Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Viste litt "skuffelse" over nye 3-serien tidligere i tråden men må trekke tilbake dette altså. Den er stilig!
    Fint lite å la seg skuffe av, helt enig, den ser ut akkurat som etterfølger og arvtaker fra E21, E30, E36, E46 og E90 bør se ut. No-nonsense 3-serie. Hats off for BMW!
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    hifiguru skrev:
    Viste litt "skuffelse" over nye 3-serien tidligere i tråden men må trekke tilbake dette altså. Den er stilig!
    enig i det, etter et par runder med meg selv så var det bare å ringe BMW forhandleren og rope: "MEIN! - SCHNELL!" så den kommer i mars;-)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    [youtube=600,350]http://www.youtube.com/watch?v=Og7kdt1RVMw[/video]

    God Jul!
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    hifiguru skrev:
    eldo472 skrev:
    Nå kan de fase ut den ikke fullt så harmoniske GT'n.
    6'r med 4-dører er vel egentlig 7'r.
    Da kan de fase ut 7'rn også. Det er blitt viktig å ha en fot i alle segmenter slik at det blir det nok ikke noe av.
    Inntreden i CLS-klassen er spennende, da det er 4 dørers biler som er designet slik at de faktisk er elegante.
    Ikke helt enig, 6-serie er vel "mer" 5-serie enn 7-serie. MB har cls og s-klasse, da må vel BMW 6-serie (4-dørs) og 7-serie parallellt. Samme som Auda har A7 og A8
    Jeg assosierer anderledes, er så gammel at jeg husker da BMW 633 Csi og 733i ble lansert (E24 og E23). Da var de mer like hverandre på utseende og på det tekniske. 528i var toppmodellen på E12(5 serie) og var tydelig en klasse under 633Csi og /733i.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    That was then osv.... Enig med historikken men det ble et skille når M6 ble lansert med M5 teknikk synes jeg. V12 er vel ikke tema i 6-serie heller vel?
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Da ble det bestilt full oppsett med Polyuretan foringer, Koni FSD dempere med Eibach fjærer, nye styreledd etc. samt mye annet snacks i julegave til pappa fra pappa! ;D

    330'en blir bedre enn den var som nybil :)

    Montering blir vel ikke før i slutten av januar når alt er her.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kult! Gått for Koni sjølv til MX-5'en, Coil Over foran og Sport dempere bak.
    750 lbs fjærer foran, 350 bak :-X 8)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    hifiguru skrev:
    Viste litt "skuffelse" over nye 3-serien tidligere i tråden men må trekke tilbake dette altså. Den er stilig!
    Fint lite å la seg skuffe av, helt enig, den ser ut akkurat som etterfølger og arvtaker fra E21, E30, E36, E46 og E90 bør se ut. No-nonsense 3-serie. Hats off for BMW!
    Det varmer å se diamantschwarz E30 ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsom presisering Anonym; nå til dags heter jo deres metallic sort for "Safirschwarz" mens dengang var det "Diamantschwarz". Min første (egne) 5-serie ble bestilt i "diamantschwarz" (E28). Vet ikke når fargen gikk ut, men den var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte ny 525i (E60) på våren 2004 iallefall.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Morsom presisering Anonym; nå til dags heter jo deres metallic sort for "Safirschwarz" mens dengang var det "Diamantschwarz". Min første (egne) 5-serie ble bestilt i "diamantschwarz" (E28). Vet ikke når fargen gikk ut, men den var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte ny 525i (E60) på våren 2004 iallefall.
    Den siste "ekte" sortfargen jeg vet BMW hadde kalles Cosmos Black(303) som i allefall var tilgjenglig på E46, mens man har den litt mer grålige Sapphire Black (475) som alternativ fremdeles. Usikker på hvem av disse som er nærmest Diamond Black (181).

    Så lenge jeg får BMW i sapphire sort, med sort interiør og sorte innvendige lister er jeg fornøyd. Sobert! :)

    Nå er 1'ern til pynting også. Nye baklykter og takspoiler. 18" Schnitzer felger står klare til sommeren, så nå trengs bare ett nytt fjærsett før bilen er "ferdig". :)


    Geir Arne
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kalle Klovn skrev:
    hifiguru skrev:
    Viste litt "skuffelse" over nye 3-serien tidligere i tråden men må trekke tilbake dette altså. Den er stilig!
    enig i det, etter et par runder med meg selv så var det bare å ringe BMW forhandleren og rope: "MEIN! - SCHNELL!" så den kommer i mars;-)
    da var det bare å klippe opp kjøpekontrakten. BMW leverer ikke ny 3 serie med (5DF) stop-and-go funksjon ennå. skuffet :-(
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    hifiguru skrev:
    stop and go? hva er vitsen med det?
    jeg sitter i kø til og fra jobb, da tenger jeg tre ting; det beste stereoanlegget, automatgear og cruisecontrol med stop and go - dvs den følger bilen foran og bremser/ gir gass når den skal.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kalle Klovn skrev:
    hifiguru skrev:
    stop and go? hva er vitsen med det?
    jeg sitter i kø til og fra jobb, da tenger jeg tre ting; det beste stereoanlegget, automatgear og cruisecontrol med stop and go - dvs den følger bilen foran og bremser/ gir gass når den skal.
    Det du trenger er et månedskort på bussen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Trondmeg skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    hifiguru skrev:
    stop and go? hva er vitsen med det?
    jeg sitter i kø til og fra jobb, da tenger jeg tre ting; det beste stereoanlegget, automatgear og cruisecontrol med stop and go - dvs den følger bilen foran og bremser/ gir gass når den skal.
    Det du trenger er et månedskort på bussen.
    Edit: bussen tar en time+ mens bil tar 17-30 minutter.
    Sa*an vik fra meg! ;-)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    stop and go? hva er vitsen med det?
    Det slår iallefall brukbart ut på CO2-utslipp med de rådende målerammene som gjelder idag, såpass at det får gunstige avgiftsmessige konsekvenser.

    EDIT; tenkte på auto start-stop. Aktiv cruisekontroll gjør ikke det nei. Min erfaring med slike automatiserte systemer er at de skaper like mye bekymring og oppmerksomhetsbehov som om de ikke var der. Sånn generelt altså.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    EDIT; tenkte på auto start-stop. Aktiv cruisekontroll gjør ikke det nei. Min erfaring med slike automatiserte systemer er at de skaper like mye bekymring og oppmerksomhetsbehov som om de ikke var der. Sånn generelt altså.
    Jeg tror faktisk at du har rett, men jeg vil prøve det like vel! For øvrig er co2 utslippene rimelig bra på den nye 320d (med automat), 109g for efficient dynamics varianten og 117g for den "vanlige". Ikke gæli for en rimelig sportslig sedan.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Kalle Klovn skrev:
    Vidar P skrev:
    EDIT; tenkte på auto start-stop. Aktiv cruisekontroll gjør ikke det nei. Min erfaring med slike automatiserte systemer er at de skaper like mye bekymring og oppmerksomhetsbehov som om de ikke var der. Sånn generelt altså.
    Jeg tror faktisk at du har rett, men jeg vil prøve det like vel! For øvrig er co2 utslippene rimelig bra på den nye 320d (med automat), 109g for efficient dynamics varianten og 117g for den "vanlige". Ikke gæli for en rimelig sportslig sedan.
    På Mercedes stopper bilen hvis man har kjøre assistent pakke. Testet ikke kø-kjøring, men man må nok trykke på gassen selv for å starte motor og kjøring igjen. Er det kaldt, eller varmt vil man ikke belaste batteriet unødig og da kan man disable at motoren går av når man stopper.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Liker dårlig slike start/stopp-systemer. Hysterisk kniping på CO-tall har jeg heller ikke tro på når kineserne åpner fem kullkraftverk i uka :eek:
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    Liker dårlig slike start/stopp-systemer. Hysterisk kniping på CO-tall har jeg heller ikke tro på når kineserne åpner fem kullkraftverk i uka  :eek:
    Ingen som liker de særlig godt sikkert, og alle (unntatt myndighetene tydeligvis) skjønner jo at det ikke har noe globalt for seg. Men om du i Norge har valget med eller uten, og sparer noen (ti)tusener avgiftskroner på å kjøpe med, hva velger du?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    eldo472, jeg har kanskje ordlagt meg litt klossete. det jeg refererer til er aktiv cruise control. den starter/gir gass og stopper/bremser av seg selv - avhengig av bevegelsene til bilen foran. både min svigerfar og bror har dette og er rimelig godt fornøyde. svakheten virker å være dersom det er et trafikkbilde med mye feltskift - da blir ikke kjøringen så myk som man kanskje skulle ønske. jeg tenker ikke på at funksjonen hvor motoren stopper i lyskryss - det gjør vel nesten alle de nye BMWene?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    hifiguru skrev:
    Liker dårlig slike start/stopp-systemer. Hysterisk kniping på CO-tall har jeg heller ikke tro på når kineserne åpner fem kullkraftverk i uka :eek:
    Jeg mener å ha lest at man ikke sparer noe som helst på slike start/stoppsystemer. Så det er noe man har fordi det er "politisk korrekt", ikke fordi det har noen betydning.
    Og apropos kinesiske kullkraftverk - nå skal jo aluminiumsindustren visstnok flagges ut til Kina fordi de kan produsere det litt billigere enn vi kan. Så man flytter en relativt ren, vannkraftbasert produksjon til en forurensende, kullkraftdrevet produksjon for å spare penger. Mens vi skal spare miljøet ved å bruke start/stopp-systemer (som ikke har noen praktisk effekt) i bilene våre. Høl i huet!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Jeg mener å ha lest at man ikke sparer noe som helst på slike start/stoppsystemer. Så det er noe man har fordi det er "politisk korrekt", ikke fordi det har noen betydning.
    Det er vel bare ganske enkelt slik at med de rådende målenormer som våre myndigheter legger til grunn for CO2-utslipp, så er tomgangs- og køkjøring en del av regnestykket. Da er det videre helt naturlig av en motor som slår seg av ved stillstand vil slippe ut mindre enn en som går. Følgelig slår det gunstig ut avgiftsmessig.

    At "alle" eierne slår systemene av synes ingen i myndighetene å bry seg mye med. Latterlig politikk som forventet fra "miljøpartiet" som krever gjennomslag i slike saker selvsagt; men bilkjøperne er vel ikke direkte lei seg for å spare en slump avgiftskroner. Jeg er ikke det iallefall.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jo, jeg skjønner hvorfor det er slik. Man "synser" heller enn å vite. "Det er jo innlysende at når en motor slår seg av og på slipper den ut mireer CO2 enn om den går kontinuerlig!. Dessverre er det som er "innlysende" for politikerne faktisk faglig feil. Effekten av dette er så liten at det spiller absolutt ingen rolle. Jeg blir deprimert av kunnskapsløysa til de som styrer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    otare skrev:
    Jo, jeg skjønner hvorfor det er slik. Man "synser" heller enn å vite. "Det er jo innlysende at når en motor slår seg av og på slipper den ut mireer CO2 enn om den går kontinuerlig!. Dessverre er det som er "innlysende" for politikerne faktisk faglig feil. Effekten av dette er så liten at det spiller absolutt ingen rolle. Jeg blir deprimert av kunnskapsløysa til de som styrer.
    Tja, dette er selvsagt avhengig av hvor lenge man stopper! Avgiftene på co2 beregnes ut fra en standardisert driftssyklus (NEDC), så det er i det minste naturlig for bilprodusentene å forsøke å minimere drivstofforbruket ihht en slik syklus - selv om den ikke er helt representativ for normal kjøring.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Det er vel ikke helt bra for batteriet med auto stop/start? Spesielt ikke om man sitter i kø og/eller kjører i bytrafikk med mange lyskryss og/eller rundkjøringer.

    Var forresten innom BMW i dag. X1 helt standard med to liter diesel for under 390k inkl vinterhjul og hengerfeste. Det må jeg si er mye bil for pengene.
    Og spesielt med BMW sin flotte serviceavtale inkludert.

    Dette må nok vurderes.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ole I skrev:
    Det er vel ikke helt bra for batteriet med auto stop/start? Spesielt ikke om man sitter i kø og/eller kjører i bytrafikk med mange lyskryss og/eller rundkjøringer.

    Var forresten innom BMW i dag. X1 helt standard med to liter diesel for under 390k inkl vinterhjul og hengerfeste. Det må jeg si er mye bil for pengene.
    Og spesielt med BMW sin flotte serviceavtale inkludert.

    Dette må nok vurderes.
    Spurt samme spørsmål til forhandler når vi kjøpte ny bil nylig med start og stop og de forsikret oss at batteri og lignende er oppgradert med tanke på dette formålet.
    Så hadde ikke vært bekymret over dette.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge det er mulig å slå av funksjonen OG man sparer penger, go ahead! ;)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Ole I skrev:
    Det er vel ikke helt bra for batteriet med auto stop/start? Spesielt ikke om man sitter i kø og/eller kjører i bytrafikk med mange lyskryss og/eller rundkjøringer.

    Var forresten innom BMW i dag. X1 helt standard med to liter diesel for under 390k inkl vinterhjul og hengerfeste. Det må jeg si er mye bil for pengene.
    Og spesielt med BMW sin flotte serviceavtale inkludert.

    Dette må nok vurderes.
    Spurt samme spørsmål til forhandler når vi kjøpte ny bil nylig med start og stop og de forsikret oss at batteri og lignende er oppgradert med tanke på dette formålet.
    Så hadde ikke vært bekymret over dette.
    Siste svenske auto motorsport har en liten artikkel om dette, mener at det sliter på batteriet og at det allerede etter et halvt år er redusert effekt, samme at periodene med stopp blir færre pga av at batteriet er redusert
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Vidar P skrev:
    Kan det på min og kona sin iallefall.
    Må du slå det av hver gang du starter bilen?
    På min 535ix (F10) må jeg det, det er en knapp ved startknappen. På 3-serien til kona 325i (E91) er det i menyen og kan velges bort som default.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ikke utenkelig at det er noe i dette. kona ser ut til å måtte bytte batteri nå i en 2010 mod x5. den har ikke noen "stop" funksjon, men en del andre elektriske duppeditter som feks , comfort access/soft close og automatisk bakluke.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Kalle Klovn skrev:
    ikke utenkelig at det er noe i dette. kona ser ut til å måtte bytte batteri nå i en 2010 mod x5. den har ikke noen "stop" funksjon, men en del andre elektriske duppeditter som feks , comfort access/soft close og automatisk bakluke.
    Om bilen blir brukt mye til småkjøring så vil batteriet aldrig få ladet seg opp og da blir det fort dårlig.
    De ser kjøremønsteret når de tar energidiagnose på bilen.
    Kjører hun lite burde du montere en vedlikeholdslader så du slipper å drepe det nye batteriet også ;)
    Regner med at du skifter batteri på merkeverksted? det er viktig å registrere batteriskift med tester så bilen lader det nye batteriet
    Det er mange uavhengige verksted som ikke er klar over dette og da blir det ikke mye fart i det nye batteriet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CTEK lader på garasjeveggen er en veldig lønnsom og god investering, både økonomisk og driftsmessig. Det bør man ha uansett type moderne bil.

    Vi slenger våre biler på den med jevne mellomrom gjennom hele året vi. Da har batteriene pleid å leve og være spreke hele eietiden (ca 7 år).
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    Enig. Nå har jeg ikke akkurat den laderen, men en annen flott elektronisk.
    Det er veldig lurt å ta en ladeøkt et par-tre ganger i løpet av vintersesongen.

    Og husk båtbatteriet: nå på vinteren står dette gjerne i en bod og har veldig godt av et par opplad(n)inger før båtsesongen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jeg har fremdeles originalbatteriet i min 2000 model 530 DAT. Aldri blitt ladet opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn