Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har en Badelius thos mk3 novitas. Jeg ser den har pre out. Kan denne pre outen brukes samtidig som den brukes som vanlig forsterker? For å kunne f eks koble på en aktiv sub. Vurderer en hifisub av noe slag.
    ja, det er mye av poenget med pre-out:)

    Jeg har gjort akkurat det samme med min Krell KAV-400xi forsterker, hvor Krell driver et sett Audio Physic Avanti III og pre out har gått til subwoofere. Nå er det også mange subwoofere som støtter hi-level input hvor du kan ta signalet direkte fra høyttalerterminalene, og ikke bruke pre-out i det hele....
    (Nå har jeg et annet oppsett med heldigital preamp og bruker ikke pre-out lenger)

    Jeg anbefaler på det kraftigste et stereo sub oppsett, uansett hva du har av høyttalere :cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg anbefaler på det kraftigste et stereo sub oppsett, uansett hva du har av høyttalere :cool:
    I prinsippet ening med deg!
    Men, dersom suben ikke skal spille så høyt oppover i frekvens, mener jeg at med bruk av én sub - forutsatt at den er bedre enn de to tiltenkte - kan være en bedre løsning.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Paul83: Ja og nei. Pre Out er til for å kunne koble på ekstra effektforsterker til den forsterkeren du allerede har. Slik at du kan bruke for eksempel en Balder til å drive basseksjonen på et par høyttalere, mens Thor III driver toppen. Hadde du hatt mulighet til subwoofer ut der, ville det stått SUB OUT på et sett bøssinger i Thors bakpanel. Og- helt ærlig: Mer effekt er og blir bedre enn noen subwoofer...selv når det står Bladelius på forsterkeren :) Vil du bruke sub der? Hent inn en fra REL- med deres BASSLINE BLUE kabel (Speakon). Best of both worlds!!
     
    • Trist
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Paul83: Ja og nei. Pre Out er til for å kunne koble på ekstra effektforsterker til den forsterkeren du allerede har. Slik at du kan bruke for eksempel en Balder til å drive basseksjonen på et par høyttalere, mens Thor III driver toppen. Hadde du hatt mulighet til subwoofer ut der, ville det stått SUB OUT på et sett bøssinger i Thors bakpanel. Og- helt ærlig: Mer effekt er og blir bedre enn noen subwoofer...selv når det står Bladelius på forsterkeren :) Vil du bruke sub der? Hent inn en fra REL- med deres BASSLINE BLUE kabel (Speakon). Best of both worlds!!
    Har du snakket med konstruktøren om dette siden du kan si så bastant at pre out ikke også er tiltenkt subwoofere? Eller uttaler du deg bare på hans vegne fordi du selv ikke er fan av subwoofere?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Paul83: Ja og nei. Pre Out er til for å kunne koble på ekstra effektforsterker til den forsterkeren du allerede har. Slik at du kan bruke for eksempel en Balder til å drive basseksjonen på et par høyttalere, mens Thor III driver toppen. Hadde du hatt mulighet til subwoofer ut der, ville det stått SUB OUT på et sett bøssinger i Thors bakpanel. Og- helt ærlig: Mer effekt er og blir bedre enn noen subwoofer...selv når det står Bladelius på forsterkeren :) Vil du bruke sub der? Hent inn en fra REL- med deres BASSLINE BLUE kabel (Speakon). Best of both worlds!!
    Så lenge det ikke er implementert noen form for bass-management, delefilter e.l. er sub out og pre out nøyaktig det samme, altså en ren linjeutgang.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Selvsagt er en linjeutgang/preout beregnet til bruk med aktive subwoofere. Slike subwoofere har jo innebygget elektronisk delefilter. Mye rart man skal lese gitt. Trist at gal informasjon blir lagt ut på den måten. Godt at det ble rettet opp.
     

    Paul83

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2019
    Innlegg
    5
    Antall liker
    2
    Takker for alle svar. Det er nok ikke effekten som er problemet her. Det er nok rommet og høytalerne. Jeg har paradigm premier 800f med 2x 6.5" basser. Jeg syns det er litt lite punch i de egentlig. Når det kommer til 1 eller to subber så hadde jeg ikke tenkt 2 i utgangspunktet, men det kommer jo sikkert litt an på hvor man skal dele den/de. Det er hovedsaklig musikk anlegget er i bruk til så sub eller subber må ha hifi kvaliteter. Jeg er litt nysgjerrig på arendal sound subbene, men har ikke hørt de.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Abstinensene etter Bladelius ble for sterke, så har bestilt meg en brukt Tyr 2. Hadde denne før og savnet har hele tiden vært der. Blir spennende å se hva den kan gjøre med Elac fs 407! IMG_36971.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Det var jævlig surt at jeg måtte selge Ymer MkII. Heldigvis fant jeg en rimelig, kraftig og god erstatning i et par kinesiske monoblokker som virkelig spiller godt. Men kvalitetsfølelsen kombinert med lyden gjorde Ymer til den beste ampen jeg noengang her eid. Enorme trafoer som er stille, ikke hverdagskost. At jeg fikk den for en meget god pris gjør det enda surere. Så har du en slik, aldri ALDRI kvitt deg med den om du ikke absolutt må av økonomiske grunner. Dagens advarsel.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Bladelius er ofte et produkt man angrer seg på at man solgte. Utsøkt byggekvalitet og en unik lydkvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Regna litt på når du fant ut akkurat det.. 😊 Har Idun fortsatt.. Har bare vært på gjesteopptreden hos en god venn,den..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Gode venner finner alltid tilbake til hverandre, sånn er det og sånn vil det alltid være! Hegel og Bladelius får leve side om side fremover, det har jeg forstått nå.

    Idun er vel også en bunnsolid konstruksjon som byr på ypperlig lydkvalitet 👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Fortsatt utmerket, hu ja..Regner med hu får bli noen år til. Kanskje oppgraderer vi med en Balder hos dama, og da er Idun en naturlig partner som løfter anlegget hennes fem hakk opp.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Var så heldig å få en som var fra 2016. Vedkommende kjøpte heller denne enn den nyslipte Tyr 3 fordi den var endel dyrere. Et smykke av en forsterker. Blir spennede å spille på den igjen etter et opphold på 4 år fra min forrige Tyr 2. 20210416_175923.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.431
    Torget vurderinger
    6
    Var så heldig å få en som var fra 2016. Vedkommende kjøpte heller denne enn den nyslipte Tyr 3 fordi den var endel dyrere. Et smykke av en forsterker. Blir spennede å spille på den igjen etter et opphold på 4 år fra min forrige Tyr 2. Vis vedlegget 714917
    Gratulerer. Snart så er det Tyr IIII(y)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.431
    Torget vurderinger
    6
    Takk!

    Noen datoer klare for Thor 4 og Tyr 4? Blir spennede å se prisene.
    Jeg vet ikke noe mer enn at det blir satt i produksjon så fort dem har kapasitet.
    Oden tar opp så mye av kapasietet at dem sliter med å levere nok.
    Så fort jeg vet noe mer, så legger jeg det ut under nyheter.
    Jeg vet at Ask integrert med streamer er under pre-produksjon nå.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser NAT skriver at Bladelius sliter med å produsere nok av nye Oden, en bitteliten søt integrert sak på kun 60 kg som kun byr på 800 W 4 Ohm.
    Har vel alltid vært en liten sånn misunnelsessak mellom Norge og Sverige, men det at ikke flere nordmenn har oppdaget hvilken high-end guru svenskene har i Mikael Bladelius er nesten litt merkelig.
    Well, eiere av Bladelius har vel oppdaget det, men dette merket tror jeg hadde vært på ML/Krell/Pass Lab sitt nivå dersom en «pondus-produsent» hadde stått bak, garantert da også vesentlig høyere priser. De på andre side av jordkula er vel de som er best til å oppdage produkter utenfor «kjendispridusentene» vil jeg tro.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Tyr II spiller bra på Elac fs 407 syns jeg. Men det ble ikke noe bra med Fat LMC nettkabler. Skrikete i toppen. Mye bedre med Shunyata Cobra.

    BTW, den er djupere enn den er bred, så ikke lett å få inn i alle rack! 20210416_214053.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ser NAT skriver at Bladelius sliter med å produsere nok av nye Oden, en bitteliten søt integrert sak på kun 60 kg som kun byr på 800 W 4 Ohm.
    Har vel alltid vært en liten sånn misunnelsessak mellom Norge og Sverige, men det at ikke flere nordmenn har oppdaget hvilken high-end guru svenskene har i Mikael Bladelius er nesten litt merkelig.
    Well, eiere av Bladelius har vel oppdaget det, men dette merket tror jeg hadde vært på ML/Krell/Pass Lab sitt nivå dersom en «pondus-produsent» hadde stått bak, garantert da også vesentlig høyere priser. De på andre side av jordkula er vel de som er best til å oppdage produkter utenfor «kjendispridusentene» vil jeg tro.
    Bladelius er ikke direkte overprisa når man ser hvilken kvalitet man får for penga nei. Men han lever nok godt av det han gjør selv om salgstallene ikke er på nivå med de store der ute.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Tipper det er ei viss dame som blir mer enn oppglødd når Tyr 4 står i hylla hennes...Forhåpentlig fortsatt uten digitalkort? Det er grunn til å følge med når nyhetene fra Mike står såpass i kø, selv om jeg ikke selv har planer om umiddelbar oppgradering..

    MusicBear: Det holder for meg at Bladelius overgår konkurrentene på alle relevante parametre. Da gjør det valget enda enklere for de av oss som H A R oppdaga det faktum...Sleepers for the quietly confident listener😊 Som en Bentley..Den har mer enn det som skal til, men skriker ikke om det..Slik man også ser i UK ellers...Deilig understatement
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    En liten oppdatering med inntrykk av Tyr 2 og Elac fs 407.
    Dette sitter som smurt altså. Thor 3 på disse kunne bli litt for kontrollert og jeg kunne dermed dra på litt for mye for å få ut lekenheten i mellomtonen med det resultat at det kunne låte litt hardt. Tyr 2 løser det problemet helt for meg. Den er litt mere leken og løssluppen i gjengivelsen. På noen innspillinger savner jeg litt av den brilliante diskanten Thor 3 hadde, men samtidig syns jeg Tyr 2 klarer å være litt mer som Thor 2 med den råskapen den hadde i bunnen.

    Savner jeg noe av Hegels egenskaper? Jo, H120 har en noe mer gyllen gjengivelse av øvre mellomtone samt noe mer finkornethet helt i toppen. Men man kan ikke få alt. Totalt sett er Tyr 2 helt rå på å formidle nærvær, dynamikk og realisme. Veldig trampe takta.

    Var litt forvirrende og lese om tekniske data på Tyr 2 ang. strømforsyning. Noen steder står det 650 va, andre steder står det 1200 va. Så jeg spurte Minja Bladelius hva som er riktig og hun skrev 1200 på Tyr 2. Ikke dårlig til å være litt over 2x100 watt!

    Knallfornøyd!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bladelius og Watt - er vel som Rolls Royce og Bentley - kan godt oppgi effekt men mest ønsker å forsikre sine kunder om at det er nok effekt :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ikke noe problem med effekt her iallefall, merker knapt forskjell sånn sett fra Thor 2 og 3👍
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ang Bladelius Embla Classic, har et spørsmål : Så det nettopp var en slik tilsalgs her nne. Er dette en spiller som enda er å regne med lydmessig, eller er den blitt litt foreldet nå? Er den verdt 15k brukt idag og selges den ny enda?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Virgo: Vel verd prisen….😊 Men du skal vite hva du gjør med den..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg er totalt bergtatt av synergien mellom Tyr 2 og Elac fs 407. Lyden strømmer ut og løsriver seg helt totalt fra høyttalerne. Total magi! Mellomtonen er det beste jeg noensinne har hørt, og resten følger hakk i hæl.
    Jeg fatter ikke at Tyr 2 spiller bedre på disse høyttalerne enn Thor 3 gjorde som tross alt burde gjøre den beste jobben. Men Tyr 2 oppleves som langt mer organisk og lettflytende, og med et lydbilde som omfavner en på alle kanter. En slik lyd er totalt avhengighetsskapende!

    Vi er heldige som kan kjøpe slik kvalitetslyd til en egentlig såpass rimelig penge når man opplever hvilken kvalitet Bladelius har på produktene sine.
    Har nå bestilt en Chord Qutest dac, blir spennende å se hva den klarer å tilføre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: De har noen forskjeller, ja. Blant annet er storebror en tanke mer analytisk. Og foretrekker du Tyr 2, er det mer enn fair, det. Det betyr at den forteller deg det du lurer på. På et vis du nok ikke venta. Kos deg, du..den der holder i 20 år…😊
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Og foretrekker du Tyr 2, er det mer enn fair, det. Det betyr at den forteller deg det du lurer på.
    Du er nok inne på noe der ja. Tyr 2 utløser full pott i hjernen min med sin presentasjon. Nesten på et nivå som endorfiner begynner å gjøre seg til kjenne.

    Jeg lurer også litt på om noe av forklaringen til at jeg foretrekker denne framfor Thor 3 er at Tyr 2 bruker bipolare (har jeg blitt fortalt) transistorer i utgangstrinnet mens Thor 3 bruker MOSFET. Jeg har en tendens til å foretrekke bipolare vet jeg fra tidligere erfaringer.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok inne på noe der ja. Tyr 2 utløser full pott i hjernen min med sin presentasjon. Nesten på et nivå som endorfiner begynner å gjøre seg til kjenne.

    Jeg lurer også litt på om noe av forklaringen til at jeg foretrekker denne framfor Thor 3 er at Tyr 2 bruker bipolare (har jeg blitt fortalt) transistorer i utgangstrinnet mens Thor 3 bruker MOSFET. Jeg har en tendens til å foretrekke bipolare vet jeg fra tidligere erfaringer.
    Thor 3 bruker bipolare. Ikke noe i veien med denne forsterkeren, men fikk som deg en noe annen opplevelse etter overgang til noe annet.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Thor 3 bruker bipolare. Ikke noe i veien med denne forsterkeren, men fikk som deg en noe annen opplevelse etter overgang til noe annet.
    Mener å ha lest at han gikk over til mosfet på denne, men jeg kan huske feil ja.

    Thor 3 er fin den, bra på mye. Men for meg ble den nok litt for analytisk i lengden. Thor 2 var litt lysere i toppen, men hadde i mine ører litt mer fyldighet i nedre mellomtone. Passa meg og min musikk litt bedre egentlig.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn i klubben (igjen) med HC40 "klass A". Denne forsterkeren gjør så mye riktig. Ekstremt oppløst og transparent. Råskap og fløyel. Kanskje beste transientrespons jeg har opplevd i en forsterker. Nå skal det sies at preampen(Mi23. 5)også har mye av æren for totalen, men i bunn og grunn er de begge i verdensklasse og synergien er fullkommen. Har hatt Bladelius A/B før, men dette er noe helt annet. Thor 3 etc må jobbes med, i forhold til kabling, for at det ikke skal bli "kantete". Med dette trinnet har det vært plug and play, og det låter fantastisk. Det som også er vilt er at dette effekttrinnet kun kostet 25k! Tilsvarende kvalitet fra Pass labs ville kostet over det dobbelte. Dette var forøvrig en jubileumsmodell for Hi Fi Consult i Sverige (40 år i 2012),og kun 20 produserte, men det finnes en etterfølger som er identisk og heter Mode.
    IMG_20210515_232727.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med grom forsterker! Blir den varm?
    Takk! Ja, det blir en del varmeavvikling, men god ventilering og design på chassiset gjør at selve forsterkeren ikke er brennhet å legge hånda på, slik som for eksempel Sugden og Plinius klasse A. komponentenes levetid forlenges,varmen ledes effektivt vekk fra forsterkeren.
    IMG_20210516_010616.jpg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Takk! Ja, det blir en del varmeavvikling, men god ventilering og design på chassiset gjør at selve forsterkeren ikke er brennhet å legge hånda på, slik som for eksempel Sugden og Plinius klasse A. komponentenes levetid forlenges,varmen ledes effektivt vekk fra forsterkeren. Vis vedlegget 722478
    Takk for utfyllende svar!

    Jeg syns forøvrig også at Thor 3 måtte jobbes litt med, og kom egentlig aldri helt i mål med den. Tyr 2 ble sådan for meg svaret på mine problemer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Noen som har hørt Bladelius Grendel? Lukter på en som er den siste av 400 produserte, og skal ha spesialtilpasset innhold med bl.a. 4 kanaler og
    større kondensatorer. Vet den har sitchmode strømforsyning, men er det en tradisjonell klasse D forsterker tro?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Skjønner du Bladelius , er alle komponentene derfra like enkle å få til😎 Seriell kontinuitet er der, men det er særpreget også..Kanhende vi har ett stykk strøken førstegenerasjon Tyr på salgsblokka seinere i år, da min bedre halvdel vurderer oppgradering innen merket.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn