Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Var plutselig blitt en stund siden jeg kjøpte nye plater, så gikk på en smell på HHV.
    Føles bra å kunne kjøpe nye CD'er også - har vært litt for mye spotify de siste par årene, så har mistet litt kontakten med album formatet siden jeg ofte bare hører på enkeltlåter.

IMG_2495.jpeg

fant også frem en gammel favoritt fra rotekassa i boden - sykt at den CD'en har klart å overleve så lenge, da den fikk kjørt seg hardt på 90 tallet.
    IMG_2493.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Tilbake fra ferie og et par nye plater har ankommet!

Første er en signer jubileumsutgave av Paradis sitt Recto verso album - kjøpe orginalutgivelsen i 2016 og har spilt den jevnt og trutt siden den gang, men ble over gjennomsnittet overrasket når jeg så at de gikk for såpass mye som €1100 på discogs - bandet ble oppløst etter førsteplaten, men de innså vel at det var på tide med en reissue når bruktprisene var begynt å bli såpass gale - jubileumsversjonen har dessverre litt kjipere kvalitet enn originalutgivelsen, men følger med en ekstra plate med alle EP utgivelsene deres, så sånn sett var den verdt det.

Neste er en reissue av sakura sakura av hideo shiraki quintet - 10/10 utgivelse - fantastisk musikk og ekstremt bra lyd.
    Bra kvalitet på det fysiske også - anbefales for fans av hard bop jazz!
    IMG_3255.jpeg

og så må man selvfølgelig kjøpe litt CD også siden det er såpass billig ;)
    IMG_3257.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    ja kan ikke takke deg nok for at du reddet den fra søppelbøtten hos NRK - at de kunne finne på å kaste et slikt klenodium!
    mistenker dog at den snart trenger en fornying av de to "store" kondensatorene i strømforsyningen, siden den fortsatt er litt ustabil ved oppstart, selv etter opphold hos B.H audio i skien for en sjekk, men enn så lenge spiller den perfekt etter et minutts oppvarming ved påslag, så har det ikke ekstremt travelt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja du gir deg ikke!
    Uansett all mulig motgang.

Kudos.

Plutselig er jeg på døra di, eller vinduet (!), for å kjæle med den, haha. Og katta.

Hadde besøk av noen kollegaer for et par dager siden. Jeg fikk da brått en fornemmelse av at jeg savnet jobben, bittelitt. Til min store overraskelse. De første to årene hadde jo gått "smertefritt".

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.734
    Torget vurderinger
    1
    Var plutselig blitt en stund siden jeg kjøpte nye plater, så gikk på en smell på HHV.
    Føles bra å kunne kjøpe nye CD'er også - har vært litt for mye spotify de siste par årene, så har mistet litt kontakten med album formatet siden jeg ofte bare hører på enkeltlåter.

Vis vedlegget 1196293

fant også frem en gammel favoritt fra rotekassa i boden - sykt at den CD'en har klart å overleve så lenge, da den fikk kjørt seg hardt på 90 tallet.
    Vis vedlegget 1196295
    EDB-hjerte på Mystery Kindaichi & den Ayo Ke-Disco samleren!

Dersom du ikke har sett den anbefaler jeg denne listening-session med Dj Noorsica av hele mitt hjerte. Samme med utgivelser på hennes nystartede Sama Sama Records.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    EDB-hjerte på Mystery Kindaichi & den Ayo Ke-Disco samleren!

Dersom du ikke har sett den anbefaler jeg denne listening-session med Dj Noorsica av hele mitt hjerte. Samme med utgivelser på hennes nystartede Sama Sama Records.
    Sama Sama Records skal definitivt følges - Boy Katindig platen høres jo ut som en umiddelbar innertier etter min smak ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    ja du gir deg ikke!
    Uansett all mulig motgang.

Kudos.

Plutselig er jeg på døra di, eller vinduet (!), for å kjæle med den, haha. Og katta.

Hadde besøk av noen kollegaer for et par dager siden. Jeg fikk da brått en fornemmelse av at jeg savnet jobben, bittelitt. Til min store overraskelse. De første to årene hadde jo gått "smertefritt".
    Ja bare å stikke innom for en lytt en dag - begynner å bli en stund siden sist!
    nesten så man burde ha stelt i stand et lite bacalao-lag som i gamledager ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.734
    Torget vurderinger
    1

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.734
    Torget vurderinger
    1
    enig!
    Skal nordover og hente kleppfesken min i slutten av august, vi kan ta opp tråden etter den tid. Men i gamledager var det på Løkka da.. :)
    Så det du sier er at du kjøper deg en hytte på Grünerløkka og inviterer?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    når jeg tenker meg om begynner det vel å bli en stund siden forrige automobile oppdatering også.

siste oppdatering var vel at motor var tatt ut av bilen - noe som viste at både fram og bakrammen var rimelig skabbete og klar for en oppfriskning.
    IMG_2514.jpeg
    IMG_2516.jpeg
    IMG_2524.jpeg
    IMG_2525.jpeg
    IMG_2526.jpeg
    IMG_2537.jpeg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Så det du sier er at du kjøper deg en hytte på Grünerløkka og inviterer?
    eller så var det en hentydning til at ingenting blir som det aldrig før har vøret.

Men betyr det at vi får lokket deg utpå, er det jo verdt å satse pensjonen på at oljeprisen går opp eller ned og dermed få råd til et beskjedent penthouse på Løkka

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Bakrammen viste seg å være for råtten for oppfriskning, så ny ble anskaffet - for å hindre at den skulle oppleve samme skjebne som sin forgjenger ble den først gitt et strøk bengalakk blandet med owarol (på toppen av original-pulverlakken) , før den ble dekket av et lag klar antirust voks for å gjøre den 100% vanntett.
    IMG_2611.jpeg
    IMG_2639.jpeg

Resten av komponentene fikk en omgang med sliperrondell, rustgrunning og ny lakk.
    IMG_2615.jpeg
    IMG_2616.jpeg
    IMG_2632.jpeg

frontrammen var i god nok stand til å gjenbrukes, så den ble kjørt bort til oslo pulverlakk for sandblåsing og lakkering.
    resultatet var over all forventning og prisen var overraskende lav - kommer definitivt til å bruke ham mer!
    IMG_2692.jpeg
    IMG_2695.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    IMG_2722.jpeg

siden jeg også hadde planer om å oppgradere til cooper S skivebremser trengte jeg nye felger med korrekt innpress - og som stålfelg entusiast hadde jeg bare ett valg...
    Ut med de gamle 3,5" orginalfelgene.
    IMG_2733.jpeg

og inn med 4,5" cooper S stålfelger!
    IMG_2735.jpeg

Liker selvfølgelig designet på orginalfelgene hakket bedre, men ser jo at de større hullene på Cooper S felgene har en viss funksjon for bremsekjøling;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Så var det dags for å ferdigstille frem og bakramme - bestemte meg for å installere en lambda sensor i eksosmanifolden slik at man kan lese av lambdanivå mens man kjører - gjør det mye enklere å justereforgassernålen slik at bilen får riktig mengde bensin gjenom hele registeret.
    Gikk som sagt også for cooper S skivebremser i front - ikke fordi de gamle trommelbremsene nødvendigvis var så dårlige, men hatet hjullagerløsningen på trommelvarianten, så tenkte man like greit kunne oppgradere til litt mer moderne og pålitelig variant når jeg først var i gang.

IMG_2776.jpeg
    IMG_2764.jpeg
    IMG_2777.jpeg
    IMG_2771.jpeg
    IMG_2791.jpeg
    IMG_2792.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    motorrommet var dog litt for skabbete til at jeg hadde lyst å stappe min vakre nye motor inn der, så har var det bare å begynne å renske opp.

IMG_2806.jpeg

IMG_2807.jpeg
    IMG_2829.jpeg
    IMG_2832.jpeg

IMG_2834.jpeg
    IMG_2838.jpeg
    IMG_2844.jpeg
    IMG_2854.jpeg
    IMG_2862.jpeg

så var tiden kommet for å stappe motoren inn!

IMG_2875.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    en del jukking med to jekker og liften for å line opp alle boltene og vipps var både frem og bakramme på plass.
    Hadde også klart å finne en ny NOS giroverføring på ebay som erstatning for den over 50 år gamle slarkete orginaldelen - hadde ikke overrasket meg om dette var siste gjenlevende ubrukte "remote" overføring på markedet...
    Har også konvertert bilen fra mekanisk bensinpumpe til en elektrisk sak montert på bakrammen
    IMG_2880.jpeg
    IMG_2878.jpeg
    IMG_2885.jpeg
    IMG_2893.jpeg
    IMG_2895.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    syntes også at bilen fortjente en skikkelig bensinregulator/filter så kjøpte en malpassi filter king, som ble montert på en custom brakett på en ledig plass.
    IMG_2914.jpeg
    IMG_2915.jpeg

Så var det på tide å dra diverse nye kabler og rydde opp i ledningsnett og montere eksos før første start!

IMG_2921.jpeg
    IMG_2906.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Orginalt hadde bilen en hs4 forgasser som var begynt å bli rimelig slitt - masse slark i alle ledd, så den måtte byttes ut.
    Desverre er jo splitter nye forgassere ganske dyre, så når det dukket opp en ny og ubrukt hs6 forgasser fra en gammel volvo på finn til gibortpris måtte jeg jo slå til.
    Hs6 er jo hakket større en hs4, men teoretisk sett burde den nye motoren være akkurat kraftig nok til at det burde være en ok match.
    Den måttedog modifiseres for å kunne brukes på minien - selve flottørhuset hadde feil vinkel, men det var bare å demontere og slipe vekk litt metall så man kunne vri den i riktig vinkel.
    Neste var å lage et vakuum uttak til "vacuum advance" på fordeleren.
    heldigvis klarte jeg å finne 3mm messingrør på en modelljernbane butikk her i byen, som ble borret inn slik at det blir blokkert av spjeldet når det er lukket, men trekker vakuum når det er åpent.
    Neste var å kjøpe et 8mm alurør på maxbo som kunne borres inn og brukes som veivhusventillasjon.
    Siste var å lage en brakett som kunne holde gasswire på riktig plass.
    IMG_2902.jpeg
    IMG_3233.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    Og da skulle vel alt være klart for første oppstart eller?
    IMG_3198.jpeg

selvfølgelig ikke!
    Den nye vannpumpen hadde en produksjonsfeil, så her måtte det ventes på nye deler fra england, pluss en veldig lite velkommen demontering av kjølesystemet....
    IMG_3191.jpeg
    IMG_3190.jpeg
    IMG_3189.jpeg
    IMG_3194.jpeg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.627
    Sted
    oslo
    ja kunne trengt en formuende frue for å opprettholde hobby-pengebruken

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.761
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    "Single mann søker formuende enken med stor byleilighet eller enebolig for peiskos og knitrende plater"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn