis finnes fantastiske produkter som bare spiller alt, uten å gjøre det ubehagelig, og som har en transparens til å dø for.

Mvh
Håkon Rognlien
Regner med at dette ikke er målemafians transparens. Er litt viktig å skille disse to for å unngå misforståelser.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
B&W 804D høyttalere. Drive i dag av NAD C390DD digital forsterker. Fin bass på gode innspillinger alle sjangere, men sesielt enkelte jazz låter. Orerraskes litt av og til. Mellomtonen har jeg litt mer vanskligheter med å bedømme. Diskant god på enkelte gode innspillinger, men det er diskant jeg sliter mest med. Det blir for kjedelig i bass og slitsomt i diskant(eller bare kjedelig) på dårlige innspillinger. Den plata som skuffer mest i forhold til minner fra tenårene er The River - Bruce Springsteen. Når det gjelder lydkvalitet. Trodde Van Morrison hadde flere innspillinger med god lyd m.fl.
Tror jeg ville vurdert høyttalerskifte hvis det er gammel rock som skal spilles og låte nogenlunde fett.
B&W lager mye bra de, men jeg har til gode å høre 6,5" basser spille skikkelig rock. Det blir litt for spedt imo. Hvis du i tillegg også har et rom som ikke er helt på lag med frekvensene, så blir det meste feil.
Hvis jeg var deg ville jeg sett etter en god ht med 12" basselement, det flytter litt luft og gir den gode rockefoten.

The River er ei bra skive, men fremkaller ikke akkurat noe lydorgasmer hjemme hos meg heller.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Hør nad master sin serie på b&w så skal du få høre god lyd.

Mvh Imagine

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Min erfaring er at dette løses bedre med kilde og høyttalere enn med "slørende" forsterkere. Dårlige innspillinger har ofte lite makrodynamikk og alt er trykket litt sammen slik at man er avhengig av at kilde og HT klarer å skille små endringer i lydnivå fra hverandre. Problemet med dårlige innspillinger starter ofte med at kilden ikke er nøyaktig nok, slik at mikrodynamikken og små temposkifter glattes ut. Dette kan gi et inntrykk av at alt er spilt inn på samme nivå og at ingenting skjer i musikken. Høy jitter i digitalkilder kan også gi følelsen av "knust glass" i øvre mellomtone som gjør det meget ubehagelig å høre dårlige innspillinger. Etter å ha testet en del kilder, forsterkere osv. gjennom årene i diverse prisklasser så var min konklusjon at en topp kilde er det viktigste leddet for å kunne nyte musikken fra middelmådige og dårlige innspillinger. Høyttalere som har lite tap i delefilter og ekstrem mikrodynamikk har gode forutsetninger for å gjengi dårlige opptak i samarbeid med en god kilde og forsterker. På forsterkersiden så ville jeg sett på A/B med høy klasse A bias, klasse D med Ncore eller kraftige rørforsterkere. Vet de litt større modellene til B&W er glad i mye krefter og ville anta at 804D også krever en del strøm for sparke liv i de.

Utifra det jeg har hørt fra 390DD så er det en forsterker som heller mot det lyse og er litt tynn i lyden. Den er også avhengig av motstanden i diskanten, som må settes i innstillingene. B&W 804D har en ganske kraftig peak mellom 7khz og 16khz ifølge stereophile sine målinger noe som kan forsterke følelsen av lys lyd. Den elektriske motstanden måler også 4ohm i diskanten så ville satt 390dd på 4ohm, hvis den ikke allerede står der, ettersom man fort kan risikere å få et par DB ekstra peak oppover hvis forsterkeren er satt til å kjøre på en 8 ohms høyttaler og man kjører på 804D. Hvis du fortsatt kjører på lakris-strømkablen som følger med forsterkeren så ville jeg anbefale deg å få tak i noe grovere (2.5+ kvadrat mm og god skjerming) og koble rett i veggeuttaket. Det kan fort hjelpe en del på kreftene til forsterkeren når det ikke står en kraftig strømbrems mellom den og sikringsskapet.

Av det som ligger på brukten per i dag så hadde nok den Luxman 590AII vært interresant å teste, men usikker på om den har nok krefter hvis man skal spille høyt på 804D (ca 80-90 watt totalt i 8Ohm og ca 30 av de i klasse A). Vet at det har vært en som har brukt en slik på Usher CP8571 som er ganske tungdrevne, så kan være verdt å prøve.

Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.756
Sted
Østfold
Interessant tema dette. Jeg kjenner ikke 804D men har hørt endel på ulike andre B&W i det siste før jeg kjøpte meg høyttalere, og jeg liker lyden. Sammenlignet med endel andre høyttalere som f.eks. Dali, så opplevde jeg at B&W er roligere i diskanten. Derfor tror jeg trådstarter bør ha et flott utgangspunkt for god lyd. Forrige innlegg foreslo Luxman klasse A forsterker, og det er nok ikke dumt. Jeg har en Sugden klasse A forsterker og den oppleves myk og fin i diskanten. Desverre har jeg ikke B&W høyttalere så jeg skal være forsiktig med å generalisere. Husk også at klasse A forsterkere har en nedside i mye lavere effekt.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Min erfaring er at dette løses bedre med kilde og høyttalere enn med "slørende" forsterkere. Dårlige innspillinger har ofte lite makrodynamikk og alt er trykket litt sammen slik at man er avhengig av at kilde og HT klarer å skille små endringer i lydnivå fra hverandre. Problemet med dårlige innspillinger starter ofte med at kilden ikke er nøyaktig nok, slik at mikrodynamikken og små temposkifter glattes ut. Dette kan gi et inntrykk av at alt er spilt inn på samme nivå og at ingenting skjer i musikken. Høy jitter i digitalkilder kan også gi følelsen av "knust glass" i øvre mellomtone som gjør det meget ubehagelig å høre dårlige innspillinger. Etter å ha testet en del kilder, forsterkere osv. gjennom årene i diverse prisklasser så var min konklusjon at en topp kilde er det viktigste leddet for å kunne nyte musikken fra middelmådige og dårlige innspillinger. Høyttalere som har lite tap i delefilter og ekstrem mikrodynamikk har gode forutsetninger for å gjengi dårlige opptak i samarbeid med en god kilde og forsterker. På forsterkersiden så ville jeg sett på A/B med høy klasse A bias, klasse D med Ncore eller kraftige rørforsterkere. Vet de litt større modellene til B&W er glad i mye krefter og ville anta at 804D også krever en del strøm for sparke liv i de.
Dette er tll dels også min erfaring med B&W 805D som deler diskant og en del av oppbygning med 804D. Jeg har hatt en del oppsett på disse høyttalerne:

• EC EMP-1/S med Parasound JC2 og Hegel H4SE
  • EC ECD 2 med EC4.8 og EC AW400
  • Bryston BDP-2 med APL DAC-S og Sugden FBA-800
  • Bryston BDP-2 med APL DSD-S og Audio Research Ref 75
I tillegg har det i perioden også kommet inn bedre kabler og en bedre strømrenser samt en del jobbing med demping. For å si det sånn har det vært en klar stigning i lydkvalitet og mange innspillinger som tidligere var relativt uspillelige er nå klart hørbare. For eksempel "Dead can Dance" sitt album "Anastasis" hvor de fleste låtene med kvinnelig vokal med tidligere oppsett låt rimelig langt over på den spisse og "holde seg for ørene" siden, og nå låter musikalsk og ørevennlig. Mer rocka album som "A Feast of Consequences" med "Fish", "The Final Frontier" med "Iron Maiden", "No Cities To Love" med "Sleater Kinney" er også ganske hørbare.

En del av dette vil jeg tilskrive det faktum at jeg har fått inn en røreffektforsterker av høy kvalitet sammen med en DAC av lignende kvalitet som samtidig har gjort forforsterkeren overflødig. Færrest mulig komponenter av høyest mulig kvalitet tror jeg er et stikkord. Det slører definitivt ikke lyden, men jeg merker at detaljer som tidligere kunne stikke seg ut som ubehagelige nå virker å være mer integrert i lydbildet og også liggende lavere i frekvens. For eksempel titel-låten fra "Another Country" med "Cassandra Wilson" hvor perkusjonen tidligere låt hardt og lyst, låter nå mer som en integrert del av låten.

Topp Bunn