Hei ch og takk for vennlige ord.
Det er flere ting å ta med i betraktningen når man skal sammenlikne originalene med Classic sine gjenutgivelser.
For det første, som du sier, hvilket nummer av stampere er det (hvor langt ut i rekka av master-disker fra master-tapen). De vil låte forskjellig utover, og 1S/1S-pressinger er selvsagt sjeldenheter. De fleste originaler vil ha langt høyere stamper-nummer.
For det andre, hvor bra forfatning er mastertapen fra 50-tallet på 90-tallet (eller sågar 2000-tallet for de siste utgivelsene). Det vil også kunne variere endel.
For det tredje; hvor mange av originalene er idag i topp stand og ikke slitte av alskens treskverk av pu'er, platespillere, barn etc gjennom de siste 50 år.
Hvis man husker på alle variablene i dette bildet så begynner det å bli åpenbart at det er veldig vanskelig å generalisere omkring dette. Det er nærmest umulig for en "vanlig" hifientusiast å få anledning til å sammenlikne en strøken/nær uspilt 1S/1S med en Classic reutgivelse fra en "som-ny" mastertape. Så dersom mange mener mye om dette så hadde jeg ville ha tatt det med en klype salt, sånn i prinsippet iallefall.
Så er det dette med at Classic-utgivelsene vil variere også. Innspillinger hvor mastertapen er i 100% suveren stand vil være mye mer takknemlig for Classic å remastere enn innspillinger hvor tapen begynner å oksidere. Det betyr at man på noen plater kan kjøre remastering med mye mindre intervenering enn på andre. Og det vil høres.
Men så får man ha i bakhodet; hvor sannsynlig er det at man skal komme over alle disse platene i original utgivelse attpåtil med et lavt stampernummer og i topp stand, og attpåtil for en betalbar penge? Omtrent null tenker jeg. Så sammenlikning er et vanskelig tema. Men generelt vil jeg si at mine 1S/1S låter noe varmere og mykere (mulig fordi de kuttet HF endel) med en mer sonor glødende klang; mens Classic sine låter noe mer nyansert, åpnere, friskere og mer incisivt. Mer "moderne" egentlig, ikke fullt så romantisk.
For meg er det veldig enkelt; jeg hadde aldri klart å skrape sammen en slik samlig av disse platene i original stand allikevel jeg, og dessuten liker jeg lyden fra både originalene og fra Classic; så jeg sier ja takk til begge deler! Var ikke det lurt?