Blues - Plater man bare må ha...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Det jeg reagerte på i svarinnlegg #29 er at påstanden som framsettes
    ang. Buddy Guys storhet presenteres som en sannhet og ikke som en
    subjektiv oppfatning.
    Hva Mr. Rognlien mener om Buddy Guy kontra B.B. King er meg knakende
    likegyldig og får stå for hans regning. Musikksmak og subjektive meninger
    er helt problemfritt i denne sammenhengen, og det vil jeg ikke angripe.

    Når sammenligninen Guy v.s. King nå en gang blir brakt til torgs er det litt
    fornøyelig å observere at et av ankepunktene overfor King, som forøverig stadig
    vekk reiser rundt og spiller blues til tross for avsluttet avskjedsturne på vår-
    parten '06, er at mannen driver mest med show.
    -Som om show skulle være et ukjent begrep for powergitaristen Buddy Guy ? ;)

    Ankepunktet mitt overfor en god del av disse såkalte powerbluesgitaristene
    er at de i sin fremførelse av bluesen mangler den nerven og den feeeelen (sic.)
    jeg er ute etter.

    "Blues is easy to play, but hard to feel." -Jimi Hendrix.

    Jeg er forøverig enig med Rognlien når det gjelder Willie Dixon.
    Willie Dixons bidrag til bluesmusikken gjennom sin eminente evne til å skrive gode
    låter kan nesten ikke overvurderes.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Igjen føler jeg behov for å være litt politisk ukorrekt... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    [/quote]


    Ja det er lov å ha en mening, men her på hfs er vi korrekte min herre. ;)
     
    N

    Nailhead

    Gjest
    Veldig mye bra når det gjelder blues da.. men dette er iallfall litt av det jeg liker.
    Elmore James- The Sky Is Crying
    Howlin Wolf- Moanin`in the moonlight
    Muddy Waters- Muddy "Mississippi" Waters Live
    Johnny Winter- The Progressive Blues Experiment (1969)
    Johnny Winter- Johnny Winter (1969) Her på Winters første plate medvirker bla.a. Willie Dixon - akustisk bass, Walter "Shakey" Horton- munnspill og Tommy Shannon-bass (senere bassist med Stevie Ray Vaughan).
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Fikk denne i posten i dag (blir jo seff. lagt ned da)
    2 gode album av Johnny Winter for 10 quidd.
    "Nothin' But The Blues/White Hot And Blue"
    Liker du ikke disse 2 albumene, liker du ikke Johnny vil jeg påstå.
    E-Z Rider - Messin' With The Kid, for å nevne et par låter.
    "dæ æ rett og slett grævla goe musikk" ;D
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett enig med alle, men likevel, for meg er denne #1:


    Gjerne fra vinyl. Bandet er TILSTEDE, fra første tone på "Snatch It Back and Hold It" til siste på "Yonders Wall". Spiller med sånn intensitet og attakk at man kan bli mørkredd av mindre.
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Flott tråd, med mange gode, gamle og ikke så gamle blueslegender. Synes imidlertid at noen fremdeles mangler, så jeg hiver på noen til.

    Fra Luther Allisons hånd er Southside Safari min yndlingsplate. Han spilte med Howlin' Wolf og James Cotton og fikke sitt gjennombrudd i -57 da han ble med på laget til Muddy Waters. Platekontrakt fikk han 10 år senere med Delmark og ga ut en lang rekke plater inntil han døde av kreft i 1997. Kjent for sitt showmanship på scenen, for laaaange gitarsoloer og for å vandre blant publiken ved hjelp av en skjøteledning til sin Gibson Les Paul (ved navn "Lucille"). En av Chicagobluesens aller fremste utøvere.



    Screaming Jay Hawkins, showman macabre extraordinaire og connoiseur av leopardskinn, rødt lær og outrerte hatter, burde egentlig hatt sitt opphav i New Orleans eller såder, men kom fra noe mer prosaiske Cleveland, Ohio. Jaja, det er jo resultatet som teller. Hans "I Put a Spell on You" hviler trygt blant "The Rock and Roll Hall of Fame: 500 Songs that Shaped Rock and Roll". Den finnes ikke på min yndlingsplate, "Feast of the Mau Mau",



    men finnes på denne samlingen, som også er å anbefale.



    James Cotton hørte Sonny Boy Williamson spille blues harp på radioen, visste med en gang at dette var hans skjebne og la sporenstreks ut for å finne sitt musikalske forbilde. Da reisen fra Tunica, Mississippi til West Helena, Arkansas var tilbakelagt fortalte han Sonny at han var foreldreløs, hvorpå Sonny tok ham inn. Of these things are legends made. Etter tilbakelagt lærlingetid spilte Cotton blant andre med Howlin' Wolf, Muddy Waters og Otis Spann og turnerte med Janis Joplin. Masser av gode utgivelser å velge mellom, fra "Cut You Loose" på Vanguard i 1966, til "Muddy Waters, Johnny Winter
    & James Cotton: Breakin' it Up & Breakin' it Down", utgitt i fjor på Sony. Vanskelig å velge, men denne er en av mine favoritter:



    J.B. Hutto var en av Elmore James' siste læregutter og disipler. Med gospelbakgrunn, som så mange bluesmen, ble det likevel take-no-prisoners Chicago blues av det hele. Etter at backing-bandet "The Hawks" brøt opp midt på femtitallet ble han borte i et tiår eller så, kom han tilbake til bluesen i -64 med "The new Hawks". Etter Hound Dog Taylors død i -76 arvet Hutto "The Houserockers" og fortsatte å turnere med dem til han stupte i -84. Kjøper du en, så kjøper du denne:



    Hound Dog Taylor var mannen som lanserte Alligator Records, eller rettere sagt, Alligator ble lansert med det formål å gi ut Hound Dog. Så kan en lure på hvordan bluesen, eller i alle fall Chicago bluesen, hadde sett ut uten Alligator og Hound Dog. Etter noen opptredener under Sonny Boy Williamsons legendariske radioprogram "King Bisquit Time" på KFFA ut av Helena, Arkansas, reiste Hound Dog til Chicago i -42, men ble ikke full-time bluesman før ca. 15 år senere. Kun tre plater fikk han gitt ut, men med selveste Alligator som testamente så burde det holde uansett. Kjøp den første først.



    Litt forvirrende finnes det to Sonny Boy Williamsons, men siden den ene kun er å finne på mindre enn audiofile opptak på samleplater får en heller ta nummer to. Mens nr. 1, John Lee Williamson, var førkrigstidens bluesharp legende, var nr. 2, Sonny Boy (hans egentlige navn vet ingen, men kanskje var det Alex Miller, Alex Ford, eller kanskje noe helt annet), det samme i etterkrigstiden. Født og oppvokst i deltaet en gang før århundreskiftet rakk Sonny Boy å spille både sammen med samtidige legender som Elmore James, Robert Johnson og Robert Jr. Lockwood, samt dagens storheter som Clapton, Jimmy Page og Robbie Robertson før han tok avskjed i -65. I tillegg til å kunne håndtere munnspillet var han også en av de mest kjente utøverne av "talkin' blues". Masser av gode plater å velge mellom, men denne, med Memphis Slim på piano og Matt "Guitar" Murphy på gitar, er en av mine favoritter.



    Det var noen gamle favoritter i alle fall. Mange andre kunne nevnes, som Whisperin' Smith, Handy Jackson, Willie Nix, Rufus Thomas, Little Junior, Eddie Snow, Little Milton, Professor Longhair, Henry Gray og (mange) flere, men kanskje senere.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser at John Lee Hooker har fått sin rettmessige plass her i tråden, men jeg vil gjerne slå et slag for noen av hans mest hengivne disipler, nemlig Canned Heat. Dobbelalbumet Hooker 'N Heat fra 1970 er et utmerket produkt av samarbeidet dem imellom. Canned Heat skrangler visstnok avgårde ennå, men de to frontfigurene Al "Blind Owl" Wilson og Bob "The Bear" Hite har forlengst vandret. De levde nok et altfor hardt liv... Så det Canned Heat jeg kjente, er borte for godt. :-[
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Henger meg på den. Combination Boogie svinger jævlig bra.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Lille_Adam skrev:
    Henger meg på den. Combination Boogie svinger jævlig bra.
    Med en gang tonene griper tak i deg, YES! :D
    Første platen jeg har kjøpt på laaaaaang tid som svinger så inni hel......e bra!
    På toppen av det hele er det en veldig god produksjon. (synes jeg)
     
    K

    Kurtzen

    Gjest
    Anbefaler plata som står på her nå jeg-Michael Bloomfield-A True Soul Brother.

    Også Supersessions platene sammen med bl.a Al Kooper er verdt en lytt..

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Jeg vil gjerne få slå et slag for en "gammel" sliter fra vår egen lille andedam som døde så altfor tidlig.
    Skiva er kanskje litt i grenseland for blues, men siden johnny Winther har fått komme inn under vingen synes jeg denne bør med:

    Marius Muller`s Funhouse - Plugged Live (Sonet SCD 15081, 1994)

    Opptaket er tatt rett inn direkte 30.10.1993 på Rockefeller uten triksing.
    Marius var ingen stor vokalist, men når noen gav ham en Fender Stratocaster - "fasten your seatbelts" ;D :'(

    Sett på spor 11 og lytt ut skiva. Sjekk pulsen etter på hehehe...
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Henger meg på den. Combination Boogie svinger jævlig bra.
    Med en gang tonene griper tak i deg, YES! :D
    Første platen jeg har kjøpt på laaaaaang tid som svinger så inni hel......e bra!
    På toppen av det hele er det en veldig god produksjon. (synes jeg)
    Neimen så gøy da.
     

    stevie

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    From the cradle -Eric Clapton, og selvfølgelig et par stykker med the man... Robert Johnson ::)
     
    O

    om.s

    Gjest
    berxter skrev:
    Buddy kommer opp mange ganger her, og ikke uten grunn. Selv holder jeg denne for hans beste:
    Bernt K
    Som den "ikke" blues mann jeg er, holder jeg også denne høyt, og den nytes nå denne skjærtorsdags morgen.....

    mvh
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel ikke noen bluesfanatiker,men etter å ha hørt Buddy Guy her,for en uke siden,kunne jeg ikke dy meg i dag,han¨dla den eneste Buddy skiva platekompaniet lokalt hadde inne:The collection,denne var flott.lydmessig ikke blandt det beste men ok nok.....spelles nok flittig fremover.....ellers trives jeg godt med Still got the blues- med g.moore på vinylriggen. ;)
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Om den ikke er et must så er det alltid morsomt å høre på Kristiansandsgutta, Marquee Band-LP' en "Hverken fioliner eller Englekor", Støtter også forlsaget om "9 below Zero"- Live at the Marquee.

    Sleiven
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    peter green er jo nevnt her,men denne må jo nevnes.
    blue guitar er en fantastisk plate.
    må ikke glemme delta cross band med tough times,kjempe driv og en meget gjennomført plate.

    mvh
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Må få nevne Mighty Sam McClain. Har vært hektet siden vi som 14-15 åringer "hang" på hifi-klubben mens de enda hadde et utvalg fra Audioquest records.
    Dette er etter min mening utrolig bra soul/blues, som i tillegg har bra lydkvalitet. (ble i første omgang kjøpt for å "teste anlegget" før vi oppdaget at musikken også var bra :) ). De tidligste albumene har ganske enkle besetninger, mens på de siste (utgitt på Telarc) er det mer horn i tillegg til gitar og B3.

    Gå inn på http://www.mightysam.com/ , les om mannen med den utrolige stemmen og hør utvalgte låter.
     

    29er

    Fersking
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei forumbrukere - nytt medlem her (men gammel Audio-skribent ;D).

    Ser at Samlingen/Boksen Cant`t quit the blues med Buddy Guy nevnes tidligere i denne tråden - en anbefaling som får min fulle støtte. Samlingen består av 3 CDer og 1 DVD samt en flott bok om Buddys historie - og spenner fra den første innspillingen han gjorde i 1957 fram til i dag. (Silvertone/Legacy 82876 81967 2)

    Her er det meste av godbitene fra hele karrieren; Hoodoo Man Blues (m/Junior Wells), Damm Right, I`ve Got The Blues, Mustang Sally og nyere snadder fra Blues Singer og Sweat Tea samt mye annet - også noen tidligere upubliserte opptak.

    DVDen inneholder et intervju og fantastiske konsertopptak med Buddy sammen med Junior Wells med flere, og er nesten (i mine øyne i hvert fall ;)) verdt prisen alene ;D


    I tillegg vil jeg gjerne få anbefale DVD-boksen Martin Scorsese Presents: The Blues - a musical journey - et must for alle som er interessert i blues ;D

    Harald
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Lenge leve nyutgivelser. :D
    2 av de bedre av B.B King til prisen av 1.
     

    Vedlegg

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Dette er fakstisk en veldig bra jazz/blues plate fra Jørn Hoel

    Love Will Make You Do Things That You Know Is Wrong (1989)
    01. My Babe
    02. Got my mojo Working
    03. Lean on me
    04. I don't play
    05. Songs for young lovers
    06. Love in vain
    07. I'll come running back to you
    08. Lonely Avenue
    09. One for my baby
    10. Love will make you do things that you know is wrong
     

    Vedlegg

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Tubesnake: Har du "Walking By Myself" albumet? Lurer på om lydkvaliteten er bra. Har et opptak av "Messin' With The Kid" fra denne plata. Derav spørsmålet. ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Har veldig sansen for Blues Company etter å ha hørt to låter på skiva High Endition 5 - Blues , kjøpt hos Svalander audio i Sverige .
    Holder denne som en av de beste .
    Blues Company - Invitation To The Blues

    http://www.bluescompany.de/en/band.php?lang=en

     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    En eller flere Peter Green samleplater er alt nevnt i tråden, men denne er vel ikke spesifikt nevnt...

    Peter Green, In The Skies (1979)

    I tvil om alt på denne faller under "blues"...men mye gjør nå det. Fantastisk "laid back" plate - god lyd er det også.

    Lytter nå til grønn vinylutgave fra 79.
    (1979) Peter Green - In The Skies.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    En eller flere Peter Green samleplater er alt nevnt i tråden, men denne er vel ikke spesifikt nevnt...

    Peter Green, In The Skies (1979)

    I tvil om alt på denne faller under "blues"...men mye gjør nå det. Fantastisk "laid back" plate - god lyd er det også.

    Lytter nå til grønn vinylutgave fra 79.
    Vis vedlegget 148745
    Støttes 100%,sitter med samme utgave selv og dette er skikkelig blues :cool:

    mvh
     

    Oystein1960

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    46
    Antall liker
    5
    Joe Bonamassa, "Live from the Royal Albert Hall" , et must for alle musikkelskere. Løp og kjøp.

    mvh
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Denne er viktig. Han skrev jo de beste som andre brukte.
     

    audiophile_dk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.03.2014
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Danmark
    41dsDJxrLZL._SY100_.jpg

    Damn Right I've Got The Blues
    Guy, Buddy

    51E4S5XXxzL._SY100_.jpg

    Couldn't Stand the Weather
    Vaughan, Stevie Ray

    51P6EoxREFL._SY100_.jpg

    Guitar Man - Live
    Sherman Robertson & Bluesmove

    51qxGkmDZqL._SY100_.jpg

    Folk Singer
    Waters, Muddy

    51wjdLUCbfL._SY100_.jpg

    Me And Mr. Johnson
    Eric Clapton

    61D2ubmlxQL._SY100_.jpg

    The Robert Johnson Songbook
    Peter Green & Nigel Watson
     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    Omar & The Howlers -
    Southern Style​
    [1997]

    41R2SVNE1FL._SS135_SL160_.jpg
    Har hørt en del plater av Omar & The Howlers, synes Southern Style er en av de bedre.

    En fin 3 CD Samling av ulike artister:
    Plug It In! Turn It Up! Electric Blues - The Definitive Collection, Pt. 4: 1970-2005

    MI0003358037.jpg
    In some ways, the fourth installment of Bear Family's four-volume Plug It In! Turn It Up! Electric Blues - The Definitive Collection is the most important...

    61zUDYsHzkL._AC_UL115_.jpg
    Ray Bonneville - Bad Man’s Blood
    Bonneville platene låter veldig bra i mine ører.
    Unknown.jpeg
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vi kommer ikke utenom Eric Clapton's Crossroad serie. Var det start i 2004 el 2007? og fire-fem ganger med tre års mellomrom... Nei, ser av Wikipedia at det hele startet i 1999(!). "Alle" gutta har vært med.

    BB King, JJ Cale, Hubert Sumlin, Buddy Guy, John McLaughlin, John Mayer, Santana, James Taylor, Jimmie Vaughan (ja, broren til...), Joe Bonamassa, Jeff Beck og Tal Wilkenfield (of course;-). Og mange, mange flere;D. Har man lyst til å nyte tre-fire-fem Fender Stratocaster sammen i fri dressur og fantastiske toner; Løp og kjøp!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn