Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    Trondmeg skrev:
    Jeg var tilfeldigvis innom. Det hender jeg drar innom noen bilforhandlere her i byen for å se hva de driver med. Lite ante vel jeg om noen premiere.
    Beklager OT. (siste nå :))
    Ta en tur til Kongsvinger (nærmeste forhandler av "bil" i vårt område (inntil videre, da ting vil skje en plass nær deg etterhvert;))

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I ventetiden for å få montert siste versjon av navikart og de opprinnelig bestilte vinterdekk/hjul, så benyttet jeg anledningen til å prøvekjøre den nye BMW 5 serie, nærmere bestemt en 523 I (3 liter med 204HK) og automat.
    Fy flate for en luksusfølelse og flott bil.
    Men det koster godt over 800K for den versjonen jeg prøvde.

Kjempefin bil men jeg for min del synes den blir for stor = lang (nærmere ca.4,9 meter) og særlig for mitt behov, så slik sett så er jeg sikker på at mitt valg er bedre for meg.
    Uansett så ville det jo bli fler kroner enn jeg ville brukt på bil generelt.

Ikke skjønner jeg heller helt behovet for ytterligere større motor, dette må da holde i massevis på norske veier imo.
    Skal visstnok komme en 550 I? med over 300HK, selvfølgelig moro og eierglede og alt det der, så jeg snakker bare for meg sjøl :D

Mvh.KW

Vedlegg

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    550i får over 400Hk! 528i får 258 og 535i får 306Hk

Normalt ville jeg hatt inne bestilling på en 535i, men pga huskjøp får jeg leve med X5en et par-tre år til. Det går nok greit det også ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjempemoro med bilder, det var akkurat den der fargekombinasjonen (sort metallic/oyster) jeg hadde tenkt også. Står som sagt i startgropa for å bestille en 535i men venter til X-Drive kommer.

Den har helt riktig 306HK og et dreiemoment på 400nm fra 1200rpm. Første turbomotor med Valvetronic-systemet forsto jeg, det er en twinscroll turbo, så i praksis en turbolader pr 3 sylindre. N55-motoren er dermed en oppgradert versjon ev N54-motoren som har stått i 335i (hvor den hadde to separate turboladere).

Ubekreftede rykter vil ha det til at 535xi (firehjulstrekk altså) med 8-trinns automat skal gjøre 0-100 på 5.8 sek, fabrikken oppgir 6.0/6.1 med kun bakhjulstrekk.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg vært ute på en litt lengre tur med X1 OG med nye dekk Michelin (no runflat) mot Nokia RF til nå.
    Takker for det tipset Vidar, selv med lite kjøring så mener jeg bestemt at dette ble bedre både komfortmessig og støymessig.
    Sommerdekk er RF og Pirelli, får håpe det blir brukandes.
    Fine svinger og bakker når en begynner på turen ut mot Nesoddtangen fra Vinterbro, jeg likte svært godt det jeg følte på denne turen og nå med mye musikk på Touchen, berre herlig ;D

Har sterk tro på at denne kommer jeg til å bli kjempefornøyd med, særlig dersom det i tillegg blir like lite trøbbel som jeg har hatt med A6`n.
    Ja, bare i nærheten holder.

Mvh.KW

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Pen bil KW. Så X1 parkert her om dagen og synes den er mye penere en X3, som i mine øyner er en stygg andunge.
    Dekk er for øvrig meget viktig. Selv sverger jeg til Continental sine nyeste dekk på min nyere Golf GTI, men leser på mange forum at Good Year piggfri som er laget for mellom Europa vinter er veien å gå for kjøreegenskaper og «greie» vinter, vannplaning og slaps veigrep på vinterveier her i nord. Is er de de derimot ræva på.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg synes den er helt ok jeg.
    Dog kan det se litt rart ut på akkurat dette bildet, ser jo ut som det er ei mil opp til skjermkanten fra hjula.
    Dette er 17 " og det er ei svart list på ned/innsiden av den sølvgrå skjermen.
    Det er jo regler for rullediameter, men etter min mening så ville det vært penest med 19" og litt høyde på selve dekket.
    Det ser noe puslete ut nå, sommerdekka er på 18 " felg og mer eikepreget design (husker ikke antallet).
    Ekstrem lavprofil vil jeg uansett ikke ha.

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oh yes! Morsom video fra en prøvetur i en 535i. Blås opp til fullskjerm, bruk 720p eller 1080p ettersom hva computeren tar, og skru opp lyden. Dette ser ut som en sann fryd i forhold til den 530d jeg nylig var og prøvde (ble litt mye rykk-og-napp for meg med diesel).

Leste et sted at noen firma allerede byr på små (og forsåvidt rimelige) bokser for denne motoren, med effektøkning fra 306HK -> 370HK og momentøkning fra 400nm -> 500nm (begge ved 1200rpm). Hmmm...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Hva slags inntrykk ga prøveturen ift tidligere modeller?
    Jeg har lest noen prøvekjørniger og tester og har fått et inntrykk. Har bare prøvd å sitte i den selv.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Vidar P skrev:
    Oh yes! Morsom video fra en prøvetur i en 535i. Blås opp til fullskjerm, bruk 720p eller 1080p ettersom hva computeren tar, og skru opp lyden. Dette ser ut som en sann fryd i forhold til den 530d jeg nylig var og prøvde (ble litt mye rykk-og-napp for meg med diesel).

Leste et sted at noen firma allerede byr på små (og forsåvidt rimelige) bokser for denne motoren, med effektøkning fra 306HK -> 370HK og momentøkning fra 400nm -> 500nm (begge ved 1200rpm). Hmmm...
    Den motoren er sikkert ganske underholdende, ja. Hadde antagelig vært gøy å prøve standardutgaven i den nye 135i

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Hva slags inntrykk ga prøveturen ift tidligere modeller?
    Jeg har lest noen prøvekjørniger og tester og har fått et inntrykk. Har bare prøvd å sitte i den selv.
    Det er og blir 5-serie. Lett gjenkjennelige kjøreegenskaper. Lite grunnendringer synes det som, men en mer moderne bil. Mer påkostet følelse i interiøret. Fantastisk 8-trinns automat. 3-literne i 523i og 528i kjenner vi fra tidligere. 535i er så godt som helt ny (N55). E60 virker muligens en anelse hvassere hva angår manøvrerbarhet og chassisrespons enn F10, men min har sportsunderstell så det kan være derfor.

Nå har jeg prøvd både 530d og 523i. Foretrekker 523i klart, så smooth at det er en fryd, nydelig motorlyd helt opp til 7k rpm. Sterk også, til minste bensinmotor å være.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hør på`n ;D

<Sterk også, til minste bensinmotor å være.>

Her har vi ikke 4 sylindrede i tankene nei ;)

Det var en herlig bil 523i ja, og jeg ville ha greid meg meget godt med den (motoren), jeg tviler sterkt på om jeg ville brukt kronasjen ekstra de større/sterkere alternativene ville medført........... da skulle jeg i hvertfall først ha gått tom for ønsker/ideer å bruke det overskuddet på ::)

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:

Denne filmsnutten satte igang tanker om innbytte priser i mitt hode.

Hvor mye er min gamle sliter verdt montro... ;D

Vidar vet du nyprisen på herligheten ?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    .. Vidar vet du nyprisen på herligheten ?
    Ja, 535i koster rundt 900.000,- i grunnpris (det blir jo dessverre fort til 1.1 mill med det man trenger, jeg har budsjettert med 1.150.000,- sånn ca for 535xi).

523i ligger vel rundt 600k i grunnpris. 528i et sted rundt midt imellom disse.

Prislista lå ute på nett (bmw.no), men forsvant for etpar uker siden. Siden har jeg ikke sett den, så prisene er sånn røffly.

EDIT; du kan forresten sette sammen din egen bil i konfiguratoren, der ligger det en prisliste også;

http://www.bmw.no/no/no/general/ecom_uic/vco/content.html

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    johnnygrandis skrev:
    .. Vidar vet du nyprisen på herligheten ?
    Ja, 535i koster rundt 900.000,- i grunnpris (det blir jo dessverre fort til 1.1 mill med det man trenger, jeg har budsjettert med 1.150.000,- sånn ca for 535xi).
    Takk.

Det er såpass ja,- muligens V70`en til kjerringa også må gå i samme slengen da ;D

H

Hugh

Gjest
    535 med drift på alle 4. Vi snakker MASKIN her. Utrolig flott bil VidarP. Lege uten grense!!!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet? Det henge jo ikke på grep spør du meg. Selv ikke med våre høyere en EU gjennomsnitt lønninger. Når du tar med verditapet er det jo bare sorgen på high-end bilene. Heldigvis er jo dette biler som er bygd for å vare, så det ender nok ikke fullt så ille fordelt over årene den har en reel bruksverdi.

Nye 5 serien ser virkelig flott ut Vidar P. Min far er en riktig BMW entusiast og har hatt 535i, 728i, 735i, M3 og M5 i de siste 25 årene.
    Alle fantastiske på sine måter. Han bor forøvrig i England hvor slike herligheter er mere vanlige en her hjemme pga det syke avgiftsnivået vårt. Mener det var ca 700k han ga for sin nye M5 for noen år siden. Nesten provoserende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
    Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.

Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.

Hugh; ikke noen Alfa; men det er ikke så langt fra fabrikkene som man skulle tro.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor skulle man tro det var så geografisk langt fra alfa- til BMW-fabrikken? Fordi alfa lager vakre biler?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så langt, det var vel det som var poenget. Syd i Tyskland og nord i Italia. Ikke mange timene å kjøre.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Det er ikke så langt, det var vel det som var poenget. Syd i Tyskland og nord i Italia. Ikke mange timene å kjøre.
    Tror ikke helt på deg, men det er greit det :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg svarte deg vennlig, saklig og gjennomtenkt på forrige spørsmål du stilte meg i denne tråden (på forrige side), i god tro. Nå tror jeg at jeg lar være å respondere overhodet. Prøv bilen selv om du er nysgjerrig på den.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Jeg svarte deg vennlig, saklig og gjennomtenkt på forrige spørsmål du stilte meg i denne tråden (på forrige side), i god tro. Nå tror jeg at jeg lar være å respondere overhodet. Prøv bilen selv om du er nysgjerrig på den.
    Uffda :)
    men nå var det ingen geografioppgave jeg lurte på i det du skrev at avstanden var kortere enn man skulle tro. Det er da en insinuasjon, tilsiktet eller ei som jeg ønsket utdypet.Hvorfor det skulle være fornærmende må jeg bare forbli undrende over.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    313
    Sted
    Tranby
    Vidar P skrev:
    digiman skrev:
    Er det egentlig ikke tragisk hvor mye man må ut med for en bra bil i dette landet?
    Enig i prinsipp. Det sykeste av alt er HK-avgift. Idag er HK nærmest helt uten relasjon til CO2-utslipp, så fremskrittsdrivende produsenter (som BMW, som lager motorer med stadig lavere utslipp og stadig høyere effektivitet) blir straffet. Bare av gammel sosialistisk vane. Tragisk, som du sier.
    Enig med at det er vanvittig avgifter med progresjon som slår vilkårlig ut i forhold til hva bilene bruker i praksis. En motor med høy effekt og høy vekt gjør at man har mulighet til å omsette energi til bevegelse fortere. En stor motorblokk avgir også mye mer varme. Slik at samme bil med mindre motor bruker som regel mindre drivstoff
    Om man vil vri det i et litt mer fordelaktig lys da; man får desto mer igjen for sin innbyttebil, og har desto større fradrag (for de av oss som bruker bil i næring iallefall). Disse avgiftene berører oss ved førstegangskjøp, men ved andregangs osv kjøp så har vi jo en verdi å bytte inn, om du skjønner. Så det er den første bilen man kjøper uten å ha en særlig verdi i sin utgående bil som koster oss.
    I forhold til Tyskland har Norge litt lavere verdi tap i prosent av bilens verdi. Likevel må man regne verditap på den mye høyere nyprisen, slik at tapet blir større i Norge. Det som gjør at totalen ikke blir så ille, er forsikrings prisene, som er veldig høye i utlandet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig; totalen av et livslangt bilhold i Norge blir ikke så ille som utsalgsprisen skulle tilsi heldigvis.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det er vel prestisjebilene som taper seg mest dessverre. Man kan sikkert kjøpe noen småbiler for verditapet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.720
    Torget vurderinger
    0
    Bach_Man skrev:
    Men det er vel prestisjebilene som taper seg mest dessverre. Man kan sikkert kjøpe noen småbiler for verditapet.
    Nå kjøpte ikke jeg BMW da jeg kjøpte ny bil, - av flere årsaker. I utgangspunktet er jeg nok en anglofil SAAB mann (!?), "kebabtrallesyndromet" spiller nok også inn, mine tidligere BMW erfaringer har overbevist meg om at en ny BMW vil gjøre sitt ytterste for at jeg skal miste lappen og få kurs i pallespikring! Dog var den mest avgjørende spiker i BMWkisten en ufyselig arrogant selger hos BMW i Trondheim! :mad:

Men selv min "billige" (Ca halv pris i forhold til Vidars budsjett) luksusbil ( Kåret til "Luxury Car of the Year" i fjor av Top Gear Magazine. :D ) har et verditap nå i løpet av det første året som objektivt sett kunne finansiert en meget god og holdbar bruktbil.

Mine engelske venner mister pusten når de hører hvor mye jeg har betalt for en maksutstyrt Skoda. Det finnes mye flott fra BMW, MB, Jaguar og RangeRover for de pengene i UK. Veldig mye fint og fristende! Mye av dette skyldes avgifter til staten, men ikke alt. Biler prises ut i fra forventninger til markedet. I land med lave avgifter tar fabrikken seg bedre betalt når de selger til importøren, og i land med høye avgifter ( Danmark og Norge ) tar fabrikken mindre betalt for samme bilen.

Hvis man sikter mot "snobbemarkedet" også kalt "premiumsegmentet" priser man bilene opp fordi disse bilene ikke under noen omstendighet skal bli "for billige", i så fall mister de "snob-appeal". Ta VAG som eksempel, de prøver så godt som mulig å holde vanntette skott mellom VW, SEAT, Skoda og AUDI. Sammenlignbare biler er ikke helt like, det skiller noen cm her og der. Man reserverer visse ekstrautstyr til visse merker, for å unngå så godt som mulig å konkurere med egne merker. Dette kan man jo forstå, det er ikke det. Men at AUDI skal være "riksmannsbil" og VW skal være borgerskapet merke og Skoda være merket for arbeiderklasse/lavere middelstand her på berget er jo objektivt tåpelig! Beklager til dere HFSere som har Audi, men i uavhengige undersøkelser viser det seg at Audi har "dårligst kvalitet/er dårligst sammenskrudd/har mest feil" i søskenflokken, mens Skoda ligger på toppen. Det går forlydender om at VAG sentralt har gitt ordre til fabriken i Tsjekkia om å "senke kvaliteten" fordi det hele er litt falut med tanke på Audis premiumstatus! Foreløpig er dette bare rykter, - men røyk uten ild?? Selvsagt skyter VAG seg i foten om det er noe i dette, men det får være en annen diskusjon. Saken er at Superb bygges på samme plattform som A6, men for å gi det en litt mer "salgbar" sammenligning kan vi sammenligene Superb, Passat og A4. Sett samme motor i disse bilene, utstyr dem så likt som mulig, og se hva som hender. Beste vestkant kjøper fortsatt Audien, selv om Passaten er så godt som identisk og litt bedre sammenskrudd, og ikke minst billigere. Passat gir ikke status i disse miljøene, men det gjør vistnok Audi, - hvilket jeg personlig ikke forstår. BMW ja men Audi nei !! At noen av Audi A4 kundene overhodet ville ha vurdert eller langt mindre prøvekjørt Skoda Superb tror jeg knapt, til tross for at den er både billigere, større og bedre sammenskrudd enn både A4 og Passat. Konklusjonen må jo være at prisen egentlig ikke spiller en så avgjørende rolle rolle for bilvalget som vi tidvis later som. Det er for mange mer et spørsmål om å bygge sin identitet og vise tilhørighet, enn et spørsmål om pris. Det ser man også på hvilke biler Lottovinnere kjøper seg. Lottovinnere er "folk flest" og de kjøper de samme bilene som "folk flest" kjøper: Toyota !! ::)

Hvorfor jeg kjøpte en sprell ny Skoda? For å være ærlig ønsket jeg å skille meg ut, være sær, og dro med fruen til Oslo for å kjøpe Jaguar XJ. I Finnmark er det sært ! Men da vi så bilen i "levende live" var konklusjonen at bilen var vakker, motoren var deilig men bilen tapte på ALLE andre punkter i forhold til Skodaen vi også tittet på. Plassen i baksetet, bagsjeplass og engelsk kvalitet - som jeg var mentalt forbredt på å akseptere, og prisen som var 3 gangen. Jeg klarte ikke overbievise meg selv om at jeg ville bli glad for at jeg trakk den økonomiske strikken såå langt for å få så lite igjen ! Men det var en nedtur, for XJ var ( dette var forrige modell ) en vakker bil, veldig vakker ! Da var det greit å kjøpe Skoda, som også var et sært bilvalg. Jeg kjenner ikke reg. satistikken for BMW, men umidelbart tror jeg at det registreres flere BMW 5 serie i Norge en Skoda Superb, og da har jeg en bil som er sær nok for min del. ;D

Og da er vi tilbake til det punktet at prisen på bilen egentlig ikke har så jævlig mye å si, fordi man velger bil med hjertet/følelser og i mindre grad fornuft!

Og ja! Jeg vet at det finnes småbarnsfamilier med store boliglån som har BEHOV for barnehagetransport og som MÅ ha bil og som kjøper det de har råd til (minst mulig rust for minst mulig penger) uten annen diskusjon. Vet det, men det er en annen diskusjon og en helt annen måte å ha bil på.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Den neste 6-serien ser lovende ut:

Hyundai Genesis

Hadde det ikke vært for grillen ville ikke denne bilen vært mer interessant enn hvilken som helst asiat. Jeg er BMW fan, men kan ikke dy meg for å dra sammenligningen mot Hyundai. Denne 6-eren har et allment og kjedelig design. Men, man kjøper heller ikke slike sportscoupeer om man primært ønsker et unikt designstatement.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var 6-seriebildene jeg mente er fotoshoppet selvsagt, siden bilen ikke er vist ennå.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Men den koreaneren er faktisk også bakhjulsdriven....... :eek:

.tore.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Antall liker
    3
    Har egentlig bestemt meg 100% for å bytte min nåværende E91 til nye 5-serie i 2012, men har plutselig fått en absurd ide om å kjøpe Tesla model S.... :eek: Utrygt, vågalt, dumt? Vet jo knapt noe om denne bilen, men den ser jo bare utrolig lovende ut på alle vis. Og den sparer meg 100-200 tusen over en anstendig utstyrt F10 med minste motor.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Hvis du har tid til å bruke et halvt døgn på å "tanke" så er vel elbil et alternativ.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.612
    Torget vurderinger
    12
    Hver natt? Som med iPhone etc.
    Teslaen er brillefin :)
    Elegant og renlinjet, litt moderne britisk selv om den er cowboy

Kult med alle som tør velge anderledes.