bor til metal diameter 30 mm

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Hvordan borer jeg et hul med en diameter på 30 mm i en metalplade? Der er tale om toppladen fra en Lenco L75. Der er altså ikke tale om en særligt tyk plade.

Findes der bor til metal med en diameter på 30 mm og hvor køber man sådan et, hvis det findes? Eller er det bare at gå i gang med mindre bor?

KSR
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Der ville jeg nok brukt en hullsag

 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Kjøp deg et stegbor.
last ned.jpg

Perfekt til slike ting.
Bare husk å borre fra baksiden.
Det er fort gjort å lage merker fra neste diameter på borret.
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
41
Det som gir renest kutt er en hullstanse
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Stegbor eller trappebor funker utmerket i tynnplater, - ikke er de veldig dyre heller, i motsetning til hullstanser, som det ikke alltid er plass til heller....
Bare kjør rolig.....
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
image.jpg

Har brukt konisk borr som denne uten steg samt med steg.
Konisk borr med steg er som Drossel nevner litt utfordrende med hensyn til merker fra neste steg.
Min klare favoritt er uten, ofte lettere å tilpasse nøyaktig da en lager hullene.
Stegborr går også fra 2, 4, 6mm osv.
Uten steg er helt valgfritt om en ønsker eksempelvis 27mm.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Er det en tynn plate, legg en sponplate eller kryssfinerplate under - 10-15 mm. tykk. Gir god styring og gjør at boret ikke flakser rundt.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Tusind tak for hjælpen.
KSR
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.935
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Der ville jeg nok brukt en hullsag

Jeg har brukt slike med godt resultat på Lenco topper - og annet. Husk treplate under som Sluket nevner. Konisk bor funket dårlig for min del da det ble ganske varmt, og jeg hadde allerede sparklet/grunnet. Altså - ny runde med grunnarbeid etterpå.

Her er hullet etter hullsagen:

lakkert topp.jpg
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Ikke at det har noen betydning for tråden, men en bor i titan ville vært ubrukelig da titan er omtrent like mykt som aluminium :)
Sier ikke at du tar feil, men dette er klippet fra wikipedia:

En av titans mest bemerkelsesverdige egenskaper er at det er sterkt som stål, men er omtrent 45% lettere. Det er 60 % tyngre enn aluminium, men mer enn dobbelt så sterkt.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ikke at det har noen betydning for tråden, men en bor i titan ville vært ubrukelig da titan er omtrent like mykt som aluminium :)
Sier ikke at du tar feil, men dette er klippet fra wikipedia:

En av titans mest bemerkelsesverdige egenskaper er at det er sterkt som stål, men er omtrent 45% lettere. Det er 60 % tyngre enn aluminium, men mer enn dobbelt så sterkt.
Styrke kan være flere ting, i dette tilfellet gjelder det strekkfastheten til titan som er ganske høy, hardhet er noe annet, og det er viktig på skjærende verktøy.

Jeg har 20 års erfaring med bearbeiding av aluminium, stål, titan, 316L, duplex, super-duplex og 6mo så jeg har en viss ide :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Ikke at det har noen betydning for tråden, men en bor i titan ville vært ubrukelig da titan er omtrent like mykt som aluminium :)
Sier ikke at du tar feil, men dette er klippet fra wikipedia:

En av titans mest bemerkelsesverdige egenskaper er at det er sterkt som stål, men er omtrent 45% lettere. Det er 60 % tyngre enn aluminium, men mer enn dobbelt så sterkt.
Har brugt et Titanium længe og det virker fint men har også 2 af stål.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Borene er laget av HSS stål, noen er belagt med titannitrid(TIN) for å gi mindre friksjon og varmeopptak.
 
Topp Bunn