Blir alt lasse svendsen tar i til gull?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er ikke lett å drive seriøs hi-fi journalistikk.
det skal gudene vite.
makan til bransje har jeg vel aldri sett, eller hørt om.

samtidig vil jeg gi kudos til en kar: håkon rognlien.
den mannen skriver rett fra levra - selv om han har en positiv grunnholdning.
husker john blue fulltone-høyttalerne han testet for ikke så lenge siden.
der la han ikke fingerene imellom, og den testen lærte jeg faktisk mye av.
det var lett å danne seg et bilde av de mange svakhetene + de få, klare styrkene i en konstruksjon bestående av fulltone og bakhorn i beskjedent format.

en annen kul ting meg rognlien, er at han tilkjennegir sine (p)referanser klart og tydelig, uten å skryte hemningsløst av de greiene han har stående hjemme selv.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Jeg kjøpte en forsterker som ble slaktet i Lyd og Bilde.
http://www.lydogbilde.no/test-sony-scd-xa1200es.79291.35o3351o.lbt.html
Dette er en digital forsterker og har romkorreksjon.
Har et lignede produkt som har kommet bra ut i test, så jeg syntes det var litt merkelig at den skulle være så dårlig.

Etter at en bekjent hadde spilt på den i 120 timer og bassen fremdeles var fraværende (som Geir Norby etterlyser), fant vi et valg som slo av frekvens korreksjonen. Source direct var koblet inn.
Geir Nordby skrev at han brukte Source direct da han syntes det låt best.
Forsterkeren ble en helt annen når frekvens korreksjonen ble skrudd av. Da låt den ganske normalt.
Det går ikke frem av testen om frekvens korreksjonen var slått av. Hvis ikke, er konklusjonen i testen tatt på feil grunnlag da testeren ikke hadde full oversikt over alle funksjonene. En annen sak er jo at Source direct burde ha slått av frekvens korreksjonen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Denne singlen kommer som freebe med neste Lyd og Bilde:

EVERYONE IS A WINNER


Ok, pedal. Der solgte du neste Lyd & Bilde til meg, for dette er musikk jeg virkelig kan like. Men hvorfor akkurat denne låten med akkurat dette bandet? Jeg kan ikke huske at HC hadde eksepsjonelt god lyd, men jeg kan jo ta feil. Ellers er det ikke dumt å legge cd med anbefalte kutt med bladet, slik som danske High Fidelity gjorde på nittitallet. Ikke rot sammen med musikkbladene nå, for det må jo være en lydmessig årsak for at et hifi-blad skal ta med noe på en samle-cd.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Lasse Svendsen er flink. Han ligger ikke på latsiden.
Å ha teft for å finne produkter som kommer til å gjøre det bra... det er ikke en dårlig egenskap det!
Det er ganske vanlig å ikke velge seg helt på måfå hva man skal teste. Da kaster man jo bare bort sin egen og lesernes tid.
Skulle lyd&Bilde ha en kavalkade hvert år over produkter man ikke bør kjøpe nå da... det blir noe feil, eller hva?

Når sant skal sies så har man testet McIntosh 75 watt amper maaaaaange ganger de senere år i norske blader.
Denne ampen har rekord på anntall tester.
Når man skal nevne en bra røramp i mange forum her i norden så trekker man denne ofte frem...
Hvorfor? Den er BRA!!!
Den er jo i ett sweetspot både effekt/lyd og prismessig... Ittno rart med dette!
Jeg liker den ikke, men er fullt klar over at den er sober og flott og en skikkelig langlivet konstruksjon! (1961-2009++)

Fine ampen! ;D Kostet i "1961"kronasjer ca 3174 kroner... en ny chevy kostet samme året 11-12000kr... 1961: $=7.15, £=20!!



mvh
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
1
@baluba:
-Bare et ordspill på åpningsinnlegget. ;D

Hot Chocolate er creme de la creme innenfor discosjangeren. De har mange gullåter. "Emma" er en klassiker.
 
R

RoDa

Gjest
Atilla skrev:
Min påstand er at journalistene i lyd- og bildepressen ikke tør å gi dårlige kritikker av frykt for å trå importører og publikum på tærne - med de negative følger det kan få.
Hei

Som relativt fersk i dette gamet kan jeg jo komme med mitt syn på dette.

De produktene jeg skriver om har jeg for det meste spurt om å få skrive om direkte fra importørene eller fått låne fra Vadseth.
Vadseth og de andre skribentene er nok mer "innarbeidet" blant importørene enn meg og får derfor kanskje mer direkte henvendelser.
Det er også noen få importører som kontakter meg med spørsmål om jeg vil skrive om produktene deres.
Har avslått flere ganger, uten å ha fått en eneste sur mine i retur.

Jeg har fått flere svar fra importører om at de enten har en klar linje at deres produkter ikke skal skrives om, eller at det ikke er interessant. Flere ganger skal jeg få tilbakemeldinger på produkter jeg har spurt etter, men de uteblir. Jeg har også fått passet påskrevet fra en importør om at jeg er bransjefiendtlig. Hvordan dette henger sammen med hifiblader som reklame forstår jeg ikke helt. Kanskje Fidelity, eller i alle fall undertegnede, er for risikabelt å levere produkter til? Heldigvis for meg finnes det mange produkter og nok importører som lar meg få låne dem for omtale i Fidelity.

Når det gjelder ønsket om mer slakt. Jeg er ikke typen som vil bruke energi eller tid på å skrive om produkter som jeg overhodet ikke får til å fungere. Da må det andre skribenter til som liker å spre eder og galle. Men som jeg gjorde med XA5400ES, så hender det at det er interessant å sjekke "verdens beste uansett pris" - produkter med nettopp det for øyet. I tilfellet Sony så synes jeg det er en knallgod spiller, var på nippet til å kjøpe den selv, men den er ingen hi-end spiller i klasse med Meitner eller Esoteric. Samme var med Benchmark DAC1 som jeg eide over lengre tid, den var god. Men den var ingen Audionote DAC 3.1x ... ;)

Jeg skriver om mine ærlige inntrykk av produktet jeg har til låns, noe annet ville vært utenkelig for meg. At mine metoder kan være feil, og at flere ikke liker måter jeg omtaler produkter på er greit. Jeg har funnet min måte å gjøre dette på. I forhold til "negative følger det kan få", så henger det kanskje sammen med hvor (livs)viktig skrivingen og inntektene er? Det har vært relativt tydelig at i Fidelity skriver man ikke for å bli rik, man skriver fordi man liker det. Den dagen det blir politikk, og jeg ikke kan ha mine ærlige inntrykk på trykk i Fidelity så er jeg ute. Sånn tror jeg det er for resten av gjengen også.

Drivet mitt for dette er entusiasme, og det vil jeg bare si: Bedre inspirasjon og boblende entusiastisk person enn Vadseth skal du lete lenge etter!! Jeg har selv vært temmelig hifi-lei i perioder, en liten tur til redaktøren fikser dette. Videre vil jeg si at jeg ønsker å spre denne entusiasmen for den flotte hobbyen vår, og for produkter som gjør hifi moro å drive med. til neste nummer har jeg skrevet om en hjemme-hos som gjorde meg glad og overbevist, nye spennende løsninger. Og jeg har skrevet om produkter som får smilet til å kun stoppes av ørene på sin vei rundt hodet. Håper jeg klarer å engasjere noen av dere. :)


God helg!

Mvh
Rolf

I forhold til trådstart så må jeg jo nevne at Lasse Svendsen er fra samme lille tettsted som jeg selv er vokst opp i. (The Golden City?)
Husker han vagt fra oppveksten, men har dessverre aldri pratet med han.
Smalll World 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Lasse Svendsen er flink. Han ligger ikke på latsiden.
Å ha teft for å finne produkter som kommer til å gjøre det bra... det er ikke en dårlig egenskap det!
Enig i betraktningen. Lasse er veldig flink. Han skiller klint fra hvete før han bruker spalteplass på det, og det er hans valg. Enhver som mener man bør bruke mye spalteplass på klinten er jo veldig velkomne til å lage et magasin om slikt, og forsøke å gjøre et levebrød av det.

Lasse Svendsen er vel blant de skribenter i Norge som jeg kjenner meg mest igjen hos; han tøver aldri med runde ordelag og meningsløse setningsfyll; han klarer å kondensere det hele uten å sette seg selv som meningshaver i sentrum med en drøss subjektivt vås om ingenting;- de beskrivelsene han gir av produkter er veldig ofte akkurat som mine opplevelser (de gangene vi har hørt samme produkter);- og som om jeg skulle ha skrevet de selv (har selvsagt ikke samme evne).

Jeg har kjent (eller kjent til ettersom) Lasse i 20 år; hans marked for sine skriverier er ikke nødvendigvis die-hard highend-entusiaster, men et mye større et. Nemlig de som ikke er det. Og han skal ha all ære for å bringe våre kvalitative betraktningsvinkler over til massekonsummarkedet som en slags mediator; og jeg har all respekt for Lasse og hans arbeide.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Jeg har også fått passet påskrevet fra en importør om at jeg er bransjefiendtlig. Hvordan dette henger sammen med hifiblader som reklame forstår jeg ikke helt. Kanskje Fidelity, eller i alle fall undertegnede, er for risikabelt å levere produkter til? Heldigvis for meg finnes det mange produkter og nok importører som lar meg få låne dem for omtale i Fidelity.
Det høres merkelig ut. Det sies jo at oppmerksomhet, enten om den er god eller dårlig, er postivt for markedsføring og salg. Men mulig dette er litt annerledes i et lite marked som dyr hifi.

Kan ikke si jeg opplever Lasse Svendsen og Lyd&Bilde som noen værre enn andre. Synes Svendsen er flink til å formidle lydsignatur og huslyden til ulike produkter. Jamfør det Vidar P skriver.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Jeg vet ikke heller om svendsen er verre en andre, men jeg synes det er irriterende å kjøpe blader der nærmest alt som er testet får merket best i test. Kan godt hende lyd og bilde ikke er verre enn andre, men jeg synes de kunne spart seg alle "best i test" "spesialt anbefalt" "best kjøp" "klistremerkene" som de slenger på testene
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
"Det lyser i stille grender
av tindrande Bjos i kveld,
og tusunde forumposter
mot serveren ordi held.

Og glade med song dei helsar
han karen i bild og skrud
som kom og vart testande hørar
for det som vil æra sin ljud

Han låg der med røyr til pute,
og skreiv på sin ringe test,
med terning og klistremerke
på ljudhavets aude djup."

...

:p Det held med eitt hjarte av Gull...
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Vidar P skrev:
Imperial skrev:
Lasse Svendsen er flink. Han ligger ikke på latsiden.
Å ha teft for å finne produkter som kommer til å gjøre det bra... det er ikke en dårlig egenskap det!
Enig i betraktningen. Lasse er veldig flink. Han skiller klint fra hvete før han bruker spalteplass på det, og det er hans valg. Enhver som mener man bør bruke mye spalteplass på klinten er jo veldig velkomne til å lage et magasin om slikt, og forsøke å gjøre et levebrød av det.

Lasse Svendsen er vel blant de skribenter i Norge som jeg kjenner meg mest igjen hos; han tøver aldri med runde ordelag og meningsløse setningsfyll; han klarer å kondensere det hele uten å sette seg selv som meningshaver i sentrum med en drøss subjektivt vås om ingenting;- de beskrivelsene han gir av produkter er veldig ofte akkurat som mine opplevelser (de gangene vi har hørt samme produkter);- og som om jeg skulle ha skrevet de selv (har selvsagt ikke samme evne).

Jeg har kjent (eller kjent til ettersom) Lasse i 20 år; hans marked for sine skriverier er ikke nødvendigvis die-hard highend-entusiaster, men et mye større et. Nemlig de som ikke er det. Og han skal ha all ære for å bringe våre kvalitative betraktningsvinkler over til massekonsummarkedet som en slags mediator; og jeg har all respekt for Lasse og hans arbeide.
Tiltredes!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
I forhold til trådstart så må jeg jo nevne at Lasse Svendsen er fra samme lille tettsted som jeg selv er vokst opp i. (The Golden City?)
Husker han vagt fra oppveksten, men har dessverre aldri pratet med han.
Smalll World 8)
Jeg kjenner, og har fulgt Lasse gjennom mange år. Siden hans dager som butikksjef på AkersMic. Lasse er en av bransjens mest innsiktsfulle og kompetente. Artiklene hans er tidvis meget givende og reflekterende. Samtidig er han redaktør for Lyd og Bilde, hvilket innebærer at han må produsere en del spaltemeter med standard vare.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ingen som hindrer noen i å skrive en artikkel om akustikk, eller lage en akustikk DVD som kan følge med blekka.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte noen hodetelefoner som ble testet av Lasse Svendsen. De fikk relativt god god omtale og det som var ankepunktet ifølge L&B var at de låt noe slankt. Selv mine Plantronics hodetelefoner til 150 kroner låter bedre og jeg vet ikke hva jeg liker best av lyden fra United radioen min til 199 kroner på Ica eller Skullcandy Ti kjøpt etter test i Lyd og Bilde utført av Lasse Svendsen.

Før det uheldige kjøpet var jeg en fast leser av L&B, etter det uheldige kjøpet har jeg ikke lest en eneste artikkel derfra.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.819
Antall liker
2.808
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Imperial skrev:
Lasse Svendsen er flink. Han ligger ikke på latsiden.
Å ha teft for å finne produkter som kommer til å gjøre det bra... det er ikke en dårlig egenskap det!
Enig i betraktningen. Lasse er veldig flink. Han skiller klint fra hvete før han bruker spalteplass på det, og det er hans valg. Enhver som mener man bør bruke mye spalteplass på klinten er jo veldig velkomne til å lage et magasin om slikt, og forsøke å gjøre et levebrød av det.

Lasse Svendsen er vel blant de skribenter i Norge som jeg kjenner meg mest igjen hos; han tøver aldri med runde ordelag og meningsløse setningsfyll; han klarer å kondensere det hele uten å sette seg selv som meningshaver i sentrum med en drøss subjektivt vås om ingenting;- de beskrivelsene han gir av produkter er veldig ofte akkurat som mine opplevelser (de gangene vi har hørt samme produkter);- og som om jeg skulle ha skrevet de selv (har selvsagt ikke samme evne).

Jeg har kjent (eller kjent til ettersom) Lasse i 20 år; hans marked for sine skriverier er ikke nødvendigvis die-hard highend-entusiaster, men et mye større et. Nemlig de som ikke er det. Og han skal ha all ære for å bringe våre kvalitative betraktningsvinkler over til massekonsummarkedet som en slags mediator; og jeg har all respekt for Lasse og hans arbeide.
Støttes! Synes LS skriver godt og poengtert. Han evner også å skrive systematisk om et produkt, ofte en fin innledning om produsent og kanskje også foregående modell hvis det dreier seg om en oppgradering. Lytteinntrykkene er både subjektive og objektive, dvs han beskriver lydegenskaper objektivt slik at en danner seg et bilde av egenskapene til produktet. Dette gir likevel rom for gode beskrivelser av de emosjonelle opplevelsene han får av produktet. Denne ryddigheten i skrivemåten mener jeg faktisk er ledende i bransjen i Norge! Synes Fidelity alt for ofte sauser ting sammen i en salig suppe uten å redigere teksten skikkelig. Jeg har like stor tiltro til LS sine tester som de en finner i Fidelity. I tillegg er Lyd og Bilde mye bedre på å beskrive de tekniske mulighetene testobjektet har, som regel i faktabokser i artikkelen. Dette synes jeg er til stor hjelp, særlig på de nye digitale nettverksdingsene osv.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Synes hifi-bladene skulle begynt å ta med målinger av produktene de tester jeg! Slik som Stereophile. Minst like interessant som disse vinanmeldelsene som vanligvis står i disse blekkene. Om man kan lese/tolke målingene da. ;)
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Det var aldri min mening å si at LS ikke kan skrive, heller ikke at han er kunnskapsløs el. Min irritasjon går ut på den tilsynelatende bruken av superlativer og "klistremerker" som produsentene kan bruke til å reklamere for produktene sine, han kan være en dyktig mann fordiom.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.819
Antall liker
2.808
Torget vurderinger
1
Det at utsagn i tester blir sitert i senere annonser for det samme produktet er jo ikke uvanlig, det skjer jo stadig vekk i Fidelity også. Det kan jo tilsynelatende se ut som en litt for tett kobling mellom en god test og påfølgende annonsekroner, men det trenger jo ikke være slik; produktet kan være testet på nøytralt grunnlag først. Når importør/forhandler leser testen smir han litt ekstra mens jernet er varmt og rykker inn en annonse som rett og slett er basert på artikkelen og den gode testen.

Det er langt imellom dårlige tester av all slags hifiutstyr. Dette trenger ikke være et uttrykk for at bladene ikke tør si det de mener i frykt for tap av annonseinntekter. Det kan like gjerne være at omtrent alt som selges nå for tida faktisk er av høy teknisk og lydmessig kvalitet (da holder jeg det åpenbare billigkramet utenfor). Hifi er jo en moden bransje nå der alle seriøse aktører, både nye og gamle vet hvor lista ligger. Jeg mener bestemt at lyd og bilde ikke er mer tannløse enn andre norske blader i så måte. Det som gjør at bladet kan streve med kred'en er vel kanskje at pin-upfaktoren er uvanlig høy og at det på mange måter seriøse innholdet i artiklene kan bli forstyrret av den vel løsslupne lay-outen generelt.
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
Anonym skrev:
Jeg kjøpte noen hodetelefoner som ble testet av Lasse Svendsen. De fikk relativt god god omtale og det som var ankepunktet ifølge L&B var at de låt noe slankt. Selv mine Plantronics hodetelefoner til 150 kroner låter bedre og jeg vet ikke hva jeg liker best av lyden fra United radioen min til 199 kroner på Ica eller Skullcandy Ti kjøpt etter test i Lyd og Bilde utført av Lasse Svendsen.

Før det uheldige kjøpet var jeg en fast leser av L&B, etter det uheldige kjøpet har jeg ikke lest en eneste artikkel derfra.
Litt oT, men; Har samme erfaring (IKKE fra Lasse Svendsen, så er det sagt) - fra andre tester. Først en Toshiba TV som kom meget bra ut i test. Måtepå til møkkabilde har jeg sjelden sett! Så en NAD forsterker som, iflg test, var ei ordentlig krutt-tønne....også den viste seg å være en gedigen nedtur.

Nei, man kan slettes ikke alltid stole på gode tester og specs.
Til syvende og sist er det egne sanser som avgjør - og selvsagt omgivelsene produktet skal brukes i...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke alltid man kan være enig i tester. Det med tv har jeg ikke peiling på, så derom har jeg få tanker. Men når det gjelder hifi så kan vi aldri bli enige uansett. B&W er et særdeles anerkjent merke, men jeg synes ofte anmeldere er for positive til dem. Etter min smak.

Når det gjelder annonsørene så har de vel ofte i praksis muligheten for å annonsere med sitater i samme nummer som testen kommer på trykk. Det skulle nemlig ikke forundre meg om de får pdf av artikkelen før den kommer på trykk. Jeg aner ikke hvordan de forholder seg til tester og produktomtaler i slike sammenhenger, men det er i alle fall ikke uvanlig at pdf sendes i forkant. Blant annet for faktasjekk. Jeg sender ofte pdf til personer som jeg har intervjuet, og også firmaer som blir omtalt. Før eller siden leser de artikkelen, og jeg lar dem uansett ikke påvirke noe annet enn fakta og eventuelle feilsiteringer. Det er ikke utenkelig at samme praksis brukes av hifi-blader.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Apropos tester og troverdighet. Leser man sammenligningstester av TVer i Lyd&Bilde og Hjemmekino, så ser man nå at flere LED LCDer scorer bedre enn de beste plasmaene. Går man derimot til grundige tester på nettet, så får man et annet inntrykk. Jeg har ikke sett noen av disse skikkelig dybde testene konkludere med at LED LCD nå er bedre enn plasma. Tvert imot regnes plasma fortsatt best på de områdene som betyr mest for bildekvaliteten for våre øyne. Dessuten interessant å se at en del som har kjøpt LED ikke er spesielt fornøyd og bytter til plasma.
En forklaring kan være at bladene legger til vekt en del parametre som hvor tynn TVen er, utseende, nettverksmulighet osv. Uansett så blir det en misvisende kjøpeguide.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Atilla skrev:
Min påstand er at journalistene i lyd- og bildepressen ikke tør å gi dårlige kritikker av frykt for å trå importører og publikum på tærne - med de negative følger det kan få.
Hei


Når det gjelder ønsket om mer slakt. Jeg er ikke typen som vil bruke energi eller tid på å skrive om produkter som jeg overhodet ikke får til å fungere. Da må det andre skribenter til som liker å spre eder og galle. Men som jeg gjorde med XA5400ES, så hender det at det er interessant å sjekke "verdens beste uansett pris" - produkter med nettopp det for øyet. I tilfellet Sony så synes jeg det er en knallgod spiller, var på nippet til å kjøpe den selv, men den er ingen hi-end spiller i klasse med Meitner eller Esoteric. Samme var med Benchmark DAC1 som jeg eide over lengre tid, den var god. Men den var ingen Audionote DAC 3.1x ... ;)
Da synes jeg nettopp dette burde komme tydelig frem i anmeldelsen Rolf.

Mvh
Brian
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
orso skrev:
Det jeg mener er overfokusering på elektronikk, kabler og diverse tvilsomme tweak. Hvor er artiklene om plassering, hvordan ulike høyttaler konstruksjonen opptrer i rom, akustikk, undersøkelser om hva som betyr mest for folk osv.
Ønsker man best mulig lyd, så vil jeg si at hifi blader på mange måter er villedende. Det fører til mer kjøp, men ikke nødvendigvis til store fremskritt på lydsiden. Problemet er selvfølgelig at det jeg etterlyser ikke vil generere reklameinntekter og det vil bli vanskelig å overleve uten mye høyere abonnentsavgifter. Men er overbevist om at en slik dreining hadde vært veldig sunt. Det er for mye kapitalisme som rår nå og for lite informativt og objektivt materiale. IMHO.

Jo, det finnes en del veldig gode nettsider. Både tidskrifter med godt dokumenterte undersøkelser, blogger og edruelige tester. I tillegg finnes det mange kunnskapsrike personer på diverse forum.
Helt enig her! Har ikke orket å kjøpe HiFi-blader siden Fidelity nr 25, har lest alt før, de samme superlativene og flosklene som går igjen. Enten det er "Hurra, enda en ny kinesisk rørforsterker til 5995,- som er et paradigmeskifte i forhold til hva vi testet for en mnd siden!" eller "Denne dingsen med lysdiode som vi koblet i stikkontakten gjorde lyden fantastisk mye bedre, selv om vi ikke aner hvordan. Best i test i "Lyd, bilde, hjemmekino, foto, tv, video og mobil" :) :) Det burde klart vært mere faktastoff, hvor mange i rørmenigheten vet egentlig hvordan et vakuumrør fungerer? Eller hva med transistoren, hvordan virker egentlig den?

Problemet er bare at folk vil betale for å bli underholdt og ikke lære noe nytt. Av samme grunn har vi aviser som VG og Dagbladet. I tillegg vil jeg også angripe guru-statusen til norsk hifi-presse: de er ikke voldsomt kompetente. Svært få av dem har dette som fulltidsjobb og svært få har noen teknisk kompetanse. Dette betyr at de ikke har stort annet grunnlag enn en litt erfaren forumskriver på HFS.

Jeg vil også ta LS litt i forsvar, ettersom han i kraft av å være redaktør og den mest kompetente testeren til L&B tester det utstyret som er best. Det er få ting i prisklassen han vanligvis tester som låter ordentelig grusomt, det hadde dog vært bedre om de sparte seg for medaljene og all den dritten som får bladet til å se ut som reklameblekka til Elkjøp :)

Noen meninger....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jammen var han akkurat på tv. Nrk . FBI . testet fotorammer denne gangen.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Elkjøp har jo gjort rent bord, og sammen med Ikea er det en oppstandelse for det Norske folk å få lov, til og handle der!

Dette har noe med hjernevasking å gjøre, og får håpe Fidelity ikke går i den samme fella!
 
Topp Bunn