Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Heisann!
    Jeg (som jeg selv mener) er heldig eier av et par gamle 802.
    Men etter at jeg her om dagen så et delefilter fra disse høyttalerne har jeg nesten ikke fått sove i natt.
    Jeg syns elektronikken i disse filtrene så skikkelig kjip ut. I hvert fall i forhold til hvordan resten av kvalitetsinntrykket er på høyttaleren.

    Siden jeg er student og har tilsvarende med kronasjer er det lite å rutte med. Men jeg lurte på om det var muligheter for å oppgradere dette for en billig penge? Jeg har sett ei side fra England (801web)

    Men synes at prisen var forskrekkelig stiv. Er det noen som har oppgradert delefiltre før?
    Er de originale gode nok?
    Håper på svar.
    Mvh. Lutfattig.
    Hva var det som var så kjipt med det?

    Jeg vil anbefale deg å være svært forsiktig hvis du skal gjøre noe i forhold til filteret. Elektrolyttkondensatorer kan du med fordel bytte ut da disse har en begrenset levetid. Motstandene kan du også bytte hvis du finner noen med snevrere toleranser. Seriekondensatorene er vel gjerne av polypropylentypen. Hvis ikke kan du med fordel bytte ut disse til en bedre type. Bytt for all del aldri verdi på erstatningskomponenten, og hold deg unna spolene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Heisann!
    Jeg (som jeg selv mener) er heldig eier av et par gamle 802.
    Men etter at jeg her om dagen så et delefilter fra disse høyttalerne har jeg nesten ikke fått sove i natt.
    Jeg syns elektronikken i disse filtrene så skikkelig kjip ut. I hvert fall i forhold til hvordan resten av kvalitetsinntrykket er på høyttaleren.

    Siden jeg er student og har tilsvarende med kronasjer er det lite å rutte med. Men jeg lurte på om det var muligheter for å oppgradere dette for en billig penge? Jeg har sett ei side fra England (801web)

    Men synes at prisen var forskrekkelig stiv. Er det noen som har oppgradert delefiltre før?
    Er de originale gode nok?
    Håper på svar.
    Mvh. Lutfattig.
    Hvis du er student så ville jeg ikke brukt en enste krone på å tukle med filteret i 802. La hifi nevrosene ligge og spill litt musikk i stedet!
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Da har jeg endelig fått oppfylt guttedrømmen og det står nå et par 802Dia i stuen min.
    Detaljene og klarheten er bedre enn noe jeg har hørt før men syntes lyden blir kanskje litt for klinisk og holografien har jeg heller ikke fått helt der jeg vil ennå. Tror mye skyldes plassering/vinkling ettersom jeg har hørt de på samme effekt/pre i butikk og da låt det alt annent enn sterilt. Noen som har noen gode pointers på avstand fra bakvegg/sidevegg (er ganske låst på sidevegg dessverre, maks 50cm) og eventuelt vinkling/tilt?
    De drives av Nad M12 og passiv biamp M22. De står i tillegg på Aurlax dempeplater uten spikes.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Herlige høyttalere - gratulerer!

    Er de helt nye trenger de sikkert noen timer for å løsne litt.
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Takk!
    Har sikkert ikke spilt på de mer enn 30 timer eller noe. Men ifølge B&W selv er det ikke målbar forskjell etter 15 timers spilling. Men pga temperaturforskjeller under lagring/transport vs rom de skal spille kunne visstnok også gjøre en forskjell. Spent på å se hvordan de utvikler seg!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis de står tett på sidevegger så vil jeg tro at demping av førsterefleksjon er et must.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da har jeg endelig fått oppfylt guttedrømmen og det står nå et par 802Dia i stuen min.
    Detaljene og klarheten er bedre enn noe jeg har hørt før men syntes lyden blir kanskje litt for klinisk og holografien har jeg heller ikke fått helt der jeg vil ennå. Tror mye skyldes plassering/vinkling ettersom jeg har hørt de på samme effekt/pre i butikk og da låt det alt annent enn sterilt. Noen som har noen gode pointers på avstand fra bakvegg/sidevegg (er ganske låst på sidevegg dessverre, maks 50cm) og eventuelt vinkling/tilt?
    De drives av Nad M12 og passiv biamp M22. De står i tillegg på Aurlax dempeplater uten spikes.
    Den "kliniske" klangen kan komme av at du ikke får noe drahjelp i retning av noe annet fra elektronikken din - som i utgangspunktet spiller ytterst nøytralt og korrekt. Ikke noe galt i det, etter min mening - og det kan jo godt tenkes at du vil like det du hører etterhvert som du blir vant til klangen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg endelig fått oppfylt guttedrømmen og det står nå et par 802Dia i stuen min.
    Detaljene og klarheten er bedre enn noe jeg har hørt før men syntes lyden blir kanskje litt for klinisk og holografien har jeg heller ikke fått helt der jeg vil ennå. Tror mye skyldes plassering/vinkling ettersom jeg har hørt de på samme effekt/pre i butikk og da låt det alt annent enn sterilt. Noen som har noen gode pointers på avstand fra bakvegg/sidevegg (er ganske låst på sidevegg dessverre, maks 50cm) og eventuelt vinkling/tilt?
    De drives av Nad M12 og passiv biamp M22. De står i tillegg på Aurlax dempeplater uten spikes.
    Hvis du gir oss litt mer komplett informasjon vedr mål på rommet, plassering av ht og lytteposisjon samt litt om innredningen i rommet så blir det mulig å gi noen vettuge kommentarer vedr hvordan du kan endre klangbalansen. Samspillet mellom ht og rom er alfa og omega i denne sammenheng. Forskjeller mellom elektronikk blir helt marginalt.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    800 serien er også avslørende på kilde og innhold har jeg erfart.
    Hva er det du bruker da? Det tok litt tid før jeg ble vant til klangen i 802 da jeg oppgraderte fra 805. Pussig nok finner jeg 800 enda en tanke mer analytisk en 802.
    Det er noen fantastiske allroundere du har der uansett og de taper seg svært lite i pris om du skulle være like gal som meg og finne på å selge de;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da har jeg endelig fått oppfylt guttedrømmen og det står nå et par 802Dia i stuen min.
    Detaljene og klarheten er bedre enn noe jeg har hørt før men syntes lyden blir kanskje litt for klinisk og holografien har jeg heller ikke fått helt der jeg vil ennå. Tror mye skyldes plassering/vinkling ettersom jeg har hørt de på samme effekt/pre i butikk og da låt det alt annent enn sterilt. Noen som har noen gode pointers på avstand fra bakvegg/sidevegg (er ganske låst på sidevegg dessverre, maks 50cm) og eventuelt vinkling/tilt?
    De drives av Nad M12 og passiv biamp M22. De står i tillegg på Aurlax dempeplater uten spikes.
    Hvis du gir oss litt mer komplett informasjon vedr mål på rommet, plassering av ht og lytteposisjon samt litt om innredningen i rommet så blir det mulig å gi noen vettuge kommentarer vedr hvordan du kan endre klangbalansen. Samspillet mellom ht og rom er alfa og omega i denne sammenheng. Forskjeller mellom elektronikk blir helt marginalt.
    Ja helt rett Kalle K! Det er nok det viktigste parameteret av alle. Godt du nevnte det!:)
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Takk for svar alle sammen!
    Jeg tror absolutt jeg har mye å hente på akustikk. Skal skisse opp rommet med mål når jeg kommer hjem i kveld.

    I forhold til elektronikk så hørte jeg dette oppsettet i butikk (da kun med en M22) og det låt alt annet enn "kjedelig klinisk".

    Kilde er Marantz NA 7003 hvor jeg hovedsakelig bruker Airplay med spotify (ja vet kvaliteten på spotify er håpløs og den vil snart bli erstattet med en Wimp Hifi konto).
    Bruker også en Marantz SA 7003 til cd. Dette låter veldig lovende på det lille jeg har brukt den på dette anlegget. Begge er koblet digitalt slik at jeg bruker DACen i M12en.

    Jeg A B testet en del før jeg pakket ned McIntoshen jeg nå skal selge. Dette er en MA 2275 med 75 rør watt. Dette låt veldig bra, litt større enn Nad comboen men ikke like klart og ikke samme punch/kontroll i bassen. Ettersom McIntoshen også spilte litt "kjedlig" og dødt tror jeg det er rommet som gjør dette og ikke ene og alene elektronikken. Den WOW faktoren er ikke like stor nå som når jeg hadde Martin Logen Vista koblet opp. Selv om lyden er veldig mye mer detaljert og klar er ikke lydbildet like stort og engasjerende. Noe jeg vet at 802 har potensialet til når de er satt opp riktig.
    Så er vel bare å brette opp ermene og gjøre meg klar til å tune rommet litt. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er målinger
    B&W 802D loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    As can be seen from the B&W's horizontal dispersion pattern (fig.5), however, the tweeter is quite directional at ultrasonic frequencies. This graph also shows that the midrange unit also gets directional at the top of its passband, which contrasts with the very wide dispersion of the tweeter at the bottom of its passband. This might well make the B&W sound a little bright in underdamped rooms, though it might be compensated for by the fact that the on-axis response has a slight lack of energy in the same region. In the vertical plane (fig.6), a major upper-crossover suckout develops above the tweeter axis, which is a high 44.5" from the floor. Sitting with one's ears 5–10° below the tweeter axis gives the flattest treble, though then, of course, the mid-treble flare in the lateral radiation pattern might have an effect in a lively room. As always, experimentation with listening position and room acoustics will be necessary to get the flattest possible in-room balance from the B&W 802D.
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Da har jeg gjort et forsøk på paint.

    stue.png


    Her er i tillegg et bilde som gir en viss indikasjon på vinkling, avstand fra vegg osv.

    IMG_1445.jpg


    Flere mål jeg bør poste?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk Torstein, vinkelstuer er ikke enkle greier - jeg har ikke mye/god erfaring med det selv. Lydbildet blir nesten uansett symmetrisk, men en dempeplate på vegg i 1. Refleksjon foran venstre ht burde blitt vurdert. Basert på øyemål så kan det virke som du har en avstand fra basselementene og til bakvegg på ca 1m+. hvis den avstanden feks er 1.1 meter, så bør du få en solid dip ved ca 340/(4*1,1)= 77hz eller der omkring. Ved å flytte ht mot bakvegg så økes frekvensen på denne kanselleringen. Mao prøv med litt endringer i plassering og sjekk hvordan det høres ut.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva er måla mellom ht og til lytteavstand? Du har nesten identisk rom som meg, men jeg har utgang til gang og trapp opp til 2.etg der du har vegg dekt av hyller.
    Jeg sitter dog ca midt i rommet med reclineren ca oppå der teppet ditt starter etter bordet. Jeg har prøvd flere plasseringer med sweeetspot men har falt på den jeg har nå. Lengdene er nøyaktig 2,9 m mellom alle punkter i trekanten. Jeg har toe in så kryssningspunkt fra mellomtone er 1,5 m bak meg. Sånn utfra bildet ditt ser det ganske identisk ut......
    Oppsettet gir her det beste lydbildet på alle parameter, inkludert bass og 3d bildet er enormt hvis opptaket tillater det. Jeg har i dag 800dia men hadde Ca akkurat samme posisjoner med 802 når jeg hadde de.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke veldig mye erfaring med B&w.men har stusla litt med HT plassering. Mine tanker går på at man bør unngå like mål og Dobling/halvering av de. Så prøv å unngå samme avstander fra høyttalere til frontvegg som fra hodet ditt til veggen bak deg. Prøv også å unngå at avstanden fra høyttalere til sidevegg er halvparten så lang som avstanden fra hodet til veggen bak deg men også målet fra høyttalere til frontvegg.

    Som Kalle er innpå over her. Dippene i frekvensene kan du styre noe ved plassering og det gjelder å få de enten så langt ned i frekvensene at de ikke gjør noe, typisk under 35/40hz eller flytte de så langt opp at du kan ta de med akustikk tiltak.

    Dette er et helvetes arbeid, men det gjøres lettere om du tar ibruk målinger. Er mye lettere å finne dipper og topper. Ihvertfall å se hva som skjer når du flytter på høyttalere og eller sweetspot.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mye arbeid Retep, men billigere og laaangt mer effektivt enn å pusle med kabler og elektronikk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og så lærer man mye om hvordan høyttalere og lyd fungerer.

    Kabler får andre diskutere. :)
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Tusen takk for mye gode innspill så langt!

    Jeg skal ta å eksprimentere litt i helgen og komme med noen tilbakemeldinger/inntrykk.
    Jeg har også en velodyne SMS-1 liggende hjemme hos min far. Tror jeg skal hente den fram for å måle realtime bass respons når jeg eksprimenterer med avstand til bakvegg.

    Skal holde dere oppdatert, og igjen TAKK! :)
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med flotte ht, har selv 802D og gikk som deg fra rør samtidig som jeg byttet ht, og da er det mye som forandrer seg med en gang, det kan ta litt tid å sette pris på de nye kvalitetene. Jeg får heller ikke plassert ht optimalt og har ene ht nærme sidevegg (65cm) det fungerer med litt vinkling inn, men jeg sitter nemere og har åpen plass bak lytteposisjon. Poenget er at jeg syns de fungerer bra selv uten optimal plassering. Gi dem litt tid og prøv gjerne litt forskjellig elektronik om du kan.
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei BW`s venner,,,hva må jeg regne med å betale for et par BW 800 Diamond brukt...??
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som tidligere B&W venn og nå litt nysgjerrig på å fornye og gjennoppta et vennskap så lurte jeg på om noen av dere har et par CM1 i hvit eller lignende HT stående og støve ned.. give me a shout, i wanna buy it! ;)
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Heisan,
    er det noen som har kjennskap til om 802D og 802 Diamond er like enkel/vanskelig last for forsterkeren eller om den ene er lettere å drive enn den andre?

    Begge modellene finnes brukt for tiden og jeg er i ferd med å bli fristet... Har 100 rørwatt til disp...

    "With a somewhat high sensitivity of 90db, butmore importantly, a decidedly tube-friendlycrossover, the 802 Diamonds should present aformidable experience regardless of amplifica-tion. Tube amplifiers in the 20-50wpc range haveno problems driving these speakers to more thanreasonable levels. "

    og

    "My two top pairs comprised the all-tube com-bination of the ARC REF 5 preamplifier pairedwith the Decware Zen Torii, and the all solid-stateBurmester 011/911 mk. 3. "

    kilde: http://www.bowers-wilkins.eu/Downloads/Product/Review/802-Tone-Audio.pdf
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kan ikke tenke meg at det er noe særlig forskjell, Specsa er vel mer eller mindre identiske om jeg ikke tar feil.
    Om du ikke liker å spille grisehøyt hele tiden:rolleyes:??? Så påstår jeg at du har mye godlyd i vente ved evnt.Handel.....
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Heisan,
    er det noen som har kjennskap til om 802D og 802 Diamond er like enkel/vanskelig last for forsterkeren eller om den ene er lettere å drive enn den andre?

    Begge modellene finnes brukt for tiden og jeg er i ferd med å bli fristet... Har 100 rørwatt til disp...

    "With a somewhat high sensitivity of 90db, butmore importantly, a decidedly tube-friendlycrossover, the 802 Diamonds should present aformidable experience regardless of amplifica-tion. Tube amplifiers in the 20-50wpc range haveno problems driving these speakers to more thanreasonable levels. "

    og

    "My two top pairs comprised the all-tube com-bination of the ARC REF 5 preamplifier pairedwith the Decware Zen Torii, and the all solid-stateBurmester 011/911 mk. 3. "

    kilde: http://www.bowers-wilkins.eu/Downloads/Product/Review/802-Tone-Audio.pdf
    Jeg vet ikke forskjellen mellom modellene, men de er generelt vrien last pga lav impedans i bassområde og deler av mellomtone, samt krevende fasevinkler som virkelig setter en forsterker på prøve.
    Målinger fra Stereophile viser litt om det.
    Her forleden leste jeg en artikkel fra John Atkinson om en sammenligning av tre forskjellige høyttalere, og hva de utsatte forsterkeren for av krevende impedanser, fasevinkler og et par ting til som jeg ikke husker.
    De testede ht var B&W 802D, JBL Array 1400 og en for meg ukjent elektrostat.
    802D kom ut som den mest krevende å drive etterfulgt av elektrostat og Array 1400.
    Jeg har Array 1400 og kan si det sånn at de trenger det Ati 6004 har av kraft for å spille rent og høyt i mitt rom. Array har mye mer å gi så for min del så blir 1000 watt akkurat passe for det nødvendige headroom. Samtidig må jeg si at jeg hadde 2*40 kl a rørwatt for en tid tilbake og det spilte nyydelig og til tider magisk... til et visst lydnivå.
    Jeg tror at dine 100 rørwatt spiller godt hvis den liker B&W, men matching er vanskelig å si noe om når det er så mange andre variabler som påvirker resultatet. Pre, dac, ht plassering, romstørrelse, akustikk, musikksmak, lyttevaner etc..


    Mvh
    Kjell
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Da har jeg endelig fått oppfylt guttedrømmen og det står nå et par 802Dia i stuen min.
    Detaljene og klarheten er bedre enn noe jeg har hørt før men syntes lyden blir kanskje litt for klinisk og holografien har jeg heller ikke fått helt der jeg vil ennå. Tror mye skyldes plassering/vinkling ettersom jeg har hørt de på samme effekt/pre i butikk og da låt det alt annent enn sterilt. Noen som har noen gode pointers på avstand fra bakvegg/sidevegg (er ganske låst på sidevegg dessverre, maks 50cm) og eventuelt vinkling/tilt?
    De drives av Nad M12 og passiv biamp M22. De står i tillegg på Aurlax dempeplater uten spikes.
    Jeg hadde et par selv, men måtte desverre selge de. Pga jeg flyttet og fikk mindre stue, pluss dame som ikke likte størrelsen forståelig nok. Og etter en nedgradering fant jeg ut at nad ikke er en forsterker som er verdig de flotte høytalerene. I en overgangperiode måtte noen gamle patos lyric 502 ta over. Og det var ikke mye forskjell faktisk! Tror nok min kombo med bryston 4bsst2 og nad m51 var en perfekt match for patosene, men ALT for dårlig for 802! De trenger masse kvalitet og kraft. Og da spiller de opp mot sitt potensiale........ Med ditt oppsett vil det nok låte veldig tamt. Så dersom du vil ha liv i høytalerene dine, må du desverre bla opp. Det er vertfall min mening. Håper jeg en dag får de tilbake i hus, men da skal de få den kraften de fortjener :)
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Jeg vet ikke forskjellen mellom modellene, men de er generelt vrien last pga lav impedans i bassområde og deler av mellomtone, samt krevende fasevinkler som virkelig setter en forsterker på prøve.
    Målinger fra Stereophile viser litt om det.
    Her forleden leste jeg en artikkel fra John Atkinson om en sammenligning av tre forskjellige høyttalere, og hva de utsatte forsterkeren for av krevende impedanser, fasevinkler og et par ting til som jeg ikke husker.
    De testede ht var B&W 802D, JBL Array 1400 og en for meg ukjent elektrostat.
    802D kom ut som den mest krevende å drive etterfulgt av elektrostat og Array 1400.
    Jeg har Array 1400 og kan si det sånn at de trenger det Ati 6004 har av kraft for å spille rent og høyt i mitt rom. Array har mye mer å gi så for min del så blir 1000 watt akkurat passe for det nødvendige headroom. Samtidig må jeg si at jeg hadde 2*40 kl a rørwatt for en tid tilbake og det spilte nyydelig og til tider magisk... til et visst lydnivå.
    Jeg tror at dine 100 rørwatt spiller godt hvis den liker B&W, men matching er vanskelig å si noe om når det er så mange andre variabler som påvirker resultatet. Pre, dac, ht plassering, romstørrelse, akustikk, musikksmak, lyttevaner etc..


    Mvh
    Kjell
    Hei og takk for godt svar. DU har nok helt rett, og det stemmer med alt man leser om at 802 krever sin forsterker. Det var denne omtalen der en relativt wattsvak rørforsterker ble vurdert som den beste matchen til 802Diamnond som gjorde meg nyskjerrig på om nyere 800-serie har blitt lettere å drive med årene... Når man ser seg om (på www), er det skjelden forsterkere avbildet m 802 er mindre enn en gjennomsnitts minibar... Så ting er nok slik de pleide å være.

    ;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva mener du med her på HS?
    Og er det 800d du mener når du sier D2?
    I såfall er de sikkert godt prutbare selv om de har samme veil.pris som sine etterfølgere. Er lenge siden jeg så noen til salgs, og husker ikke hva prisantydningen var.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hva mener du med her på HS?
    Og er det 800d du mener når du sier D2?
    I såfall er de sikkert godt prutbare selv om de har samme veil.pris som sine etterfølgere. Er lenge siden jeg så noen til salgs, og husker ikke hva prisantydningen var.
    Forskjellen ligger i mellomtone elementet,,,senteret er svart i den første,,,,kremhvitt i D2,,,eller diamond om du vill,,HS er Hi-Fi Sentralen.....
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den største forskjellen på de to er diskanten og delefilterne, som er nye i siste modell.
    Den fasepluggen du omtaler i mellomtonen var i plast på forrige modell, og metall i siste. Disse kan du bytte om du vil.....kan skrues rett ut.lydmessig er de nok like:)
     

    helgefoss

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg har hatt B&W 802D og nå 802 Diamond. Siste versjon er en reell oppdatering både på elementer og delefilter. Fortsatt må du ha en strøms sterk forsterker i den øverste prisklasse som en har råd til. Har prøvd en ARC D 125 som spilte bra helt til jeg byttet tilbake til mitt sluttrinn Adyton Cordis 3b signature.
    regner med at de største Adyton forsterkerne vil gjøre susen. Plassering av høyttalerne er ganske kritisk og krever litt vinkling inn mot lytterposisjon og med god avstand til bakvegg. Har ikke funnet ut at avstanden til sidevegg har så mye å si du vil få de til å spille selv med under 50cm. til sidevegg. Du merker det når alt faller på plass og du "ser" artistene på scenen foran deg. Dette er en høyttaler som får frem magien i musikken. helst ikke matche disse høyttalerne med for "lyse" kabler og utstyr. Lykke til.
    Helge Foss
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Den største forskjellen på de to er diskanten og delefilterne, som er nye i siste modell.
    Den fasepluggen du omtaler i mellomtonen var i plast på forrige modell, og metall i siste. Disse kan du bytte om du vil.....kan skrues rett ut.lydmessig er de nok like:)
    Hei,,takker for svaret ditt,,kult at en har muligheten for det alternativet....:cool:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den største forskjellen på de to er diskanten og delefilterne, som er nye i siste modell.
    Den fasepluggen du omtaler i mellomtonen var i plast på forrige modell, og metall i siste. Disse kan du bytte om du vil.....kan skrues rett ut.lydmessig er de nok like:)
    Hei,,takker for svaret ditt,,kult at en har muligheten for det alternativet....:cool:
    Bare hyggelig!

    Jeg lurer litt på hva det er du skal erstatte med evt.800 serien, hvilke utstyr du skal spille med og hvor stort rommet ditt er?
    Grunnen til at jeg spør er at dette er høyttalere som krever sin mann av utstyret man har for å få det beste ut av de. Selv har jeg gått gradene:
    805 dia med en sub (paradigm seismic) aktiv deling 65hz
    805 dia med to sub ( samme ) aktiv deling 50 hz
    802 dia med og uten sub. Her har jeg brukt mye tid på å leke med delefrekvens og gain, men endte opp på 40hz.
    Jeg fikk så muligheten til å oppgradere til 800 dia, og jeg gjorde det kun for å få noe mer nivå i mellombass. 800 er vanvittige høyttalere og trykksatte hele rommet på en annen måte en det de andre oppsettene gjorde. Hele lydbildet syntes jeg bar frukter av oppgraderingen, men det kom med en litt uventet artifakt på kjøpet om det i det hele tatt kan kalles det da:).........Jeg syntes det låt bittelitt slankere i mellomtoneområdet.Hmmmmm!......Jeg tilskriver det for dårlig demping av rom, og gikk til innkjøp av gardinskinne med tykke gardiner. Det hjalp godt, og lydbildet roet seg ned.

    i dag spiller jeg på 800 uten sub,er men vurderer å koble de sammen med stereosystemet for å se hva som skjer, og om det er mye å hente. I dag står subber kun i kinosammenheng men jeg vurderer å handle inn en større sub til kinoen, og kjøre fullfrekvent front.
    alphamales sutrekrok........ Her kan du se hvordan det så ut for et år siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn