Ønsker anbefaling Bilstereo med fokus på lydkvalitet, hva skal man velge

H

Hifibasillen

Gjest
Ja var heldig du da 🙂 det såkalte "high end" B&O systemet i A3 er meget avansert men samtidig bulletproof når det kommer til endringer på det, men klarte og få inn en monoblokk via Helix ASC.3 HP høynivå adaptert som fungerer som en dummy last på kablene men var noe der som systemet ikke likte i det lange løp som gjorde at demontering dessverre var nødvendig 😔

Systemet i seg selv er jo bra med greie elementer og dsp men ikke verdt prisen er min mening og er alt for hyper opp til St det faktisk reflekterer verdien i det, til og med hver eneste Audi modell får sin egen dsp fil spesifikk for denne bilen å da trodde jeg også at lyden skulle være så der.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Brute selv første delen av vurdering av nytt anlegg i bilen til støydemping. Nå er ikke det en sånn snasen bil jeg har da. I min bil er det sol som gjelder for den bråker fremdeles for me til i det hele tatt vurdere godlyd.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tror nok et komponentsett til ca 13 000 kroner fortjener både topp forsterker og topp kilde.
Det beste er vel å ta kontakt med stedet der du har bestilt settet fra, og høre hva de anbefaler av forsterker.
Eller om de sier at den du har fra PG faktisk er «dugende», med tanke på at dette var topp kvalitet, og sikkert er ettertraktet fortsatt.
Er du heldig finnes det noen hos Hifi-klubben som har kompetanse på forsterkeren.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Da er disse bestilt. https://www.focal.com/en/car-audio/car-audio-kits-solutions/elite/utopia-m/component-kits/165w-xp

Har en old school Phoenix gold m100 som er recappet og overhalt, samt nesten mint 2 stk Rockford fosgate punch dvc 12 tommer ish 90 tallet alt nå. Litt hummer og kanari spent på hvordan dette kommer til å lyde.

men funder om m100 skal drive subbene eller focalene, og event kjøpe ny forsterker. noen gode råd

Gleder meg:)
Flott frontsett, låter sikkert kanon! Etter min erfaring (har ikke noe seriøs testing å vise til...) vil old school utstyr blomstre med nytt utstyr koblet til. Jeg hadde brukt M100 på front, og kjøpt en dedikert digital monoforsterker til subene. dvc betyr sannsynligvis dual voice coil, noe som gir bra fleksibilitet i forhold til forsterker. Ville brukt (gjør det selv) 2 ohms belastning på forsterkeren selv om de ofte oppgir stabilitet til 1 ohm. Det burde være mulig med de to du har. Ved seriekobling av voice coils adderes ohm, ved parallellkobling bruker du formelen:
1638225432993.png
 
H

Hifibasillen

Gjest
Phoenix Gold er godsaker ferdig snakka, selger selv en nyere klasse d blokk fra PG og har hatt Elite12 D2 elementet fra PG, så merket kan klart anbefales! følger gjerne med på dette bygget fremover så bare å poste bilder hvis dette kan gjøres🙂
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Når det kommer til spillere så er Pioneer IKKE det det en gang var.. Personlig så er Kenwood favoritten her når det kommer til headunit.

Høytalere så finnes det masse fint å velge mellom, alt avhengig av pris.

Jeg fant selv en fin sweetspot i mange av produktene til Hertz.. Låter bra. Og om man vil høyt også.

Har en eldre mazda 323 som skal oppgraderes litt ettervært, og der blir det Kenwood og Hertz. På sub siden så er jeg litt mer ubestemt da det finnes mye bra til greie penger. :)
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Tror nok et komponentsett til ca 13 000 kroner fortjener både topp forsterker og topp kilde.
Det beste er vel å ta kontakt med stedet der du har bestilt settet fra, og høre hva de anbefaler av forsterker.
Eller om de sier at den du har fra PG faktisk er «dugende», med tanke på at dette var topp kvalitet, og sikkert er ettertraktet fortsatt.
Er du heldig finnes det noen hos Hifi-klubben som har kompetanse på forsterkeren.
jeg bestilte på nett, men før oppsøkte jeg butikken fysisk, bilstereospesialisten.. men ansatte der høvlet ned focal som møkka merke og ville heller at jeg skulle satse på hertz eller JL audio, bra merker dette og men siden jeg er en dedikert frankofil og har erfaring med utopia dog fra hjemme hifi, så slo jeg til på focalene da jeg kjenner og liker lydsignaturenm. Blir og litt provosert når hifiselgere har en nedlatende og hovmoden adferd
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Når det kommer til spillere så er Pioneer IKKE det det en gang var.. Personlig så er Kenwood favoritten her når det kommer til headunit.

Høytalere så finnes det masse fint å velge mellom, alt avhengig av pris.

Jeg fant selv en fin sweetspot i mange av produktene til Hertz.. Låter bra. Og om man vil høyt også.

Har en eldre mazda 323 som skal oppgraderes litt ettervært, og der blir det Kenwood og Hertz. På sub siden så er jeg litt mer ubestemt da det finnes mye bra til greie penger. :)
Hva slags kenwood anbefale, rent lydmessig, må ha cd spiller, driter i dab og blåtann. event hva finnes av dedikerte drivverk til bil og supplere med dac//Prossesor... har dog tenkt litt på Hertz sin dsp boks i tillegg
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hvis man kun er ute etter bilstereo med cd som fokus kanskje den en gammel Pioneer DEX P99RS hadde hvert noe ?
Amp må du ha i tillegg selvsagt :) da den er en ren cd/ preamp / DSP hvis jeg ikke husker helt feil .

Mvh
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hva slags kenwood anbefale, rent lydmessig, må ha cd spiller, driter i dab og blåtann. event hva finnes av dedikerte drivverk til bil og supplere med dac//Prossesor... har dog tenkt litt på Hertz sin dsp boks i tillegg
Jeg vil være så frekk å si at uansett hva du velger fra Kenwood så funker det så lenge de har de funksjonene du er ute etter.

Sony er også et alternativ i jungelen.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Hvis man kun er ute etter bilstereo med cd som fokus kanskje den en gammel Pioneer DEX P99RS hadde hvert noe ?
Amp må du ha i tillegg selvsagt :) da den er en ren cd/ preamp / DSP hvis jeg ikke husker helt feil .

Mvh
slike ting er jeg ute etter men nesten umulig å oppdrive slike ting for tiden, så event nye tilsvarende saker er mer oppnålig..
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Da begynner det å samle seg opp😊
Se her, ja...! Kjenner det begynner å klø litt i fingrene :) Ser ut til å være solide saker. Har noe RF selv også: 3sixty.3. Skal du ha kasse med port eller tett?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kenwood / Alpine
Focal høyttalere og sub
Audison forsterkere

GULL 👌
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Tenkte å prøve kassen som fulgte med sub. 60 liters lukket kasse.
Har tett kasse selv, med JL Audio, funker overbevisende. Ellers finner du nok evt noen kasseforslag på nett, både tette og med port (fra produsenten eller andre proffbyggere..)
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
oi det husker jeg ikke men den er overhalt og funker, den drev rf subbene jeg har skaffet meg, tror verken subbene eller phoenix gold m 100 har levd ett hardt liv.men ja den er en gammel sak fra 90 tallet, er litt i tvil om denne eller rf 550x skal drive front settet---
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Phoenix Gold M100 er stabil i 1 Ohm og kan dra 70Ampere.
Dette er vel fra «gullalderen» til bilstereo, sånt lages ikke lenger, til budsjettpris.

Den bør vel brukes til subwoofer, med tanke på kreftene den har.
 
Topp Bunn