R
Roysen
Gjest
Dersom du leser noen av de siste postene har jeg hele tiden forutsatt at vi snakker om praktisk gjennomførbare blindtester av et så stort testpersonale at det kan medføre bevisførsel for det vi skal teste. Hvordan har du tenkt å gjennomføre en slik test i hver enkelt testdeltakers hjem, i deres eget anlegg, med så godt kjent testmusikk som angitt ovenfor og samtidig påvise ved subjektiv lytting at de kan høre forskjell på kabler i tillegg til at stress, dagsform, sinnsstemning og selvtillitt må verfiseres at ikke er forstyrrende faktorer? I tillegg må testen utføres i kontrollerte former slik at juks utelukkes. Dette ville være så ressurskrevende at jeg har liten tro på at det er praktisk gjennomførbart. Men vis meg gjerne at jeg tar feil og jeg er overbevist.knutinh skrev:Alle grunnene du nevner over er vel også gyldige ved blindtesting av vin? Hvorfor er blindtester sett på som gyldige for vintesting?Roysen skrev:La meg konkludere mitt ståsted på en litt annen måte. Blindtester av hi-fi komponenter er designet for å eliminere synssansen ved lytteinntrykk. Dersom man mener at synssansen er et påvirkende element til at vi oppfatter lydmessige ulikheter som ikke er relle hva da med alle andre påvirkninger som kan forstyrre lytteinntrykket? Hvorfor teller de mindre enn synssansen? Hvorfor er det slik at dersom vi eliminerer synssansen, så forutsetter vi også at alle andre forstyrrende elementer også er eliminert?
Forstyrrende elementer kan i så måte være:
- Kompleksiteten i det å skulle erindre noe som er spilt over et ukjent anlegg.
- Kompleksiteten i det å skulle erindre noe som er spilt i et ukjent lytterom.
- Kompleksiteten i det å skulle erindre ukjent musikk.
- Sinsstemningen i øyeblikket.
- Stress.
- Selvsikkerhet.
Hvorfor er synssansen ikke bare vurdert til å forstyrre lytteinntrykket mer enn alle disse faktorene, men til å være mer forstyrrende enn alle disse sammenlagt. Det forstår ikke jeg. At blindtester sikkert er egnet til mye er jeg ikke i tvil om men til evaluering av hi-fi komponenter er den det ikke.
Ellers vil jeg neste tillegge deg uærlighet hvis du fremdeles terper på dette med "fremmed anlegg" uansett hvor mange ganger jeg repeterer at det har blitt gjort blindtester med kjent anlegg, og at blindtester som metode ikke krever ukjent anlegg.
Hvor mange sider med diskusjon må vi få før du igjen antyder at "ukjent anlegg" er et moment som gjør blindtester ugyldige som metodikk for testing av hifi-komponenter?
Vi kan ganske enkelt lage tester med kjent musikk, kjent lytterom og kjent anlegg så det er banalt.Ut over dette er det velkjent at det å lytte kritisk for å høre ulikheter på komponenter er en treningssak. Det er ikke det samme som å høre ulikheter på to ulike musikkstykker. Dersom testpanelet i en lyttetest ikke er plukket ut basert på at de som er med i testen virkelig kan skille på komponentene som skal testes vil det være en forstyrrende faktor for testen men ikke for lytteinntrykket til deltakerene i testen.
Dersom man kan designe en test som både er blind og fjerner alle disse forstyrrende elementene er jeg faktisk med på at vi har funnet en god testmetode, men lykke til med den oppgaven.![]()
Sinnsstemning, stress og "selvsikkerhet" (hva i all verden mener du med det siste?) er selvsagt variable som kan påvirke alle tester, enten de er blinde, seende eller man bare sitter på sofaen og hører på musikk. En god blindtest bør selvsagt gjøre sitt ypperste for å gjøre deltakerne komfortable, interessert i å "yte sitt beste", etc.
Jeg vektlegger i motsetning til deg at det ER bevist at synsinntrykk kan forlede oss til å tro at vi hører noe annet enn det vi hører. Det i seg selv burde tjene til å diskvalifisere absolutt all empiri innhentet ved seende lytting. Hvis vi fjerner all slik empiri så sitter vi igjen med en "kjerne av sannhet" som både objektivister og subjektivister kan enes om, så som at flat frekvensrespons generelt høres bedre ut enn bumpete frekvensrespons.
Hvis du blir stresset av at kona legger et filt over hifikablene dine, eller føler deg mindre "selvsikker" da, eller kommer inn i en annen modus som plutselig gjør at kablene til 100.000 overhodet ikke på noen som helst måte uansett lyttelengde lar seg repeterbart skille fra biltemakablene så argumenterer jeg for at du enten har en veldig svak psyke, eller at du like gjerne kan selge sølvkablene her på forumet mens det fremdeles finnes en tilstrekkelig mengde overbeviste som vil legge igjen 3 månedslønner for dem.
-k
Selvsikkerhet kan være en forstyrrende faktor i så måte at man blir usikker på egne evner når man sitter i en testsituasjon.
Jeg har også sagt at jeg har tro på at forstyrrende faktorer (også synsinntrykk) kan påvirke resultatet. Jeg har imidlertid sagt at jeg i langt større grad tror dette vil føre til at man minster konsentrasjonen og ikke får med alle detaljer i det man skal bedømme. Jeg har i mindre grad tro på at det medfører placebo.
Mvh
Roysen