personlig synes jeg Primare a32 funker fint på de 804 og 803, Parasound sin JC1 er også bra men litt dyr, Usher 1.5 meget bra og billig. Så kan man jo tune hvor mye farging man vil ha med rett forforsterker event da bruke rør pre.
Regner med at dette ikke er målemafians transparens. Er litt viktig å skille disse to for å unngå misforståelser.Men heldigvis finnes fantastiske produkter som bare spiller alt, uten å gjøre det ubehagelig, og som har en transparens til å dø for.
Mvh
Håkon Rognlien
Tror jeg ville vurdert høyttalerskifte hvis det er gammel rock som skal spilles og låte nogenlunde fett.B&W 804D høyttalere. Drive i dag av NAD C390DD digital forsterker. Fin bass på gode innspillinger alle sjangere, men sesielt enkelte jazz låter. Orerraskes litt av og til. Mellomtonen har jeg litt mer vanskligheter med å bedømme. Diskant god på enkelte gode innspillinger, men det er diskant jeg sliter mest med. Det blir for kjedelig i bass og slitsomt i diskant(eller bare kjedelig) på dårlige innspillinger. Den plata som skuffer mest i forhold til minner fra tenårene er The River - Bruce Springsteen. Når det gjelder lydkvalitet. Trodde Van Morrison hadde flere innspillinger med god lyd m.fl.
Dette er tll dels også min erfaring med B&W 805D som deler diskant og en del av oppbygning med 804D. Jeg har hatt en del oppsett på disse høyttalerne:Min erfaring er at dette løses bedre med kilde og høyttalere enn med "slørende" forsterkere. Dårlige innspillinger har ofte lite makrodynamikk og alt er trykket litt sammen slik at man er avhengig av at kilde og HT klarer å skille små endringer i lydnivå fra hverandre. Problemet med dårlige innspillinger starter ofte med at kilden ikke er nøyaktig nok, slik at mikrodynamikken og små temposkifter glattes ut. Dette kan gi et inntrykk av at alt er spilt inn på samme nivå og at ingenting skjer i musikken. Høy jitter i digitalkilder kan også gi følelsen av "knust glass" i øvre mellomtone som gjør det meget ubehagelig å høre dårlige innspillinger. Etter å ha testet en del kilder, forsterkere osv. gjennom årene i diverse prisklasser så var min konklusjon at en topp kilde er det viktigste leddet for å kunne nyte musikken fra middelmådige og dårlige innspillinger. Høyttalere som har lite tap i delefilter og ekstrem mikrodynamikk har gode forutsetninger for å gjengi dårlige opptak i samarbeid med en god kilde og forsterker. På forsterkersiden så ville jeg sett på A/B med høy klasse A bias, klasse D med Ncore eller kraftige rørforsterkere. Vet de litt større modellene til B&W er glad i mye krefter og ville anta at 804D også krever en del strøm for sparke liv i de.