nb skrev:
totte skrev:
Er den høyere premiumen kun drevet av lavere konkurranse?
Formen på rentekurven er den viktiste faktoren for om fast er høyere enn flytende. Men det er enorm konkurranse på boliglån i Norge og det er tapsprosjekt for mange banker. Så privatkunder har absolutt ingen grunn til å klage på at bankene beriker seg på boliglån - realiteten er ofte det motsatte.
Klagebetraktningen din ser jeg ikke relevansen av i forhold til quoten.
Risikoen ved langsiktige fastrenteutlån bør være lavere for banken da kunden er mindre utsatt for betingelser som fører til mislighold. Spørsmålet er da hva som da gjør at vanlige banker typisk har 0,5-1% høyere margin på fastrenteutlån.
-Er denne ekstra premiumen egentlig ikke margin, men indekning av en type innlåns- eller forsikringkostnad som jeg ikke kjener til?
-Er fastrenteutlån forbundet med risikoer som jeg ikke kjenner til, og som fører til at konkurransedyktige utlånsbetingelser for fastrentelån ilsynelatende er dårligere for låntager enn betingelsene for lån med flytende rente?
-Eller har bankene en frisone fra konkurranse i fastrentemarkedet, slik som bensinselskapene har det i Norge?
*Edit: Det er mulig jeg blander begrepene her, men "premium" er vel differansen mellom fastrente og forventet gjennomsnittsrente for bindingsperioden (sikkert en geometrisk variant), ikke differansen mellom dagens flytende rente og den tilbudte fastrenten?