Bildetråd - Vis oss ditt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Som gammel Marten-mann og med heimstad i nabobygda, ønsker jeg å høre ved anledning.
    Kremt....beskjeden Sunnmøring inviterer seg selv. 😇
    Selvfølgelig.. Er for sent for Coltrane 2 desverre. Det er nye høyttalere på vei. Coltrane spiller helt fantastisk men jeg sleit litt med å få de til å spille på lag med rommet. Det ble rett og slett for lite for disse beista. Men er sikker på du vil like det neste som kommer inn døra også! 😉👌. Bare å slå på tråden ved anledning så får vi til en lytt vettu!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest


    IMG_20221003_090625608~2.jpg

    Hifi fra og nå miderste hylle. Fra lytteposisjon synes det knapt, og sånn liker jeg det. Sånn til «hverdagsbruk» står høyttalerne i flukt med seksjonen, og lyttestolen setter jeg ved siden av gitaren i hjørnet. Da får jeg en fin liten krok til hodetelefonlytting – fint når noen skal se på TV (til høyre for glasskapet). Beklager for øvrig rotet, men jeg holder på å ommøblere og omorganisere innholdet i hyller.

    Anlegget, ja. Som per signaturen: Rega Apollo-R CD-spiller / Chromecast -> Rega Dac-R -> Rega Elex-R -> Troels Gravesen 2-veis høyttalere med Seas-bestykning (22TFF silk dome-diskant, CA18RLY woofer). (Har også en Rega Ear MK1 hodetelefonforsterker og et par AKG K-240 hodetelefoner.)

    Det at det ble så mye Rega, skyldes at jeg ble nysgjerrig på å teste en Brio-R-forsterker (mange gode anmeldelser av bl.a. Rognlien, audiophile.no og i utenlandsk hifi-presse). Den funket veldig fint med høyttalerne, og jeg likte lydsignaturen godt. Så har man jo hørt hist og hint om Rega-synergi, og jeg tenkte «hvorfor ikke?» Fulgte med litt på nettet, og kom over noen gode tilbud og slo til. Synergi eller ikke – det låter i alle fall veldig fint, på all slags musikk egentlig. Stemmer og instrumenter låter naturlig, lydbildet er stort og dybt, det er god pinpointing, jeg opplever aldri lyttetretthet. Bassen går greit ned til 35 Hz, og det holder i massevis.

    Og når jeg er hjemme alene og kan avvike fra interiørnormen, bruker jeg dette trikset:


    1664782608323.png

    Absorbenter på frontvegg og et par på sideveggen. Det gir en slags Live End-Dead End-situasjon og forbedrer lytteforholdene (problem med flutterekko) betraktelig. Dette har gitt sånn et løft at det nå kunne vært fristende å teste dyrere kabler 😬 Neste trinn burde vel egentlig å prøve seg på DSP, men jeg vet helt ærlig ikke om jeg gidder ...
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ut med IMF og inn med Quad ESL63. Trenger å bytte 2 paneler men det spiller flott på lavere volumnivåer. Vera P400 forsterker vil blåse liv i disse når de er ferdige. Hel... jobb å bytte/strekke ny folie på rammene men det går med litt tålmodighet.
    IMG_1540.jpg
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.641
    Antall liker
    3.429
    Torget vurderinger
    1
    WOV de høytallerne ver bare rå leker, grattis. her må det litt mer info på bygget. Er dette egen utforming?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.549
    Sted
    Nøtterøy
    Ut med IMF og inn med Quad ESL63. Trenger å bytte 2 paneler men det spiller flott på lavere volumnivåer. Vera P400 forsterker vil blåse liv i disse når de er ferdige. Hel... jobb å bytte/strekke ny folie på rammene men det går med litt tålmodighet.
    Vis vedlegget 854660
    Håper du får fikset Quadene dine. Har hørt disse ved et par anledninger og de låter jo enormt bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.422
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Oppdatert oppsett med nye DIY høyttalere (pågående prosjekt) og Linkwitz dipolsubber. Aktivt delt system med det meste av elektronikk skjult i skap på bakside av tv-veggen.
    Oi. Slått i bakken. Kva er erfaringa med å ha platespelarar og opne dipolar så "på kjøkkenet"? Tenkjer særleg på støv/feitt-kombinasjonen?
     

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    WOV de høytallerne ver bare rå leker, grattis. her må det litt mer info på bygget. Er dette egen utforming?
    Takk for det! Høyttalerne er et resultat av «lockdown» perioden vi var i for en stund tilbake. Jeg bestemte meg for å gå all in på denne hobbyen og startet utformingen av det som jeg håpet ville bli en maksimalt bra høyttaler på et minimalt fotavtrykk. Design og byggeprosess har vært en lang reise, jeg ville kanskje prioritert litt annerledes om jeg skulle bygget de på ny i dag. De startet som semi-åpen baffel+ seas DXT diskant for kontrollert direktivitet fra 800Hz og oppover, der tanken var å redusere førsterefleksjoner fra sidevegger. Men for tiden står de konfigurert som rene monopoler, da det ser ut til å fungere best i stua mi. Hver høyttaler har to sidemonterte 7’’ ES-serie Dayton basser i lukket kasse, seas 4,5’’ mellombass, scan-speak 3,5’’ mellomtone og Bliesma 34mm diskant. Bygget først analoge aktive delefilter, men har nå gått over til dsp for å enklere og raskere kunne prøve forskjellige filtre og delefrekvenser. Som de står nå så er jeg enormt fornøyd med lyden, men det er selvfølgelig alltid mer en kan gjør… 💸💸
     

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Oi. Slått i bakken. Kva er erfaringa med å ha platespelarar og opne dipolar så "på kjøkkenet"? Tenkjer særleg på støv/feitt-kombinasjonen?
    Det er ikke helt optimalt.. Men passer på å bruke avtrekk og unngår verstinger som kjøttdeig på stekepanna. Så lenge en tar litt hensyn, så er det ikke et problem.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hifi fra og nå miderste hylle. Fra lytteposisjon synes det knapt, og sånn liker jeg det. Sånn til «hverdagsbruk» står høyttalerne i flukt med seksjonen, og lyttestolen setter jeg ved siden av gitaren i hjørnet. Da får jeg en fin liten krok til hodetelefonlytting – fint når noen skal se på TV (til høyre for glasskapet). Beklager for øvrig rotet, men jeg holder på å ommøblere og omorganisere innholdet i hyller.

    Anlegget, ja. Som per signaturen: Rega Apollo-R CD-spiller / Chromecast -> Rega Dac-R -> Rega Elex-R -> Troels Gravesen 2-veis høyttalere med Seas-bestykning (22TFF silk dome-diskant, CA18RLY woofer). (Har også en Rega Ear MK1 hodetelefonforsterker og et par AKG K-240 hodetelefoner.)

    Det at det ble så mye Rega, skyldes at jeg ble nysgjerrig på å teste en Brio-R-forsterker (mange gode anmeldelser av bl.a. Rognlien, audiophile.no og i utenlandsk hifi-presse). Den funket veldig fint med høyttalerne, og jeg likte lydsignaturen godt. Så har man jo hørt hist og hint om Rega-synergi, og jeg tenkte «hvorfor ikke?» Fulgte med litt på nettet, og kom over noen gode tilbud og slo til. Synergi eller ikke – det låter i alle fall veldig fint, på all slags musikk egentlig. Stemmer og instrumenter låter naturlig, lydbildet er stort og dybt, det er god pinpointing, jeg opplever aldri lyttetretthet. Bassen går greit ned til 35 Hz, og det holder i massevis.

    Og når jeg er hjemme alene og kan avvike fra interiørnormen, bruker jeg dette trikset:



    Absorbenter på frontvegg og et par på sideveggen. Det gir en slags Live End-Dead End-situasjon og forbedrer lytteforholdene (problem med flutterekko) betraktelig. Dette har gitt sånn et løft at det nå kunne vært fristende å teste dyrere kabler 😬 Neste trinn burde vel egentlig å prøve seg på DSP, men jeg vet helt ærlig ikke om jeg gidder ...
    Måtte omrokkere. Toppmatingen på CD-spilleren gjorde den forrige plasseringen akkurat så knotete at det ble irriterende. Forsterkeren blir også forholdsvis varm, så den fikk æren av å havne oppe og i friluft. Alle komponentene ser ut til å trives med den løsningen, sånn temperaturmessig. Kjekt med litt lengde på alt av kabler for fleksibel plassering.

    IMG_20221012_113557182~2.jpg
     

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Fytti grisen!! Sjukt flotte høyttalere! Noe av det vakreste jeg har sett! Det her burde du få satt i produksjon!
    Takk!! Etter å ha holdt på med disse de siste årene har jeg blitt helt blind på utseendet. Tenker nesten bare på hva som kan forbedres fra et teknisk perspektiv, så det å få så bra respons på designet her inne er ekstremt motiverende!

    Har tenkt tanken, og ingenting ville vært mer gøy enn å kunne livnære seg av denne hobbyen. Men det å skulle lage noe slikt som dette kommersielt med lav-volum produksjon ville nok sendt prisen opp til et område der alt brått blir veldig seriøst..


    Slenger på noen bilder fra byggingen, håper det ikke går som trådkupping 😄
    A1FA4B52-032F-4D27-B246-EC6B27851A17.jpeg
    989D7B4E-B3A8-430E-903E-E192F5945E9D.jpeg
    9067B181-E8FB-4054-8733-478F0C04D023.jpeg
    8193A9EF-8934-42AF-B452-3F95C59F8829.jpeg
    3F440E13-9087-4BFD-A960-CA94B040B8E5.jpeg
    758A11EF-D065-436B-94A3-27296734EF25.jpeg
    2FAFD918-0EF2-48FF-B5CD-3CCBC2FB7D8F.jpeg
    C0BAA3E6-F2D2-4BDC-874B-329388111950.jpeg
    9A207089-220F-4BBE-A234-2C98C83D59BC.jpeg

    35DE5C06-C119-406B-ABF4-AB8EE8B14F1F.jpeg
     

    Vedlegg

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.799
    Antall liker
    5.697
    Takk!! Etter å ha holdt på med disse de siste årene har jeg blitt helt blind på utseendet. Tenker nesten bare på hva som kan forbedres fra et teknisk perspektiv, så det å få så bra respons på designet her inne er ekstremt motiverende!

    Har tenkt tanken, og ingenting ville vært mer gøy enn å kunne livnære seg av denne hobbyen. Men det å skulle lage noe slikt som dette kommersielt med lav-volum produksjon ville nok sendt prisen opp til et område der alt brått blir veldig seriøst..


    Slenger på noen bilder fra byggingen, håper det ikke går som trådkupping 😄
    Vis vedlegget 857393 Vis vedlegget 857394 Vis vedlegget 857395 Vis vedlegget 857396 Vis vedlegget 857397 Vis vedlegget 857398 Vis vedlegget 857399 Vis vedlegget 857402 Vis vedlegget 857403
    Vis vedlegget 857401
    Avsindig flotte!🤩
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837

    Er det noen høyttalere som virkelig fortjener plass i tråden Vakre høyttalere, så er det Bjerre sine.
    Kan ikke komme på mange andre høyttalere jeg synes er vakrere...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.403
    Antall liker
    102.409
    Torget vurderinger
    23
    Takk!! Etter å ha holdt på med disse de siste årene har jeg blitt helt blind på utseendet. Tenker nesten bare på hva som kan forbedres fra et teknisk perspektiv, så det å få så bra respons på designet her inne er ekstremt motiverende!

    Har tenkt tanken, og ingenting ville vært mer gøy enn å kunne livnære seg av denne hobbyen. Men det å skulle lage noe slikt som dette kommersielt med lav-volum produksjon ville nok sendt prisen opp til et område der alt brått blir veldig seriøst..


    Slenger på noen bilder fra byggingen, håper det ikke går som trådkupping 😄
    Vis vedlegget 857393 Vis vedlegget 857394 Vis vedlegget 857395 Vis vedlegget 857396 Vis vedlegget 857397 Vis vedlegget 857398 Vis vedlegget 857399 Vis vedlegget 857402 Vis vedlegget 857403
    Vis vedlegget 857401

    slukapprobert gull.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn