Bach_Man skrev:
Men det er vel prestisjebilene som taper seg mest dessverre. Man kan sikkert kjøpe noen småbiler for verditapet.
Nå kjøpte ikke jeg BMW da jeg kjøpte ny bil, - av flere årsaker. I utgangspunktet er jeg nok en anglofil SAAB mann (!?), "
kebabtrallesyndromet" spiller nok også inn, mine tidligere BMW erfaringer har overbevist meg om at en ny BMW vil gjøre sitt ytterste for at jeg skal miste lappen og få kurs i pallespikring! Dog var den mest avgjørende spiker i BMWkisten en ufyselig arrogant selger hos BMW i Trondheim!
Men selv min "billige" (Ca halv pris i forhold til Vidars budsjett) luksusbil ( Kåret til "Luxury Car of the Year" i fjor av Top Gear Magazine.

) har et verditap nå i løpet av det første året som objektivt sett kunne finansiert en meget god og holdbar bruktbil.
Mine engelske venner mister pusten når de hører hvor mye jeg har betalt for en maksutstyrt Skoda. Det finnes mye flott fra BMW, MB, Jaguar og RangeRover for de pengene i UK. Veldig mye fint og fristende! Mye av dette skyldes avgifter til staten, men ikke alt. Biler prises ut i fra forventninger til markedet. I land med lave avgifter tar fabrikken seg bedre betalt når de selger til importøren, og i land med høye avgifter ( Danmark og Norge ) tar fabrikken mindre betalt for samme bilen.
Hvis man sikter mot "snobbemarkedet" også kalt "premiumsegmentet" priser man bilene opp fordi disse bilene ikke under noen omstendighet skal bli "for billige", i så fall mister de "snob-appeal". Ta VAG som eksempel, de prøver så godt som mulig å holde vanntette skott mellom VW, SEAT, Skoda og AUDI. Sammenlignbare biler er ikke helt like, det skiller noen cm her og der. Man reserverer visse ekstrautstyr til visse merker, for å unngå så godt som mulig å konkurere med egne merker. Dette kan man jo forstå, det er ikke det. Men at AUDI skal være "riksmannsbil" og VW skal være borgerskapet merke og Skoda være merket for arbeiderklasse/lavere middelstand her på berget er jo objektivt tåpelig! Beklager til dere HFSere som har Audi, men i uavhengige undersøkelser viser det seg at Audi har "dårligst kvalitet/er dårligst sammenskrudd/har mest feil" i søskenflokken, mens Skoda ligger på toppen. Det går forlydender om at VAG sentralt har gitt ordre til fabriken i Tsjekkia om å "senke kvaliteten" fordi det hele er litt falut med tanke på Audis premiumstatus! Foreløpig er dette bare rykter, - men røyk uten ild?? Selvsagt skyter VAG seg i foten om det er noe i dette, men det får være en annen diskusjon. Saken er at Superb bygges på samme plattform som A6, men for å gi det en litt mer "salgbar" sammenligning kan vi sammenligene Superb, Passat og A4. Sett samme motor i disse bilene, utstyr dem så likt som mulig, og se hva som hender. Beste vestkant kjøper fortsatt Audien, selv om Passaten er så godt som identisk og litt bedre sammenskrudd, og ikke minst billigere. Passat gir ikke status i disse miljøene, men det gjør vistnok Audi, - hvilket jeg personlig ikke forstår. BMW ja men Audi nei !! At noen av Audi A4 kundene overhodet ville ha vurdert eller langt mindre prøvekjørt Skoda Superb tror jeg knapt, til tross for at den er både billigere, større og bedre sammenskrudd enn både A4 og Passat. Konklusjonen må jo være at prisen egentlig ikke spiller en så avgjørende rolle rolle for bilvalget som vi tidvis later som. Det er for mange mer et spørsmål om å bygge sin identitet og vise tilhørighet, enn et spørsmål om pris. Det ser man også på hvilke biler Lottovinnere kjøper seg. Lottovinnere er "folk flest" og de kjøper de samme bilene som "folk flest" kjøper: Toyota !! :
Hvorfor jeg kjøpte en sprell ny Skoda? For å være ærlig ønsket jeg å skille meg ut, være sær, og dro med fruen til Oslo for å kjøpe Jaguar XJ. I Finnmark er det sært ! Men da vi så bilen i "levende live" var konklusjonen at bilen var vakker, motoren var deilig men bilen tapte på ALLE andre punkter i forhold til Skodaen vi også tittet på. Plassen i baksetet, bagsjeplass og engelsk kvalitet - som jeg var mentalt forbredt på å akseptere, og prisen som var 3 gangen. Jeg klarte ikke overbievise meg selv om at jeg ville bli glad for at jeg trakk den økonomiske strikken såå langt for å få så lite igjen ! Men det var en nedtur, for XJ var ( dette var forrige modell ) en vakker bil, veldig vakker ! Da var det greit å kjøpe Skoda, som også var et sært bilvalg. Jeg kjenner ikke reg. satistikken for BMW, men umidelbart tror jeg at det registreres flere BMW 5 serie i Norge en Skoda Superb, og da har jeg en bil som er sær nok for min del. ;D
Og da er vi tilbake til det punktet at prisen på bilen egentlig ikke har så jævlig mye å si, fordi man velger bil med hjertet/følelser og i mindre grad fornuft!
Og ja! Jeg vet at det finnes småbarnsfamilier med store boliglån som har BEHOV for barnehagetransport og som MÅ ha bil og som kjøper det de har råd til (minst mulig rust for minst mulig penger) uten annen diskusjon. Vet det, men det er en annen diskusjon og en helt annen måte å ha bil på.