BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert riktig at det både blir bedre og lettere å sette opp med to subber…………men fra en forhandler er det vel ikke noen bombe med at det anbefales en «jo flere jo bedre» tilnærming 😊😆
    Nei selvfølgelig. Ser den.
    Alle vil jo øke salget med 100 %. 😆
    Tror likevel at det er riktig.
    Spørsmålet er vel mer om man skal gå for EN god subwoofer som koster litt, eller to rimligere halvgode.
    Hvis man må gjøre det valget hadde jeg klart gått for en. (-slik som deg 😊)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på hvor høyt en ønsker å dele...
    Det skulle en kanskje tro, men nei.
    Det er nok uansett lettere å få rommet på lag med to enn en.
    Jeg har sjøl bare en, og lever greit med det. Håpløst er det ikke. 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei fordi..? Du mener at en ikke kan høre hvor suben står i rommet...?
    At det er lettere å integrere to enn en.
    At det er lettere å få til å fungere slik at det låter bra. Du må gjerne være uenig, men dette har jeg hørt i praksis.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.496
    Antall liker
    35.350
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    At det er lettere å integrere to enn en.
    At det er lettere å få til å fungere slik at det låter bra. Du må gjerne være uenig, men dette har jeg hørt i praksis.
    Det er ikke det jeg er uenig i.. Jeg har to hos meg deler med crossover på 110hz - og jeg hører hvor de spiller. Når jeg delte de på 40hz så hørte jeg ikke hvor i rommet de stod, men på 110hz så er det uten tvil hvem som spiller - og hvor.
    Har hatt en REL før, og to SVS nå, det er ikke tvil om hva som låter best. To er å foretrekke. Uten tvil. Det jeg prøvde å si var at hvis en skal dele høyt, så bør det være to suber.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke det jeg er uenig i.. Jeg har to hos meg deler med crossover på 110hz - og jeg hører hvor de spiller. Når jeg delte de på 40hz så hørte jeg ikke hvor i rommet de stod, men på 110hz så er det uten tvil hvem som spiller - og hvor.
    Har hatt en REL før, og to SVS nå, det er ikke tvil om hva som låter best. To er å foretrekke. Uten tvil. Det jeg prøvde å si var at hvis en skal dele høyt, så bør det være to suber.
    Da er vi enige. 👍
    Beklager misforståelsen, men du var litt "kort". 🙂
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har to hos meg deler med crossover på 110hz - og jeg hører hvor de spiller.
    ;)
    Da må du jobbe mer med plassering og justeringa. Og berre sånn for å pirke itt til. Deler du på 110hz så er det med veldig langt oppover.

    Eg satt med en svs rett bak sofa i min gamle kino. Den kunne man ikkje høre. Sjøl om den spelte like høgt som dei andre 2 eg hadde. Det var tida før eg fikk 4 subba i kinoen, so det er muleg å få til. At man ikkje høre subbane med høg deling.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.496
    Antall liker
    35.350
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ;)
    Da må du jobbe mer med plassering og justeringa. Og berre sånn for å pirke itt til. Deler du på 110hz så er det med veldig langt oppover.

    Eg satt med en svs rett bak sofa i min gamle kino. Den kunne man ikkje høre. Sjøl om den spelte like høgt som dei andre 2 eg hadde. Det var tida før eg fikk 4 subba i kinoen, so det er muleg å få til. At man ikkje høre subbane med høg deling.
    Stoler på rew og dirac.... Det er en meget god grunn for at jeg deler så høyt oppe... Hvor høyt delte du dine to suber?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stoler på rew og dirac.... Det er en meget god grunn for at jeg deler så høyt oppe... Hvor høyt delte du dine to suber?
    Den tida eg hadde subb rett bak sofa. pc13 så hadde eg sub delt på 120hz rund baut. Trudde eg hadde bilete av det oppsettet med sub så nært haudet, men desverre. Den sto ca 30cm frå sofa. De to andre sto ved framvegg. Ikkje mulig å høre kor i rommet dei sto. Seinare gikk eg for 4 stk. en i kvart hjørne.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.496
    Antall liker
    35.350
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den tida eg hadde subb rett bak sofa. pc13 så hadde eg sub delt på 120hz rund baut. Trudde eg hadde bilete av det oppsettet med sub så nært haudet, men desverre. Den sto ca 30cm frå sofa. De to andre sto ved framvegg. Ikkje mulig å høre kor i rommet dei sto. Seinare gikk eg for 4 stk. en i kvart hjørne.
    Sikkert noe feil med hørselen eller rommet det sto i 🤣
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.496
    Antall liker
    35.350
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Klarer en ikke å høre hvor et element på 120hz står i rommet?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert egne tråder hvor man kan diskutere subwoofere, så ta det heller der, vær så snill. 🙏🙂

    Fortsatt Warszawa :
    På vei mot Narodowy stadion.
    IMG_20231027_124114.jpg

    2m, Bekkern og Powerpoint.
    Rampen satt bakerst som vanlig. 😊

    srtorp tar tet. Han kan veien for han har vært her før. 🙂
    IMG_20231101_234132.jpg


    Selve stadion er et imponerende bygg.
    Den har plass til bortimot 60.000 tilskuere.
    Blir brukt til nasjonale fotballkamper og en del andre arrangementer. Som fotballarena har Narodowy høyest klassifisering av UEFA.
    National_Stadium_Warsaw_aerial_view_2.jpg

    Ingen kamper i den polske ligaen spilles der fordi det er problematisk å skille ulike lags supportere. Noe som er nødvendig pga sikkerheten. Særlig på Legia Warszawas kamper kan det gå hett for seg.

    De største rommene på stadion er VIP-losjer med mye glass og betong. Likevel er det ofte god lyd sjøl om det er gjort lite eller ingenting mht akustiske tiltak. Kanskje noe av forklaringen er at veggenr ikke er paralelle? Glassveggen bak anlegget vender ut mot grasmatta.
    IMG_20231031_172206.jpg


    Altså digert og store forhold sammenlignet med messer vi er vant til her i landet. Messa i Warszawa er nest størst i Europa etter München.

    Polen har flere produsenter av HiFi produkter. En kan lese ut av messekatalogen at det finnes flere tunge firmaer som driver import og salg. Markedet er nok adskillig større enn i Norge og det finnes folk med kjøpekraft.
    Likevel var det noe mindre folk enn forrige gang jeg var der for 4 år sida.
    Men særlig på lørdag var det en del rom som var godt besøkt. Apparatene med turkise lys er visst populære verden over.🥶😊
    IMG_20231101_233426.jpg


    Det var mye mer vinyl nå enn forrige gang jeg var der. Nytt og brukt. Alle sjangere.
    Mye bra plater
    IMG_20231101_233141.jpg


    En av ringrevene, Rune Skov fra Gryphon DK.
    IMG_20231101_232733.jpg

    Høyttalerne er Wilson Sabrina X.
    Skov har alltid bra demomusikk, og går gjerne litt egne veier i fht mye som spilles av andre aktører. Stort pluss. 👍


    Typisk nordmenn :
    IMG_20231101_232848.jpg

    Tatt på fersken.
    Breier seg i sweet spot... 🤣🤣🤣
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er usikker på hvor interessant denne oppramsinga er, men det er ingen leseplikt. 🙂
    Dropper derfor enda noen bilder.

    Forholdsvis mange oppsett med rør på denne messa.
    IMG_20231102_093044.jpg

    Og store høyttalere.
    Under er Blackwood aktive.
    De brukte minidsp. Låt godt.
    IMG_20231102_092533.jpg


    Så vidt jeg har forstått er dette et helpolsk system :
    Cube audio ht, Idhos elektronikk og Tentogra platespiller.
    IMG_20231102_091813.jpg

    Spilte veldig bra dette.

    IMG_20231102_095334.jpg

    Anlegget over var nokså beskjedent i fht det mbl hadde forrige gang jeg var der. Låt ikke dårlig, men skilte seg ikke sånn ut som jeg kanskje hadde forventet.

    Ikke bare mbl som har rundstrålere.
    Disse er også tyske. German Physics

    IMG_20231102_092639.jpg


    Diptyque. @gismo !😊
    Diskanter inn her.
    IMG_20231102_100641.jpg

    Det ble brukt Riviera integrert forsterker og Aqua dac og annen elektronikk.


    Polsk platespiller m fin finish. Tentogra m Kuzma av det litt lange slaget.
    IMG_20231102_095800.jpg


    IMG_20231102_100756.jpg

    Oracle er blitt en klassiker. Ser stort sett like dan ut som for 40 år sida.

    Lumin i alle varianter.
    IMG_20231102_100129.jpg

    Nokså mange som brukte en eller annen Luminmodell i oppsettet.
    Under, - Lumin T3 og den nye L2.
    IMG_20231102_090733.jpg

    L2 er hva de kaller "Music Library & Network Switch" .
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.666
    Antall liker
    32.671
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spennemde, her var det faktisk et par ting man kjenner litt😎🤣
    Diptyque med diskanter inn, endte der til slutt jeg også, men tror størrelse/bredde på rom utgjør mye her. Ser at disse DP 140/160 MKII står tett på sidevegger, da trur jeg de vinner på den løsningen for å beholde roen/rytmen i lydbilde👍🏼

    Lumin T3 er lekker, den nye L2 like så, nå da den har fått fullformat og sammen design som T3👍🏼😊

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20231102_100402.jpg

    FYNE greier! 🙂

    Hvis man har en annen smak - Gemstone høyttalere i betong.
    IMG_20231102_095623.jpg


    Aktive Sveda Audio høyttalere og Lampizator. Et oppsett som er med på min liste over beste lyd.
    IMG_20231031_000109.jpg


    Her var det heller ikke ulyd :
    IMG_20231102_100242.jpg


    Polske MYTEK lager utstyr både for proff og hjemmebruk. Add speakers=komplett anlegg. Designet skiller seg ut, litt "hat/elsk" . Finish er bra og det ser bedre ut enn på bilder. Personlig synes jeg det er et dristig og kult design.
    IMG_20231102_095234.jpg

    IMG_20231102_092828.jpg

    Audiaflight skiller seg også ut i mengden.
    Virker velbygd.

    Chord Dave dac med sitt futuristiske utseende har vi sett før, men den er fremdeles oppsiktsvekkende spesiell.
    IMG_20231101_233227.jpg


    Dette er vel heller ikke hva man kan kalle traust utseendet, men pent? 🙈🙊😜
    IMG_20231102_091958.jpg

    Nok en variant
    IMG_20231102_090659.jpg



    IMG_20231102_092120.jpg

    ^^Nye Kii7. Komplett anlegg med amp og streaming dac. Det er helt vilt hvor mye lyd det kommer fra disse. Hvis plass er et problem hadde jeg sett på dette. Men da bør man være kurert fra byttesjuken.
    Alt eller ingenting. 🙈


    Kharma har superfinish. Sammen med Goldmund elektronikk.
    IMG_20231102_095003.jpg

    Noen sverger til CD fremdeles.
    Jeg hadde forventet bedre lyd med den prislappen. Kanskje ikke beste rommet heller.

    Ikke alt er like dyrt. Pmc Prodigy5 til ca 25.
    Låt bra i Horten. Her også.
    IMG_20231031_171605.jpg


    Delefilter :
    IMG_20231028_111813.jpg

    Man kan tenke seg størrelsen ved å se på skotuppen oppe til venstre...

    Det virker som Solid Tech er SOLIDE greier, for dette veier litt...
    IMG_20231102_092315.jpg



    IMG_20231031_183410.jpg
    IMG_20231031_104412.jpg

    ^^I mine ører var det Estelon og Accuphase som hadde beste lyden på messa.
    Det spilte dynamisk, stort og naturlig.
    Riktig til å tro på.
    IMG_20231031_183323.jpg


    Noe av det morsomste, - Klipsch Jubileum.
    Glem "hifi - korrekt", men får man ikke fot av høre Deep Purples "Lazy" på dette, bør man straks ringe fastlegen.
    IMG_20231102_114946.jpg

    Ideelt skulle jeg hatt et par slike på stua og alternert med Maggiene, men jeg tviler på at argumentene holder for fruen min. 🤔😊

    Det var mye fint å se og høre, men det viktigste for meg er å være på tur.
    Jeg hadde som sagt alle tiders reisefølge, og vi traff mye bra folk. Både venner og gamle kjente, men også noen nye bekjentskaper.
    God mat og drikke. Vi fikk prøvd å smake polsk bondekost, og både fin og dårlig vodka. 🙈😆
    Fra det store Norgestreffet på restaurant Panska:
    IMG_20231028_195452.jpg


    På et spisested i Gamlebyen med polsk mat og hveteøl på tapp:
    received_622467046754592.jpeg

    Det er vel lov å være blid?! 🤣

    Da får jeg avslutte Warszawa-turen .
    Takk for all respons.
     
    Sist redigert:

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fin rapport og enig med det meste! Takk for følget.

    Off Topic: Jeg var i Warszawa for Polen - Danmark i VM kvalik for noen år siden. Alle danske supporters ble fulgt ut på stadion av vepnet politi - og gelejdet rett op i mixed zone på stadion! Ingen problemer (kanskje også fordi vi tapte 3-2)

    vh

    S
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fin rapport og enig med det meste! Takk for følget.

    Off Topic: Jeg var i Warszawa for Polen - Danmark i VM kvalik for noen år siden. Alle danske supporters ble fulgt ut på stadion av vepnet politi - og gelejdet rett op i mixed zone på stadion! Ingen problemer (kanskje også fordi vi tapte 3-2)

    vh

    S
    Takk det samme, sersjant! 👍

    Forrige gang vi var i Warszawa kom en lang kortesje med politibiler med fulle sirener midt gjennom byen. Etter politiet kom en eller to busser med fotballsupportere som skrek og hang ut av vinduene. Vi spurte en taxisjåfør hva dette var, og fikk til svar at det var fotballkamp. Helt vanlig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen kompiser var i Polen -89 Sveriges VM kval match og avgjørende om slutspill plats, Swe vant 2-0 og det var lynch stemmning ut fra arenen etterpå😬
    Prøvde litt det samme for en del år siden.
    På pubben, jeg tidligere hadde som stamsted, hadde vi en liten spareklubb, der vi spillte
    på fobollkamper for å sammle inn penger til en årlig tur.
    Denne gangen gikk turen til Prag. Hotellet var fint og billettene var kjøpt. På vei mot stadion
    fannt vi ut av, hva det vi si å ha kamp i byen, når det var Sparta Prag & Slavia Prag som skulle spille.
    Massevis av politi i bil, til fots, til hest, armerte kjøretøy, de fleste betjente med maskinpistoler og folk
    som slosset på nesten hvert gatehjørne. De fleste av oss gav vekk billettene på veien. Ikke faen, om vi
    skulle inn på stadion.
    Vi fannt en restaurant/pub/café, der øl var bra og billigt, og så kampen på TV i stedet
    Better safe than sorry når du er utomlands 😂 😂
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Prøvde litt det samme for en del år siden.
    På pubben, jeg tidligere hadde som stamsted, hadde vi en liten spareklubb, der vi spillte
    på fobollkamper for å sammle inn penger til en årlig tur.
    Denne gangen gikk turen til Prag. Hotellet var fint og billettene var kjøpt. På vei mot stadion
    fannt vi ut av, hva det vi si å ha kamp i byen, når det var Sparta Prag & Slavia Prag som skulle spille.
    Massevis av politi i bil, til fots, til hest, armerte kjøretøy, de fleste betjente med maskinpistoler og folk
    som slosset på nesten hvert gatehjørne. De fleste av oss gav vekk billettene på veien. Ikke faen, om vi
    skulle inn på stadion.
    Vi fannt en restaurant/pub/café, der øl var bra og billigt, og så kampen på TV i stedet
    Better safe than sorry når du er utomlands 😂 😂
    Vi var i Praha -83 /ferietur) Dukla Praha spillte hjemme mot Man U i den gamle Cup Winners Cup, møtte en Man U supporter som vi drakk øl med på dagen🥳🍻 møtte hans kompiser på kampen senere, allt frid og frøyd Man U videre og feirer videre sammen helt til dem spurte hvilke lag vi holdt med Derby og QPR gikk ikke helt hjem hos dem🤬
    Den gangen var nok disse gutta det man skulle kunne beskrive som Hooligan's:rolleyes: fikk beskjed av han vi møtte først att passe på og dra nå🏃‍♂️
    Dukla Praha v Manchester United, 27 September 1983 - 11v11 match report

    God helg:)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk @Cash 63. I like måte. 😊

    Så ikke helt at fotball skulle bli et tema her.
    Jeg har hverken peiling eller engasjement på det område, men vet jo at det betyr mye for mange, så det er ok. 🙂
    Jeg er jo mer på hundesport. 😆
    IMG_20231103_105933.jpg


    Bilde tatt i Bittermarka samme dag for 2år sida:
    IMG_20231103_105808.jpg


    God helg til dere som henger på her. 🙂

    Laura Marling ble også hørt i Warszawa.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På samme turen til Praha fikk jeg også ett hunde minne jeg aldrig glemmer🐶 Vi kjørte tåg/båt fra Trelleborg- Sassnitz der etter gjennom gamle DDR. På tåget vid grensen kom grense vektere ombord med noe Schäfer hunder som virkelig fikk en og sitte helt stille.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Vi var visst ikke helt på jordet da vi sa dette låt godt. Tydelig at flere mener at Lampizator og Sveda ga en god presentasjon .
    @srtorp fant dette fra SoundNews :
    Det viser at smaken er som baken. Objektivt så er det interessant at en liten kompakthøyttaler får "best in show" når det 4 rom bortenfor spilles på Estelon.

    Andre hevder at dette var messens beste lyd:

    Bare Baffle

    Kan vel ha en sammenheng med at videoen er postet av en som har en interesse av at dem skal være best in show.....
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Ville vel ikke satt det føre Estelon og Accuphase men var noe av det bedre jeg hørte der. overraskelsen var jo stor da vi så at de var aktive. Burde komme en Norsk forhandler på disse Sveda Ht
    IMG_0892.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn