Bose 901 series 6, from junk to Treasure

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Lukt... tja lurte ikke så mye på om jeg hadde olja, for så si det sånn.. Lufta i hele kjelleren i .... tja lange tider.
    Men uten spesielt stort erfaring fra andre produkter, så syntes jeg ikke det luktet plagsomt mye av den. Men er jo glad for at dennen oljen ikke skulle bli lagt på i stua, så har man mindre plass er nokk utendørs eller i hobby rom tingen til oljens tørketid er over.
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Synes ikke den lukter så mye helelr, brukte den på en ny Ikea eik benkeplate, tror jeg gav 4 lag på like mange dager, med litt lett sliping inn imellom.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    kise skrev:
    Lukt... tja lurte ikke så mye på om jeg hadde olja, for så si det sånn.. Lufta i hele kjelleren i .... tja lange tider.
    Men uten spesielt stort erfaring fra andre produkter, så syntes jeg ikke det luktet plagsomt mye av den. Men er jo glad for at dennen oljen ikke skulle bli lagt på i stua, så har man mindre plass er nokk utendørs eller i hobby rom tingen til oljens tørketid er over.
    Du snakker den oljen kunne å burde jeg ikke bruke fikk jeg råd om i sjappa , den gav jo en fin glød så en pøs handles herved inn .
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Anbefaler Rustins Danish oil, har brukt den på utallige prosjekter og den er lett og få skikkelig fin. Tørker på et drøyt døgn og holder som regel med ett eller to lag. De Bose jeg plukket opp var forøvrig series III. Fine i finéren og ikke spilt på de siste tja 20-30 år for foamen var intakt men stiv og uttørket. Venter på repsett. Det hvite pva limet man får med i sett fra ebay fungerer utmerket på papirmembraner.
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Kan lite eller ingen ting om olje til trevirke så jeg forsøkte og finne ut forskjellene på danish oil, og finishing oil, og en til jeg ikke husker.. Men virket som at treskjærer folka rundt om i verden blandet disse oljene og lagde sine egne... Så jeg gikk for et merke.. fant liberon på nettet.
    Selv om jeg stort sett er veldig fornøgd med biltema og lignende så er det vanskelig og velge varer fra billigprodusenter når jeg ikke kan noe om varen.

    Så forsøkte jeg å sjekke med en møbelsnekker, og opplevde vel det samme som jeg opplever med folk som spiller instrumenter, de er ikke nødvendigvis spesielt opptatt av hifi... Møbelsnekkern var ikke spesielt opptatt av olje-merket men sa at en finishing / treolje var fint. Og at jeg kunne pusse den inn, med fint sandpapir eller stålull nr.0 var der vel.. (litt usikker på tallet her) han påpekte at det ikke var snakk om "svint" stålull.

    Vel litt leting i hyllene i og jeg fant en hylle med liberon produkter, de hadde tilogmed egen stålull... Selv om jeg droppet sistnevne og gikk for sandpapir.


    Hvor mange lag....? Husker ikke 4-5 ble det vel, gav meg når trevirket ikke svelget umåtelig mye.

    Bildene viser seg veldig blanke og med litt feil fargetone "blits og ikke blits" + uvøren fotograf., noe som blir litt feil.
    Overflaten er matt og silkemyk, Og gir en god følelse av trevirkets kvaliteter. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder med bedre lys, som viser litt mere sannheten enn bildene tidligere i tråden.
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Et godt tips for god lyd i disse høytalerne er å IKKE bruke medfølgende EQ.

    Jeg bruker en EQ fra Behringer, http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspx Denne har helt ok komponenter selvom den har et litt ufortjent rykte som litt svak på mekanisk konstruksjon. I et hjem er den imidlertid helt topp og når du stiller inn Bose kurven her får du et betydelig bedre resultat! Merkelig at Bose leverer en så dårlig EQ, men slik er det...
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Hei !, takk for tipset!
    Behringers rykte om kvalitet, er etter min erfaring fult fortjent, de produktene jeg har testet har hatt mange funksjoner, men et støygulv som ikke har lignet grisen.
    Testet flere mixere og enkelte nyere digitale eq, med erfaringer som har gjort at jeg i alle fall rynker litt på nesen av disse produktene. Til bruk i PA på ungdomsklubben er de derimot konge- for prisen!

    Dette gjelder jo nødvendighvis ikke hele porteføljen av produkter, og ser jo at mange er veldig fornøgd med den eq du refererer til, så tror nok at dette produktet er bra.

    Bose har levert like mange modeller av eq som de har levert modeller av 901...
    Og de siste årene har det blitt levert med eq basert på op-amper, disse og kondensatorene i linjeveien kan med fordel oppdateres.
    De tidligere er transistorbasert og kan også nyte godt av enkelte oppdateringer.
    Poweret i de modellene jeg har vært inni har også hatt litt dårlig spenningstabelisering, og kan med fordel oppdateres.


    MVH
    Christopher
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Fantastisk restaureringsprosjekt! Ser ut til å bli veldig bra! Tommel opp. :)
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Jeg skulle gjerne hatt en serie III eller IV equalizer.. Er det ikke slik at man kan bruke feks en serie VI på V men ikke serie II på III? Bakoverkompatibel med en serie ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Min tidligere foreleser på prosjektplanlegging er 901 fan deluxe ^^ Han har da selvfølgelig byttet ut EQboksen.

    Hva tenker du å kjøre Kise?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Moro å se at noen tar vare på slike klenodier.
    Forresten, er det noen som husker DIY utgaven av denne ?
    audioscan hadde en byggebok med høyttalere. Og der var det en høyttaler som het coral decade ,og denne lignet på disse bosene. Se her:
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Hmm, det må være før min tid, kan ikke huske de, husker bare fuldtoneenhetene og vanlige byggesett, og Studio Serien tror jeg den het, litt JBL inspirerte høyttalere.
    Hadde faktisk en Coral MC88DX pickup, ikke noe tess.
    Er virkelig spent på din prøvekjøring av disse Bose med Behringer, jeg hadde 901 III på prøve da jeg var ung, hadde jo ikke råd til de likevel. Drømmene vekslet vel hver dag, den ene dagen Hitachi forsterkersett, neste Tandberg TR2080 receiver.
    Har fortsatt et dansk Populær Elektronik blad med test av Nikko NR 1415 monsterreceiver (den har jeg eid to ganger), Kenwood KA9100 forsterker og Bose 901 series ??, husker ikke, ligger i boden.
    Nuvel, må slutte å mimre nå...
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Skink_123 skrev:
    Min tidligere foreleser på prosjektplanlegging er 901 fan deluxe ^^ Han har da selvfølgelig byttet ut EQboksen.

    Hva tenker du å kjøre Kise?
    Ja hva har jeg tenkt å kjøre.... tro.. i forhold til eq og lignende, er jeg nok uten gode argumenter ikke spesielt glad i softwarebaserte / digitale eq løsninger,... kall det relgion eller dumhet... . men det blir nokk eventuelt en nybygget kopi av eq med bedre komponenter og eventuelt klasse A transistor buffert på utgangene isteden for ekstra op amper.

    Når det kommer til forsterkere så vet jeg ikke helt, men blir nokk helt sikkert testet med tandberg tpa4036+tca4038, Electrocompaniet aw-100, electrocompaniet aw-60, tandberg huldra 12. Osv osv

    kilde.. tja, åpen for det meste.. men har egneltig ikke plass til et ekstra system noe sted hjemme så dette får bli en del av samlingen på hifirommet.

    Mvh
    Christopher
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Jan_I skrev:
    Moro å se at noen tar vare på slike klenodier.
    Forresten, er det noen som husker DIY utgaven av denne ?
    audioscan hadde en byggebok med høyttalere. Og der var det en høyttaler som het coral decade ,og denne lignet på disse bosene. Se her:
    Oh yes, den husker jeg godt. Jeg bygget den faktisk selv i tenårene en gang.
    Finish ble vel så som så, men den rocket bra så vidt jeg husker :)
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Re. eq til 901, dersom Behringer av forståelige grunner ikke duger, er en eq ikke annet enn en romkorreksjon. Følgelig er det store muligheter innenfor den produktgruppen. Husk bare at spennet mellom max og min korreksjon i en Bose 901 eq er på ca. 25db, max ved 30-40 hz, min ved ca 600hz så vidt jeg husker.

    Eneste mulige problem ved dette er at Bose 901 eq kurven har en pussig liten kul, tror ved 2000Hz eller så der. Uten denne kulen lyder det dårlig... Er ikke sikker på om romkorreksjon får med seg dette.

    En annen ting er at alle Bose eq kurvene er tilnærmet like, for alle seriene, men de har betydelig forskjell i forsterkning. Dersom du ønsker å ha en original så send PM jeg her noen tilsalgs for en grei sum.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Equalizing er vel bare justering av frekvenskurven, med demping eller forsterking av signalet i gitte frekvensbånd, mens "romkorreksjon" godt kan inkludere en del delay og slikt også?

    Uansett har du nok rett i at en romkorreksjons-løsning vil gjøre samme nytten som den originale EQ-boksen, uansett sære buler eller dipper i EQ-kurven. En slik vil jo bare analysere frekvenskurven som faktisk gjengis av høyttaleren og korrigerer deretter.
     

    ElvisRuler

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Innlegg
    132
    Antall liker
    2
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Ser at det ikke var veldig liv der....

    NB! Eq er IKKE et sidespor når vi snakker Bose 901. Uten EQ låter de verre enn verst, vi snakker Phillips Pepito kassettspiller..... uten sub

    (Og Bose 901 er vel ikke akkurat vintage, du kan stikke innom en hvilken som helst Bose sjappe å kjøpe et par, selvom designet er fra 1965 - Amar Bose sin doktoravhandling på MIT, bare bokstavene MIT gir endel av oss ståpels...)
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Missforstå meg rett.. 901 systemet består også av EQ, det er ikke noen grunn til å ta den diskusjonen engang.

    Jeg skal ha eq, men tråden handler om å gjennoppbygge systemet, ikke om jeg skal ha behringer eller org eq.
    Fint spørsmål men jeg har svart, og føler tråden ellers kan få lov til å handle om denne gjennoppbyggingen og ikke om noen andre ønsker å benytte behringer eller all verdens romkoreksjon.

    men feel free to do..what ever...

    Jeg merker at jeg nå renner litt over, mulig jeg flytter hele skiten ut til en blogg igjen, så får forum være forum med røde tråder som et telefoninettverk i u-land
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Bose 901 series 6, from junk to Treasure

    Så i Audioscan katalogen at Decade var beregnet for Coral 5A-11 elementer.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.621
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Progress i allfall.

    Jeg har satt opp, solgt og lyttet en god del til serie II og III av 901 opp gjennom årene og solgte mitt siste sett for ca 10 år siden pga at jeg ikke hadde plass til og plassere de slik de fortjener og bli plassert.....hvilket vil si ALDRI på stativer på gulvet........ det burde være forbudt. Hvis dere hadde hørt de montert ca 3/4 opp på en flat vegg uten noe i mellom eller på utsiden av høyttalerne så hadde dere forstått hva jeg mente.
    Vet ikke om det er noen som husker After Dark disco som lå i Rosenkrantzgate i Oslo ?..... der kjørte man med 4 stk serie II på dansegulvet....... jeg var der en del utenfor stengetid og lyttet og det spillt fanken i meg både høyt og rent med skikkelig slamm i mellombassen...... det var enda mer trøkk på Pingvin klubb hvor det var montert CV anlegg med 18", men til musikk var Bose anlegget meget bra.......... hmmm..... når jeg tenker meg om .... så har jeg en egnet vegg ledig nå ;)

    Anyway.... lykket til med projektet ditt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Progress i allfall.

    Jeg har satt opp, solgt og lyttet en god del til serie II og III av 901 opp gjennom årene og solgte mitt siste sett for ca 10 år siden pga at jeg ikke hadde plass til og plassere de slik de fortjener og bli plassert.....hvilket vil si ALDRI på stativer på gulvet........ det burde være forbudt. Hvis dere hadde hørt de montert ca 3/4 opp på en flat vegg uten noe i mellom eller på utsiden av høyttalerne så hadde dere forstått hva jeg mente.
    Vet ikke om det er noen som husker After Dark disco som lå i Rosenkrantzgate i Oslo ?..... der kjørte man med 4 stk serie II på dansegulvet....... jeg var der en del utenfor stengetid og lyttet og det spillt fanken i meg både høyt og rent med skikkelig slamm i mellombassen...... det var enda mer trøkk på Pingvin klubb hvor det var montert CV anlegg med 18", men til musikk var Bose anlegget meget bra.......... hmmm..... når jeg tenker meg om .... så har jeg en egnet vegg ledig nå ;)

    Anyway.... lykket til med projektet ditt.
    Må bare fortelle om en rå og uforglemmelig "901 story." Jeg var på konsert på det gamle Sjølyst messesenteret, i den store hallen. Mener jeg var rundt 18-års alderen et sted, og dritflaut å si det, men bandet var tyske James Last. De spilte ut til publikum via 2 x 8 stk. stackede Bose 901 og da med de 8 driverne vendt ut mot publikum. Sikkert subber der også (som jeg ikke så), men den lyden som kom ut av disse 16 stk. 901 med et band på rundt 15 personer - det var som å sitte i ei lita stue med et godt stereoanlegg.
    Tyske Nova, forresten, har noen PA høyttalere, som jeg tror spiller like bra, disse med (og i hvert kabinett) 6 x 5" + 3 x diskanter og drevet fra tilhørende aktive subber.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det var nok antakelig ikke 901 som blei brukt som PA eller discohøyttalere men Pro utgaven Bose 800 som bare hadde 8 forovervendte elementer. De var mye brukt på "den" tiden.

    Dr E
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det var nok antakelig ikke 901 som blei brukt som PA eller discohøyttalere men Pro utgaven Bose 800 som bare hadde 8 forovervendte elementer. De var mye brukt på "den" tiden.

    Dr E
    Du har trolig rett, og de er jo like å se på, i farten.
    Men det låt så bra at jeg undres over at det er solgt så mye som ene eneste PA høyttaler med 15" & horn, når Bose 800 var på markedet, for å sette det på spissen, og vi snakker nærmere et halvt hundre år tilbake i tid. Men, tyske Nova har tatt opp tråden igjen, kombinert den med små retningsbestemte horn :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt 901 både II og III, og dessutan prøvd ut siste utgåve. Mine fyrste steg inn i seriøs hifi, etter at konfirmantanlegget (merke Tandberg) var avhenda. II var ein veldig bra høgtalar, men vanskeleg å finne forsterkar til den gongen (1977, trur eg)
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    IMG_20190530_194409.jpg


    Ja endelig er prosjektet ferdig, og litt færre deler ligger over alt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    901 var kanskje mitt føste møte med ordentlig hifi.
    Tror jeg var rundt konfirmasjonsalder (1972-74 eller i det området) da en kamerat og jeg fikk høre anlegget til en tilreisende DH-student hjemme i Molde.
    Han hadde 901, og en diger Sansui mener jeg det var. Det var en sjokkerende opplevelse for oss som ikke hadde hørt annet enn noe slappe Philips-saker før dette ...

    Gratulerer med fullført prosjekt. Har selv erfaring med at langtrukne prosjekter kan være tunge å få helt i mål ....
    :)
    Hvilken løsning endte det på med hensyn på eq, eventuelt romkorreksjon?
    I dag finnes det jo mye snedig som ikke var så tilgjengelig verken i 1965 eller da du begynte prosjektet ditt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn