Bildetråd: Skifte vifte på Crown-forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde å lete på forumet, men fant ingen tråd om dette fra før. Derfor: Jeg dokumenterer mitt aller første møte med det som er innenfor lokket på en forsterker, som handler om å skifte vifte på en forsterker fra Crown.

    For det første kan det være jeg vil trenge hjelp underveis. For det andre er det mulig det kan være nyttig for noen andre av dere, som kanskje er like grønne som meg selv? For altså: Jeg har aldri noensinne skrudd opp en forsterker noensinne. Jomfrutur, med andre ord.

    Starter tråden i kveld, fordi jeg skrudde opp forsterkeren nå for å se hva som var der. Men har ennå ikke bestilt de nye viftene som trengs, så det går noen dager før jeg får fullført.

    Det er godt mulig dette er barnemat for mange av dere, men det er det på ingen måte for meg... :) Så prøver å dokumentere det fra A til Å.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkeren: En Crown CTS 8200. Åttekanalers AB-forsterker, som en del hififolk internasjonalt ser ut til å være begeistra for. Vil evt. kjøre den i bridge-modus for å drive en aktivt drevet toveis med eksternt delefilter. Fikk tak i den for bokstavelig talt en slikk og ingenting på Ebukta, fra en restaurant som la ned. Vil i hvert fall se hvordan det funker! MEN: Viftene som er i den lager visstnok for mye støy. Så for at den skal bli brukandes, må viftene byttes ut med lydløse vifter.

    IMG_0998.JPG
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    For å få av lokket, måtte jeg skru av seks skruer. Litt spesielle skruer, så bits måtte til.

    IMG_0999.JPG


    Deretter var det å dytte lokket bakover.

    IMG_1001.JPG
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Viftene var plassert nær baksiden, under en jernbøyle som er der for å holde ting på plass.

    IMG_1004.JPG
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som informasjonen jeg leste om dette på nettet er riktig. Den har fire vifter. Tre er 60 mm, og en er 80 mm. De er 12V (noen av de alternative viftene man kan kjøpe er 24V, nemlig).

    FullSizeRender.jpg
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Så skrudde jeg av jernbøylen for å komme til.

    IMG_1005.JPG
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Viftene er skrudd fast i en metalldings som også kan skrus løs.

    IMG_1007.JPG



    IMG_1010.JPG
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Og da blir neste steg: Bestille vifter! Tre 60 mm og en 80 mm. Spørsmålet her er hvordan jeg skal gjøre avveiningen mellom lydnivå og effekt. De viftene som har aller minst lydnivå har noe mindre effekt, selvfølgelig. Jeg tror jeg kan komme meg unna med forholdsvis lite effekt på viftene, siden forsterkeren tross alt ikke skal gå kontinuerlig hos meg (slik den gjorde på restauranten), og siden jeg ikke tror det kommer til å gå så ekstremt mange watt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Bra initiativ, sikkert mange som ønsker info om denne typen vifte bytte.
    Men, jeg for feilmelding når jeg prøver å åpne vedleggene.

    H
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Bra initiativ, sikkert mange som ønsker info om denne typen vifte bytte.
    Men, jeg for feilmelding når jeg prøver å åpne vedleggene.

    H
    Takk. Skal se på om jeg får lagt bildene inn på nytt!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Med hele 4 vifter vil det være umulig å få den så støysvak at den ikke vil høres i lytteposisjon, men du bør kunne få ned støyen en del. Problemet med vifter, er at lyden fra dem forsterkes kraftig når de er montert i kabinettet. Hvis du skal ha forsterkeren plassert med litt luft rundt seg, ville jeg gått for vifter med under 19 dB oppgitt støy, helst enda mindre. De verdiene er ikke målt montert, så totalt vil du få en ganske høy dB sum med alle 4 gående, uansett hvilke vifter du velger. Så gå for de mest støysvake. Til hjemmebruk vil jeg tippe at kjølingsbehovet er mye mindre enn ved hardt vedvarende proffbruk.

    De viftene med aller minst støy får du fra Noctua. Ingen andre produsenter har så godt forhold mellom støy og effektivitet som de.

    http://noctua.at/en/products/fan

    Du kan kanskje lage huller i lokket også, for å få litt ekstra luftsirkulasjon. Det så helt tett ut, sikkert for å hindre støv og skitt ved proffbruk.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode tips, gutta!

    Jeg har lett litt rundt på nettet etter hva andre har gjort. For meg er uansett poenget å få den så godt som helt stille, ellers er det liksom ikke så mye poeng. Siden jeg fikk den såpass billig tror jeg bare jeg skal ta sjansen på at jeg kommer unna med lite luftstrøm. Jeg hører sjelden på musikk lenger enn to timer av gangen, og ikke ekstremt høyt, så jeg tror og håper det går greit.

    Konseptet med viftene her er at luft trekkes inn bak og går ut foran, så jeg tror ikke det er noen god ide å lage hull i lokket. Crown anbefaler faktisk å ha ting oppå den for å være sikker på at kald luft trekkes inn... Når jeg ser på innmaten, ser jeg at de viktigste tingene (strømforsyning/kondensator osv) ligger helt til venstre, foran den største vifta på 80 mm. Til høyre, der det er 60 mm-vifter, ser det ut til å være kretskort osv. Som forsterker-amatør vil jeg anta at mesteparten av varmeutviklingen vil komme på venstre side da?

    Jeg ser på noctua sine vifter. NF A8 kan settes til tre hastigheter. Maks gir luftstrøm på 50 med støy på 16 db. Neste steg ned gir luftstrøm på 41.4 og støy på 13 db. Jeg tror jeg satser på den hastigheten der. Når det er 54 fra produsent, tror jeg at 41 bør holde for hjemmebruk. (laveste er luftstrøm på 29 og 8 db støy)

    Til høyre trenger jeg tre 60 mm. Noctua sin A6x25 FLX har også tre hastigheter. Den laveste gir luftstrøm på 16.7, og støy på 8.2 db. Tror faktisk jeg skal prøve med så lav effekt. Hvis jeg har rett i at kretskortene på høyre side ikke utvikler ekstremt mye varme, går det forhåpentligvis bra! Verdt forsøket i hvert fall :)
     
    Sist redigert:

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Skifte av vifter

    Hei, jeg gjorde en lignende operasjon på mine ARC ref 210 da de var nye. Åpnet opp luftinntakene til et stort, satte inn nye støysvake vifter og satte inn en trinnløs justering bak slik at de kan justeres fra max til minimumshastighet ved å vri på knappen på styreenheten bak. Det er riktig som det blir sagt, gå for top of the range vifter. Jeg har enda liggende en bunch med vifter som jeg kjøpte inn til dette formålet. Måtte teste de ut. Bare si fra så kan jeg gi deg en liste over de som ligger her. De ligger faktisk klar for å sendes på gjenvinninga så du kan få de for portoverdi.
    Send meg en melding så kan jeg sende deg bilder av hva som ble gjort. Hører ikke viftene på Ref 210 nå selv med toppdekselet av om du sitter 1.5-2m fra, så dette virker. La inn litt støydemping i kabinettet i tillegg så det hjalp nok en del.

    mvh

    jakr
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg gjorde en lignende operasjon på mine ARC ref 210 da de var nye. Åpnet opp luftinntakene til et stort, satte inn nye støysvake vifter og satte inn en trinnløs justering bak slik at de kan justeres fra max til minimumshastighet ved å vri på knappen på styreenheten bak. Det er riktig som det blir sagt, gå for top of the range vifter. Jeg har enda liggende en bunch med vifter som jeg kjøpte inn til dette formålet. Måtte teste de ut. Bare si fra så kan jeg gi deg en liste over de som ligger her. De ligger faktisk klar for å sendes på gjenvinninga så du kan få de for portoverdi.
    Send meg en melding så kan jeg sende deg bilder av hva som ble gjort. Hører ikke viftene på Ref 210 nå selv med toppdekselet av om du sitter 1.5-2m fra, så dette virker. La inn litt støydemping i kabinettet i tillegg så det hjalp nok en del.

    mvh

    jakr
    Tusen takk! Pm sendt :)

    Hvordan var det du fikset støydemping i kabinettet forresten?
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte akustikkplater til bruk i bil, mener det var fra Biltema. Et lag av gummilignende plast innerst med et skum gummi lag festet utenpå. Peel off plast utenpå gummilaget som er selvklebende. Tilpasset og limte fast på innsiden av kabinettet. Det sitter fremdeles fast etter en del år.

    jakr
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Takk for gode tips, gutta!

    Jeg har lett litt rundt på nettet etter hva andre har gjort. For meg er uansett poenget å få den så godt som helt stille, ellers er det liksom ikke så mye poeng. Siden jeg fikk den såpass billig tror jeg bare jeg skal ta sjansen på at jeg kommer unna med lite luftstrøm. Jeg hører sjelden på musikk lenger enn to timer av gangen, og ikke ekstremt høyt, så jeg tror og håper det går greit.

    Konseptet med viftene her er at luft trekkes inn bak og går ut foran, så jeg tror ikke det er noen god ide å lage hull i lokket. Crown anbefaler faktisk å ha ting oppå den for å være sikker på at kald luft trekkes inn... Når jeg ser på innmaten, ser jeg at de viktigste tingene (strømforsyning/kondensator osv) ligger helt til venstre, foran den største vifta på 80 mm. Til høyre, der det er 60 mm-vifter, ser det ut til å være kretskort osv. Som forsterker-amatør vil jeg anta at mesteparten av varmeutviklingen vil komme på venstre side da?

    Jeg ser på noctua sine vifter. NF A8 kan settes til tre hastigheter. Maks gir luftstrøm på 50 med støy på 16 db. Neste steg ned gir luftstrøm på 41.4 og støy på 13 db. Jeg tror jeg satser på den hastigheten der. Når det er 54 fra produsent, tror jeg at 41 bør holde for hjemmebruk. (laveste er luftstrøm på 29 og 8 db støy)

    Til høyre trenger jeg tre 60 mm. Noctua sin A6x25 FLX har også tre hastigheter. Den laveste gir luftstrøm på 16.7, og støy på 8.2 db. Tror faktisk jeg skal prøve med så lav effekt. Hvis jeg har rett i at kretskortene på høyre side ikke utvikler ekstremt mye varme, går det forhåpentligvis bra! Verdt forsøket i hvert fall :)
    Kjør på. Hvis forsterkeren ikke blir for varm med medium luftstrøm på Noctua, kan du jo etterhvert prøve laveste luftstrøm.
    Hvis du klarer å få ampen tilnærmet lydløs med 4 vifter, er jeg ganske imponert. Men det hjelper veldig mye å få ned støyen slik at ikke den hviningen fra viftene er plagsom i sweetspot. På en helt stille kveld eller natt, vil du nok høre de svakt uansett. Lykke til!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har to stk vifter fra Noctua i min Behringer inuke, byttet fra de orginale og forskjellen er som natt og dag, fra ødeleggende for opplevelsen til at du ikke merker at de er der.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk dette?

    Jeg har selv en iTech 6000 som støyer en hel del og har vurdert å gjøre noe liknende. Hos meg virker ikke viftestøyen å ha sammenheng med effektbruken. Viftene går for fulle mugger etter ca 10 minutter og justeres ikke ned. Er ikke veldig problematisk da all elektronikk står i annet rom, men hører denne forsterkeren godt i andre deler av huset.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De mer moderne Crown kostruksjonene er litt mer vanskelige når det gjelder viftebytte virker det som

    Min Dci 2/600 har to 60mm 24volts vifter orginal og bråket allt for mye og de startet etter noen minutter uavhengig av belastning.
    Etter litt trial and error ble det veldig mye bedre med 2 stk 12volts 60mmm noctua.
    Disse mates via regulatorer til å få med voltagen inn på vifta og senke hastigheten som bringer støyen ned til
    nesten ikke hørbart på kort veldig kort avstand ved normalt bruk.
    Kan nevne at ved forsøk på å koble to vifter sammen til å få ned voltagen og ikke bruke en av tilkoblingene ble det feilmelding.
    Nå etter 2 timer action film går vitften så fort regulatorna tillater men etter som forsterkeren står i et godt venilert skap
    høres den knapt uenfor skapet og helt klart ikke i lytteposisjon.
    H
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk dette?

    Jeg har selv en iTech 6000 som støyer en hel del og har vurdert å gjøre noe liknende. Hos meg virker ikke viftestøyen å ha sammenheng med effektbruken. Viftene går for fulle mugger etter ca 10 minutter og justeres ikke ned. Er ikke veldig problematisk da all elektronikk står i annet rom, men hører denne forsterkeren godt i andre deler av huset.
    Prosjektet ble liggende på hylla dessverre. Men har tenkt å ta det frem snart!
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Dreiv litt på med ei 80mm Noctua vifte på sjølvbygget mitt. Det som er viktig, er at hullet til vifta ikkje er mindre enn vifta, då går luftstrømmen ned og støyen opp. Dette var godt merkbart når eg gjekk frå eit hullsag- hull til å frese hull som matcha slik innsuget på ramma som omslutter vifta er. Eg endte opp med bare dei fire ørene til festene.

    I tillegg hjelper det om du brukar dei medfølgande silikonfestene, dei gir ei viss avkopling til kabinett. Det kan være litt knølete, men som andre seier, majoriteten av støyen vil fort vekk komme frå mekanisk kopling mellom vifte og kabinett, det blir "gitareffekt". Ein bør ha noko fleksibelt mellom, ikkje direkte kontakt.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    sjekk data butikker på nett,der er det mye spesielle silent vifter å få tak i.. kjøpte selv et par for et par år siden og monterte i noe sambands utstyr med stort hell..i forhold til di orginale som sto der hørte du ikke di jeg satt inn en gang,med samme luftflow..
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbakemelding.

    Som sagt er ikke dette så vesentlig da utstyret står i et annet rom. For min del virker det mer som om softwaren muligens har en bug som gjør at det kjøres på maks kjøring etter ca 10 minutter. Dette skjer om jeg spiller høyt eller lavt - også når forsterkeren kun står på uten lyd. Jeg synes farten i viftene er såpass kraftig at jeg ikke har all verdens tro på at dette blir så mye stillere selv om jeg bytter vifter. Derfor var jeg interesserte i trådstarter erfaring rundt dette.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    iTech og CTS er bygd opp og brukt forskjellig og fungerer defor også forskjellig. CTS er enkel å viftemodde, iTech som er lagd for hardt turnéliv mener jeg er noe helt annet da det vistnok er prosessorstyrt overvåkning på viften. Vistnok bytte av vifte eller montere motstand kan kjøre den i protekt selv om den ikke nødvendigvis går varm pga denne overvåkninga. Det er sikkert mulig men jeg har ikke lest om noen som har gjort det med iTech med hell.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    De mer moderne Crown kostruksjonene er litt mer vanskelige når det gjelder viftebytte virker det som

    Min Dci 2/600 har to 60mm 24volts vifter orginal og bråket allt for mye og de startet etter noen minutter uavhengig av belastning.
    Etter litt trial and error ble det veldig mye bedre med 2 stk 12volts 60mmm noctua.
    Disse mates via regulatorer til å få med voltagen inn på vifta og senke hastigheten som bringer støyen ned til
    nesten ikke hørbart på kort veldig kort avstand ved normalt bruk.
    Kan nevne at ved forsøk på å koble to vifter sammen til å få ned voltagen og ikke bruke en av tilkoblingene ble det feilmelding.
    Nå etter 2 timer action film går vitften så fort regulatorna tillater men etter som forsterkeren står i et godt venilert skap
    høres den knapt uenfor skapet og helt klart ikke i lytteposisjon.
    H
    Hva vifter og regulator brukte du? Har bestilt en 4/600N som skal brukes på M2.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Et lite tips (ikke for å pirke)

    voltagen er antagelig spenningen på norsk
    :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Xerxes, du har sikkert rett, jeg tåler pirk og har null peiling på elektronikk :)

    Baldrik; jeg har brukt Noctua NF A6x25 FLX 2 stk og 5v regulatorer kjøpte på Kjell og co.
    Der kjøpte jeg også 2 pins kretskort kontakter med ledning til å gjøre det litt enklere å koble sammen vifter og regulator.
    Er nettopp ferdig med en amp til en 2/300 som brukes på mellombass og opp til 750hz.
    Evaluering er ikke ferdig men er foreløpig begeistret.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Baldrik; jeg har brukt Noctua NF A6x25 FLX 2 stk og 5v regulatorer kjøpte på Kjell og co.
    Der kjøpte jeg også 2 pins kretskort kontakter med ledning til å gjøre det litt enklere å koble sammen vifter og regulator.
    Er nettopp ferdig med en amp til en 2/300 som brukes på mellombass og opp til 750hz.
    Evaluering er ikke ferdig men er foreløpig begeistret.
    Har ikke brukt regulator før, men mente du 5V eller er 12V korrekt siden en går fra 24v til 12v?

    Denne? https://www.kjell.com/no/produkter/...uxorparts-spenningsregulator-7812-12-v-p90487 eller denne https://www.kjell.com/no/produkter/...luxorparts-spenningsregulator-7805-5-v-p90485
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Baldrik ser at jeg ikke har fulgt med i timen.
    Men jeg har også i mellomtiden kommet litt lengre i min utforsking.
    Det er de 5v jeg har brukt men jeg syntes ikke det ble tyst nok i forsterker nr 2.
    Det er den bakre vifte som høres mest.
    I dag byttet jeg ut 5v regulatorn med en slik;
    https://www.kjell.com/no/produkter/...luxorparts-variabel-spenningsregulator-p90772.

    Skrudde ned turtallet til den ble tyst. Den har nå stått på i 4 tier med 2 timer relativt rolig musikk og alt er i sin skjønneste ordning.

    Nå må det legges til at det finnes svært tyste papst vifter på 24v som sammen med en passe motstand kan være en mer korrekt løsning teknisk.

    http://img.ebmpapst.com/products/da...2.1968575787.1521643264-1968002140.1521643264

    http://img.ebmpapst.com/products/da...5.1968575787.1521643264-1968002140.1521643264

    Må bare si at jeg synes dette er svært bra forsterkere
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er slik jeg har gjort det. De regulatorna jeg kjøpte på Kjell og co var fra en annen produsent, men det ser ut som de har byttet leverandør. Bør komme ut på det samme.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg byttet til Noctua vifter på min NX6000:
    Reduksjonleddet for hastighet på Noctua-viftene er kun en motstand.
    Lydnivået følger ca 50 x log av hastighetsendringen på vifta, så det går fint an å dirigere originalvifta med motstander om en ikke vil bytte ut hele stasen.
    Ved 3-pins vifte mot 2-pins kontakt i forsterkeren: Kun rød og svart ledning på Noctua-viften benyttes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn