Billig tråd hodetelefoner, er det verdt det?

marbak

Fersking
Ble medlem
14.12.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
norge
Jeg skulle gjerne kommet meg tilbake til å virkelig høre på musikk, det har vært noen år nå hvor musikk har blitt bakgrunnstøy for reise og jobb, og savner det å virkelig nyte musikken. Ettersom jeg bor i leilighet er det lite gunstig å benytte anlegget og tenkte meg derfor heller prøve å ordne noe bedre opplegg med hodetelefoner. Jeg opplever at dette er en jungel som alt annet lyd relatert, så sliter med noen litt grunnlegende spørsmål jeg håper noen her kunne hjulpet meg med.

Jeg tenker å utgangspunktet nå å starte godt nede i lavpris segmentet, så får jeg heller vurdere oppgraderinger på en senere tidspunkt. Først og fremst ser jeg på kablet hodetelefoner da til 2000-3000kr, type SENNHEISER HD 560S, men hvordan blir kvaliteten i noe sånt kontra trådløse bluetooth WH-1000XM4 (kan kobles med kabel)? Dette er noe jeg allerede eier og bruker til reise. Er det i det hele tatt verdt det? Skulle tro uten støyreduksjon, innebygget forsterker, bluetooth og mikrofon, at det lå litt igjen for bedre kvalitet på førstnevnte.

Eventuelt hvor høyt bør man gå før det starter å gjøre nytte for seg?

Det blir stort sett til å spille fra PC, så ganske fort vil jeg også måtte kjøpe inn DAC og evt. Forsterker. Noen god tommelfinge regel på hvor mye som bør invisteres i disse, kontra headsetet? Hvordan burde man fordelt for eksempel 10.000? Vet det er vanskelig å komme med noen fasit svar her, men godtar litt synsing.

Legger også merke til flere headset i under 5000 kroner klassen beskrives som veldig "analytiske" og nesten mer for mix arbeid enn å nyte musikk, er dette en gjenganger?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
34.552
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis du ønsker å kjøpe hodetelefonforsterker så anbefaler jeg på det sterkeste hifiman he400i ver. 2020, de selges for under 2000,- fra butikk nå for tiden. Utrolig gode hodetelefoner. Disse er åpne så de passer ikke til å "dra med ut". trenger også litt power.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Det vil jo være subjektivt hva en hver ender med å like mest.

Den kombinasjonen jeg har falt mest for de senere år (og da har jeg hørt på en god del forskjellig over en del tid), er Heed Canalot hodetelefonforsterker som driver Focal Elear. Veldg åpent, dynamisk, elegant og lekent.

Kjøpes dette nytt, ryker dessverre budsjettet på 10 000,- med et par tusenlapper.... På brukmarkedet bør det gå bra, men tålmodighet kan være nyttig... :)
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
harman international har gjort en del blindtest studier på hodetelefoner, som resulterte i en FR som AKG k371 er designet for (litt over tusenlappen) verdt et forsøk, det er iallefall de mest vitenskapelige hodetelefonene i verden.
 

marbak

Fersking
Ble medlem
14.12.2020
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
norge
Takk for svar. Hva med kvalitetsforskjellen mellom disse 1000-3000 headsettene, mot trådløse headset som eksempelet over. Får jeg nok kvalitetsforskjell til at det kan vurderes som verdt det?
Tenker litt å kjøpe headset i denne prisklassen, og heller da følge opp med å kjøpe en god forsterker, så en god DAC/streamingkilde om det ikke er inkludert i forsterkeren, og så returnere til headsettet om et par år for å ta en ordentlig oppgradering på det. Så får jeg fordelt ut kostnadene på en måte jeg synes virker hensiktsmessig.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Jeg har selv Sony-modellen før din med støyreduksjon: WH-1000XM3. veldig godt fornøyd unntatt mikrofonen til telefonsamtaler. Super støyreduksjon til jobb og reising. God lyd til musikk. God, ikke super. Jeg blir sliten av støyreduksjon (NC) - både Bose og Sony - over tid når det ikke trengs (f.eks i en stue), så da foretrekker jeg trådløse propper uten NC siden jeg ikke har et godt oppsett med hodetelefonforsterker. Mine RHA Trueconnect låter veldig bra og fungerer til trening som er grunnen til at jeg kjøpte dem. Hvis du skal gå opp i kvalitet og pris fra dette: vær obs på hva du liker: du skriver at er redd for analytisk (dvs lys/aggressiv øvre mellomtone/diskant). Man kan bruke EQ, men jeg foretrekker at de har en behagelig frekvensresponskurve i utgangspunktet. Samme om forsterkeren. Jeg liker varm og naturlig lyd fremfor frampå lyd. De fra AKG som @ufo nevner faller ikke i den kategorien med sin kraftige heving i diskanten. Jeg betviler ikke folks erfaringer eller Harmans forskning, men om såpass kraftig hevet diskant foretrekkes må det være en del av lytterne som opplever lyd annerledes enn meg og en del andre som er følsomme for dette https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/akg/k371/
Derimot treffer frekvensresponskurven til Shure SRH1540 godt etter min smak, men jeg har ikke hørt dem, og de er dyrere (5000kr). https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/shure/srh-1540/
Sjekk om du kan få lyttet til dem på Oslo Hifi Center eller et annet sted. Jeg har tenkt å sjekke dem ut selv. Kanskje også få lyttet til Sennheiser HD650, selv om jeg er skeptisk til om det blir nok bass. Du finner hodetelefonforsterker brukt på Finn fra en tusenlapp og oppover. Kanskje fra 2000kr inkl DAC.
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
SRH 1540 er finfine de, men de mangler oppløsning i diskanten.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
SRH 1540 er finfine de, men de mangler oppløsning i diskanten.
Takk! Interessant. Når du skriver at de mangler oppløsning i diskanten: mener du at de blir for grovkornede (forvrengning av f.eks symbal), at de mangler output i diskanten, eller begge deler? Jeg har som nevnt ikke hørt dem, ennå.
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
Symbaler er de ikke så god på nei, jeg likte de veldig godt ellers og komfort var de uslåelige på.

Linken som oes poster til, oppsummerer godt hva jeg mener om dem. Når det er sagt, så kan jeg greit anbefale dem om man er var for skarp diskant.
 
  • Liker
Reaksjoner: oes

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Sennheiser hd660s er vel et av de mest behagelige hodetelefoner jeg har hatt på hodet, passformen er utrolig god for min del og ikke høres de så verst ut heller. Skal være et hakk opp sammenlignet med HD650 lydmessig. Ellers så skal visstnok Philips Fidelio x2/3 være veldig gode ifølge en kompis, men ikke fått hørt på de selv. Liker du lette headset så er nok disse veldig gode alternativer, de er også åpne. Starter man med dyrere headset så er de også gjerne tyngre å ha på hodet over lengre tid og noe komfort må ofres for lyden er min erfaring.
 
  • Liker
Reaksjoner: oes
M

MarkusH

Gjest
Sennheiser hd660s er vel et av de mest behagelige hodetelefoner jeg har hatt på hodet, passformen er utrolig god for min del og ikke høres de så verst ut heller. Skal være et hakk opp sammenlignet med HD650 lydmessig. Ellers så skal visstnok Philips Fidelio x2/3 være veldig gode ifølge en kompis, men ikke fått hørt på de selv. Liker du lette headset så er nok disse veldig gode alternativer, de er også åpne. Starter man med dyrere headset så er de også gjerne tyngre å ha på hodet over lengre tid og noe komfort må ofres for lyden er min erfaring.
Hd660S hadde jeg i 8 dager før jeg returnerte dem, bare brask spør du meg, hadde fra før Philips Fidelio X2 og beholdt de fremfor Sennheiserne. Hadde Aune X1 og X7S som amper, men gaminglaptopen til 15k gjorde jobben like godt på begge to. Philips har jo kommet med Fidelio X3 som virker spennende, disse klokkene er også vesentlig større enn f.eks hd660s (som jeg personlig synes klemte hodet mitt for mye), jeg har ikke stort hode engang, str 58 i caps/hatt hvis det sier deg noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: oes
Topp Bunn