Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    i dag spiller jeg på 800 uten sub,er men vurderer å koble de sammen med stereosystemet for å se hva som skjer, og om det er mye å hente.
    Klart du må ha flere subber.....det er mye å hente......for musikkopplevelsen
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    Det var visst noe som manglet ja Flagerborg:cool: trodde jeg skulle klare meg uten jeg på disse ht.
    Å så sparer jeg jo litt extra juice til monoblokkene så de holder seg i klasse A litt lenger......

    Reiser du ennå rundt å måler systemer Flager?
     

    TorsteinRS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Heisan,
    er det noen som har kjennskap til om 802D og 802 Diamond er like enkel/vanskelig last for forsterkeren eller om den ene er lettere å drive enn den andre?

    Begge modellene finnes brukt for tiden og jeg er i ferd med å bli fristet... Har 100 rørwatt til disp...

    "With a somewhat high sensitivity of 90db, butmore importantly, a decidedly tube-friendlycrossover, the 802 Diamonds should present aformidable experience regardless of amplifica-tion. Tube amplifiers in the 20-50wpc range haveno problems driving these speakers to more thanreasonable levels. "

    og

    "My two top pairs comprised the all-tube com-bination of the ARC REF 5 preamplifier pairedwith the Decware Zen Torii, and the all solid-stateBurmester 011/911 mk. 3. "

    kilde: http://www.bowers-wilkins.eu/Downloads/Product/Review/802-Tone-Audio.pdf
    Hei, jeg har 802Dia nå. Kjøpte i samme slengen to M22 og kjører passiv Bi-amp med de. Men har tidligere hatt en McIntosh Ma2275 (75 watts rør- integrert forsterker). Jeg måtte selvfølgelig A-B teste litt med disse to. Syntes MCen sine 75watt holdt fint på middels volum. Den spilte med et større lydbilde enn Naden men ikke like klart. Den største forskjellen er at med Nadene kan man spille så høyt man vil, det gir seg aldri. Mens MCen ga seg relativt rask når man begynt å dra på. Men til normalt lyttenivå hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med rør. Ole Vidar (BWs mann i Norge) har selv rør på sine 802Dia.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Den største forskjellen på de to er diskanten og delefilterne, som er nye i siste modell.
    Den fasepluggen du omtaler i mellomtonen var i plast på forrige modell, og metall i siste. Disse kan du bytte om du vil.....kan skrues rett ut.lydmessig er de nok like:)
    Hei,,takker for svaret ditt,,kult at en har muligheten for det alternativet....:cool:
    Bare hyggelig!

    Jeg lurer litt på hva det er du skal erstatte med evt.800 serien, hvilke utstyr du skal spille med og hvor stort rommet ditt er?
    Grunnen til at jeg spør er at dette er høyttalere som krever sin mann av utstyret man har for å få det beste ut av de. Selv har jeg gått gradene:
    805 dia med en sub (paradigm seismic) aktiv deling 65hz
    805 dia med to sub ( samme ) aktiv deling 50 hz
    802 dia med og uten sub. Her har jeg brukt mye tid på å leke med delefrekvens og gain, men endte opp på 40hz.
    Jeg fikk så muligheten til å oppgradere til 800 dia, og jeg gjorde det kun for å få noe mer nivå i mellombass. 800 er vanvittige høyttalere og trykksatte hele rommet på en annen måte en det de andre oppsettene gjorde. Hele lydbildet syntes jeg bar frukter av oppgraderingen, men det kom med en litt uventet artifakt på kjøpet om det i det hele tatt kan kalles det da:).........Jeg syntes det låt bittelitt slankere i mellomtoneområdet.Hmmmmm!......Jeg tilskriver det for dårlig demping av rom, og gikk til innkjøp av gardinskinne med tykke gardiner. Det hjalp godt, og lydbildet roet seg ned.

    i dag spiller jeg på 800 uten sub,er men vurderer å koble de sammen med stereosystemet for å se hva som skjer, og om det er mye å hente. I dag står subber kun i kinosammenheng men jeg vurderer å handle inn en større sub til kinoen, og kjøre fullfrekvent front.
    alphamales sutrekrok........ Her kan du se hvordan det så ut for et år siden.
    Ville nok avskaffet dpa1 til fordel for en mer musikalsk preamp. Min erfaring med dpa1 er at den er veldig nøytral mot det kalde, samt slank bass. Ser du har jc1 også, og de er veldig påvirkelige av preamp. Men alt i alt et fett oppsett da. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det får stå for din regning skorob!
    Min erfaring er ikke i samsvar med din, og pre,en blir nok stående i uoverskuelig framtid. Det må være første gangen jeg har hørt noen omtale et lyngdorfprodukt som "mot det kalde" ( sett bort fra høyttalersystemene deres). Her er det alt annet en slank bass. Dpa-1 er heller ikke enkel å få til å spille optimalt med rk, men med tålmodighet så lar det seg gjøre og da blir det bra. Så bra at det låter mye bedre en andre ting jeg har hørt. Derfor blir den stående. I hvertfall til jeg får dedikert lytterom hvor jeg kan gjøre som jeg vil:)

    Hvilke utstyr var det du var "uheldig" med i oppsettet sammen med dpa-1?
    Takker for hyggelige ord uansett:)

    PS! 802,ene er bytta ut med 800 btw
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg brukte min dpa1 på parasound a21 og dynamic presisjon 6.12hp. Altså, det spilte jo flott, men også uten fylde/sjel. Men det er min mening. Jeg var også hellig overbevist på at dpa1 skulle bli værende enda lengre( hadde den minst 2 år). Jeg trodde Cambridge da var tamt og kjedelig, men var faktisk hjemlån av en Cambridge som fikk meg til å selge dpa1 (kjøpte dog ikke Cambridge).

    Bare koselig. Er ikke vondt ment altså. Bare en erfaring jeg hadde med dpa1. Classe cp800mk1 var den som kom inn i ettertid(helt fantastisk preamp som jeg savner endel pga genial dac og dsp). Nå har jeg mcintosh.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    No hard feelings her......Jeg liker jobben som rk gjør i mitt rom NÅ! men jeg skal inrømme at jeg hadde dveler en stund, da jeg hadde problemer med å få lyden til å sitte godt. Bla.syntes jeg det ble litt overdrevent i nedre mellomtone/øvre bass selv med voicinger tilgjengelig. Problemet er nå løst:) Vi har alle forskjellige behov og preferanser må se, og det er jo helt greit. jeg liker lyden jeg har hjemme nå, men leter alltid videre etter det lille extra. Det er selvølgelig alltid kompromisser involvert, og så bor man jo ikke alene heller:rolleyes:

    Artig du nevner Classe pre,en.......
    Den stod oppstilt i lytterommet på hfk i marcus thranes med 600watterne i samme serie når jeg var innom for å få en demo med den nye lyngdorfen som pre på B&W 800 i desember i fjor. Vi satte opp rk og kjørte en lytterunde på noen timer, men aldri switchet vi mellom pre,er da jeg hadde hørt den classe saken før i samme oppsett.

    Nikkene i rommet var anerkjennende på lyden som ble presentert, og neste gang jeg var innom for å for å teste med mine egne monoblokker var classe pre. solgt, og lyngdorfen stod igjen og tronet på toppen av racket der.
    Det gjorde den forøvrig når jeg var innom forrige torsdag også:)

    Det viktigste er jo at man er nøjd med de (fleste) investeringene man gjør:rolleyes:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testet senere utgaver av Cambridge Audio sine integrerte forsterkere på B&W?
    Har et par 685s2 som skulle hatt seg en ny forsterker :)
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Jeg satt å strutta litt rundt på internettet her forleden. Og kom over den enorme B&W Matrix 800.
    basement800s2.jpg


    Finnes disse i norge?
    Hva koster de? OGg litt informasjon, Elsker særegne og rare høytalere! :D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen som har testet senere utgaver av Cambridge Audio sine integrerte forsterkere på B&W?
    Har et par 685s2 som skulle hatt seg en ny forsterker :)
    Det bør kunne gå bra, det. For noen år siden lyttet jeg til B&W + Cambridge på Hi-fi-klubben sammen med en venn jeg skulle hjelpe med hifi-kjøp. Det var enten 685 eller 686 - husker ikke helt - og forsterkeren var den nest minste Cambridge-modellen den gangen (den selges ikke lenger). Det låt helt OK - og hadde det ikke vært for at DALI hadde et par enda litt billigere høyttalere i passe størrelse - hadde vennen min ganske sikkert kjøpt B&W i stedet, men nå ble det altså Cambridge + DALI.

    Men har du anledning, er det bare å ta en tur til Hi-fi-klubben - de selger jo begge merkene. Det er alltid en fordel å lytte selv, fremfor å lese hva andre mener.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg satt å strutta litt rundt på internettet her forleden. Og kom over den enorme B&W Matrix 800. Vis vedlegget 306198

    Finnes disse i norge?
    Hva koster de? OGg litt informasjon, Elsker særegne og rare høytalere! :D
    ELEKTRONIKKEN du viser bilde av finnes det mye av i Norge! kanskje det er et lite hint?! ;)
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Joda det er jo forsåvidt sant.
    Men det er jo sikkert ikke veldig vanlig med den slags typen høytalere da.
    Hadde vært moro å fått forbindelse med noen som har hatt/har et par.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha sett ett par til salgs av dem B&Wene her på sentralen for noen år siden.
    Dem er ganske sjeldene.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Husker du hva de kostet da?
    Jeg la ut en ønsket kjøpt annonse, i håp om å få jaktet til meg et par.
    Samler litt på 8xx høytalere fra 80-90'
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Husker du hva de kostet da?
    Jeg la ut en ønsket kjøpt annonse, i håp om å få jaktet til meg et par.
    Samler litt på 8xx høytalere fra 80-90'
    Da er vi to, har et ønske om å finne et sett av disse som bakhøyttalere.
    Med bassene i submodus rett i ryggen :)
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Oi, det høres jo veldig voldsomt ut da!

    Hos meg blir det stereo evt. Med tidriktige aragon komponenter.

    Skal snakke litt med hifiklubber og høre om de husker disse her :)
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    591
    Antall liker
    497
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg hørte de høyttalerene på Hifiklubben i Oslo (Marcus Thranesgt) på midten av 90-tallet. De var koblet opp på noen Aragon monoblokker, og kan husk det spilte bra. :)
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Aragon ja, virker som det er/var godt match på gamle 8xx matrix høytalere, kjører selv 4004 på 802 s2 om dagen med stort hell.

    Kunne nok med fordel hatt monoblokkene på mine jeg også, men får vel bare vondt i øra om så? ;)
    Men da er det bekreftet, det finnes ihvertfall ett sett i Norge!
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Husker du hva de kostet da?
    Jeg la ut en ønsket kjøpt annonse, i håp om å få jaktet til meg et par.
    Samler litt på 8xx høytalere fra 80-90'
    Når B&W 801 Matrix 3 kostet 28.000, og 802 Matrix 3 kostet 25.000 for paret rundt 1997 mener jeg å huske at disse kunne skaffes for 100.000.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Hvilket vil si at disse ikke gror rundt akkurat...vel, men om noen har noen. Så kunne det vært intr. ihvertfall å fått hørt på et par
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Til alle B&W venner så kan jeg informere at TV serien "Empire" som handler om et plateselskap i usa. er spekket med B&W høytalere i nesten vær eneste Scene :)

    Til nå oppservert CM10, DM685s2, CM1, PM1 osv :)
    Lekkert laget serie med en del bra musikk.. Timbaland er produsent :)

    Morro fun fact! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg får vel krype til korset og si at jeg nå er blitt en venn igjen.. og slik det låter til nå er det fare for et langvarig vennskap...

    WP_20150224_18_24_39_Raw.jpg
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Hei. Har en Musical Fidelity M6 500i. og vurderer et par 803D.
    Kan dette bli en god match?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ser B & W er en av de ytterst få som kjører så høyt opp som 4.000 Hz før de deler av sin 6,5" Kevlar mellomtone.

    Hvor jeg videre tenker at dette jo må vær en kjempefordel - få så mye av mellomtonen gjengitt så høyt opp i frekvens - før delefiltere og et helt annet type element tar over oppgaven med helt andre egenskaper som følge av deres konstruksjon.

    Noen med B & W kunnskap eller -entusiasme med bestemte meninger om dette?

    Jeg har også en fot innenfor PA, hvor jeg vurderer kjøp av topper hvor diskanthornet ikke tar over før 2.700 Hz, utelukkende for å unngå hard mellomtone fra hornet - i stedet la det bli gjengitt av bass-mellomtone elementet.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ser B & W er en av de ytterst få som kjører så høyt opp som 4.000 Hz før de deler av sin 6,5" Kevlar mellomtone.

    Hvor jeg videre tenker at dette jo må vær en kjempefordel - få så mye av mellomtonen gjengitt så høyt opp i frekvens - før delefiltere og et helt annet type element tar over oppgaven med helt andre egenskaper som følge av deres konstruksjon.

    Noen med B & W kunnskap eller -entusiasme med bestemte meninger om dette?

    Jeg har også en fot innenfor PA, hvor jeg vurderer kjøp av topper hvor diskanthornet ikke tar over før 2.700 Hz, utelukkende for å unngå hard mellomtone fra hornet - i stedet la det bli gjengitt av bass-mellomtone elementet.
    Jeg har B&W pm1 stående.. og de deler på 4000hz. Og jeg opplever lyden som mere "komplett". Virker som elementene jobber mye mer "på lag" enn andre man har hørt.. :)
     

    ...

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    50
    Morn på alle sammen! Har vært B&W fan i mange år men har ikke eid all verden av modeller (DM600 og DM601 S2) ( har nå ett par av B&W P3 hodetellefoner). Har planer om å kjøpe meg igjen ett par stativ HT å sikler litt på CM1 S2, er det noen her som har erfaring med disse? Forslag til forsterker mottas med takk.(helst ikke over 10 lapper, men må man så må man:))
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    CM1 er flotte høyttalere, men de er -veldig- små. Dersom du ikke har ekstreme krav til plass å ta hensyn til, så ville jeg helt klart be deg vurdere å gå opp til CM5. Den er etter min mening langt enklere å få til å blomstre enn CM1, og mindre kresen på romstørrelse.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Jeg er den lykkelige eiger av 2. par med CM1, det første kjøpte jeg for over 7.år siden.
    Før jeg kjøpte CM1 bytta jeg høyttalere stadig vekk.
    Tror du kan bruke de fleste forsterkere på CM1, men jo større jo bedre.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er den lykkelige eiger av 2. par med CM1, det første kjøpte jeg for over 7.år siden.
    Før jeg kjøpte CM1 bytta jeg høyttalere stadig vekk.
    Tror du kan bruke de fleste forsterkere på CM1, men jo større jo bedre.
    Har også erfart at jo mere effekt man putter på den jo mere blomster den
    (Sefølgelig innen for rimeligheten)
    Den ha en litt lokket diskant så min personlige erfaring at den forsterker som heller litt mere mot det lyse får litt mere liv i diskanten.
    Har hatt Nad 356, hegel h80 og bladelius Thor III på mine.
    og vill si at hegel og bladelius var god mach.
    Både med bassen og diskanten!
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg er den lykkelige eiger av 2. par med CM1, det første kjøpte jeg for over 7.år siden.
    Før jeg kjøpte CM1 bytta jeg høyttalere stadig vekk.
    Tror du kan bruke de fleste forsterkere på CM1, men jo større jo bedre.
    Gratulerer så mye med høyttalere , b&w cm1 når det kommer til forsterker på disse , har jeg villet sjekket om du finner noe innen master serien fra nad. Det har virkelig ville fått disse høyttalerene di og blomstre for fult. Ser det ligger en nad m3 på finn.no til 13500,- Det vil jeg si er en bra pris.

    Mvh Imagine.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kan også anbefale Primare... kjører min I32 på et par PM1 og det synger virkelig!! :)
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Jeg får vel krype til korset og si at jeg nå er blitt en venn igjen.. og slik det låter til nå er det fare for et langvarig vennskap...

    Vis vedlegget 307460
    Nå er jeg også tilbake som B&W fan, med ett sett PM1.

    Jeg har nedgradert for å få litt plass i stua og har gått over til integrert forsterker og stativhøytalere.

    En ting er sikkert at PM1 krever og ikke minst fortjener en skikkelig forsterker. Det er ikke uten grunn at B&W bruker Classe CA2300 på messer når de viser frem PM1.

    Jeg har prøvd 2 forskjellige forsterkere NAD M3 og Accuphase E-350. PM1 spiller flott med M3, men M3 er en bedre match til Proac Response D Two som har inne for øyeblikket. Hadde bare hatt M3 tilgjengelig så hadde også mine PM1 ligget ute for salg igjen, M3 var en bedre match med Proac.

    Men i dag fikk jeg tak i en Accuphase E-350 og etter noen timer med Proac så koblet jeg over til PM1.

    Det er tydeligvis noen produkter som sammen har en fantastisk synergi. PM1 og Accuphase er tydelig vi et slikt tilfelle.

    Det låter rett og slett helt fantastisk - timing, snert og trøkk i bøtter og spann. Dette var gøy. PM1 liker tydeligvis å parres med forsterkeri mange ganger prisen. Jeg litt lyst og bytte stativer til orginalstativer, men vet ikke om jeg tør - dette kan da umulig bli bedre.

    Til deg med PM1 og Primare - behold PM1 , selg Primare og kjøp en skikkelig forsterker. ( ihverfall prøv flere!!)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pm1 og primare funker helt topp ilag. Det er en match som gir alt du beskriver pluss en enorm luftighet og microdetaljert. I32 har kraftreserver nok i massevis, noe som serdeles godt kommer fram med spilling av Alter Bridge og Tremonti som er mine favoritter.
    Det burde vært fysisk umuli for et 2veis oppsett å klare en så detaljert og oppløst lyd, med så enorm seperasjon og tydelighet mellom instrumenter.. Spesielt med tanke på lydtrykket de kan spilles på uten noe slinger i walsen. :)

    Med ny dac'en på plass ble det også betydelig mer musikalitet i alt :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Jeg er stadig B&W fan. Selv om mitt eierskap til disse flotte produktene f.ø. er redusert til én P.V. 1 sub. Har hatt mye glede av 800 serien opptil 803 D. Nyyydelig håndverk & kremlyd. Beklageligvis matchet ikke lytterom & h.t.


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn