Billige gode høyttaler elementer

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Gode 12" og 15" coax koster mye mer enn 2000,-
Lettere å finne et par 8" coax som du kan ha separat bass under.
Da blir det tre-veis.
Du bør finne ut om du også vil kjøre passiv eller aktiv deling.
Jeg vil kjøre passiv deling.
Fordi? Du har jo pre og 2 effekter,mangler jo bare en minidsp og en umik. Mye enklere å komme i mål,vanskelig/umulig å ta det på øret,så det vil føre til innkjøp av masse delefilterkomponenter i prøv og feil prosessen.
Forøvrig; fulltone e ikkje fulltone,bredbandselement kanskje. Fleste/alle?fulltoner har lav slaglengde og egner seg dårlig i lavere frekvenser. Mye bedre å dele av til bass og avlaste dem. Mine AN 10" e ikkje noe særlig under 100Hz,da må de korrigeres og da mister man jo følsomhet. Og da e man jo like langt,eller va det det like kort ������
Har du forresten rett i.
Tenkte ikke på at jeg hadde dobbel rca ut og to effekter i hus nå.
Dine AN.. er du fornøyd med de, spiller bra?

Ja da kunne noe slikt være aktuelt. Med en 12 til det under 100 hz.

Men hørtes så voldsomt ut... aktiv deling osv..
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg veit ikke, men trur en god passiv løsning på egen komponert DIY høyttaler krever erfaring på området.
Hva med en ferdig komponert løsning fra eks. Truels Gravesen?

DIY-Loudspeakers

Her er mye forskjellig.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg veit ikke, men trur en god passiv løsning på egen komponert DIY høyttaler krever erfaring på området.
Hva med en ferdig komponert løsning fra eks. Truels Gravesen?

DIY-Loudspeakers

Her er mye forskjellig.
Ja, redd for det.

Ja ferdig opplegg er absolutt aktuelt.

Dette er bra altså?
Jeg er totalt blank...

Hva anbefaler du av gulv modeller?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Du hadde ikkje trengt dobble RCA,skal jo bare et sett inn i MiniDSP,der splitte du signalet til dine effekter. Har 4x10HD og Umik,virkelig geniale produkter med alle fasiliteter. Der har du delefilter og alle andre muligheter,beste e at du kan gjøre endringer mens du lytter og høre resultat tvert. Den nye 2x4HD e jo 2 inn og 4 ut,ergo 2 veis aktiv deling og perfekt for fulltone og egen bass. Ja,syns AN 10" classic spiller bra,de e passivt korrigert med notchfilter (fra før æ handla 4x10HD) Har doble 13" i OB som bass. Har vært lenge siden æ har brukt anlegget dessverre,busy med oppussing osv..
Nei,aktiv delig e ikkje voldsomt i det hele tatt,blir en ekstra effekt,men den har du jo..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Egentlig liker jeg det som sikkert er ideen din med denne tråden lovemusikk, men jeg tror du har støtt på det klassiske problemet som DIY-ere, produktsjefer og andre støter på, nemlig hvordan vil jeg at produktet mitt skal se ut, hva slags bestykning ønsker jeg meg osv. Man må nesten få satt en del kriterier før man begynner å samle komponenter til et prosjekt. Viktige faktorer er størrelse, hangups (ting man absolutt vil ha eller absolutt ikke vil ha), design, budsjett osv. Ser vi for eksempel på Kaiser Acoustics så har de en litt annen ide om hvordan noe skal se ut enn for eksempel Montana. Det er først når man får festet en del slike løse tråder, og kanskje gjort nettopp dette i en prosess der du kaster ball med andre forumere som har diyet litt, at du kan begynne å se nærmere på gode kandidater av drivere.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg veit ikke, men trur en god passiv løsning på egen komponert DIY høyttaler krever erfaring på området.
Hva med en ferdig komponert løsning fra eks. Truels Gravesen?

DIY-Loudspeakers

Her er mye forskjellig.
Ja, redd for det.

Ja ferdig opplegg er absolutt aktuelt.

Dette er bra altså?
Jeg er totalt blank...

Hva anbefaler du av gulv modeller?
Jeg kan ikke anbefale noe jeg ikke har hørt.
Har ikke hørt noen av Gravesen's design.
Men hvis du vil forsøke deg på denne modellen.
Cyclop:

cyclop_focal-cab.jpg


...så har jeg mellomtone kassa (ikke limt sammen) og Seas mellomtonen som hører til.
Du kan få det for nybegynner pris. Billig, nesten gratis.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg veit ikke, men trur en god passiv løsning på egen komponert DIY høyttaler krever erfaring på området.
Hva med en ferdig komponert løsning fra eks. Truels Gravesen?

DIY-Loudspeakers

Her er mye forskjellig.
Ja, redd for det.

Ja ferdig opplegg er absolutt aktuelt.

Dette er bra altså?
Jeg er totalt blank...

Hva anbefaler du av gulv modeller?
Jeg kan ikke anbefale noe jeg ikke har hørt.
Har ikke hørt noen av Gravesen's design.
Men hvis du vil forsøke deg på denne modellen.
Cyclop:

Vis vedlegget 499885

...så har jeg mellomtone kassa (ikke limt sammen) og Seas mellomtonen som hører til.
Du kan få det for nybegynner pris. Billig, nesten gratis.
Jeg kan anbefale DTQWT som jeg er strålende fornøyd med, men de sprenger nok budsjettet ditt med høye kneløft.

Hvis du skulle befinne deg i nærheten av Stord kan du få høre de.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Egentlig liker jeg det som sikkert er ideen din med denne tråden lovemusikk, men jeg tror du har støtt på det klassiske problemet som DIY-ere, produktsjefer og andre støter på, nemlig hvordan vil jeg at produktet mitt skal se ut, hva slags bestykning ønsker jeg meg osv. Man må nesten få satt en del kriterier før man begynner å samle komponenter til et prosjekt. Viktige faktorer er størrelse, hangups (ting man absolutt vil ha eller absolutt ikke vil ha), design, budsjett osv. Ser vi for eksempel på Kaiser Acoustics så har de en litt annen ide om hvordan noe skal se ut enn for eksempel Montana. Det er først når man får festet en del slike løse tråder, og kanskje gjort nettopp dette i en prosess der du kaster ball med andre forumere som har diyet litt, at du kan begynne å se nærmere på gode kandidater av drivere.
Enig.
Men nå var denne tråden ment for å komme med gode tips om gode elementer og delefilter. Egentlig kun det.
Når/hvis jeg setter igang, vil jeg lage en egen tråd som omhandler kun meg.

Men håper denne tråden kan gi en pekepinn på de virkelige gode elementene i klassen opp til kr 2000
Det var egentlig hele ønsket med tråden.

Men, ja så kan vi jo havne tilbake på det du sier, men da får hver enkelt starte egen tråd, tenker jeg
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har du tenkt tanken på linjekilder, med en diskant i midten.
Da holder du der også på et ganske fornuftig prisleie.50 stk av de jeg bruker kommer på ca 5000,- + frakt.
https://www.parts-express.com/peerl...-3-1-2-full-range-paper-cone-woofer--264-1062
Lett å bygge er det også, men det kommer jo an på konefaktoren også. Men tar ikke store gulvplassen da, kun i høyden.
Jeg brukte 24 stk pr side, men diskanten står i egen kasse ved siden.
Ved normal takhøyde skal dette gå med en søt bånddiskant i midten:)
Litt DSP ratting så blir ikke det galt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg har lyst til å slå et slag for en mellomtoneløsning jeg synes er interessant. Rett og slett velge en liten, underhengt mellomtone med ekstremt lav Mms og rimelig jevn frekvensrespons. Så lager du en remse av dem, gjerne med en diskant i midten, også lage en cardioideløsning (a-la Keyser):

2-way: Waveguide + Cardioid-like - diyAudio
Litt mer inspirasjon her:
Full range cardioid - diyAudio

Poenget mitt er at drivere med ekstremt lav masse vil belaste motoren ekstremt lite, og dermed gi en utrolig dynamisk respons. Kardioidespredning gir enda mer opplevelse av dynamikk og kontanthet slik at kontrasten mellom det søte, snille og forsiktige og det kraftige, voldsomme og heftige blir maksimal. Det er selvsagt mye annet enn bare bevegelig masse som spiller inn, men det er en veldig god begynnelse.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dynamikk et helt konge.
Kontakte ja.. Men kan evnt bruke de i rom nr 2
Er litt å velge i ja.. var interessant.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Det er spesielt et par TB som er presentert som fullrange. De har underhengt motor og ekstremt lav Mms. Fountek har også noen i den kategorien. Man skal være obs på at drivere har avvik i impedanskurven, men det er uunngåelig at dette øker litt når man reduserer massen. Det som kanskje er mest bekymringsverdig med en del av disse driverne er at massen av gummiopphenget kan være noe høy for optimale mellomtoneformål.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det er spesielt et par TB som er presentert som fullrange. De har underhengt motor og ekstremt lav Mms. Fountek har også noen i den kategorien. Man skal være obs på at drivere har avvik i impedanskurven, men det er uunngåelig at dette øker litt når man reduserer massen. Det som kanskje er mest bekymringsverdig med en del av disse driverne er at massen av gummiopphenget kan være noe høy for optimale mellomtoneformål.
Åååå.. ja det kan jo være noe å tenke på..

Kan du eller andre linke til det aktive delefilteret dere bruker som ikke koster så mye?

En har jo også Parasound P5 Kunne en brukt den til deling, hvis en kjører 8 fulltone og en 12 tommer i bunn?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Fordelen med å kjøre en eller flere dedikerte diskanter i tillegg til widerange-drivere er at du får vesentlig bedre spredning, og som regel både jevnere frekvensrespons i toppen og langt bedre oppførsel i tidsdomenet (at driveren holder kjeft når den skal).
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Fordelen med å kjøre en eller flere dedikerte diskanter i tillegg til widerange-drivere er at du får vesentlig bedre spredning, og som regel både jevnere frekvensrespons i toppen og langt bedre oppførsel i tidsdomenet (at driveren holder kjeft når den skal).
Åja ja.. skal legge det på minnet.
Da må en dele til 3 forsterkere da, eller er det nok med passiv deling på diskanten?
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Aktiv eller passiv deling?
Med passiv deling bør du bruke elementer som er snille i frekvensgangen.
For min del, passiv.
Hadde vert artig med 12 tommer til bass. 15 artigere, men skal stå evnt i en stue.
Lettdrevne må de være når de er ferdig.

Har du tips til noe slikt som ikke er for dyrt, men spiller som det er dyrt? Altså, spiller flott?


Gjelder også brukte elementer som forslag? Siden man sannsynligvis bare bygger ett sett høyttalere selv.

Jeg kommer mest sannsynlig til å ha enten 2 eller 4 stk Focal 13" polyglass elementer for salg, pga endringer i systemet mitt. Focal 13 PV 7511 heter de. Kun 61.8 gram mms. Xmax 9 mm. I 120 liters kasse er elementet oppgitt til Fb 31.1 hz og F-3 33.6 hz. Følsomhet 92.2 db. Jeg kjøpte et stort selvbyggsystem med disse elementene. Men først var de av konstruktøren tiltenkt brukt med subwoofer, så innvendig kassevolum er i snaueste laget. De går ikke dypere enn ca 40 hz hos meg, og jeg skal ha en subwoofer i tillegg. Veldig fint brukte elementer som aldri har blitt spilt hardt på. Snart 6 år gamle. Lite brukt pga at jeg i store deler av året ikke bor der høyttalerne står. Vurderer å bygge om kassene og bare bruke en stk 13" per side, eller to andre 15" Acoustic Elegance elementer en hifikompis har for salg. De kan deles en del høyere opp mot mellomtonene.

Wilson Audio brukte et tilnærmet likt element i sin Witt høyttaler. I tester fra da de var nye(muligens Witt 2), minnes jeg at John Atkinson i Stereophile skrev at han aldri hadde hørt en slik kjapp og slagkraftig bass hjemme hos seg. Lurer på om Knut Vadseth skrev det samme i en test i Fidelity. Kanskje var det og en eldre utgave av mine elementer som ble brukt i Wilson Audio Grand Slamm og Focal Utopia Grande. Noe av det beste og dyreste som ble laget på den tiden. Wilson brukte i alle fall 13" som gikk fullt ned uten deling, og 15-16" subwoofer under der igjen som overlappet 13".

I alle fall er dette flotte elementer som kan skaffes for en lav pris. Spesielt gummioppheng som ikke morkner og går i stykker.1.200 kr pr element.

Hilsen Eirik.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Aktiv eller passiv deling?
Med passiv deling bør du bruke elementer som er snille i frekvensgangen.
For min del, passiv.
Hadde vert artig med 12 tommer til bass. 15 artigere, men skal stå evnt i en stue.
Lettdrevne må de være når de er ferdig.

Har du tips til noe slikt som ikke er for dyrt, men spiller som det er dyrt? Altså, spiller flott?


Gjelder også brukte elementer som forslag? Siden man sannsynligvis bare bygger ett sett høyttalere selv.

Jeg kommer mest sannsynlig til å ha enten 2 eller 4 stk Focal 13" polyglass elementer for salg, pga endringer i systemet mitt. Focal 13 PV 7511 heter de. Kun 61.8 gram mms. Xmax 9 mm. I 120 liters kasse er elementet oppgitt til Fb 31.1 hz og F-3 33.6 hz. Følsomhet 92.2 db. Jeg kjøpte et stort selvbyggsystem med disse elementene. Men først var de av konstruktøren tiltenkt brukt med subwoofer, så innvendig kassevolum er i snaueste laget. De går ikke dypere enn ca 40 hz hos meg, og jeg skal ha en subwoofer i tillegg. Veldig fint brukte elementer som aldri har blitt spilt hardt på. Snart 6 år gamle. Lite brukt pga at jeg i store deler av året ikke bor der høyttalerne står. Vurderer å bygge om kassene og bare bruke en stk 13" per side, eller to andre 15" Acoustic Elegance elementer en hifikompis har for salg. De kan deles en del høyere opp mot mellomtonene.

Wilson Audio Witt brukte et tilnærmet slikt element i sin Witt høyttaler. I tester fra da de var nye(muligens Witt 2), minnes jeg at John Atkinson i Stereophile skrev at han aldri hadde hørt en slik kjapp og slagkraftig bass hjemme hos seg. Lurer på om Knut Vadseth skrev det samme i en test i Fidelity. Kanskje var det og en eldre utgave av mine elementer som ble brukt i Wilson Audio Grand Slamm og Focal Utopia Grande. Noe av det beste og dyreste som ble laget på den tiden. Wilson brukte i alle fall 13" som gikk fullt ned uten deling, og 15-16" subwoofer under der igjen som overlappet 13".

I alle fall er dette flotte elementer som kan skaffes for en lav pris. Spesielt gummioppheng som ikke morkner og går i stykker.1.200 kr pr element.

Hilsen Eirik.
Hadde vert helt supert.
Nå har jeg brukt opp hele budsjettet på pre, effekt pluss impuls kjøp av Klipsch stativer. Så nå har jeg ikke råd.
Men har du ikke hast enda så...
Focal husker vi godt fra Bilstereo tiden.. det var helt utrolig bra.
Husker spesielt godt demobilen til Ice Audio i Førde, der de hadde 1 stk 13 tommer av dyreste serie den gang og den var helt rå. Den spilte musikken skikkelig rent. Kraft av en 15 og kjapp som lynet. Utrolig bra.
Rett å slett HI-END
Men bilen var og dempet godt så var ikke klirr i den bilen.
Var det en gul Fiat sportsbil?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Det var nok en Coupé Fiat ja. Kjøpte min blågrå Coupé Fiat av Rune hos Ice, godt dempet og med Focal-høyttalere..

 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Topp Bunn