På tur og reise Biltur i Lofoten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skal nordover i sommer. Fra onsdag 3. august frem til og med 7. skal jeg være på Hamarøy og Hamsundagene. Deretter kjøres det til Harstad med bilen, og tar Hurtigruten den 8. og ender i Trondheim den 10. Det blir storveis!

Men forut for det så er det Lofoten. Jeg har sett lofotveggen fra Hamarøy siden jeg kunne krype, men har aldri vært der - ut over en tur til Svolværområdet fra Skutvik og bilder fra området - og sett hva det er likt. Derfor skal jeg gi meg noen dager der ute.

Er i Bodø den 29. juli for å plukke opp en kvinne, så over med ferga til Moskenes tidlig morgen den 30. (Rekker ikke båt på den 29., tror jeg.) Så, mellom tidlig morgen den 30. i Moskenes og landing på Hamarøy den 3. aug. har jeg Lofoten. Går ut fra at det er greiest å forlate Lofoten fra Lødingen over til Bognes.

Trenger hjelp/råd/innspill til hvilke plasser jeg må besøke i Lofoten i løpet av de dagene. (Bil-)rute og overnattingssteder, what-to-do og må-se-plasser mottaes med takk.
    207586d1373838505-kjs-dual-721-bastard-2012-08-04-17-18-57.jpg

Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Bor i Bodø og er ikke såå kjent på andre siden av fergeturen. Men, Bodø feirer 200 år som by i sommer og det skjer ting som er verdt å få med i en liten by nesten hele tiden.
    I tidsrommet ditt ville jeg muligens heller vurdert Nordland Musikkfestuke, program her:

Program - Bodø 2016
    Musikkfestuka.no

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert fint i Bodø, men under musikkfestuka er jeg på Hamarøy og Hamsundagene, og Bodø ligger ikke i Lofoten…

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.122
    Det er vel helt sant. I Hamarøy og på Hamsundagene heter det btw, på nordnorsk.

Beklager at jeg kom med et forslag, du er 100% fritatt for sånne heretter..

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    På og i og plassnavn er noe hælvete.

Kom med forslag, kvasi: Lofoten mellom 30.7 og 3.8? (Se bort fra Bodø og Praha i det tidsrommet.)

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dong;
    Forferdelig lite hjelpsomhet her inne, må jeg si. Nå må folk fra området melde seg på og gi mannen litt input.

Selv er jeg fra Senja og har bare vært én gang i Lofoten, så det kan ikke bli rare bidraget herfra.

Vi tok den samme båten som du skal - fra Bodø til Moskeneshalvøya. Da er du nesten på spissen av Lofoten, så du må ikke svinge til høyre når du kommer av ferga. Sving til venstre og kjør helt ut til Å. Reine må du få med deg. Om du er heldig med været og tåka ligger under fjelltoppene kommer du til å få med deg en masse øyegodt - garanteret. Lofoten har vært flinke til å legge tilrette for turisme så det er bare å ta det inn og ikke stresse et eneste sekund. Ta med fiskestang, en god kniv, en kasserolle som tåler ild og litt bålved.

Den beste utsikten får du dessverre ikke fra Lofoten - da må du til norst i Vesterålen - til Andenes. Derfra har du perfekt utsikt til fjellene på perfekte Senja.

God tur.

BB

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.559
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ei overnatting på Nyvågar og en tur på Harr-museet og en tur til Espolin-Jonson-museet (det siste er i nabolaget til Nyvågar).

Johan-Kr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.248
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lofoten er dramatisk , uansett hvor du er hen. Hvis kvinnen er med og er lysten på litt bevegelse, er det mulig å ta en båttur fra Reine og innover fjorden, og derfra kan man gå over til sandstrender på Yttersia. Det går turstier overalt, egentlig. Å er et flott sted, med overnattingsmuligheter og en slags museumslandsby. Har du lyst til å treffe undertegnede, så kommer jeg til å holde hus på Sund ved Nappstraumen fra ca. 1/7 til 15/8.
    Mch

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.248
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Forvrig er Ivarlo ekte Lofotværing, og vet uendelig mye mer om Lofoten enn jeg gjør. Mvh

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.645
    Vi hadde en bilferie i Lofoten for noen år siden. Det er mye flott og se, men når du ankommer Moskenes så ta dere en overnatting rundt/i Reine, fantastisk sted og mange gode fiskerestauranter. Om du liker å gå i fjellet så anbefaler jeg en tur opp Reinebringen. Fantastisk utsikt "lett" tilgjengelig men bratt.

image.jpg
    Fra toppen av Reinebringen

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hvis det er nydelig sommervær og varmt, og lysten til å farte rundt omkring ikke er tilstede, så finnes det mange spisesteder med uteservering på kaien i Svolvær.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.553
    Torget vurderinger
    24
    Fin tråd som kan være til nytte for mange - meg selv inkludert. Slukfruen maser på biltur i Lofoten....

M

MusicBear

Gjest
    Fin tråd som kan være til nytte for mange - meg selv inkludert. Slukfruen maser på biltur i Lofoten....

Er Slukfruen 2 % mer interessert i amazing natur, enn gjennomsnittsnordmannen?! Beregne i så fall sååååååå mye lengre tid der enn hva du tror går med. For Lofoten er finest alle gangene man er ute av bilen, plutselig står der og skal sanse noe man knapt kan ta til seg av overveldelse.

Skal jeg noen gang forlate samfunnet, blir det i et hus der med panorama vindusvegg i stua, mot sjø & fjell, fett stereoanlegg og null behov for menneskelig kontakt (kun butikk annen hver uke og EU-kontroll bil annet hvert år).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.553
    Torget vurderinger
    24
    Trygt å si at Slukfruen er SYKT interessert i"amazing natur" - så ille at hun ville kjøpe bobil og farte rundt i ukesvis!

S

Slubbert

Gjest
    Reinebringen er fint, men tar bare tre kvarter å gå opp dit, så det er ikke noe du setter av hele dagen til. Restauranten på Reine (som tilhører rorbuene) er også bra. August er kanskje for sent på året for midnattssol, men det var et fint utkikkspunkt som het Eggum hvisk jeg husker rett. Ellers er det en fin dagstur å kjøre fra Reine til Svolvær, og om man overnatter i Svolvær går det an å få med seg Svolværgeita. Kjør også innom Henningsvær på turen, piktoreskt tettsted og også muligheter for fjellklatring om man driver med sånt.

Synes personlig at det var mest naturskjønt i "sør", dvs. Reineområdet.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har vært i Svolvær en gang, og reiser gjerne tilbake. Stedet, naturen, opplevelsene, og sist men ikke minst - menneskene. Nordlendinger er et fantastisk folkeslag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.513
    Kystnorge er spektakulært, men som født og oppvokst på vestlandet vil jeg anbefale å ha en plan B dersom plan A er avhengig av godt vær for å få utbytte av...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lofoten ER fint og flott, vilt, osv, mange flotte små gallerier for de som liker kunst, mye god mat ..... og kommers så det holder - og grisedyrt.
    Vesterålen har kommet i skyggen av kommersialiseringen og markedsføringen av Lofoten. Minst like vakkert her, om enn kanskje litt annerledes og varierende natur.
    En tur gjennom Veserålen blir stadig mer populært, evt videre over til Senja med ferge fra Andenes..
    Attraksjoner

S

Syncrolux

Gjest
    Lofoten er fantastisk natur, og ikke oppskrytt i det hele tatt.
    Et tips er å bruke mer enn en dag... og ikke stresse slik jeg gjorde, og prøvde å få med meg alt på en enkelt dag, noe som jo ikke er mulig heller,

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    14.041
    Sted
    London
    Ting å se i Lofoten:
    - Trollfjorden - må ha båt dit, eller ta Hurtigruta nordover
    - Nusfjord - hvis de ikke tar masse i inngangspenger nå
    - Henningsvaer - kaia og klatrekafeen er standard stopp når jeg er "hjemom"
    - Gå en tur i fjellet - masse merkede ruter
    - Gå opp til Svolvaergeita - verdt turen, og det er mange selskaper som kan ordne en klatretur hvis det er av interesse. Har selv hoppet mellom hornene to ganger, men foretrekker nå å klatre i fjellene rundt Henningsvaer når jeg får sjansen
    - Sund
    - Å i Lofoten
    - Alle badestrendene langs veien - store, og med hvit sand

Og bare det å kjøre E10 gjennom landskapet...

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med Hurtigruten fra Harstad, bærer det som oftest innom Trollfjorden på sør..... Det er også på tidlig ettermiddag, sånn at en ikke går glipp av skjønnhetssøvnen :)

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Støtter alle forslagene gitt så langt i tråden.

I tillegg bør du få med deg Å, Sørvågen, Bunes-stranda (inn i Kjerkfjorden med lokalbåt fra Reine), Sund, Nusfjord, Vikten.
    Over på Vestvågøy vil jeg anbefale Hauklandsstranda, Uttakleiv, Unstad og Eggum på vest og nordsiden av øya. Egentlig er alle avstikkere fra E10 fine:) Prøv også veien rundt Haverringen på nordsiden av øya. Også mange fine steder på sør og østsiden.
    Gimsøy med midnattsol golf og Austvågøy med alt Henningsvær, Kabelvåg og Svolvær har å tilby.

Sjekk også ut skulpturlandskap Nordland, alle kommunene har hver sin spesielle skulptur. Spesielt de på Vestvågøy (Eggum) og Vågan (Lyngvær) er fine.

Av spisesteder (i vest) kan bla nevnes Maren Anna på Sørvågen, Krambua på Hamnøy, Ramberg Gjestegård og Johnsens Fiskerestaurant på Leknes.

God tur! :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.224
    Torget vurderinger
    1
    Full støtte til siste taler. Særlig mht bespising og uttaforallfarvei bl.a med Kjerkfjorden/Bunestranda, foruten bortgjemte og rare Uttakleiv og Unstad.
    https://www.google.no/search?q=surf...ved=0ahUKEwib38XNuZnNAhXIBywKHTYjCLMQ_AUIBigB

Rett etter Reine på E10 finner du Sakrisøya-Olenilsløya-Toppøya-Hamnøy. Anlegget med vei og tettsted synes jeg er så spesielt at det er verd en svært lang kaffepause dersom det ikke blir bespising på Sakrisøya: Anitas sjømat (utsalg og spiseri), Underhuset, eller Krambua på Hamnøy. På Sakrisøya finner du også Dagmars Dukkemusem som er en kuriositet på linje med stedet.

Ang bespising - På veien fra Lekens og EDIT: ØSTover, med avkjøing i en hårnålsving finner du Skolestua Gjestegård med kaffe og bespising Hjem - www.skolestuagjestegaardvonheim.com I Henningsvær anbefales Fiskekrogen, foruten en kaffe og evt fiskesuppe på Klatrekaffen, fiskebutikken i Henningsvær har også matservering, til og med en takterrasse dersom været tillater. I Kabelvåg har kvaliteten maten på Nyvågar tatt seg opp de siste årene (det var rett og slett svært bra i fjor). I Svolvær er Du Verden det selvfølgelige førstevalget, evt med Kjøkkenet på Anker brygge som nummer to.

Ang fotturer
    Fotturforslag i Lofoten
    Fem fine turer i Lofoten | Turjenter.no
    Det er også gitt ut flere tur og klatrebøker om Lofoten.
    https://www.ark.no/ark/boker/Olsen-...ens-vakreste-oyrik-9788241909054#.V1iUi5GLSUk

Dersom du begir deg opp til Svolværgeita, så bør du vurdere å gå videre til Djevelporten :
    https://www.google.no/search?q=djev...ved=0ahUKEwjWgre9rZnNAhWHfiwKHVvmAgsQ_AUIBigB

For egen del elsker jeg utsikten fra Småtindan på Austvågøya (opp i fra Kabelvågmarka som kanskje er enklest eller opp i fra Lyngvær, eller med ei «lengre» tinderangling fra Kabelvåg til Svolvær.
    https://www.google.no/search?q=småt...hWJ2SwKHbWOAHEQ_AUIBigB#imgrc=CKqzwLIvvI20yM:

Lette toppturer på Austvågøya kan være Glomtinden (gå opp i fra vestsida av Rørviktunnelen, parkering på den gamle veien over Rørvikskaret, «rett» etter avkjøringa til Henningsvær når du kommer vest i fra), eller Tjeldbergtinden mellom Kabelvåg og Svolvær (gå opp i fra pistolskytebanen i Dalfaret, eller parker ved Kiwien i Osan i Svolvær)

Norgeskart

Av det utpreget lette slaget er det også fint å gå opp Hoven på Gimsøya (rett over golfbanen). Den ligger fritt så det er bra utsikt i alle retninger, selv om det ikke er store haugen.

Kulturlandskap Nordland Avdeling Lyngvær kalles forøvrig for dusjkabinettet lokalt (det har også andre tilnavn som ikke like egnet på trykk).

For noen år siden (nå opp til mange) ville jeg ha nevnt Præstengbrygga i Kabelvåg som Lofotens whiskydestinasjon numero uno. Men den er nå ribbet for whiskyutvalg og har tapt seg etter eierskifte mm.

God tur.

mvh
    KJ

PS jeg tror skutvikferga er i drift i sommersesongen.
    Lofotposten - 1. juni er Skutvikferga i gang igjen
    Rutetider for Svolv?r-Skrova-Skutvik (Lokalrute 18-751)

Sist redigert:

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Mange gode forslag og linker her:)

Liten rettelse bare, vi kan jo ikke sende folk feil vei:

Ang bespising - På veien fra Lekens og vestover, med avkjøing i en hårnålsving finner du Skolestua Gjestegård med kaffe og bespising Hjem - www.skolestuagjestegaardvonheim.com
    Dette er på vei fra Leknes og østover, faktisk inn på tidligere nevnte Haverring-vei.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.224
    Torget vurderinger
    1
    ^Stygg sak. Jeg burde muligens skrive et generelt forbehold om alminnelig retningsforvirring.

mvh
    KJ

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.493
    Torget vurderinger
    12
    Og en liten stopp på Sakrisøy er ikke å forakte. Henningsvær og Svolvær er flott og Å er et must. Var på måfåtur i Lofoten i 2012 og det var suverent. Gled dere!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.898
    Er fan av Lofoten og har vært der en del ganger, ofte med telt og sovepose, primus og lettvinthet. Siden jeg bor 4-5 timer unna kan jeg avpasse når været er strålende.
    Får håpe et Dr Dong har værgudene med seg, for skulle det bli nordvest med havtåke som ligger ned i fjærsteinene, så går man glipp av de majestetiske fjellformasjonene.

Svolvær og Henningsvær er et must! Nursfjord er greit å stikke innom når du kjører videre mot yttersia av Lofoten og kommer til flotte Reine som ikke er langt unna siste stopp som er Å i Lofoten.
    Ta deg tid, stopp og se deg om, bare nyt den flotte naturen...,spis og drikk godt. Ta gjerne kontakt med lokalbefolkninga, dem liker å slå av en prat :)

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    14.041
    Sted
    London
    Og vil anbefale å avslutte turen med å ta fergen fra Fiskebol til Melbu, og kjore innom Vesterålen tilbake mot Lodingen. Og sving innom Sigerfjord. Vokste delvis opp i fjorden, og drar tilbake så ofte lommeboka tillater. Gå opp til Lihallen (tidligere hjem for de med tuberkolose) oppe i fjellsiden

Litt annen natur, og vel verdt omturen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.553
    Torget vurderinger
    24
    Denne tråden ser ut til å kunne koste meg en god del penger :mad:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For en gjeng! Utrolig masse flott info. her, så nå må Dongen planlegge og fintenke (etter evne). Legger ut ruteplan etter hvert. Forstår at en skulle hatt flere dager til rådighet… Helt klart at en må ut av bilen og få solgangsbris(!) i håret.

Skulle ønske det var tid til Vesterålen også, men tviler. Det kommer flere somre, og veien er ikke lang fra Hamarøy, hvor far min kom fra.

Dette er, som Sluket sier, en tråd for alle med tanker om tur der oppe.

Lover bilder fra reisen!

Takk for alle innspill!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis en virkelig vil ha med seg regionen, så er turen videre nordover Vesterålen, via Andøya, ferge til Senja, og så videre dit man vil, absolutt å anbefale. Lofoten, Vesterålen , Senja - tildels svært forskjellig , vilt og vakkert. Men - da trengs det litt mer en to dager....

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Henningsvær, Lofotkatedralen og kanskje kulissebygden Nusfjord. Alle tre er finfine must-see.
    Var i Lofoten for noen år siden, og støtter alle forslagene du har fått i tråden. Det er en vakker og mytologisk del av landet du tenker begi deg til.
    Eggum, som nevnt over, er også et fint sted. Der vil dere finne én av flere kunstgjenstander som er plassert rundt i Lofoten; et artig korrektiv til hva vi tror vi ser og hvordan oppfatning kommer an på perspektivet.
    Lofotmuseet var heller ikke bortkastet. Det viser at den norske vikingkulturen ikke brøt sammen pga økt sentralmakt hjemme og ute, men pga kols i de røykfylte langhusene uten annen utlufting enn en ljore i taket. ;-)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn