Bildetråd ala kaap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ligner jo Snell...E/III??

    Mvh
    OMF
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det ligner jo Snell...E/III??

    Mvh
    OMF
    For å si det på dialekt.. No vart eg søkkimponert!

    Ja, det er par Type E IV (bomma på versjon da), som trenger nye ringer på bassene.

    Driver å lage tv-lyd-oppsett til guttungene.. Kjøpte nettopp en grisebillig LG UHD 55".. Bildet er OK til PS4 og Netflix, men lyden er under enhver kritikk.
    Tett på 50Kg(2 x 24.3kg) med Snell gulvstående håper jeg blir greit nok :)

    -Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Et par timer roadtrip i går kveld, så var et par vakre/blonde sneller på knapt 20år fraktet hjem :)
    Må si at tilstanden på dette blonde/lyse paret var over min forventning.
    Sett bort ifra skavankene som er nevnt tidligere, ser de knapt brukt ut.
    De trenger trolig bare en vask og litt TLC..

    derfor; noen som har anbefalinger på hva jeg bør smøre inn disse blondinene med? Tviler på de hva fått tilført noe fuktighet/olje siden ny. (heldigvis ikke noe sprekker i overflaten...ikke folie, ektre finèr). Møbelvoks, møbelolje? Noe jeg absolutte IKKE må gjøre, gjerne advar meg for det også :)

    mvh Kai
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    Har selv brukt vaselinolje på lyst treverk. Luktfri og fargeløs.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    43C5F435-86D7-49E1-B5CA-77A699349BE8.jpg


    05287BC1-F44C-4131-B601-E0A362945FA6.jpg


    Finéren ser bra ut til å være 20+år
    Men jeg tror ikke de er blitt behandlet med olje tidligere, så den ser litt «tørst» ut...
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    RÅD SØKES!!!!

    Selv om jeg skrur ut skruene som holder bassene, sitter de som støpt.. vel vel, får reparere de der de står.

    MEN, det orginale skumopphenget var i forferdelig tilstand, og da jeg prøvde å pirkte det bort, ble konsistensen som kvae (som tyter ut av trer). Seig som inni f*n. Minner litt om tjære faktisk. Noen som har et godt råd om hva jeg kan bruke for å gjøre rent, slik at jeg har sjangs om at de nye ringene skal få feste(lim).
    White sprit? Limfjerner? noe annet guffelure som tar seg av jævelskapen.......

    IMG_8531.jpg
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    På det som er av metall burde sitrusrens gjøre susen, men den kan være ødeleggende for selve membranet.
    Har nettop selv byttet kantoppheng på et par Boston Acoustics A40 med samme griseri.
    Jeg skrapet bort det værste på membranet og pusset med fint sandpapir til det ble sånn noenlunde rent.
    Du skal uansett ha på nytt lim som dekker over kanten.

    Lykke til!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    På det som er av metall burde sitrusrens gjøre susen, men den kan være ødeleggende for selve membranet.
    Har nettop selv byttet kantoppheng på et par Boston Acoustics A40 med samme griseri.
    Jeg skrapet bort det værste på membranet og pusset med fint sandpapir til det ble sånn noenlunde rent.
    Du skal uansett ha på nytt lim som dekker over kanten.

    Lykke til!
    takkar

    Får bort ganske mye med Biltema sin limfjerner, men mulig jeg skal prøve å rubbe med sandpapir nå som det værste av guffe er borte, så kanskje ny lim får bedre feste.

    På membranen er det fortsatt litt igjen langs kanten... mulig kontrollerte bevegelser med sandpapir der også kan rubbe bort det som må bort før ny lim kan legges på.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Bare gode erfaringer med 3M Scotch-Weld Cleaner spray 50098 ( sitrus rens ) men det stinker å ikke minst sykt miljøskadelig .

    Mvh
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da bassen ble for stram/tight, og jeg ønsker mere forvrengning/støy/sus, blir nå C1s bytta ut med en EC 4.6

    IMG_8691.JPG
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg hadde selv en EC 4,6 før jeg byttet til ti Dp C1. Støyen forsvant betraktelig ved bytte:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    RÅD SØKES!!!!

    Selv om jeg skrur ut skruene som holder bassene, sitter de som støpt.. vel vel, får reparere de der de står.

    MEN, det orginale skumopphenget var i forferdelig tilstand, og da jeg prøvde å pirkte det bort, ble konsistensen som kvae (som tyter ut av trer). Seig som inni f*n. Minner litt om tjære faktisk. Noen som har et godt råd om hva jeg kan bruke for å gjøre rent, slik at jeg har sjangs om at de nye ringene skal få feste(lim).
    White sprit? Limfjerner? noe annet guffelure som tar seg av jævelskapen.......

    Vis vedlegget 508445
    Jeg har drevet mye med kantskifte på mange forskjellig elementer. Du kan bruke rense-alkohol(rubbing alkohol) for å få fjernet gammel kantoppheng og lim fra konen og rammen. Det løser seg opp etter en stund. Det skal ikke være nødvendig og låse spoleformen i gapet. Opphenget og konen retter seg og sentreres automatisk under liming ved å bevege membranen. Opphenget limes til rammen etter at den er limt til konen. Du kan gå inn på hjemmesiden til simply speakers, og du kan også sende mail til firmaet. Du vil få svar og råd om hvilket kanoppheng du skal bruke. De har flere instruks video som viser hvordan du gjør det. Det har vært til stor nytte for meg.
    Du må bruke støvsuger for å få vekk rusket, da du ikke får skrudd ut elementene.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva med aceton... på metalkanten, kanskje ikke papirkanten...
    risiko?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Du kan bruke aceton også.Pappen tåler det! Hvis du får problem med sentreringen( får skurring i spolegapet), da må du fjerne støvhetten og låse spoleforma i magnetgapet med shims. Jeg måtte gjøre det på noen Infinity høyttalere. Nye støvhetter har de på Simply Speakers!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Til slutt tok tolmodigheten slutt, og dura på med aceton og qtips... Det ble relativt rent etter noen runder. Så jeg gambla på å lime....

    IMG_8801.JPG


    Kobla de opp noen dager senere... Works like a charm :)
    Har også flytta dem til arbeidsstasjonen dems.. en netflix/PS4 krok i kjellern.
    Selv med skarve 50W i bakkant funka de utmerket til det de var tiltenkt :)

    IMG_8833.jpg


    #fornøyd

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Usedvanlig fine!
    Jepp... fornøyd med både kjøp og reparasjon. Fin i treverket er de også.. ikke 100%, men de er tross alt 20 år gamle & brukt... Treverket har forøvrig fått litt næring i form av møbelolje.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Et helt riktig bakgrunnsbilde på den telefonen??????
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Etter hintet på første bilde, antar jeg at det er en DVD Collection pakke med James Bond 😄👍
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert bare kabler i den esken???:confused:
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    En gledelig oppdagelse på min siste investering... Det viser seg at dp DPR 2.0'n er ikke helt orginal. PSU er orginal, mens selve RIAA'n er oppgradert til 2.2. Hele printet er byttet ut. Så dette er den første crossover'n/bastard'n(ka man enn vil kalle den) jeg har vært borti... Den står nå i signaturen som en 2.1... Da den strengt tatt er verken 2.0 eller 2.2 :/
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    En gledelig oppdagelse på min siste investering... Det viser seg at dp DPR 2.0'n er ikke helt orginal. PSU er orginal, mens selve RIAA'n er oppgradert til 2.2. Hele printet er byttet ut. Så dette er den første crossover'n/bastard'n(ka man enn vil kalle den) jeg har vært borti... Den står nå i signaturen som en 2.1... Da den strengt tatt er verken 2.0 eller 2.2 :/
    Grattis med flott riaa, den har fått mye skryt oppigjennom :)

    mvh
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    En gledelig oppdagelse på min siste investering... Det viser seg at dp DPR 2.0'n er ikke helt orginal. PSU er orginal, mens selve RIAA'n er oppgradert til 2.2. Hele printet er byttet ut. Så dette er den første crossover'n/bastard'n(ka man enn vil kalle den) jeg har vært borti... Den står nå i signaturen som en 2.1... Da den strengt tatt er verken 2.0 eller 2.2 :/
    Grattis med flott riaa, den har fått mye skryt oppigjennom :)

    mvh
    Takk for det.. Mange som anser denne som en bauta innen RIAA segmentet. Har eid en slik tidligere, men den og platespiller ble solgt da det kom småtroll i huset. De er så blitt 5 og 8år, + at anlegget står i et separat lokale. Så nå anser jeg det som relativt trygt å innføre vinyl igjen :)

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Men ikke alt er like morsomt... kjøpte en Thorens TD321 med RB300 arm i sommer... fulgte med en Ortofon OM30... har ikke inspisert tilstanden på denne før nå :/


    63EDF42F-0881-4A35-8E52-F3C012E58FDF.jpg
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Hadde håpa pu’en som fulgte med skulle være «brukanes» ei stund. Men men... får se hva det blir...
    Det var jo veldig kjipt å oppdage at PU'en ikke er i orden.

    Det er vel minst et par muligheter her: til Ortofons OM serie kan man kjøpe en erstatningsnål, men selv det koster jo en del. De har erstatningsnål til OM30 på Oslo Hi-Fi Center, HiFi Klubben eller Soundgarden, f.eks. link her. Det er kanskje også mulig å få innbytte på den gamle PU'en hvis man går for en ny Ortofon (20-30% av nyprisen til den gamle PU'en i avslag på den nye??). Ellers så er det selvsagt mulig å gå for en PU av et helt annet fabrikat...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn