Bilstereo

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Ha. Søkte på bilstereo, og fikk 1 treff i musikk. Ikke akkurat det som diskuteres mest her.
Nå er det nok, jeg blir regelrett irritert (kjenner at blodtrykket stiger bare av å tenke på det) av lyden i vw-bussen og nå skal jeg gjøre noe med det. Og jeg vil ha hifi! Ikke dB-drag og kvalmende bass.

Finnes det noen seriøse forum jeg kan få noen tips på?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
på diyaudio.com har jeg sett folk snakke om bilanlegg uten at hele bagasjerommet går med til basskasse, et ellers hadde jeg kikket over kjølen , miljøet der er myyye større og derfor også mer nyansert ?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Kjøp lotus by seas hos eltek, da bilr du ikke skuffa på høytaler-siden! ;D

PK

PS: forumer kjenner jeg ikke.
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
Ikke så mye svar akkurat. Mon tro om hva "high-end folket" har av utstyr i bilen sin? Går det i mp3 mon tro? ::)

"Loudspeaker design cookbook" har et eget kapittel om høyttalerplasseringer og målinger. Du får den kjøpt hos Eltek.

Det finnes noen generelle og dugbare retningslinjer for bilstereo:

- Trykkammer til sub-ene. Og relativt små volum. Dipolløsning kan også funke godt. Vannrett montering må unngås, da elementene fort går i selvsving når man kjører over humper.
- Stivt membran oppheng er bra, i alle fall til sub/basser.
- Diskantplasseringen er mest utfordrende. Best resultat har jeg fått ved å lage egne stativløsninger og plassert de i hjørnene ved frontvinduet. Pass på at lyden ikke reflekterer for mye i glassvinduene. Diskantene drar da opp og frem. Plassering av diskanten bør være lengst mulig fremme.
- Mellombass/mellomtone i dørene fungerer ok hvis man ikke har plass i dashbordet. Pga spredning må man søke lav delefrekvens mot diskanten. En god 6 " vil duge lenge og er kanskje beste kompromiss.
-Gode strømkabler, skjermede signal og høyttalerkabler, samt strøm kondensatorer er viktig.

Det absolutt aller viktigste å gjøre noe med er likevel støyen, først og framst fra motorduren. Ekstra støyplater og støydemping er nødvendig. Ingenting gjør mer positivt med lyden enn støydemping (sammen med dashbordmonterte diskanter).
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Noen tips:

Stoooor forsterker til bassen, om du ikke er avhengig av for mye bass holder det med to gode 10"

En god to- eller firekanals til ett eller to fronsett med diskant og 6"

Audison og Focal er en god match!!

Husk Røde Optoma batterier! Helst 2, et eget til anlegget!
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Noen tips:

Stoooor forsterker til bassen, om du ikke er avhengig av for mye bass holder det med to gode 10"

En god to- eller firekanals til ett eller to fronsett med diskant og 6"

Audison og Focal er en god match!!

Husk Røde Optoma batterier! Helst 2, et eget til anlegget!
ja,holder ei stund det,hadde det i bilen før...
Focal funker bra det.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
I en VW buss så blir nok 10" for smått..
Syns 12" låt ille nok egentlig, blir bare borte i den store kassa der..
15" så begynner det å smake litt bedre, man behøver ikke å justere bassen til dB-Drag, slikt er jo bare tull å tøys..
Jeg har hatt to forskjellige 15" elementer i Caravelle, begge funker som ei kule..
10" høres nesten ut som mellomtone og har ikke noe i en så stor bil å gjøre, 12" går kanskje om du setter den/dem helt inntil bakseter og bruker veldig gode elementer..

100 Phoenix Gold Watt er mer enn nok til en 15" om du ikke skal være med i dB-Drag, den har veldig god kontroll på selv et stort element, hvertfall om det er lukket kasse som jeg mener er eneste som duger i en bil..

En annen grei løsning til fulltoner er kasser i gitter bak bakseter om du har det, eller å montere dem i dører..
Jeg syns lyden ble best når fulltonene sto i kasser montert i gitter bak..
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
I en VW buss så blir nok 10" for smått..
Syns 12" låt ille nok egentlig, blir bare borte i den store kassa der..
15" så begynner det å smake litt bedre, man behøver ikke å justere bassen til dB-Drag, slikt er jo bare tull å tøys..
Jeg har hatt to forskjellige 15" elementer i Caravelle, begge funker som ei kule..
10" høres nesten ut som mellomtone og har ikke noe i en så stor bil å gjøre, 12" går kanskje om du setter den/dem helt inntil bakseter og bruker veldig gode elementer..

100 Phoenix Gold Watt er mer enn nok til en 15" om du ikke skal være med i dB-Drag, den har veldig god kontroll på selv et stort element, hvertfall om det er lukket kasse som jeg mener er eneste som duger i en bil..

En annen grei løsning til fulltoner er kasser i gitter bak bakseter om du har det, eller å montere dem i dører..
Jeg syns lyden ble best når fulltonene sto i kasser montert i gitter bak..

To 10" blir nok litt lite i en så stor bil ja... så ikke at det var carawelle!

Men gode 15" er det ikke alt for mange av... de gode som finnes er svinedyre! De trenger også ganske store kasser.... to kasser med tre 10" pr stk spiller meget bra i carawelle! Det spiller stramt og slår hardt! Om de er gode nok vel og merke! Her er det jeg anbefaller: http://www.tryland-tekniske.no/elementvisning.php?PID=228 se nederst på siden! Dette spille ringer rundt langt dyrere elementer, og det er optimale kasser til elementene som er meget godt avstivet! Og nei, jeg selger ikke disse lenger, og har ingen økonomisk gevinst av å anbefalle de, men de selges direkte av importør som handler fra fabrikk i Kina. Prut:)

Om man skal bruke lukket kabinett bør man ha elementer som er beregnet på dette! Det krever også større forsterker for å oppnå samme lydtrykk, og elementet slår enda lenger. JL-Audio er et godt valg om man vil ha lukket kabinett.. de spiller meget bra!

Jeg drev med salg av bilstero tidligere, og det var alt for mange som skulle ha de råeste elementene, men sparte på effekten til bassen. Jo mindre forsterker jo lettere sprenges elementet! Kjør på med skikkelig overkill på effekten til bassen! Bedre å bruke mye penger på forsterker, og heller oppgradere elementene senere. Og effektrinn til bassen trenger strøm!! Det er et must med eget batteri til anlegget!
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Men.. noen som kan svare meg på hvorfor det er oppe og vedtatt at man MÅ bruke sinsykt overdimensjonerte strømkabler i en bil? Jeg får ikke helt de ambefalingene rundt omkring til å ha noe som helst med fornuft å gjøre...

MVH
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Men.. noen som kan svare meg på hvorfor det er oppe og vedtatt at man MÅ bruke sinsykt overdimensjonerte strømkabler i en bil? Jeg får ikke helt de ambefalingene rundt omkring til å ha noe som helst med fornuft å gjøre...

MVH
De tror det er 1000A strøm, og at en bil er 5 KM lang.

Pk

edit: har aldri skjønt det jeg heller.
 
K

kbwh

Gjest
P=UI. Det er strømmen som bestemmer hvilket tverrsnitt som er nødvendig. Dersom 0,5 kvadrat er "nødvendig" ved 240V er 10 kvadrat "nødvendig" ved 12V, gitt at kabelens resistans er omvendt proporsjonal med tverrsnittet.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Ha. Søkte på bilstereo, og fikk 1 treff i musikk. Ikke akkurat det som diskuteres mest her.
Nå er det nok, jeg blir regelrett irritert (kjenner at blodtrykket stiger bare av å tenke på det) av lyden i vw-bussen og nå skal jeg gjøre noe med det. Og jeg vil ha hifi! Ikke dB-drag og kvalmende bass.

Finnes det noen seriøse forum jeg kan få noen tips på?
Hehe. Kjenner følelsen.
Andre forum enn de som er nevnt vet jeg ikke om, men jeg kan fortelle deg hva jeg valgte med samme kriterier i min 2001 Chevrolet Tahoe.
Hva er budsjettet foresten? Det er dyrt med godlyd i bil. (Ikke noe anderledes enn hjemme er jeg redd.)
Jeg endte opp med frontsett fra Focal. Treveis bestående av 1" diskant, 4" mellomtone og 6.5" midbass.
Mener det het 165K2. Er utgått nå, men 165V3E burde gjøre jobben like godt. Koster ca 4000,-.
En Kicker KX 500.2 fikk drive frontsettet. (ny utgave heter SX 500.2 og koster ca 6000,-)

Av basser valgte jeg etter mye prøving og feiling tre stykk 12" fra JL Audio i lukkede kasser. Nermere bestemt 12W3v2 i 6 ohm's utgave.
Koblet disse slik at lasten ble 1 ohm og lot en Kicker KX 1200.1 ta seg av jobben med å drive dem. (ny utgave heter SX 1250.1 og koster ca 11000,-)
Prisene jeg har oppgitt er norske priser. Prisene på JL Audio er jeg usikker på da jeg ikke fant noen importør for dem da jeg handlet og heller ikke nå på nettet.
Jeg kjøpte alt mitt fra USA og sparte MASSE penger. Bassene mener jeg at jeg betalte ca $170/stk for.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Skal du ha seriøse tips går du til www.bilstereoforumet.no, eller aller helst www.diymobileaudio.com.

MonkeyCountry: fordi overdimensjonering er veldig in i bilstereomiljøet. Bare se på hvor mange watt de fleste tror man trenger for å drive en helt normal 12"....
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
100 watt er ikke det samme som 100 watt, det kan jeg skrive under på.!
GAS 100 watter orker knapt nok å bevege et større element..
Phoenix Gold 100 watter har temmelig god kontroll over 15" bassere, tror mange hadde blitt sykelig overrasket av hva 100 seriøse watt kan gjøre med store elementer.!

Men folk flest kjøper seg 50 kroners amper på flere kilowatt og tror at du må ha kilowatt for å drive små elementer, synd de ikke legger pengene sine i kvalitet i steden for fake kvantitet.!

Mål effekten i ampère i steden for watt og kjøp kvalitet fremfor kvantitet, så kan bilstereo være veldig gøy..
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Har du tenkt på om det gikk an å ta noen sånne der gjennomsiktige Martin Logan elektrostatpaneler og bruke dem som kombinert frontrute og høyttaler (fronthøyttaler)?
Sef måtte man skjære dem pent til og kitte dem godt fast.
Verdt å overveie hvis lydkvalitet og plassbesparelse står i førersetet. Skulle bilens horn svikte, burde de også kunne brukes som reservehorn, om man bare ga dem et passende inn-signal (hornhøyttaler).
Avklaring med forsikringsselskapet måtte gjøres på forhånd. Det ville sannsynligvis ikke nytte å komme etterpå og be om 50.000 til dekning av stjålet frontrute. No
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hei har også lurt på det med god lyd i bil og må si at jeg sverger til alpine.
Har solgt noen biler tidligere og alle som har kjøpt har også krevd at stereo skulle følge med bilen...
prøvde meg på en macaudio forsterker til bak høyt.. og gleden med lyd i bil forsvant som dugg for solen. kallt og kjedelig selv om det var krefter. har heller aldrig klart å sprenge en høyt med alpine selv om jeg ikke er redd for å vri på så det holder. Hadde en pioneer spiller som fulgte med en bil jeg kjøpte og den sprengte høyt på 14 dager (jeg burde ha hørt hva som kom til å skje men)....
Og til sist macaudio ble røsket ut og alpine forsiktig skrudd inn og det er atter en fryd å kjøre bil ;D ;D ;D
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
I en VW buss er det fint med et par gode høytalere med delfilter i døra foran/dashbordet og vanlig stativhøytalere for stuebruk bak.
Bruk en Hovedenhet av god kvalitet, gjerne Alpine og en Alpine V12 forsterker.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Noe som har anbefaling på verksted/sjapper med god kompetanse på løsninger og som monterer (og selger?) bilstereo? Akershus / Østfoldregionen. Må gjøre noe med anlegget i min -97 modell Lancia Kappa.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.554
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Noe som har anbefaling på verksted/sjapper med god kompetanse på løsninger og som monterer (og selger?) bilstereo? Akershus / Østfoldregionen. Må gjøre noe med anlegget i min -97 modell Lancia Kappa.
Bugboys på solgårdtoppen i Fredrikstad, eieren Steinar har vært/er aktiv i vw klubben lokalt. Flinke folk og rimelige på jobben etter min mening!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ha. Søkte på bilstereo, og fikk 1 treff i musikk. Ikke akkurat det som diskuteres mest her.
Nå er det nok, jeg blir regelrett irritert (kjenner at blodtrykket stiger bare av å tenke på det) av lyden i vw-bussen og nå skal jeg gjøre noe med det. Og jeg vil ha hifi! Ikke dB-drag og kvalmende bass.

Finnes det noen seriøse forum jeg kan få noen tips på?
Det er litt av ei utfordring du gjev deg i kast med. Tenk på utforminga av det lytterommet (i bilen), og ikkje minst kvar i rommet lytteposisjon skal vere. Så har du eit støygolv på 80dB motordur.....
Køyrer Caravelle frå tid til annan, eg også. Og høyrer dagsnytt på radioen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men.. noen som kan svare meg på hvorfor det er oppe og vedtatt at man MÅ bruke sinsykt overdimensjonerte strømkabler i en bil? Jeg får ikke helt de ambefalingene rundt omkring til å ha noe som helst med fornuft å gjøre...

MVH
Lavere Volt gir mer kvadrat.
Hvis du ser i tabellen så forklare vel det alt? :)


tabell.jpg
 
Topp Bunn