Dette er jo i seg selv ganske vanskelig, det ser jo ut til at de kristne er flau over mange av jesus uttalelser og prøver å redigere dem bort og fortie dem slik man bahandler en litt for full onkel i et juleselskap.
F.eks.
Luke 14:26 (New International Version)
26"If anyone comes to me and does not hate his father and mother, his wife and children, his brothers and sistersyes, even his own lifehe cannot be my disciple.
og
Luke 14:26 (New American Standard Bible)
26"(A)If anyone comes to Me, and does not [a]hate his own father and mother and wife and children and brothers and sisters, yes, and even his own life, he cannot be My disciple.
og til norsk blir det:
Lukas 14:26 (Det Norsk Bibelselskap 1930)
26Om nogen kommer til mig og ikke hater sin far og mor og hustru og barn og brødre og søstre, ja endog sitt eget liv, han kan ikke være min disippel.
Jogo, klar tale dette ikke sant. Men Jesusgutten var nok sikkert full ved denne anledingen og mente sikkert noe helt annet. Så vi lager en omdiktning som er litt mer søt og lettselgelig:
Lukas 14:26 (Levande Bibeln)
26-27
ŦDen som vil følge meg, må elske meg mer enn han elsker både mor og far. Ja, han må sette meg høyere enn kone og barn, bror og søster. Den som ikke bærer korset sitt og følger etter meg, kan ikke være min disippel.
Hm, det tar jo litt brodden fra utsagnet ... men men det var jo sikkert noe slikt han mente eller. .. gikk nok bare litt surr i ordene for mannen.
Det er jo tross alt godt å se at noen tenker litt i slike baner i jula
Men den siste oversettelsen sier hva Jesus mente ja.De andre vet jeg ikke hvor du fant,
www.666.com ?

,har ivertfall aldri lest ordet hate i noen oversettelse jeg har sett.
Poenget er at "du skal ikke ha andre Guder enn Meg".
Der er ingen motsetning at enten elsker en Jesus eller så elsker en sin mor,far og søsken ? Tvert imot er min kjærlighet til andre mennesker MYE større når jeg søker Gud først i alle ting.
Det står i Bibelen at en skal hedre sin far og mor,og at en skal elske sin neste som seg selv,så å skrive hate i en oversettelsen av dette verset er en direkte forfalsking av Sannheten.
GT viser slik jeg ser det,noe av hvordan Gud er.Klart at mye av det er vanskelig å forstå og det er ikke lett for stolte mennesker å svelge slikt,for det betyr at man må tro på noe som er annerledes enn seg selv,og selvet er størst,selvet er bedrageren,the liar,den fordømte lille lucifer som har og vil forblinde mange mennesker med sine løgner,og mange kommer til å gråte sine BITRESTE tårer den dagen de ser hvordan de LOT seg lure.
Alt skjult kommer til å bli å bli åpenbart,og viss dere da tenker etter,har ikke vi alle en følelse av å ha syndet?
Ver så snill å omvend dere fra synden og vend dere til Jesus med bøyde knær :'( Gud har skapt oss alle og lengter etter å få vere vår Himmelske Far.
Det er bedre å gjøre det NÅ enn den dagen da ALLE kommer til å bøye knær,OG DA DET ER FOR SENT !!!
Guds rike er usynlig for det blotte øyet,og Guds ord sier at ALT det synlige skal bli gjort til intet! Gud ser ikke som verden på det ytre,men til hva vi tenker i vårt indre,hva vi har i vårt hjerte,og etter DET kommer vi til å få en rettferdig dom.Og der er kun 1 måte å bli forandret i sitt indre på og det er ved Guds kraft,ved Sønnen Jesus,som tok på seg all verdens synd ved å ofre seg selv for oss."Jeg er veien,sannheten og livet. INGEN kommer til Faderen uten gjennom meg" Joh.14.6.
Jeg kan ikke forklare Gud slik at mennesker blir overbevisst,jeg kan bare si at ved å ta imot gaven ble jeg født på ny,og dette er også en livslang prossess,jeg har måttet overgi meg selv mange ganger og vet jeg har mer enn nok å lære både her på jorden og i evigheten.
Men begrepet "født på ny" er cluet her.Man blir rett og slett forandret innvendig i det øyeblikket man ærlig tar imot Jesus som sin frelser.Man begynner å tenke annerledes og forstår ikke hva man har køddet rundt med tidligere.Plutselig får man indre fred,glede,ekte kjærlighet til andre mennesker,fremtidshåp,man får lyst å dele med andre denne gaven pluss en mengde andre ting.Man ser plutselig Veien,Sannheten og Livet.
Se på Paulus,fyren ble totalt forvandlet,gjekk fra å hate mennesker til å elske de,og kom igjen folkens,vis meg den kraften som har evne til å forandre mennesker så totalt som et møte med Jesus kan? Jeg har levd lenge nok til å vite at dette er det ALLER VIKTIGSTE VALGET ET MENNESKE KAN TA I LØPET AV SITT JORDISKE LIV.
Viss Gud kaller på DEG nå så er det såre enkelt å ta imot DITT virkelige liv,det Gud hadde planlagt DU skulle leve lenge før du ble født,da kan jeg love dere mening med livet!
http://www.heartlandfamily.com/AboutYou/Salvation.aspx
Her er litt stoff for de som tror på evolusjon ;
http://www.drdino.com/downloads.php