Billig og best strøm....

B

Back_Door

Gjest
Begge fjerner støy fra nettet.  ;D på hver sin måte. Godt å se at man får mer enn en kondensator for  800kr ;)
Den blå lysdioden gjør jo dingsen extra kul da ;) Lyser den man når kjøleskaper starter...
Spesielt For de med lysdimmere overalt så kan  jo N/H være et poeng..,

Sleiven
At denne saken fjerner støy, er ganske tydelig. Når jeg vrir på lysdimmere, lyser den nesten kontinuerlig. Hvor vidt dette da blir hørbar forbedring på lyden fra stereo-anlegget, avgjøres av kvaliten på anlegget og dine ører ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
At denne saken fjerner støy, er ganske tydelig. Når jeg vrir på lysdimmere, lyser den nesten kontinuerlig.
...
At dioden lyser opp, er vel strengt tatt kun et bevis på at dingsen detekterer støy, ikke at den faktisk fjerner det. :D

Eksperiment-forslag: Plugg to av disse dingsene utpå hverandre og se om dioden kun tennes i den nærmest veggen. 8)
 
O

om.s

Gjest
At dioden lyser opp, er vel strengt tatt kun et bevis på at dingsen detekterer støy, ikke at den faktisk fjerner det.  :D
Her har du nok feil, les hva de (PS Audio) selv sier om dette...

Get noise right at the source. The PS Audio Noise Harvester is the world's only device that actually eliminates line noise from your home's power lines. All power conditioners do is attempt to isolate your equipment from all the power line noise, but they cannot eliminate or remove power line noise. Only the Noise Harvester removes line noise and converts it to another form of energy, light! Give your power conditioner a nice head start by lowering your noise floor in the first place.

You will actually see the Noise Harvester working as it converts all this noise into light! You will easily be able to hear the improvements made by the Noise Harvester and the effect is cumulative! The more Noise Harvesters the better! Place one on any outlet where you have a computer plugged in, a refrigerator, a lamp or light with a dimmer switch and place a few in the room with all your HiFi gear. This is the newest budget tweak on the market and the design team at PS Audio has really developed something very special! Any system will reap the benefits of the Noise Harvester!

Uthevet av meg..
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Her har du nok feil, les hva de (PS Audio) selv sier om dette...

...
.Only the Noise Harvester removes line noise and converts it to another form of energy, light!
...
Hehe. Det du benytter deg av der kalles sirkulær logikk. Med utgangspunkt i antagelse om at dingsen virker som avertert, beviser du at den virker som avertert.

N.B. Jeg påstår ikke at støyfilteret er en bløff eller at det ikke virker. Mitt argument gikk kun på logikken i å konkludere med at lys i dioden beviser at filteret virker etter hensikten.

Jeg synes fremdeles at det hadde vært litt artig å koble to av disse utenpå hverandre og se hvilke dioder som lyser.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
At denne saken fjerner støy, er ganske tydelig. Når jeg vrir på lysdimmere, lyser den nesten kontinuerlig. Hvor vidt dette da blir hørbar forbedring på lyden fra stereo-anlegget, avgjøres av kvaliten på anlegget og dine ører ;)
Ble det noen endring hjemme hos deg, med ditt anlegg og dine ører?
 
O

om.s

Gjest
Hehe. Det du benytter deg av der kalles sirkulær logikk. Med utgangspunkt i antagelse om at dingsen virker som avertert, beviser du at den virker som avertert.

N.B. Jeg påstår ikke at støyfilteret er en bløff eller at det ikke virker. Mitt argument gikk kun på logikken i å konkludere med at lys i dioden beviser at filteret virker etter hensikten.

Jeg synes fremdeles at det hadde vært litt artig å koble to av disse utenpå hverandre og se hvilke dioder som lyser.
Kall det hva du vil ;) det jeg ville vise, var bare at dine antagelser i det her ikke stemte, det er når det blinker den fjerner støyen.
Forøvrig mener jeg det mange ganger er bedre å vise til produsent el kilden, istedenfor å la løse rykter løpe fritt....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
At dioden lyser opp, er vel strengt tatt kun et bevis på at dingsen detekterer støy, ikke at den faktisk fjerner det. :D

Eksperiment-forslag: Plugg to av disse dingsene utpå hverandre og se om dioden kun tennes i den nærmest veggen. 8)
Hei!
Foreslår du å plugge to av disse utpå hverandre?
Hvordan har du tenkt å gjøre det::)
Jeg er ikke noen ekspert på tekniske ting og heller ikke er jeg noen racer i engelsk, men mener likevel å ha fått med meg at blinkingen i lysene ikke for sin egen del er der for å vise noe, men for å "forbruke" den energien som den oppsamlede støyen jo egentlig er i motsetning til så godt som alt annet bare å flytte på den.
Muligens er du bedre i engelsk enn meg, men jeg tror heller det går på at du ikke har lest/forstått det som hevdes (de hevder jo også at dette er ting som kan måles)
Jeg leste på Audio Asylum (PS Audioforum) at en person hadde testet denn i en av utkontaktene i sin Powerplant og Harvestern gikk nærmest berserk i blinking, noe vedkommende syntes var veldig merkelig all den tid powerplanten jo skal gi tilnærmet rein strøm.
Forklaringen på dette var at Powerplanten jo er konstruert for å gi balansert strøm ut (like mye spenning på + og -?) og at dette var grunnen til at Harvesteren ikke virket som normalt.
Så langt jeg kan huske (er AudioAsylum ned forresten?, noen som vet?)
hevdet jo "spørrer" at det ikke var noe forverring på de andre kontaktene ut,
Paul hevder også at denne ikke bør stå etter noen filtre (dersom det skulle være mulig)
men i ledig kontakt nærmest mulig uttak til eventuelle filtre/komponenter.
Jeg spør igjen, hvor har du tenkt å feste den andre utenpå den første?

Mvh.KW
 
B

Back_Door

Gjest
Hei!
Foreslår du å plugge to av disse utpå hverandre?
Hvordan har du tenkt å gjøre det::)
Jeg er ikke noen ekspert på tekniske ting og heller ikke er jeg noen racer i engelsk, men mener likevel å ha fått med meg at blinkingen i lysene ikke for sin egen del er der for å vise noe, men for å "forbruke" den energien som den oppsamlede støyen jo egentlig er i motsetning til så godt som alt annet bare å flytte på den.
Muligens er du bedre i engelsk enn meg, men jeg tror heller det går på at du ikke har lest/forstått det som hevdes (de hevder jo også at dette er ting som kan måles)
Jeg leste på Audio Asylum (PS Audioforum) at en person hadde testet denn i en av utkontaktene i sin Powerplant og Harvestern gikk nærmest berserk i blinking, noe vedkommende syntes var veldig merkelig all den tid powerplanten jo skal gi tilnærmet rein strøm.
Forklaringen på dette var at Powerplanten jo er konstruert for å gi balansert strøm ut (like mye spenning på + og -?) og at dette var grunnen til at Harvesteren ikke virket som normalt.
Så langt jeg kan huske  (er AudioAsylum ned forresten?, noen som vet?)
hevdet jo "spørrer" at det ikke var noe forverring på de andre kontaktene ut,
Paul hevder også at denne ikke bør stå etter noen filtre (dersom det skulle være mulig)
men i ledig kontakt nærmest mulig uttak til eventuelle filtre/komponenter.
Jeg spør igjen, hvor har du tenkt å feste den andre utenpå den første?

Mvh.KW
Det man kan gjøre, er vel å koble en slik til en bestemt kurs. Deretter kobler man en ekstra til samme kurs i en nærliggende kontakt. Dersom da frekvensen i antall blink avtar, sier vel det noe?
 
B

Back_Door

Gjest
Ble det noen endring hjemme hos deg, med ditt anlegg og dine ører?
Sannheten er at jeg faktisk ikke har testet min ut på mitt anlegg. Grunnen er at anlegget pr i dag ikke er av en slik kvalitet at jeg forventer vesentlig gevinst av en slik dings. Jeg er i ferd med en total fornying av anlegget denne høsten. Da bør denne dingsen komme til sin rett!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det man kan gjøre, er vel å koble en slik til en bestemt kurs. Deretter kobler man en ekstra til samme kurs i en nærliggende kontakt. Dersom da frekvensen i antall blink avtar, sier vel det noe?
Hei!
Jeg har forstått det slik at den oppsamlede støy på sin måte også er energi og at denne "energien" blir "gjort" om til lys(blink) og dermed helt fjernet (utladet) den delen av støyen som eventuelt blir fanget opp i dette "filteret"
Den tar antagelig ikke alt, for i så fall ville jo alle andre konstruksjoner være overflødig.
Til det du sier, så ville jeg i min enfoldighet kanskje tro at to plassert slik du nevner vil dele på oppgaven i den grad "støyen" eventuelt fordeler seg jevnt på de to kontaktuttakene.
Slik sett ville jo blinkingen halveres på hver av de opp mot en aleine.
Eller alternativt at den som står nærmest sikringen(skapet) tar hovedstøyten og den andre eventuelt resten eller det som "går forbi" kanskje pga. at støyen muligens er større enn den første klarer "å rydde" unna.
Ikke noen doktoravhandling dette ;D, men en amatørs velmente forsøk

Mvh.KW
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Mye fornøyelig lesing her (og på produsentens sider) :)

Det med at energien konverteres til en annen form = lys er interessant.
En glødelampe konverterer ca. 1,5% av energien til lys. LED kan vel være inntil ca. 4 x mere effektive, vi sier 6% lys. resen er varme.
Både lys og varme genereres av strømmen som går gjennom kretsen. Ut fra dette burde den X-kondensatoren fra Elfa som er vist lenger oppe ha omtrent samme funksjon, men uten det fasinerende blå blinkende lyset.

Dette som et teknisk resonement. Jeg har ikke synspunkter eller erfaringer m.h.t. eventuell virkning på lyden.
(burde kanskje bare poste tekniske betrakninger på Tech tråden?)

Svein.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det at den blinker som besatt bak på en powerplant kan jo være et godt tegn....har ikke disse powerplantene switchede powersupply, og med en switchefrekvens på rundt 50kHz så er det ikke så lite nettstøy som kommer ut av en slik.

Så lenge disse "høsterne" jobber i parallell vil å sette inn flere kun bety at de deler på oppgaven, det skal ikke være slik at den som er nærmest jobber mer enn de andre.

At den blinker ekstra når du bruker dimmeren tar jeg som et godt tegn.

Hmm....kanskje man skulle skaffe seg noen slike.....

Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Mye fornøyelig lesing her  (og på produsentens sider) :)

Det med at energien konverteres til en annen form = lys er interessant.
En glødelampe konverterer ca. 1,5% av energien til lys. LED kan vel være inntil ca. 4 x mere effektive, vi sier 6% lys. resen er varme.
Både lys og varme genereres av strømmen som går gjennom kretsen. Ut fra dette burde den X-kondensatoren fra Elfa som er vist lenger oppe ha omtrent samme funksjon, men uten det fasinerende blå blinkende lyset.

Dette som et teknisk resonement. Jeg har ikke synspunkter eller erfaringer m.h.t. eventuell virkning på lyden.
(burde kanskje bare poste tekniske betrakninger på Tech tråden?)

Svein.
Nei! jeg synes dette var ett godt innlegg, men alle av oss velger kanskje å la noen annen ta jobben (utviklingen), dvs de av oss som ikke er så innrettet på teknikken, men som kanskje setter lyden/resultatet først, når det er sagt så er det jo også ett forretningsmessig aspekt i denne billige dingsen man ikke får glemme...

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Det at den blinker som besatt bak på en powerplant kan jo være et godt tegn....har ikke disse powerplantene switchede powersupply, og med en switchefrekvens på rundt 50kHz så er det ikke så lite nettstøy som kommer ut av en slik.

Så lenge disse "høsterne" jobber i parallell vil å sette inn flere kun bety at de deler på oppgaven, det skal ikke være slik at den som er nærmest jobber mer enn de andre.

At den blinker ekstra når du bruker dimmeren tar jeg som et godt tegn.

Hmm....kanskje man skulle skaffe seg noen slike.....

Mvh
OMF

Hei!
Jeg er ikke særlig flink på dette området, men tviler likevel på at det er switchede powersupply i powerplant, særlig ikke dersom det generer støy.
Min PP600 blir å betrakte som en monoamp og veier 46 kilo.

Jeg legger ut en link til et eldre rewiev så kan du/de som eventuelt måtte ønske å finne ut av det prøve der.
Den kan i korte intervaller bruke(s) opp til 1000watt, generell belastning er begrenset til 720 og en varsellampe skal vistnok lyse ved overskridelse ca. 75 % av dette.
Den har aldri lyst hos meg (eller så har den gått ;) )
Dette også når diverse effektforsterkere ble brukt i tillegg til annet (cd,pre,dvd)

www.soundstage.com/revequip/psaudio_p600.htm
Mvh.KW
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Nei, powerplanetene slipper nok ikke ut enorme mengder med støy, men siden de har en slik høyfrekvent switching, så må denne støyen filtreres bort på utgangene - dette gjelder både powerplanter og generellt for switchede forsterkere.

Problemet er at jo mer du ønsker å undertrykke de høyfrekvente komponentene, jo mer begrenser du også evnen til å levere raske strømpulser. Og siden det sikkert ikke krever all verden effekt for å få den LED til å blinke, så kan sikkert disse høyfrekvente komponentne være både 40-50 og 60dB dempet, men likefullt få frem blinkingen.

Mvh
OMF
 
O

om.s

Gjest
Enda litt mer Harvester prat her. I ettermiddag kjørte jeg meg en tur opp til importøren her i Sverige og hentet meg hjem en stk Harvester til.
Jeg testet med to samme kvelden jeg ble introdusert for denne lille dingsen, men fant ut ved en meget kort test at det rekte med en.
Men så kommer jo alikevel tanken i ettertid, hva gjør to, blir det bedre? har det noe for seg? da er det jo bare en ting å gjøre, prøve!! som sagt så gjort, så nå blinker det nesten livlig vil jeg si rundt meg her fra to stk Noise Harvestere.

Det er en marginell forskjell!! som ikke jeg oppfattet første gangen jeg testet, det går på; litt bedre separasjon av både instrumenter og stemmer, mer ambient helt enkelt!! og større ro i hele presentasjonen, igjen noe jeg tror ville ha kostet meg mange flere tusen om det var ved feks ett bytte av kabel, (om det hadde hjulpet overhodet??..) så da har det visst kommet to stk her i mitt anlegg for å bli selv med ett oppegående strømfilter, (det virker nesten som om disse er med på å gi filteret bedre arbeidsvilkår :-/  )

Hva skal man så si? en var fantastisk, to var den berømte prikken over ién og det er for meg ett lite stort skritt i riktig retning ;D ;D ;D .....

mvh  
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hmmmm! Blir det ikke rimelig irriterende med denne blinkingen da?
Eller er følelsen av å vite at lyden blir enda bedre altoverskyggende.
Jeg for min del irriterer meg over for mye lamper/lys/blinking.
Suben min f.eks.blinker på baksiden når den settes i stand by, displayet i både drivverk og dac på MFDM25 settet kan ikke slåes av (utrolig)
Heldigvis har jeg sluppet unna disse lysende føttene som det meste av det andre KW utstyret har (har det på linestagen og har tilvent meg)
Airport express lyser sterkt grønt hele tiden (den andre jeg har står derimot og blinker gult, men den har jeg blendet helt av)
Så kommer disse NoiseHarvesterne etterhvert og skal blinke, da er det snart ferdigpyntet til jul og det kan jo være kjekt ;D

Nei, da er det mye mer elegant med de to meget svake blå lysene inne i ASR minibasic riia som en så vidt kan skimte gjennom plexiglasset, dette er måten å gjøre slikt for min del alternativt ingen ting eller i det minste valget mellom de to.

Mvh.KW
 
O

om.s

Gjest
Hei!
Hmmmm! Blir det ikke rimelig irriterende med denne blinkingen da?
Eller er følelsen av å vite at lyden blir enda bedre altoverskyggende.
Jeg for min del irriterer meg over for mye lamper/lys/blinking.
Suben min f.eks.blinker på baksiden når den settes i stand by, displayet i både drivverk og dac på MFDM25 settet kan ikke slåes av (utrolig)
Heldigvis har jeg sluppet unna disse lysende føttene som det meste av det andre KW utstyret har (har det på linestagen og har tilvent meg)
Airport express lyser sterkt grønt hele tiden (den andre jeg har står derimot og blinker gult, men den har jeg blendet helt av)
Så kommer disse NoiseHarvesterne etterhvert og skal blinke, da er det snart ferdigpyntet til jul og det kan jo være kjekt ;D

Nei, da er det mye mer elegant med de to meget svake blå lysene inne i ASR minibasic riia som en så vidt kan skimte gjennom plexiglasset, dette er måten å gjøre slikt for min del alternativt ingen ting eller i det minste valget mellom de to.

Mvh.KW
Hei igjen

her er det lyden som er det altoverskyggende ;D .
Skulle de derimot begynne å irritere en dag finner jeg nok på noe for å dekke over, men nå funker det bare som visuell påminnelse om at lyden har blitt litt bedre siden sist ;D ;D ....

mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
o.ms !

Du får si til dine svenske venner at de må få ut finger`n og sende noen " harvestere" til oss her i nabolandet.

Har ventet i snart en mnd nå mens du kan bare hente deg EN til når du måtte ha lyst, grrrrrrrr,,,,,, ( ironisk ment )
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
o.ms !

Du får si til dine svenske venner at de må få ut finger`n og sende noen " harvestere" til oss her i nabolandet.

Har ventet i snart en mnd nå mens du kan bare hente deg EN til når du måtte ha lyst, grrrrrrrr,,,,,, ( ironisk ment )
Hei!
Og i mellomtiden så hoper støyen seg opp slik at vi må bruke flere måneder på å få den vekk ::)
Mvh.KW
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hei Kw !

Synes ikke du òg det er litt merkelig at vi ikke har fått noe enda?

Han hyggelige kisen i Norge sin avd. av goldenage music var lettere fortvilet sist jeg snakka med han.
 
B

Back_Door

Gjest
Enda litt mer Harvester prat her. I ettermiddag kjørte jeg meg en tur opp til importøren her i Sverige og hentet meg hjem en stk Harvester til.
Jeg testet med to samme kvelden jeg ble introdusert for denne lille dingsen, men fant ut ved en meget kort test at det rekte med en.
Men så kommer jo alikevel tanken i ettertid, hva gjør to, blir det bedre? har det noe for seg? da er det jo bare en ting å gjøre, prøve!! som sagt så gjort, så nå blinker det nesten livlig vil jeg si rundt meg her fra to stk Noise Harvestere.

Det er en marginell forskjell!! som ikke jeg oppfattet første gangen jeg testet, det går på; litt bedre separasjon av både instrumenter og stemmer, mer ambient helt enkelt!! og større ro i hele presentasjonen, igjen noe jeg tror ville ha kostet meg mange flere tusen om det var ved feks ett bytte av kabel, (om det hadde hjulpet overhodet??..) så da har det visst kommet to stk her i mitt anlegg for å bli selv med ett oppegående strømfilter, (det virker nesten som om disse er med på å gi filteret bedre arbeidsvilkår :-/  )

Hva skal man så si? en var fantastisk, to var den berømte prikken over ién og det er for meg ett lite stort skritt i riktig retning ;D ;D ;D .....

mvh  
Det du erfarer her, er logisk ;) Dersom en virker, virker to enda bedre. Selvsagt blir forskjellen fra en til to mindre enn fra 0 til 1.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Kw !

Synes ikke du òg det er litt merkelig at vi ikke har fått noe enda?

Han hyggelige kisen i Norge sin avd. av goldenage music var lettere fortvilet sist jeg snakka med han.
Hei!
Jo, dersom svenskene via Golden Age har fått (fra siste USA forsyning) så er jo dette reinspikka diskriminering og slik sett så skjønner jeg jo at om.s. har emigrert ;D
Er det ikke rart da, den beste laksen går til eksport også den billigste, vi må betale i dyre flommer for nest beste kvalitet og skyhøy for den beste.
Jordan tannbørster er billigere i Sverige ;D
Er det noen her som kan komme med eksempler på en svenskprodusert vare som er billigere i Norge enn i Sverige
Ikke la det gli helt ut av topic da ;D
Det er vel opp mot 3 uker siden jeg ble fortalt at de skulle komme hit.

Mvh.KW
 
O

om.s

Gjest
o.ms !

Du får si til dine svenske venner at de må få ut finger`n og sende noen " harvestere" til oss her i nabolandet.

Har ventet i snart en mnd nå mens du kan bare hente deg EN til når du måtte ha lyst, grrrrrrrr,,,,,, ( ironisk ment )
Hehe ;D....da jeg var og hentet min igår, sa han at de hadde fått inn 55 stk i forrige uke, og nå hadde han kun 4 stk igjen, og han sa videre at en stor del av disse var sendt "Nord over", så det burde vel snart skje noe...
En liten estetisk detalj er at den nye jeg fikk er hvit, og ikke svart, den passer bedre alene i ett tomt støpsel....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det du erfarer her, er logisk ;) Dersom en virker, virker to enda bedre. Selvsagt blir forskjellen fra en til to mindre enn fra 0 til 1.
Jepp!! ;) ;D ....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hei!
Og i mellomtiden så hoper støyen seg opp slik at vi må bruke flere måneder på å få den vekk ::)
Mvh.KW
De skal visst være på vei, se svar til musicman...

mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Hei!
Nei, powerplanetene slipper nok ikke ut enorme mengder med støy, men siden de har en slik høyfrekvent switching, så må denne støyen filtreres bort på utgangene - dette gjelder både powerplanter og generellt for switchede forsterkere.

Problemet er at jo mer du ønsker å undertrykke de høyfrekvente komponentene, jo mer begrenser du også evnen til å levere raske strømpulser. Og siden det sikkert ikke krever all verden effekt for å få den LED til å blinke, så kan sikkert disse høyfrekvente komponentne være både 40-50 og 60dB dempet, men likefullt få frem blinkingen.

Mvh
OMF
O.T. Til orientering så kan en vanlig «lineær» strømforsyning fint generer mer og mer «skadelig» støy enn en velkonstruert SMPSU. En lineær strømforsyning switcher tross allt ved 50 Hz konra KHz, dvs mye (mer?) av støyen ligger innenfor det hørbare frekvensområdet. Problemet vil være mer uttalt des mer strøm som trekkes igjennom likretterne.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
De er ankommet tigerstaden :D
KW
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
O.T. Til orientering så kan en vanlig «lineær» strømforsyning fint generer mer og mer «skadelig» støy enn en velkonstruert SMPSU. En lineær strømforsyning switcher tross allt ved 50 Hz konra KHz, dvs mye (mer?) av støyen ligger innenfor det hørbare frekvensområdet. Problemet vil være mer uttalt des mer strøm som trekkes igjennom likretterne.

mvh
KJ
(Fremdeles Off-topic)
Hei!
Ja dette er også et noe "glemt" problem. Men det er jo slik at jo større kondensatorbatteri man putter etter likerettere, jo kortere, høyere og brattere pulser får man på "strømsiden", og disse genererer jo selvsagt masse høyfrekvent støy. Så fra en støyperspektiv er det ikke sikkert at et gedigent kondensatorbatteri er så genialt!

Mvh
OMF
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er visst en på vei til Oljebyen også...uansett morsomt med blinkende blå lys, og i dette gamle huset skal den nok få kjørt seg! ;D

O.
Da kommer det vel snart noen andre tilbake meldinger? :D ....

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Det er visst en på vei til Oljebyen også...uansett morsomt med blinkende blå lys, og i dette gamle huset skal den nok få kjørt seg! ;D

O.
Blinkende blå-lys forbindes jo med kriseløsning ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
;D

Skal jo rive denne kåken etterhvert..hadde dere sett det elektriske anlegget her så er jeg redd dere hadde ledd dere halvt ihjel! ;D Men lyd blir det likevel, og jeg koser meg stadig...med blinkende blålys regner jeg med å få et STORT løft ;)

O.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da kommer det vel snart noen andre tilbake meldinger? :D ....

mvh
Hei!
Første tilbakemelding fra meg, som i første omgang kun dreier seg om
blinkehyppighet (ikke lyttemessig rapport).
Startet nede i kjellern på den gamle kursen (men nye kontakter/skjult anlegg), dette er den kursen som jeg tidligere har fortalt at jeg også hadde en forgrening til i stua, dette som en "nødløsning" da de hadde glemt kontakter her under bygging og det var mur halvveis op på veggen)
Denne har jeg i en periode brukt som "egen" kurs til først en Outlet deretter til Suprapadde (med svaktvirkende filter) og videre til riia,platespiller,dvd,tv/tvtuner og tvdigitaldecoder.
Dette gjør jeg for tiden ikke (og kanskje er det en fordel ::) )
Jeg fant jo ut i fjor høst at det på denne kjellerkursen også var gulvvarme i dette rommet,lite gulv på utsiden og lys/stikk her samt ytterligere et lite rom hvor jeg nå i tillegg har plassert mitt gamle kjøleskap (brukes, men ikke til div. vanlig mat.)
Lang inledning :-[
Jeg satte NH (noiseharvester) inn i en av kontaktene, hvor der sto mitt nye trådløse dørklokke opplegg, som lyser fast rød for å indikere at alt er som det skal og den skal blunke og gi fra seg lyd når noen ringer på døra.
Her skjedde det noe med en gang, ns begynte å blunke ganske jevnt, men det gjorde også lampa som indikerer at det ringer på døra dog uten lydsignal hmmmm!
Prøvde så ns i en annen kontakt uten at denne røde varseleren nå begynte å blinke (har ikke prøvd på nytt).
Her kunne jeg da finne ut av visse ting opp mot frekvensen på blunking (antall blunk i sekundet/alternativt hvor mange sekunder mellom hvert blink), dete opp mot div."utstyr" i bruk eller ikke.
Som sagt så er det et kjøleskap på kursen, varmekabler (foreløpig ikke i bruk) samt dimmer av skinne/spot belysning vanlig glødelamper.
Ved første forsøk mente jeg at de bluknet ca. annenhvert sekund (vet ikke nå om kjøleskapsmotoren da var i gang.
Jeg satte på spotlys/dimmer og det blunket ca. hvert sekund, så fikk jeg (fremtvunget) kjøleskapmotoren til å gå og det blunket ca. to ganger i sekundet.
Så prøvde jeg i stua og her blunket det ikke i det hele tatt (kan være at jeg ikke hadde fått satt den ordentlig inn.
Fikk det omsider til å begynne å blunke og det blunket ca. hvert 6 sekund.
Satte på stereoanlegget og suben, samt vel også macen og da blir vel også signaler sendt til APE (AirPortExpress) fordi jeg skulle spille musikk fra macen.
Da ble det blunking ca. hvert 3 sekund (jeg aner ikke akkurat nå om det her er sammenheng med nevnte apparater på kontra av eller om hyppigere blunking skyldes annet)
Jeg tok med meg ns opp på et soverom hvor ingen ting som trekker strøm var på her blunket det tre ganger i sekundet.
prøvde på nytt i kjeller tok ut kontakt til kjøleskap OG slo av spotlys/med dimmer det blunket fortsatt nesten 2 ganger i sekundet og det gjør det nå fortsatt.
Tar det litt tid å få ns til å fungere? Skjønner i så fall ikke helt det.
Så prøvde jeg min nye separate hifikurs (som alt det andre i huset 16 amp, men her med 4 kvadrat)
Her blunket det også ca. en gang hvert tredje sekund.

Så kom for meg en liten overraskelse, det var tid for å prøve på en av utgangene fra Powerplant600.
Jeg hadde jo lest på PS Audio forum (på Audio Asylum) at en person der hadde prøvd dette og det hadde ført til enormt med blinking.
Dette refererte jeg til tidligere i denne tråden også sånn ca. hva Paul(PS Audio hadde svart)
Men hva skjedde hos meg ::) ikke et blunk så lenge jeg gadd å stå der for å sjekke ???
Hvorfor dette skjedde nevnte person og tydeligvis også hos PS Audio, da jeg regner med at de har sjekket dette opp mot påstanden fra vedkommende og ikke hos meg?
Jeg har Powerplanten på men trekker ikke noe strøm gjennom den, men det var heller ikke noe som trakk strøm på soverommet og der blinket det ca. hvert tredje sekund.
Akkurat nå har blinkingen i stua blitt halvert til ca. hvert 6 sekund.
Det siste kan tyde på at det ganske så sikkert er påvirkninger på strømnettet "utenfra".
Nå mens jeg skriver siste setnig 25 sekunder ( i stua).
Skal bli spennende å se videre hvordan det vil fungere med forsøk med ns i en av utkontaktene på Powerplant:
Noen som kan ha en forklaring på dette opp mot hva jeg refererte til fra PS Audio forum?
Forskjell USA/Norge?

Lydanlegget i kjeller (hovedanlegget) Bel Canto venter fortsatt på en liten service etter at (antagelig) lynet tok chipen, noe som antagelig ikke ville ha skjedd dersom jeg hadde koblet den til Powerplant i stedet for rett i veggen som jeg har gjort etter oppgradering.
Den vil nok muligens etter det trekke for mye strøm i oppstartfasen for Powerplant, selv sikring har jeg skiftet etter dette (til en tregere type).

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
18,50 NOK
Sleiven
Hei!
Jeg aner ikke hva intensjonen fra slowmotion og sleiven er med sine respektive innlegg, men pris på deler kontra ut til kunde kan godt gjøres til en svært omfattende diskusjon men da helst i en egen tråd.
Jeg mener ikke noe mer med dette annet enn i stedet for eventuelt å starte en tråd i denne tråden om det vil ødelegge den og håper på at det ikke egentlig er intensjonen.
Jeg blir gjerne med på en generell diskusjon om det temaet i en eventuell ny tråd.
Kan nevne noen stikkord her.
Jeg leste i sin tid på Audioforum en påstand om at deleprisen for EC sin første cdspiller var ca.2k utsalgspris litt over 20k.
Duelund ht. ble i starten solgt for noe under 20k den samme ht. med mer profesjonell produskjon,distribusjon og (antagelig større "opplag")
koster vel nærmere 50K (dette så langt jeg vet)
Jeg regner også med at det ikke er uvanlig at i utgangspunktet mindre (og billigere) komponenter av trolig naturlige årsaker kanskje har en høyere x-tabell fra og med delepris og ut til kunde.
På et tidlig tidspunkt (kanskje) før en reell konkurranse så vil vel de fleste benytte seg av det (sammenlign med alle nyheter og utvikling etterhvert f.eks. plasma/LCD)
Nok om akkurat det, mye mulig det er billig og enkelt å lage noe som gjør jobben likedan til en femtilapp, vel, her kan det være penger å tjene eventuelt spare, bare sett i gang.
Jeg har ikke uttalt meg om hvorvidt dette er en grei, kjempebra eller svært dårlig investering, uansett så lever jeg i beste velgående videre
;)

Please, ikke ta prisdiskusjonen videre her start en ny tråd som gjerne gjelder temaet på mer generelt grunnlag ikke bare denne dingsen.

Mvh.KW
 

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
79
Antall liker
2
Hei!

Snip

Duelund ht. ble i starten solgt for noe under 20k den samme ht. med mer profesjonell produskjon,distribusjon og (antagelig større "opplag")
koster vel nærmere 50K (dette så langt jeg vet)
Snip

Mvh.KW
Det er helt korrekt, at priserne er steget meget. Det helt store problem for os er arbejdstiden...

Som et modtræk overvejer vi at lægge konstruktionerne ud som Open Source. Så kan De der gerne vil spare vores arbejdstid bygge selv i stedet for.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Begge fjerner støy fra nettet. ;D på hver sin måte. Godt å se at man får mer enn en kondensator for 800kr ;)
Den blå lysdioden gjør jo dingsen extra kul da ;) Lyser den man når kjøleskaper starter...
Spesielt For de med lysdimmere overalt så kan jo N/H være et poeng..,

Sleiven
Hei!
Jeg aner ikke foreløpig hvordan den reelt virker på lydgjengivelsen, men det høres det ut som noen andre bekrefter.
Du har forsåvidt rett i at den fungerer opp mot dimmere og kjøleskap på den kursen jeg har og har prøvd med ns, dette omtaler jeg i mitt tidligere svar opp mot frekvensen på blinkene.
Jeg ser nå at frekvensen på blinkene i stua er svært lav mot ca. et hvert tredje sekund tidligere i kveld.
Dette indikerer (noe som mange har hevdet) at det er støy på nettet og at dette varierer med "trafikken".
Jeg sitter med akkurat de samme apparatene påslått og på stuekursen er det ikke dimmere/kjøleskap o.l.
Det som har gledet meg er jo at jeg ikke ser noe blinking ut på Powerplant, men derimot hvert tredje sekund (testet tidligere i kveld) på samme uttak som Powerplanten henter sin strøm.
Heller ikke noe blinking ut fra PP600 selv om jeg fjerner den i veggkontakten.
Vil dette eventuelt forsette, så vil det vel indikere at PP600 virker som hevdet og ns være overflødig der.
Da får jeg bare bruke den i stua.
Kunne vært artig å høre hvordan andre filtere virker ;) ?
Sett den(ns) inn i et ledig uttak og sjekk blinking ::)
Jeg mener( ikke sikker) at Paul PS Audio har sagt at det normalt ikke bør være noen hensikt å bruke ns opp mot Powerplant.

Mvh.KW
 
O

om.s

Gjest
Hei KW

Nå virker det som mine har lettere arbeidsbetingelser enn dine, mindre (kun musikk kursen) å jobbe med, men det enkleste for å sjekke lyden er å ta ett godt kjent stykke musikk spille det  med NS i plugget i musikk kursen, stopp musikken ca halvveis i stykket, ta ut NH og begynn forfra, der/da bør det skje noe, jeg tror ikke du skal måle evnt forbedret lyd opp mot antall blink, er min lille forsiktige erfaring, eks så blinker ikke mine her på dagen, men alikevel fornemmer jeg den forbedrede lyden kontra før, og den virker å være mest aktiv her på kveld/natt, da er det livlig aktivitet i begge mine.

Men det er som nevnt ett "lyd tweak" og selvsagt bør den ikke ses på som noen slags "all fixer" for hele ens el-nett, men om det er noen vits? ja! her har det absolutt vært "HiFi Buy" of the year ;);D .......

edit: så först nå at din förste rapport kun var på blinkingen og ikke lyden :-/ ......

mvh
 
Topp Bunn