Biltema's USB kabel vil nå på sikt bli likestilt med boss/søppel

Status
Stengt for ytterligere svar.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
hehe lovemusikk som mange andre så er du blitt lurt av placebo! er det ikke noe galt ned kabelen, altså brudd etc så finnes det ikke et eneste menneske i verden som hører forskjell på digital kabel. Dette utnytter produsentene seg av og får uvitende mennesker til å s i av flere titalls tusen på humbug! At enkelte betaler 10000.- pr meter for en kabel med kult navn lg utseende når samme kabel koster 10.- pr meter kan umulig forsvares uansett hvir mye penger en person har ;) Enkelte benytter seg av fine omtaler og dupeditter men fakta er at de blir lurt trill rundt :)
Vil ikke si den kabelen var så kul og fin. Stiv og jevli var den og. :)

Jaja.. du har sett målinger på kabler sant? Måleinstrumenta tar vel feil også da vel?
Jeg klarer skille uten å la meg påvirke av utseende og pris. Selv om kanskje ikke du klarer det, gjør jeg.
Og jeg er glad jeg ikke hører på alt, for da hadde jeg sittet med elendig lyd. Bortkastet penger totalt.
Men du vet og eg er litt skeptiker. USB kabel har jeg styrt unna å testa pga det er digitalt, men ja eg måtte krype til korset.
Du gjør som du vil, så gjør jeg som jeg vil.

Ellers da? går det fint? :) Ingen ting som plager deg? :)
Eg skal til byn og kjøpe meg en bayer.. halvliter Foster..kjenner det blir godt :)
Det eneste vi er enige i i denne tråden er din siste setning ;)
Hehe, ja det er jo det som er viktigst å være enig om ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er meget forvirret.

Har vanskelig for å tro at digitalkabler har så mye å si, men den testen og og målingene i HFN tilsier jo noe annet.

mvh

Har du en link til disse målingene?

Jeg har nemlig opplevd flere ganger, spesielt presentert fra kabelprodusenter, at man f.eks ser på det visuelle på firkantpulsen, som f.eks sammenligning av rise time på grunn av en båndbredde som egentlig ikke er nødvendig, som et svar på at dette må gi bedre lyd enn alternativet, i stedet for å se ting opp mot det nødvendige i forhold til specs og faktiske datafrekvenser og sammenligning av lyden som faktisk går ut på analogsiden.

Det er lite interessant å vite at kabel A har dobbelt så høy båndbredde, og dermed også potensiale for "penere" firkantpulser med hurtigere rise time, enn kabel B, når signalene som overføres uansett kun krever halvparten av båndbredden til kabel B.

Dersom målingene derimot presenterer betydelige jitter-forskjeller på reelle dataflytfrekvenser, forskjeller som faktisk også gir seg utslag på analogsiden i testoppsettet, så blir jeg meget nysgjerrig på å lese mer om dette!
Prøvde å laste ned fra HFNs sider uten å få det til. Sannsynligvis er du uendelig flinkere enn jeg til dette:

Hi-Fi News & Record Review

Siste nummer.


mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Eddie: Den holdninga minner meg om det Sony og Philips sa om CD i 1982: Everything Else Is Gaslight..Perfect Sound Forever. Det har etterpå vist seg å være en feilaktig påstand- digitalt er altså ikke perfekt, det er fullt av feil! Så overføring og overføring er to vidt forskjellige begreper:cool:
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Eddie: Den holdninga minner meg om det Sony og Philips sa om CD i 1982: Everything Else Is Gaslight..Perfect Sound Forever. Det har etterpå vist seg å være en feilaktig påstand- digitalt er altså ikke perfekt, det er fullt av feil! Så overføring og overføring er to vidt forskjellige begreper:cool:
hehe både sony og phillips har klart seg bra i elektronikk bransjen så det tar jeg med knusende ro ;) skååål alle hifi/musikk nisser
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! Det er altså snakk om differansen du teoretisk sett ville hørt FØR DACen har konvertert mellom kabel A og B. I tillegg vil DACen prosessere signalet og sannsynligvis utgjøre en langt større feilkilde enn 0,001db på signalet. I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!
Drit i disse målingene.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!

Drit i disse målingene
.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
Tiltredes!

For en del år siden testet Stereophile en svindyr "to-etasjes" forsterker fra Cary. John Atkinsons målinger var visst elendige, så følgelig måtte dette bare være noe ræl. Men da hylte visst noen av de øvrige anmelderne i bladet som usalige ånder (de hadde faktisk lyttet!), og det hele endte med at forsterkeren kom på A-listen over Recommended Components.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Du burde vel vite at en billig usb til 100kr er laget for strøm,lyd og bild osv.. den er ikke spes for musikk. Eneste forklaringen jeg har.
Trenger jo ikke være ingenør for å skjønne det. Og forskjellene er ikke nyanser har jeg sagt.
Er det stor forskjell på datastrømmen for lyd og for bilde?
 
D

DL

Gjest
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!

Drit i disse målingene
.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
Tiltredes!

For en del år siden testet Stereophile en svindyr "to-etasjes" forsterker fra Cary. John Atkinsons målinger var visst elendige, så følgelig måtte dette bare være noe ræl. Men da hylte visst noen av de øvrige anmelderne i bladet som usalige ånder (de hadde faktisk lyttet!), og det hele endte med at forsterkeren kom på A-listen over Recommended Components.
Vi kan jo minne om målingene på darTZeel CHT8550, som er så dårlige at enkellte ikke ser noe vits i å høre på den engang.
Denne forsterkeren låter fortryllende, noe jeg kan skrive under på, hifi pressen ser ut til å mene noe tilsvarende også :)

Målinger lyver jo ikke, så da er den eneste plausible forklaringen som gjenstår, at problemet ligger hos dem som tolker resultatene.


DL
 

Wilford

Fersking
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Porsgrunn - Telemark
Så sant kabelen leverer uten bitfeil, er det ingen forskjell på digitale signaler. Vi snakker tross alt ikke om analog lyd.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
hehe lovemusikk som mange andre så er du blitt lurt av placebo! er det ikke noe galt ned kabelen, altså brudd etc så finnes det ikke et eneste menneske i verden som hører forskjell på digital kabel. Dette utnytter produsentene seg av og får uvitende mennesker til å s i av flere titalls tusen på humbug! At enkelte betaler 10000.- pr meter for en kabel med kult navn lg utseende når samme kabel koster 10.- pr meter kan umulig forsvares uansett hvir mye penger en person har ;) Enkelte benytter seg av fine omtaler og dupeditter men fakta er at de blir lurt trill rundt :)
I dette tilfellet er det nok en hørbar forskjell. CC er som nevnt feilkonstruert. lovemusikk foretrekker den lyden.

Du burde vel vite at en billig usb til 100kr er laget for strøm,lyd og bild osv.. den er ikke spes for musikk. Eneste forklaringen jeg har.
Trenger jo ikke være ingenør for å skjønne det. Og forskjellene er ikke nyanser har jeg sagt.
Er relativt teknisk oppegående, dog uten ingeniørtittel, men vet ikke dette.. Hvordan lages en kabel spesielt for musikk? Og hva er forskjell på en digitalkabel som skal levere et lydsignal kontra et bildesignal?

*Munnen full av popcorn*
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Drit i disse målingene
.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
Tiltredes!

For en del år siden testet Stereophile en svindyr "to-etasjes" forsterker fra Cary. John Atkinsons målinger var visst elendige, så følgelig måtte dette bare være noe ræl. Men da hylte visst noen av de øvrige anmelderne i bladet som usalige ånder (de hadde faktisk lyttet!), og det hele endte med at forsterkeren kom på A-listen over Recommended Components.
Vi kan jo minne om målingene på darTZeel CHT8550, som er så dårlige at enkellte ikke ser noe vits i å høre på den engang.
Denne forsterkeren låter fortryllende, noe jeg kan skrive under på, hifi pressen ser ut til å mene noe tilsvarende også :)

Målinger lyver jo ikke, så da er den eneste plausible forklaringen som gjenstår, at problemet ligger hos dem som tolker resultatene.


DL
Eller at målinger ikke er så viktige for selve lydopplevelsen.

Ps: Borte for å kjøpe popcorn og skuddsikker vest.
 
T

tce-teams

Gjest
Hei lovemusikk er det usb 2.0 eller 3.0 du kjøpte deg.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Drit i disse målingene.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
Selvsagt kan du gjøre hva du vil!

For meg personlig er slike målinger imidlertid nyttig for å avgjøre hva som er innbildning eller basert på feil grunnlag (bevisst feilkonstruerte produkter) og hva som er nyttige erfaringer man kan ta med seg videre.

Det er selvsagt ikke bare i kabelbransjen det syndes med spekulative målinger, dette var også på moten på billige (og elendige) kinamikk forsterkere på 80- og 90-tallet, og sikkert hos enkelte useriøse produsenter den dag i dag. Dessverre var det en del folk som tolket disse svært selekterte målingene som fullstendige og deretter har trukket konklusjonen om at gode målinger kan bety alt annet enn god lyd.
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Kabeldebatt skaper alltid en viss stemning, men vær venlig og ikke gå til personangrep på hverandre. La oss holde oss til sak.

Mvh
Høvdingen
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.324
Torget vurderinger
49
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! Det er altså snakk om differansen du teoretisk sett ville hørt FØR DACen har konvertert mellom kabel A og B. I tillegg vil DACen prosessere signalet og sannsynligvis utgjøre en langt større feilkilde enn 0,001db på signalet. I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!
Så du smilefjeset :D
Henter meg en øl og litt peanøtter, endelig en skikkelig kabeldebatt med høy promille ;)
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Skulle til å overføre noen bilder fra kameraet til frøkna over til harddisken, men så kom jeg over denne tråden. Noen grunn til å tro at f.eks skarpheten, fargemetningen og/eller sortnivået forringes når jeg bruker USB-kabelen som fulgte med Cannonkameraet?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Promillen er dessverre lav foreløpig (0). Men etter en uke med sjauing, hengerkjøring, IKEA-dagstur (min oppfatning av helvete) og vasking kan jeg nå endelig slenge meg ned i en nettopp sammenskrudd kontorstol fra IKEA og endelig nyte en halvliter eller to. Flytting med en full trebarnsfamilie uten hjelp av flytte- eller vaskebyrå tar på en råtten kontorskrott!
 
  • Liker
Reaksjoner: Fei

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Du kan da ikke sitte i en stol fra IKEA når du skal nyte en halvliter. Da mister halvliteren mye av friskheten.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Skulle til å overføre noen bilder fra kameraet til frøkna over til harddisken, men så kom jeg over denne tråden. Noen grunn til å tro at f.eks skarpheten, fargemetningen og/eller sortnivået forringes når jeg bruker USB-kabelen som fulgte med Cannonkameraet?
Jeg skulle til å være snusfornuftig å si at du først burde skaffe deg et colorimeter og måle de faktiske nivåene og gjøre en sammenligning. Jeg kalibrerer alle mine skjermer med en meget god probe, men har ikke testet USB-kabel hypotesen enda!

Uansett ville det vært folk som ville sagt at "jeg liker folka mine rødsprengte i trynet og gresset Tsjernobylgrønt så målingene tar feil" :D
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hva var det Ole Paus sa om det som skjedde i en sofa fra IKEA?? Bruk ørene, det er det både jeg, Steinar og Lovemusikk gjør..
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.324
Torget vurderinger
49
Skulle til å overføre noen bilder fra kameraet til frøkna over til harddisken, men så kom jeg over denne tråden. Noen grunn til å tro at f.eks skarpheten, fargemetningen og/eller sortnivået forringes når jeg bruker USB-kabelen som fulgte med Cannonkameraet?
Jeg skulle til å være snusfornuftig å si at du først burde skaffe deg et colorimeter og måle de faktiske nivåene og gjøre en sammenligning. Jeg kalibrerer alle mine skjermer med en meget god probe, men har ikke testet USB-kabel hypotesen enda!

Uansett ville det vært folk som ville sagt at "jeg liker folka mine rødsprengte i trynet og gresset Tsjernobylgrønt så målingene tar feil" :D
det har jeg opplevd :)
En her på sentralen( han vet hvem jeg mener) hadde betalt en anerkjent spesialist for å stille inn tv skjermen proffisjonelt med skikkelig måleutstyr og greier . Etter innstilling utbrøt han at dette var helt feil og det værste han noengang hadde sett :) Hjalp lite at fagmannen forklarte at innstilling av skjerm ble gjort etter standarder og ikke etter smak . Denne personen liker tv bilder med kontrast og smell i fargene , og så har han somregel alltid rett . Fagmannen ruslet slukøret ut dørene :D
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hva var det Ole Paus sa om det som skjedde i en sofa fra IKEA?? Bruk ørene, det er det både jeg, Steinar og Lovemusikk gjør..
Når slike kunnskapsrike og reflekterte autoriteter i miljøet hører Dompapen kvitre i Sahara så er det klart at dette overstyrer egne erfaringer og objektive analyser! :D
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hva var det Ole Paus sa om det som skjedde i en sofa fra IKEA?? Bruk ørene, det er det både jeg, Steinar og Lovemusikk gjør..
Tiltredes! Og treder jeg til stort mer i kveld må jeg nok trede av. Jeg er tross alt gift, i følge kona.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Biltema's USB kabel vil nå på sikt bli likestilt med boss/søppel.

Tuller ikke. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at det ikke var forskjell på digitalkabler, men måtte med haka på knærne
bare konstatere at jeg tok solid feil.

Etter å ha hørt nå i kveld denne kabelen min, mot en svin dyr testvinner i et Engelsk hifi blad, som jeg ser på som kanskje det mest
seriøse bladet i Europa kan jeg bare si Halleluja.. :)

Ikke meningen å starte kabelkrangling, men sikkert greit for noen å lese at en skeptiker har tatt sååå feil. :)
Slakt og så dårlig omtale av en høyt verdsatt Hifi komponent er dårlig gjort
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Den nye USB kabelen til Wire World vant nettopp pris i TAS , jeg hadde satset på den hvis jeg skulle hatt USB kabel :)
Legger med link til målinger/propaganda til glede for skeptikerne , p.s. det ser ut som WW kabelen er MYE bedre enn generic USB :D
http://www.wireworldaudio.com/ProdLit/WCT_WP_Wave.pdf

Her er fine bilder og priser WireWorld Starlight Series USB Cable with Isolated Power Conductor
Haha, har du egentlig sett på målingene der? Max-utslaget på Generic er på 0,005 db, og stortsett nærmere 0,001 mesteparten av tiden! Det er altså snakk om differansen du teoretisk sett ville hørt FØR DACen har konvertert mellom kabel A og B. I tillegg vil DACen prosessere signalet og sannsynligvis utgjøre en langt større feilkilde enn 0,001db på signalet. I ekte maksimalt spekulativ kabelprodusent ånd er ikke skalaen oppgitt i ekte db, men i db ganger 50! Dvs at 0,25db på skalaen i praksis er 0,005db. Dette er en gjeng med røvere som driver med villedende markedsføring.

Det er også rimelig å anta at de benyttet den absolutt skrøpeligste og mest elendige kabelen de fant som representant for "Generic", ikke en kurant rimelig kabel fra en seriøs produsent (seriøs som i seriøs, ikke audiofilt akseptert).

Nei, slike "målinger" får dessverre alle involverte til å fremstå som slu spekulanter som dessverre lurer godtroende folk uten teknisk ballast til å tolke de ekstremt misvisende grafene.

Mitt råd: Styr langt unna kabelprodusenter som disker opp disse sleipe grafene! De skyr åpenbart ingen midler for å tyne mest mulig penger ut av uvitende entusiaster!
Så du smilefjeset :D
Henter meg en øl og litt peanøtter, endelig en skikkelig kabeldebatt med høy promille ;)
Haha, så nå at jeg faktisk tok feil av waveformen. Jeg trodde umiddelbart at den blå var differansen fra originalsignalet med generic. Men dette var feil. Den blå er selve signalet oppgitt i faktisk db, mens den røde (differansen med generic) er oppgitt i db x50 i samme graf. Den røde har en max-differanse på ca 0,0004db og ligger langt under dette i snitt, faktisk nærmere 0 enn 0,0001 :)

Men klart, 0,0004 db i kortvarig max-differanse før DACen har gjort sitt er ingen match å høre for mange her inne, gitt at man da har en så dårlig kabel som man mest sannsynlig sammenlignet mot i denne sammenligningen :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det siste der er mest sannsynlig måleusikkerhet.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.888
Antall liker
13.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Skal vi se. Det vises til målinger av så mikroskopiske forskjeller mellom usb-kabler at de er fett umulig å høre.
Så argumenteres det i andre tråder om at målingene ikke viser alt og derfor er det forskjeller på kabler?
Alt kan måles. I alle fall det som eksisterer.

Neste argument - som vanlig - er at det finnes grisedyre saker som måler ræva og låter digg.
De låter ikke digg fordi de måler ræva, de låter digg fordi anmelderen digger måten de låter på. Han digger forvrengning.
Det som kommer ut er ikke likt det som går inn, dermed forvrengning. Deilig forvrengning, ja det kan det være.
Dere har hørt om disse rare folka som liker lyden av platespillere? De måler heller ikke bra i forhold til digitalkilder.
Men vi digger forvrengningen fra dem.

Tross hva noen prøver å fortelle i denne tråden så finnes det ikke en eneste test i hele verden som kan sannsynliggjøre at det er hørbare forskjeller på kabler! Min kjepphest er at dette også må gjelde alt annet, inkludert grisedyre pickuper og slikt.
Saken er at selv om ting er sannsynlige og målbare så er det ikke dermed sagt at det er hørbare forskjeller. Om det så er mer fornuftig å bruke 20.000,- på en pickup enn det samme beløpet på en usb-kabel, hmmm.

Jeg respekterer at folk mener de enkelt kan sjalte vekk forventingsbias og bare høre det de hører, selv klarer jeg det ikke. Jeg har hørt forbedringer på programendringer i squeezebox som senere var berre tullball og gjorde lyden verre, jeg har justert nivå på subber uten at de var slått på og jeg .... Men så har jeg også noen opplevelser som jeg ikke klarer å overbevise meg selv om at er bare tull, så det er da noen greier som forblir innkoblet i anlegget. Men jeg har sluttet å forsøke å overbevise andre om at mine opplevelser er ene og alene relatert til utstyret og ikke i tillegg - eller kun - i hodet mitt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.945
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Prøver å få noe ut av denne kabeltråden også......

Trøtt.png


Beklager folkens, det er det eneste jeg kan biddra med i en kabeltråd.
Takk til RoDa for en liten oppsummering.
OG det er deilig med litt engasjement.

Må sette på musikk med litt fart i her kjenner jeg.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Denne dialog-føljetongen minner om Star Trek: Emotionally Compromised - Star Trek (6/9) Movie CLIP (2009) HD - YouTube
Spock leiren; De som etterlever trangsynt logikk og rasjonelle betraktninger - og kun det.
Kirk leiren; Rebellene som styres av impulsivitet, følelser og pragmatiske tilnærmelser uten videre dikkedarer.
Hver leir har sine poenger og kombinasjonen gir best resultat. Går det her som i filmen til slutt, mon tro? ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg kan iallefall se forskjell på kabler.
Det er det som er så fint med denne hobbyen.
Vi slår 2 fluer i en smekk. Ikke nok med at vi kan sitte å se på anlegget - vi kan faktisk også slå det på og spille musikk på det!
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skulle til å overføre noen bilder fra kameraet til frøkna over til harddisken, men så kom jeg over denne tråden. Noen grunn til å tro at f.eks skarpheten, fargemetningen og/eller sortnivået forringes når jeg bruker USB-kabelen som fulgte med Cannonkameraet?
Vil jo tro at det er en kabel som er laget for bilde, og ikke musikk, så du vil nok få med deg det meste. Men det er klart, om du går inn på hiendfotokabel.com, og svir av en 15-20k, så vil nok bildene dine bli askillig bedre. Bare husk å kjøpe en separat kabel for video, da disse har andre egenskaper enn de for stillbilde. Tar du mye sort/hvitt bilder, så trenger du en egen kabel til dette, da fargekablene ikke er like gode på overganger i grått.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
hehe lovemusikk som mange andre så er du blitt lurt av placebo! er det ikke noe galt ned kabelen, altså brudd etc så finnes det ikke et eneste menneske i verden som hører forskjell på digital kabel. Dette utnytter produsentene seg av og får uvitende mennesker til å s i av flere titalls tusen på humbug! At enkelte betaler 10000.- pr meter for en kabel med kult navn lg utseende når samme kabel koster 10.- pr meter kan umulig forsvares uansett hvir mye penger en person har ;) Enkelte benytter seg av fine omtaler og dupeditter men fakta er at de blir lurt trill rundt :)
I dette tilfellet er det nok en hørbar forskjell. CC er som nevnt feilkonstruert. lovemusikk foretrekker den lyden.
Nå kjenner jeg ikke til alle detaljene her, men du sier hele tiden feilkonstruert. Er speccen en såkalt minimumsstandard eller må den være akkurat?Dvs hit or miss? Hva er toleransene? Og hva er det som gjør at en såkalt feilkonstruert kabel(under spec)gir lyd? Kan en lage en kabel som er over spec? Vil da en kabel som er over spec være feilkonstruert? Er det elektriske egenskaper du snakker om? Hva med de mekaniske egenskapene? Hvordan spiller de inn?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn