Biltema's USB kabel vil nå på sikt bli likestilt med boss/søppel

Status
Stengt for ytterligere svar.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Jeg åpnet Biltemas digitalkabel en tid tilbake. Den bestod av to parallelle ledere istedet for senterleder og skjerm. Det er fullt mulig å oppnå korrekt karakteristisk impedans på den måten, men det er simpelt og ultrabillig. Ikke utenkelig at USB-kabelen også inneholder forenklinger for å holde prisen nede.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan iallefall se forskjell på kabler.
Jeg kan også høre forskjell på kabler, i hvertfall noen i noen oppsett.....
Hva som gjør det? Gudene vet.

Kanskje dette er grunnen.....?

Vis vedlegget 206524

Ligner litt på Peter Schickele. Er det ham?
Jepp, professoren i egen opphøyde person.
Digger de tidlige skivene hans. Har spillt og dirigert mange av komposisjonene hans. Moro og krevende.
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Biltema's USB kabel vil nå på sikt bli likestilt med boss/søppel.

Tuller ikke. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at det ikke var forskjell på digitalkabler, men måtte med haka på knærne
bare konstatere at jeg tok solid feil.

Etter å ha hørt nå i kveld denne kabelen min, mot en svin dyr testvinner i et Engelsk hifi blad, som jeg ser på som kanskje det mest
seriøse bladet i Europa
kan jeg bare si Halleluja.. :)

Ikke meningen å starte kabelkrangling, men sikkert greit for noen å lese at en skeptiker har tatt sååå feil. :)
Du kanske kan vara så god och namnge denna tidning?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Du burde vel vite at en billig usb til 100kr er laget for strøm,lyd og bild osv.. den er ikke spes for musikk. Eneste forklaringen jeg har.
Trenger jo ikke være ingenør for å skjønne det. Og forskjellene er ikke nyanser har jeg sagt.
Er det stor forskjell på datastrømmen for lyd og for bilde?
Noe må det jo være.. Eneste en klarer måle er jo db virker det som..ikke andre ting.
Det som hadde vert interessant å sett målinger på er forskjellen på kablene.
Men ser ikke ut som vi er smarte nok til å måle slikt/ikke forsket/ikke vil bruke penger på slikt, så da blir det om trent som finnes det ufoer?
En kan bare stole på egen hjerne her, eller?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
hehe lovemusikk som mange andre så er du blitt lurt av placebo! er det ikke noe galt ned kabelen, altså brudd etc så finnes det ikke et eneste menneske i verden som hører forskjell på digital kabel. Dette utnytter produsentene seg av og får uvitende mennesker til å s i av flere titalls tusen på humbug! At enkelte betaler 10000.- pr meter for en kabel med kult navn lg utseende når samme kabel koster 10.- pr meter kan umulig forsvares uansett hvir mye penger en person har ;) Enkelte benytter seg av fine omtaler og dupeditter men fakta er at de blir lurt trill rundt :)
I dette tilfellet er det nok en hørbar forskjell. CC er som nevnt feilkonstruert. lovemusikk foretrekker den lyden.

Du burde vel vite at en billig usb til 100kr er laget for strøm,lyd og bild osv.. den er ikke spes for musikk. Eneste forklaringen jeg har.
Trenger jo ikke være ingenør for å skjønne det. Og forskjellene er ikke nyanser har jeg sagt.
Er relativt teknisk oppegående, dog uten ingeniørtittel, men vet ikke dette.. Hvordan lages en kabel spesielt for musikk? Og hva er forskjell på en digitalkabel som skal levere et lydsignal kontra et bildesignal?

*Munnen full av popcorn*

Veldig godt spørsmål og tviler noen her inne kan svare på dette pga manglende kompetanse :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Så sant kabelen leverer uten bitfeil, er det ingen forskjell på digitale signaler. Vi snakker tross alt ikke om analog lyd.
Aj aj aj.. hvorfor sa de det samme om CDen også da den kom.. der har det vert en stor utvikling opp gjennom årene.


Hei lovemusikk er det usb 2.0 eller 3.0 du kjøpte deg.
Bare testet.. tror de var 3 men min gamle pc er vel 2.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Drit i disse målingene.
Jeg vil bruke den beste kabelen uansett som ligger innenfor mitt budsjett.
At du heller vil bruke en Biltemakabel er opp til deg.
Kjøp deg en oppskrytt billig forsterker du til 1000kr , den måler nok ikke dårligere den, enn en til 800.000
Selvsagt kan du gjøre hva du vil!

For meg personlig er slike målinger imidlertid nyttig for å avgjøre hva som er innbildning eller basert på feil grunnlag (bevisst feilkonstruerte produkter) og hva som er nyttige erfaringer man kan ta med seg videre.

Det er selvsagt ikke bare i kabelbransjen det syndes med spekulative målinger, dette var også på moten på billige (og elendige) kinamikk forsterkere på 80- og 90-tallet, og sikkert hos enkelte useriøse produsenter den dag i dag. Dessverre var det en del folk som tolket disse svært selekterte målingene som fullstendige og deretter har trukket konklusjonen om at gode målinger kan bety alt annet enn god lyd.
Joda, men eg tenker ikke så mye på måling, bare at det er greit/spennende å se målinger på kabler som det er klart forskjell på (ikke nyanser).
Men når vi mangler målinger på det meste (har bare db måling) så blir det litt som å sei at hvis veien er 20 km lang, kan jeg kjøre lett i 300km't.
Var nok litt teit å samenligne med, men poenget er jo at vi har kun db målinger å støtte oss på. Der vil det jo ikke variere så mye, da forsterkeren gir ut x antall watt uansett ca.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skulle til å overføre noen bilder fra kameraet til frøkna over til harddisken, men så kom jeg over denne tråden. Noen grunn til å tro at f.eks skarpheten, fargemetningen og/eller sortnivået forringes når jeg bruker USB-kabelen som fulgte med Cannonkameraet?
Jeg skulle til å være snusfornuftig å si at du først burde skaffe deg et colorimeter og måle de faktiske nivåene og gjøre en sammenligning. Jeg kalibrerer alle mine skjermer med en meget god probe, men har ikke testet USB-kabel hypotesen enda!

Uansett ville det vært folk som ville sagt at "jeg liker folka mine rødsprengte i trynet og gresset Tsjernobylgrønt så målingene tar feil" :D
det har jeg opplevd :)
En her på sentralen( han vet hvem jeg mener) hadde betalt en anerkjent spesialist for å stille inn tv skjermen proffisjonelt med skikkelig måleutstyr og greier . Etter innstilling utbrøt han at dette var helt feil og det værste han noengang hadde sett :) Hjalp lite at fagmannen forklarte at innstilling av skjerm ble gjort etter standarder og ikke etter smak . Denne personen liker tv bilder med kontrast og smell i fargene , og så har han somregel alltid rett . Fagmannen ruslet slukøret ut dørene :D

Her må jeg si noe.

Lyd som er ekte/realistisk måler ofte på trynet, så mener dere det er feil lyd for det måler dritt?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skal vi se. Det vises til målinger av så mikroskopiske forskjeller mellom usb-kabler at de er fett umulig å høre.
Så argumenteres det i andre tråder om at målingene ikke viser alt og derfor er det forskjeller på kabler?
Alt kan måles. I alle fall det som eksisterer.



Neste argument - som vanlig - er at det finnes grisedyre saker som måler ræva og låter digg.
De låter ikke digg fordi de måler ræva, de låter digg fordi anmelderen digger måten de låter på. Han digger forvrengning.
Det som kommer ut er ikke likt det som går inn, dermed forvrengning. Deilig forvrengning, ja det kan det være.
Dere har hørt om disse rare folka som liker lyden av platespillere? De måler heller ikke bra i forhold til digitalkilder.
Men vi digger forvrengningen fra dem.

Tross hva noen prøver å fortelle i denne tråden så finnes det ikke en eneste test i hele verden som kan sannsynliggjøre at det er hørbare forskjeller på kabler! Min kjepphest er at dette også må gjelde alt annet, inkludert grisedyre pickuper og slikt.
Saken er at selv om ting er sannsynlige og målbare så er det ikke dermed sagt at det er hørbare forskjeller. Om det så er mer fornuftig å bruke 20.000,- på en pickup enn det samme beløpet på en usb-kabel, hmmm.

Jeg respekterer at folk mener de enkelt kan sjalte vekk forventingsbias og bare høre det de hører, selv klarer jeg det ikke. Jeg har hørt forbedringer på programendringer i squeezebox som senere var berre tullball og gjorde lyden verre, jeg har justert nivå på subber uten at de var slått på og jeg .... Men så har jeg også noen opplevelser som jeg ikke klarer å overbevise meg selv om at er bare tull, så det er da noen greier som forblir innkoblet i anlegget. Men jeg har sluttet å forsøke å overbevise andre om at mine opplevelser er ene og alene relatert til utstyret og ikke i tillegg - eller kun - i hodet mitt.
Teorien: Vi har ikke teknologi til å måle annet en db.

Ok, da forvrenger instrumenta i virkeligheten også.

JO, her på forumet + andre forum er det hørbare målinger. Det trodde jeg du og hadde fått med deg og difor dødde kabeldebatter.
Ellers vises det til første svar.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lovemusikk: Slavisk å følge målinger er ikke det som nødvendigvis lager en musikalsk riktig kabel-det har du skjønt. Jeg bruker femten år gamle Tara Labs Air- og Prism Helixserie kabler- fordi de leverer en sammenheng, nøytralitet, renhet og kontinuitet jeg ikke finner hos noen- andre selv ikke i Nordost Odin/Valhalla. Sistnevnte er i tillegg overprisa så det holder, og FOR nøytrale for meg. Dvs jo, jeg finner den kontinuiteten delvis hos Transparent, VDH og Audioquest også..noe er det fex med VDH D102mk3- den har vært i produksjon siden 1997, og vinner fortsatt Product Of The Year-priser- med god grunn. Forgjengerne kom tidlig på åttitallet, og er idag ettertraktet i markedet- akkurat som mk3...med like god grunn. De spiller musikk, nemlig. Det er hele poenget med dem.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Lovemusikk: Slavisk å følge målinger er ikke det som nødvendigvis lager en musikalsk riktig kabel-det har du skjønt. Jeg bruker femten år gamle Tara Labs Air- og Prism Helixserie kabler- fordi de leverer en sammenheng, nøytralitet, renhet og kontinuitet jeg ikke finner hos noen- andre selv ikke i Nordost Odin/Valhalla. Sistnevnte er i tillegg overprisa så det holder, og FOR nøytrale for meg. Dvs jo, jeg finner den kontinuiteten delvis hos Transparent, VDH og Audioquest også..noe er det fex med VDH D102mk3- den har vært i produksjon siden 1997, og vinner fortsatt Product Of The Year-priser- med god grunn. Forgjengerne kom tidlig på åttitallet, og er idag ettertraktet i markedet- akkurat som mk3...med like god grunn. De spiller musikk, nemlig. Det er hele poenget med dem.
Ja.
Det som er viktig er at de låter bra, dvs anlegget låter best mulig.
Ikke tvil i at kabler er overpriset. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.854
Antall liker
13.672
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Skal vi se. Det vises til målinger av så mikroskopiske forskjeller mellom usb-kabler at de er fett umulig å høre.
Så argumenteres det i andre tråder om at målingene ikke viser alt og derfor er det forskjeller på kabler?
Alt kan måles. I alle fall det som eksisterer.



Neste argument - som vanlig - er at det finnes grisedyre saker som måler ræva og låter digg.
De låter ikke digg fordi de måler ræva, de låter digg fordi anmelderen digger måten de låter på. Han digger forvrengning.
Det som kommer ut er ikke likt det som går inn, dermed forvrengning. Deilig forvrengning, ja det kan det være.
Dere har hørt om disse rare folka som liker lyden av platespillere? De måler heller ikke bra i forhold til digitalkilder.
Men vi digger forvrengningen fra dem.

Tross hva noen prøver å fortelle i denne tråden så finnes det ikke en eneste test i hele verden som kan sannsynliggjøre at det er hørbare forskjeller på kabler! Min kjepphest er at dette også må gjelde alt annet, inkludert grisedyre pickuper og slikt.
Saken er at selv om ting er sannsynlige og målbare så er det ikke dermed sagt at det er hørbare forskjeller. Om det så er mer fornuftig å bruke 20.000,- på en pickup enn det samme beløpet på en usb-kabel, hmmm.

Jeg respekterer at folk mener de enkelt kan sjalte vekk forventingsbias og bare høre det de hører, selv klarer jeg det ikke. Jeg har hørt forbedringer på programendringer i squeezebox som senere var berre tullball og gjorde lyden verre, jeg har justert nivå på subber uten at de var slått på og jeg .... Men så har jeg også noen opplevelser som jeg ikke klarer å overbevise meg selv om at er bare tull, så det er da noen greier som forblir innkoblet i anlegget. Men jeg har sluttet å forsøke å overbevise andre om at mine opplevelser er ene og alene relatert til utstyret og ikke i tillegg - eller kun - i hodet mitt.
Teorien: Vi har ikke teknologi til å måle annet en db.

Ok, da forvrenger instrumenta i virkeligheten også.

JO, her på forumet + andre forum er det hørbare målinger. Det trodde jeg du og hadde fått med deg og difor dødde kabeldebatter.
Ellers vises det til første svar.
Jeg gir opp.
Alt kan måles, teknologien har gått langt forbi ørene.
Målinger som beviser at det er hørbare forskjeller på kabler? Neppe
Kabeldebattene døde? Kremt, hva er denne tråden?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
For de som lurer:

Det er ofte større forskjell på å skifte DAC enn usb kabel. Det er viktig å få frem.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det nyeste nå er vel doble USB kabler med separate ledere for signal og for strøm.

"iFi iUSBPower"- USB cable alternatives - Hydrogenaudio Forums

Usartza USB Cable | ULTRA FI
Kan jo ha noe for seg ja..
Merket jo også bra hvordan en eksterne strømforsyning hadde positiv virkning, som avlastet pcens strøm på usb kabel.
Trenger dog ikke være så dyrt, USB 2 0 2 A Male TO B Male Power Data Y Cable Lead 5V 500mA 1M | eBay
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det nyeste nå er vel doble USB kabler med separate ledere for signal og for strøm.

"iFi iUSBPower"- USB cable alternatives - Hydrogenaudio Forums

Usartza USB Cable | ULTRA FI
Kan jo ha noe for seg ja..
Merket jo også bra hvordan en eksterne strømforsyning hadde positiv virkning, som avlastet pcens strøm på usb kabel.
Trenger dog ikke være så dyrt, USB 2 0 2 A Male TO B Male Power Data Y Cable Lead 5V 500mA 1M | eBay
Ekje litt av poenget å få strømmen bort fra samme ledning som signalet? Eller får en mer strøm ved å bruke to porter?
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Denne gjør ikke det samme, i denne går strøm og signal sammen i samme kabel igjen.



Det nyeste nå er vel doble USB kabler med separate ledere for signal og for strøm.

"iFi iUSBPower"- USB cable alternatives - Hydrogenaudio Forums

Usartza USB Cable | ULTRA FI
Kan jo ha noe for seg ja..
Merket jo også bra hvordan en eksterne strømforsyning hadde positiv virkning, som avlastet pcens strøm på usb kabel.
Trenger dog ikke være så dyrt, USB 2 0 2 A Male TO B Male Power Data Y Cable Lead 5V 500mA 1M | eBay
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det nyeste nå er vel doble USB kabler med separate ledere for signal og for strøm.

"iFi iUSBPower"- USB cable alternatives - Hydrogenaudio Forums

Usartza USB Cable | ULTRA FI
Kan jo ha noe for seg ja..
Merket jo også bra hvordan en eksterne strømforsyning hadde positiv virkning, som avlastet pcens strøm på usb kabel.
Trenger dog ikke være så dyrt, USB 2 0 2 A Male TO B Male Power Data Y Cable Lead 5V 500mA 1M | eBay
Ekje litt av poenget å få strømmen bort fra samme ledning som signalet? Eller får en mer strøm ved å bruke to porter?
Kabelen er vel føst og fremst rettet mot type bærbare pc-er som ikke greier gi strøm nok.
en port er data/power, den andre er power, om alt av power forsvinner fra data/power når man bruker power er jeg usikker på.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Her må jeg si noe.

Lyd som er ekte/realistisk måler ofte på trynet, så mener dere det er feil lyd for det måler dritt?
Nei, det gjør det ikke. Dersom lyden er realistisk i form av at opptaket gjengis med høy troverdighet i forhold til virkeligheten så må det nødvendigvis også måle brukbart. Man kan selvsagt ha flaks på enkeltopptak i form av at feilene kler opptaket, men ikke på all avspilling generelt uansett opptak og sjanger.
Å påstå at noe som avviker fra den faktiske virkeligheten spiller mer realistisk er jo en ganske absurd påstand.

Hva du selv "liker" er imidlertid noe helt annet, men bland ikke dette sammen med realistisk.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ekje litt av poenget å få strømmen bort fra samme ledning som signalet? Eller får en mer strøm ved å bruke to porter?
Kabelen er vel føst og fremst rettet mot type bærbare pc-er som ikke greier gi strøm nok.
en port er data/power, den andre er power, om alt av power forsvinner fra data/power når man bruker power er jeg usikker på.
Har ikke greie på dette selv, ser bare at det skrives endel om disse nå.
Ville tro at de ikke kopler til alle signaler i hver av de to USB kontaktene som går inn i PC, kutter noe i hver av kontaktene?
Om disse kablene har lydmessig betydning har jeg ingen anelse om.
 
T

tce-teams

Gjest
Og for noe diskutering det ble rundt ein usb kabel , om kabelen kostet 16000 kr hva så , kabelen er sikkert jævlig god den. Betalte 2000 kr for min jeg å for 2 meter.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Her må jeg si noe.

Lyd som er ekte/realistisk måler ofte på trynet, så mener dere det er feil lyd for det måler dritt?
Nei, det gjør det ikke. Dersom lyden er realistisk i form av at opptaket gjengis med høy troverdighet i forhold til virkeligheten så må det nødvendigvis også måle brukbart. Man kan selvsagt ha flaks på enkeltopptak i form av at feilene kler opptaket, men ikke på all avspilling generelt uansett opptak og sjanger.
Å påstå at noe som avviker fra den faktiske virkeligheten spiller mer realistisk er jo en ganske absurd påstand.

Hva du selv "liker" er imidlertid noe helt annet, men bland ikke dette sammen med realistisk.
skriv dialekt eg:

jojo.. men no ekje eg noken målemann så veit helt ærlig ikkje hvordan det hadde målt når jeg syns det låter realistisk.
Hadde Music Angel før med oppgraderte smårør, men rør måler vel på trynet? Den spilte ofte meget realistisk. Det gjør for så hvitt Hegelen også, som nå spiller Bjørn Berge nå. :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Noe må det jo være.. Eneste en klarer måle er jo db virker det som..ikke andre ting.
Det som hadde vert interessant å sett målinger på er forskjellen på kablene.
Men ser ikke ut som vi er smarte nok til å måle slikt/ikke forsket/ikke vil bruke penger på slikt, så da blir det om trent som finnes det ufoer?
En kan bare stole på egen hjerne her, eller?
Hvor tar du det fra???

Tror du på dette selv, eller er det noe du sier for å lage kvalm?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Her må jeg si noe.

Lyd som er ekte/realistisk måler ofte på trynet, så mener dere det er feil lyd for det måler dritt?
Nei, det gjør det ikke. Dersom lyden er realistisk i form av at opptaket gjengis med høy troverdighet i forhold til virkeligheten så må det nødvendigvis også måle brukbart. Man kan selvsagt ha flaks på enkeltopptak i form av at feilene kler opptaket, men ikke på all avspilling generelt uansett opptak og sjanger.
Å påstå at noe som avviker fra den faktiske virkeligheten spiller mer realistisk er jo en ganske absurd påstand.

Hva du selv "liker" er imidlertid noe helt annet, men bland ikke dette sammen med realistisk.
skriv dialekt eg:

jojo.. men no ekje eg noken målemann så veit helt ærlig ikkje hvordan det hadde målt når jeg syns det låter realistisk.
Hadde Music Angel før med oppgraderte smårør, men rør måler vel på trynet? Den spilte ofte meget realistisk. Det gjør for så hvitt Hegelen også, som nå spiller Bjørn Berge nå. :)
Det er nok neppe milliverdier av db-variasjoner som avgjør om ting låter realistisk eller ei, dvs at rør vs transistor i utgangspunktet er kun en prinsipiell sak, ikke en avgjørende faktor for realisme (med mindre man skal fylle et stadion). Det samme med vinyl vs CD. Vinyl suger i forhold, men suger langt i fra nok eller "på feil måte" til at vi likevel ikke synes dette er digg å høre på. Det er nok snarere de store trekk som må fungere, dvs romintegrasjon, forvrengning, jevn frekvensrespons, spredningskarakteristikk osv, og da sannsynligvis med nokså slaskete rammer for variasjon rundt det hele. Det er kun kabelfolket som mener at variasjoner på 0,000X db faktisk er av betydning.
 
D

DL

Gjest
There is a fundamental difference between the transfer of computer data and
digital audio signals. Computers are able to transfer digital data without loss, because the data moves in the robust form of blocks, which do not depend on specific timing between the sending and receiving devices. However, digital audio signals are continuous streams of data, which are quite fragile, since the digital processor must remain perfectly locked onto the timing of the signal to avoid data losses.

The Limitations of digital audio processors and cables create timing errors known as jitter, which remove portions of the audio signal and replace them with noise and distortion. Cables tend to round off the square waveforms of the signal, making them less clear to the processor, thus increasing jitter. This rounding effect varies greatly among cables and a truly superior digital audio cable can make great improvements in sound quality.

Wire World - USB Digital Audio cables
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


hmm


DL
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En kan ikke bare vise til db måling, da det bare viser hvor mye watt som blir tapt/ikke blir tapt i kabelen. Og sånne ting viser fint lite.
Den viser f.eks ikke om rommet og djupne i musikken som varierer, varmen osv i lyden.
Men selv om dette viser fint lite bør du jo ikke nekte på at de målingene ikke kan være hørbare. Se diverse målinger her på forumet og andre plasser.
Fatter ikke at du nekter og på målinger, du som er så opptatt av målinger. ;)
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Anbefaler Nordost sin Blue Heaven usb.. den er riimelig deilig iforhold til pris.. 1495 for 1m. Har den selv i 5 meter variant (3995). Holdt på å falle av stolen da jeg skifta ut Elkjøp skvipkabelen. For en forskjell!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Helt enig, Sorehead- en helt annen klasse der. Jeg kommer nok til å ende med Audioquest Cinnamon- 3m- 700 kr..med en NRG1 som strøm til MF kontorriggen..ikke fullt så nøytral som Nordosten, men like fullt svært god til prisen..låter faktisk naturlig, den..i mine ører faktisk bedre enn Nordost- liker ikke FOR nøytrale kabler, og det er nøytralt nok i massevis med MF og Genelec..hehe -får være grenser..Kommer nok til å toppe med ei Polarisskinne- minst- om ikke kontorriggen selges..
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja, får kjøpe meg noke slikt som dere har tenker jeg.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
There is a fundamental difference between the transfer of computer data and
digital audio signals. Computers are able to transfer digital data without loss, because the data moves in the robust form of blocks, which do not depend on specific timing between the sending and receiving devices. However, digital audio signals are continuous streams of data, which are quite fragile, since the digital processor must remain perfectly locked onto the timing of the signal to avoid data losses.

The Limitations of digital audio processors and cables create timing errors known as jitter, which remove portions of the audio signal and replace them with noise and distortion. Cables tend to round off the square waveforms of the signal, making them less clear to the processor, thus increasing jitter. This rounding effect varies greatly among cables and a truly superior digital audio cable can make great improvements in sound quality.

Wire World - USB Digital Audio cables
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


hmm


DL
Her kan vi gjerne slenge inn en kommentar rundt I2s I²S - Wikipedia, the free encyclopedia
Sammenlignet med S/PDIF og USB inneholder I2s (;native/standard overføring fra CD drev til chip) egne klokkesignaler og er veldig fordelaktig mhp. jitter.
Svakheten er at I2s er veldig følsom for eksakte kabellengder og korte sådanne.
Det er flere som rendyrker I2s for overførsel, bla. Empirical Audio, PS Audio, W4S, Sonore, mfl. som bruker HDMI kabel for overførsel mellom kilde og DAC.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Største problemet med pc basert avspilling via usb er at all 'dritten' på strømsiden fra pc blir med over til dac gjennom usb kabelen. For å eliminere dette problemet må en til med separat psu adskillt fra pc.

Nå kan det jo være at Crystal cable har funnet på noe glupt mtp dette problemet.

Ps; snakker av erfaring her, ikke synsing. Forskjellen er markant med separat psu.
 
M

musicus

Gjest
Låter det bedre, er det bedre!, hörer du ikke forskjell, lucky you, or...

Ja! til litt mer placebo, motsatsen er så drit kjedelig at man nesten kan begynne å tenke på slutten :cool:

485px-Nocebo_WikiWorld.png
 
R

Roysen

Gjest
Jeg lurer litt på hvem som har bestemt at en USB kabel som ikke møter specs men som låter bedre enn de som møter specs er feilkonstruert? Tror kanskje jeg hadde gitt beng i teoretiske specs og gått for det som lyder best. Er jeg en idiot som blir lurt av produsenter og forhandlere som ler hele veien til banken da? Tror vel ikke det.

For meg betyr ikke målinger og specs som forteller hvordan noe burde lyde noe særlig. For meg betyr hvordan kabelen lyder 100% for om jeg vil kjøpe den og hvor mye jeg vil betale. At noen ikke ønsker å betale i dyre dommer for produkter de ikke hører fordelen av er helt greit. Det er imidlertid også helt greit å la hørselen være rettesnor og ikke teoretiske målinger og specs for hva man skal kjøpe for å lytte til. Målinger og specs avgir lite god lyd.

Mvh
Roysen
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Enig Roysen. Stoler mer på egne ører enn selvlærte teoretikere
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg lurer litt på hvem som har bestemt at en USB kabel som ikke møter specs men som låter bedre enn de som møter specs er feilkonstruert? Tror kanskje jeg hadde gitt beng i teoretiske specs og gått for det som lyder best. Er jeg en idiot som blir lurt av produsenter og forhandlere som ler hele veien til banken da? Tror vel ikke det.

For meg betyr ikke målinger og specs som forteller hvordan noe burde lyde noe særlig. For meg betyr hvordan kabelen lyder 100% for om jeg vil kjøpe den og hvor mye jeg vil betale. At noen ikke ønsker å betale i dyre dommer for produkter de ikke hører fordelen av er helt greit. Det er imidlertid også helt greit å la hørselen være rettesnor og ikke teoretiske målinger og specs for hva man skal kjøpe for å lytte til. Målinger og specs avgir lite god lyd.

Mvh
Roysen
Tiltredes! Tor hos Lyric sa for mange år siden "Stol på øra dine, Steinar", og det har jeg gjort. Det er mine ører - og konas - som skal utsettes for lyden fra anlegget vårt, og vi ønsker å bestemme selv hva som er bra og ikke.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Jeg er tilnærmet uvitende om dette og må derfor spørre. Hvorfor lager man da ikke USB DAC'er som buffrer det innkomne datasignalet (evt feilretter) og sender det til forsterker i det tempo som "riktig"? Eller er det dette vi kalle asynkron DAC? Da hadde det stilt mindre krav til hvordan de digitale pakkene eller strømmen hadde kommet inn til DAC'en i utgangspunktet.

Ja, jeg hører forskjell på signal-, høyttaler- og strømkabler, men har til gode å høre forskjell på de digitale.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg lurer litt på hvem som har bestemt at en USB kabel som ikke møter specs men som låter bedre enn de som møter specs er feilkonstruert? Tror kanskje jeg hadde gitt beng i teoretiske specs og gått for det som lyder best. Er jeg en idiot som blir lurt av produsenter og forhandlere som ler hele veien til banken da? Tror vel ikke det.
Det er da vel ingenting å lure på. Man fôrer et innsignal inn og det skal se mest mulig likt ut på andre siden. Specs er der for å sette avgrensningene slik at produsentene vet hva som skiller f.eks en USB 2.0 kabel fra en USB 3.0 kabel. Det er ingenting i veien med overkill, men i den digitale verden får man ofte svært lite eller ingenting igjen for overkill. "Lydkvalitet", "musikalitet" osv er ikke relevante begreper for å kartlegge dette. Ja, de ler hele veien til banken, men det er ingeting som hindrer deg i å foretrekke noe annet enn den som bevarer signalet på beste måte. Nå skal det vel også sies at mange av de dyre "hi-fi" USB-kablene nok representerer svært gode USB-kabler som faktisk er 0,001% bedre enn en standardkabel. Problemet er at dette ikke er relevant for de dataene som skal overføres siden kabler produsert etter specs allerede er tilnærmet maksimalt velegnet for formålet.


For meg betyr ikke målinger og specs som forteller hvordan noe burde lyde noe særlig. For meg betyr hvordan kabelen lyder 100% for om jeg vil kjøpe den og hvor mye jeg vil betale. At noen ikke ønsker å betale i dyre dommer for produkter de ikke hører fordelen av er helt greit. Det er imidlertid også helt greit å la hørselen være rettesnor og ikke teoretiske målinger og specs for hva man skal kjøpe for å lytte til. Målinger og specs avgir lite god lyd.
Dette er jo mer eller mindre den eneste praktisk gjennomførbare tilnærmingen for de fleste. Men det er likevel merkelig å avskrive målinger som en greie svært egnet for kvantisere gode og dårlige produkter i henhold til oppgavene som skal utføres, uavhengig av smak og preferanser.

Det eneste som i praksis skiller meg og deg er at jeg benytter målinger og objektive parametre for å sile bort komponenter som beviselig ikke klarer å overføre signalet like bra som man kan forvente av dagens beste produkter i samme prisleie, før jeg går i gang med lytting og lar øra avgjøre hvilke produkter som er aktuelle for egen del. Dette er den eneste måten jeg finner praktisk gjennomførbar som til en viss grad kan sikre meg at kvaliteten bevares i prosessen uavhengig av tillagte "uvaner". På en måte en forsikring mot å ende opp i feil spor basert på skylappene jeg tilegner meg over tid i min egen audiofile verden.
Dette gir meg også en trygghet om at produktet faktisk er laget for optimal ytelse og at det er noen som vet hva de har drevet med som har satt sammen produktet.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn