Bibelen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kampen mellom "det gode" (vestens verdier og bibelen) og "det onde" (islam og koranen) er under oppseiling av forvridde syke maktpersoner som feiltolker bibelen og tror at etter en slik krig vil "gud" vise seg og alt vil bli bra.

K.
Så det er ingen som feiltolker koranen? Bra, det har jeg hatt mistanke om lenge. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Bibelen, slik vi kjenner den i dag, er og blir verdens største løgn,

2. og vi vil "snart" bli vitne til at verdens idioter tvinger verden inn i en bokstavlig tolkning av "åpenbaringen" hvor kunnskap, ærlighet og frihet blir kastet på dynga til fordel for krig og "en ny verdensorden".

3. Kampen mellom "det gode" (vestens verdier og bibelen) og "det onde" (islam og koranen) er under oppseiling av forvridde syke maktpersoner som feiltolker bibelen og tror at etter en slik krig vil "gud" vise seg og alt vil bli bra.

4. Dette er det faktisk flere av verdens herskere som tror på og prøver å oppnå. Vitenskapen står blendet og kneblet tilbake og kan intet gjøre. Husk det universelle startsignalet: "Enten så er dere med oss eller så er dere mot oss".

5. Gud hjelpe oss alle...

K.
1. Eg vil ikkje seie det på den måten. Men klart boka kan misbrukast. Og t.d. som handbok i politikk vil bruken kunne karakteriserast som misbruk....
Men les du dei to skapingsforteljingane som poesi, så er det ei ok bok.

2. Det kan vere ein viss fare for at du har rett. Etter at vi no er i ferd med å trappe ned postmodernismen, der julekalendarar frå Tøyengata og Valhall er i ferd med å ta over, får vi nok ein slags neo-religiøs epoke med tydelege (og absolutte?) definisjonar på kva som er rett og gale...president Bush har t.d. vore ein føregangsmann i den samanheng.

3. Akkurat!

4. Og vitskapen har dei frie marknadskreftene å takke for denne utviklinga. Det drivast i langt mindre grad grunnforskning for tida. I staden har næringslivet kome med visse hypoteser som skal bevisast. Lukkast det å få dei resultata som næringslivet (ja, styresmaktene også) ynskjer, publiserast det. I motsett fall held oppdragsgjevarane resultata for seg sjølv. Så forskast det berre på tema som er interessante ut frå eit økonomisk gunstig perspektiv.

5. Det skulle tilseie at Han måtte manøvrere slik at alle partar fekk medhald, noko eg har vanskeleg å sjå han kan få til. Reknar med Han ordnar opp på gamlemåten, og i sin ufattelege visdom sender ein ny flaum eller noko sånt....med nedsmelting av grønlandsisen skulle det vere godt grunnlag for noko lengre periode enn 40 dagar og netter også....
Den som lever, får sjå.

B

Back_Door

Gjest
Jeg tror vi skal være litt forsiktige med våre bastante konklusjoner. Her står vi i fare for å tråkke på folks følelser.
Hva er forskjellen på "å føle på kroppen" at bibelen er sann, og det å mene at Beethovens symfonier er en mye større opplevelse når de avspilles med en cd-spiller som har noen musefigurer på toppen.. ::)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Ja, måtte Gud hjelpe oss alle.
Det som du Kabeldrageren og Gjestemedlem skriver, er for meg sikre beviser på at mennesket ikke trenger å skjule seg bak en Gud for å spre elendighet. Dere, som ikke troende, klarer godt ut fra deres teorier å skape "ufred". Min teori om dette blir altså: MENNESKER, uansett tro eller filosofi er meget kapable til å bruke enhver teori for å skape bråk, gå til krig osv. Jeg er også enig med dere om at religionen kristendom har vært brukt på denne måten.
MEN, hvis man virkelig har et ønske om å finne ut hva som er kjerner i Jesus sin lære, bør man se bort ifra hva dumme og maktsyke mennesker har prestert å gjøre i Jesu navn. Les hva Jesus sa. De han ikke var vennlig imot, var de som representerte makt og "prestene" som var hyklerske, Han var også ute etter de selvrettferdige(disse finner man innenfor alle sammenhenger, best kjent for et oppblåst ego, fulle av SEG SELV). Gå til kjernen, be om at Jesus blir herre i ditt liv, og du vil erfare en fantastisk ny dimensjon i livet ditt, uavhengig av teorier og uten å ta stilling til hva villfarende mennesker har gjort i religionens navn. ;D
Bibelen, slik vi kjenner den i dag, er og blir verdens største løgn, og vi vil "snart" bli vitne til at verdens idioter tvinger verden inn i en bokstavlig tolkning av "åpenbaringen" hvor kunnskap, ærlighet og frihet blir kastet på dynga til fordel for krig og "en ny verdensorden".

Kampen mellom "det gode" (vestens verdier og bibelen) og "det onde" (islam og koranen) er under oppseiling av forvridde syke maktpersoner som feiltolker bibelen og tror at etter en slik krig vil "gud" vise seg og alt vil bli bra.

Dette er det faktisk flere av verdens herskere som tror på og prøver å oppnå. Vitenskapen står blendet og kneblet tilbake og kan intet gjøre. Husk det universelle startsignalet: "Enten så er dere med oss eller så er dere mot oss".

Gud hjelpe oss alle...

K.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
skape "ufred".
1. Min teori om dette blir altså: MENNESKER, uansett tro eller filosofi er meget kapable til å bruke enhver teori for å skape bråk, gå til krig osv.
(...)
2. MEN, hvis man virkelig har et ønske om å finne ut hva som er kjerner i Jesus sin lære, bør man se bort ifra hva dumme og maktsyke mennesker har prestert å gjøre i Jesu navn.

3. Les hva Jesus sa. De han ikke var vennlig imot, var de som representerte makt og "prestene" som var hyklerske.

4. Gå til kjernen,

5. be om at Jesus blir herre i ditt liv, og du vil erfare en fantastisk ny dimensjon i livet ditt, uavhengig av teorier og uten å ta stilling til hva villfarende mennesker har gjort i religionens navn. ;D
1. Med tanke på måten kabeldebattar og andre relativt ikkje-eksistensielle problemstillingar har vore førte på her på sentralen, er eg tilbøyeleg til å gje deg rett...
2. Då håpar eg du tillet meg å inkludere Paulus og ein del av dei guddomleg inspirerte formuleringane i bibelen i dette....
3. Ja, ein klassisk opprørar. Den mest klassiske, kanskje...
4. Og kvar finn vi så dette, ut frå din synsstad?
5. Ærleg talt, dersom initiativet skal komme frå meg, får det vente til eg har tid til denslags....bryr guddomen seg såpass lite at eg ikkje vert omvend, har han (?) sikkert ei meining med det, eller kva?

G

Gjestemedlem

Gjest
Gå til kjernen, be om at Jesus blir herre i ditt liv, og du vil erfare en fantastisk ny dimensjon i livet ditt, uavhengig av teorier og uten å ta stilling til hva villfarende mennesker har gjort i religionens navn. ;D

Så lenge min rett til å uttrykke min dype motvilje mot dette fenomenet blir anerkjent har jeg heller ingen ting imot at andre praktiserer jesusdyrking. Men forlang ikke noen beskyttelse mot kritiske blikk og sarkastiske bemerkniger.

Jeg synes bare det er trist at mennesker vil overlate sin uavhengighet og menneskelighet til noe eller noen som ønsker å fremstå som din overordnede og herre.

Hvis det gjør deg lykkelig er jeg lykkelig for deg, det mener jeg helt oppriktig, men når du oppgir din integritet mister du samtidig retten til respekt.

På samme måte som narkotiske stoffer kan gjøre noen lykkelige og andre ulykkelige er det med kristendommen. Men det er ditt liv og din kropp til å gjøre med som du vil. Og ingen andre har rett til å nekte deg denne utfoldelsen.

Noen trives best i en underdanig rolle, der de finner trygghet i å bli veiledet og styrt gjennom livet og livets valg. Andre er stolt av å være menneske og vil utforske og mestre alle menskets aspekter.

Men som jeg har nevnt før, hvis din tro er sterk nok vil den vel overleve kritikk, spott og latterligjøring. Kanskje du får en gullfisk i boken i premie?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
1. Med tanke på måten kabeldebattar og andre relativt ikkje-eksistensielle problemstillingar har vore førte på her på sentralen, er eg tilbøyeleg til å gje deg rett...
2. Då håpar eg du tillet meg å inkludere Paulus og ein del av dei guddomleg inspirerte formuleringane i bibelen i dette....
3. Ja, ein klassisk opprørar. Den mest klassiske, kanskje...
4. Og kvar finn vi så dette, ut frå din synsstad?
5. Ærleg talt, dersom initiativet skal komme frå meg, får det vente til eg har tid til denslags....bryr guddomen seg såpass lite at eg ikkje vert omvend, har han (?) sikkert ei meining med det, eller kva?
Svar:
2.Nei, jeg tror at Paulus hadde en meget klar åpenbaring av Jesus i livet sitt. Han opplevde en knallsterk berøring av Gud på veg til Damaskus(skulle dra dit for å jage kristne), og måtte ydmyke seg for Gud. Men ting må jo leses i den sammenheng de er skrevet. Og: Jeg kan hverken tillate eller forby deg noe som helst.
4. Som jeg sa: I Bibelen, jeg ville startet med evangeliene, apostlenes gjerninger, brevene. Be om at Jesus må åpenbare seg gjennom sitt ord, at det ikke bare blir overfladisk lesning, men at det du leser blir "levende"og du kjenner at : "Ja, dette er virkelig sant, sånn har jeg ikke sett det før"!
5 Det gjelder å ta seg tid. Som jeg ser det, er dette faktisk det viktigste du kan bruke tida di på. Initiativet har Gud allerede tatt, gjennom Jesu død og oppstandelse. Gaven er gitt, du må bare ta imot, og pakke ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
Les hva Jesus sa. De han ikke var vennlig imot, var de som representerte makt og "prestene" som var hyklerske, Han var også ute etter de selvrettferdige(disse finner man innenfor alle sammenhenger, best kjent for et oppblåst ego, fulle av SEG SELV). Gå til kjernen,
Dette er jo i seg selv ganske vanskelig, det ser jo ut til at de kristne er flau over mange av jesus uttalelser og prøver å redigere dem bort og fortie dem slik man bahandler en litt for full onkel i et juleselskap.

F.eks.

Luke 14:26 (New International Version)
26"If anyone comes to me and does not hate his father and mother, his wife and children, his brothers and sisters—yes, even his own life—he cannot be my disciple.

og

Luke 14:26 (New American Standard Bible)
26"(A)If anyone comes to Me, and does not [a]hate his own father and mother and wife and children and brothers and sisters, yes, and even his own life, he cannot be My disciple.

og til norsk blir det:

Lukas 14:26 (Det Norsk Bibelselskap 1930)
26Om nogen kommer til mig og ikke hater sin far og mor og hustru og barn og brødre og søstre, ja endog sitt eget liv, han kan ikke være min disippel.

Jogo, klar tale dette ikke sant. Men Jesusgutten var nok sikkert full ved denne anledingen og mente sikkert noe helt annet. Så vi lager en omdiktning som er litt mer søt og lettselgelig:

Lukas 14:26 (Levande Bibeln)
26-27
ŦDen som vil følge meg, må elske meg mer enn han elsker både mor og far. Ja, han må sette meg høyere enn kone og barn, bror og søster. Den som ikke bærer korset sitt og følger etter meg, kan ikke være min disippel.

Hm, det tar jo litt brodden fra utsagnet ... men men det var jo sikkert noe slikt han mente eller. .. gikk nok bare litt surr i ordene for mannen.

O

om.s

Gjest
Å väre en "ikke troende" er jo i seg selv også en form for tro som også skaper ufred og annen elendighet.... pest eller kolera, kan synes som en passende beskrivelse på troende kontra ikke troende mange ganger....

mvh

T

timc

Gjest
Hvis det gjør deg lykkelig er jeg lykkelig for deg, det mener jeg helt oppriktig, men når du oppgir din integritet mister du samtidig retten til respekt.
Dette må du begrunne. Oppgir hvilken integritet? Mister retten til respekt fra hvem?

Så lenge min rett til å uttrykke min dype motvilje mot dette fenomenet blir anerkjent har jeg heller ingen ting imot at andre praktiserer jesusdyrking.
Og likevel skal man ikke respekteres. Du begynner å bli tvetydig nå.

Unnskyld meg om jeg tar feil, men faktisk så begynner du å fremstå som en som bare er ute etter å provosere og egentlig ikke mener noe som helst med det du skriver.

Synes nesten synd på A-Arve som faktisk svarer på en seriøs måte.

En hyllest til Geri_B som tar seg tid til å svare på all harselasen! Stå på!

Mvh

T

timc

Gjest
Å väre en "ikke troende" er jo i seg selv også en form for tro som også skaper ufred og annen elendighet.... pest eller kolera, kan synes som en passende beskrivelse på troende kontra ikke troende mange ganger....

mvh
Her traff du spikeren på hodet! Flott oppsumert. Problemene oppstår ikke av tro/ikke tro alene, men når noen finner ut at de skal utnytte den til egen vinning.

Mvh

O

om.s

Gjest
Problemene oppstår ikke av tro/ikke tro alene, men når noen finner ut at de skal utnytte den til egen vinning.

Mvh
Enig!, og da hjelper det jo ikke hva man tror eller ikke tror, det har med individets valg, eller mangel på dette å gjöre...

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Svar:
2.Nei, jeg tror at Paulus hadde en meget klar åpenbaring av Jesus i livet sitt. Han opplevde en knallsterk berøring av Gud på veg til Damaskus(skulle dra dit for å jage kristne), og måtte ydmyke seg for Gud. Men ting må jo leses i den sammenheng de er skrevet. Og: Jeg kan hverken tillate eller forby deg noe som helst.
4. Som jeg sa: I Bibelen, jeg ville startet med evangeliene, apostlenes gjerninger, brevene. Be om at Jesus må åpenbare seg gjennom sitt ord, at det ikke bare blir overfladisk lesning, men at det du leser blir "levende"og du kjenner at : "Ja, dette er virkelig sant, sånn har jeg ikke sett det før"!
5 Det gjelder å ta seg tid. Som jeg ser det, er dette faktisk det viktigste du kan bruke tida di på. Initiativet har Gud allerede tatt, gjennom Jesu død og oppstandelse. Gaven er gitt, du må bare ta imot, og pakke ut.
2. Her er vi altså ikkje einige, men eg har stor sans for bergpreika...
4. Har vel høyrt om dette i snart 50 år, men det har altså ikkje gått inn. Altså....
5. Gåva er her, og sikkert pakka ut også, men ho verkar ikkje....
Sånn er det!

B

Back_Door

Gjest

mvh
Godt formulert, om.s!!

Mennesket har en tendens til å være like utspekulert og skrøpelig, enten man tror eller ikke ;)
Vi trenger noen moralske retningslinjer. Det bør ikke religionene ha monopol på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette må du begrunne. Oppgir hvilken integritet?
Hvis man har valgt ut noen annen til å være sin herre, mester og er dens understått og tjener har man samtidig umyndiggjort seg selv. Dette føles kanskje trygt og godt men man forkleiner seg selv samtidig. Hvis man velger å leve som en understått og slave kan man ikke forvente å bli behandlet som en konge..

Og likevel skal man ikke respekteres. Du begynner å bli tvetydig nå.
En liten forklaring er da på sin plass. Hvis et menneske liker å piske selg selv til blods, injisere sin kropp med heroin, korpulere med et ekorn eller praktisere sin religion så er det dette menneskets rett. Man kan synes det er et undelig valg, men jeg vil ikke drømme om å frata mennesket retten til å bestemme over seg selv. Men samtidig mener jeg at en viss beskyttlese er på sin plass og at man ikke fritt skal kunne rekrutere og forlede andre og også at barn skal skjermes for denne praksisen.

Unnskyld meg om jeg tar feil, men faktisk så begynner du å fremstå som en som bare er ute etter å provosere og egentlig ikke mener noe som helst med det du skriver.
Jeg ønsker jo en debatt velkommen og regner jo ikke med at mine utsagn skal stå uimotsagt. Det er jo ikke noe morro. Derfor setter jeg også pris på at noan tar seg tid til å argumentere saklig selv om de opfatter mine utsagn som meningsløs provokasjon.

Utgangspunktet for tråden var den mange utfallene mot undertrykkelse og absurditeter i andre religioner som Islam og Jødedommen, mens man samtidig lukket øynene for at akkurat den samme suppen serveres her hjemme, om enn med en litt mer moderne smakstilsetning.

Behold religonen som en privat trossak og jeg skal holde kjeft. Men når man blander inn politikk, misjonering og evangelisering så mister man retten til besyttelse mot å bli latterliggjort, for da er det blitt farlig.

En hyllest til Geri_B som tar seg tid til å svare på all harselasen! Stå på!
Tiltredes.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Vi har moralske rettningslinjer.
De vi har her i norge er farget/av Bibelen da.
Jeg personlig er glad at vi ikke har noe som er av andre religioner!

O

om.s

Gjest
Vi har moralske rettningslinjer.
De vi har her i norge er farget/av Bibelen da.
Jeg personlig er glad at vi ikke har noe som er av andre religioner!
Jeg ville også valgt Bibelen som ett utgangspunkt j.frt mange av det de andre praktiserer, ikke minst gir dens posisjon/praksis en idag en reell mulighet å velge eller velge bort hvor stor innflytelse den skal ha for en, det er, dessverre, mer enn hva man kan si om mye/mangt annet, der er nok ikke valgene bestandig like reelle eller virkelige, selv om det ofte hevdes...

mvh  

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Vi trenger noen moralske retningslinjer. Det bør ikke religionene ha monopol på.
Jeg vil mene at menneskerettighetene strekker ganske langt i så måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pøh, ingenting slår Gateavisa.
Et fyrtårn i det kulturelle mørket.

50 klassiske nummer for 500 kr. Et litterært røverkjøp!

Har ikke sett dem på narvesen her i Bergen på lang tid nå dog.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Jeg vil mene at menneskerettighetene strekker ganske langt i så måte.
Generelle og uanvendelige på annet enn politiske og juridiske beslutninger, sårbare for normkonflikter, og ensidig vektlegning av rettigheter på bekostning av plikter.

O

om.s

Gjest
Generelle og uanvendelige på annet enn politiske og juridiske beslutninger, sårbare for normkonflikter, og ensidig vektlegning av rettigheter på bekostning av plikter.  
Uten å ville gjöre meg til noen kjenner av disse virker dette godt sammenfattet av mine inntrykk, godt for mye men favner alikevel ikke alt som kan vederkomme ett menneskes/menneskers åndelige-moralske liv....

mvh

R

Rojoh

Gjest
Mener å huske at det er en menneskerettighet å være lykkelig - noen som vet hvor det står? Greit å ha noe å slå i bordet med når ting skjærer seg, vet dere...

Mvh. J :-/han

T

timc

Gjest
Hvis man har valgt ut noen annen til å være sin herre, mester og er dens understått og tjener har man samtidig umyndiggjort seg selv. Dette føles kanskje trygt og godt men man forkleiner seg selv samtidig. Hvis man velger å leve som en understått og slave kan man ikke forvente å bli behandlet som en konge.
Da skjønner jeg hva du mente. Jeg vil da henvise til svar #49 av OM.S som jeg synes dekker denne bite på en fornuftig måte. Å være troende betyr ikke at man er noen slave. Man har bare tatt et valg om å prøve å følge et sett med rettningslinjer. På mange måter kan man da si at det som velger å ikke tro, men som likevel må følge vanlige humane normer i samfunnet er mer slaver, fordi disse er pålagt ved skrevne/uskrevne lover. De avviker ikke så mye fra hverandre som man skulle tro til tider.

En liten forklaring er da på sin plass. Hvis et menneske liker å piske selg selv til blods, injisere sin kropp med heroin, korpulere med et ekorn eller praktisere sin religion så er det dette menneskets rett. Man kan synes det er et undelig valg,  men jeg vil ikke drømme om å frata mennesket retten til å bestemme over seg selv. Men samtidig mener jeg at en viss beskyttlese er på sin plass og at man ikke fritt skal kunne rekrutere og forlede andre og også at barn skal skjermes for denne praksisen.
Det du tar opp først her er jo ekstremeksempler og ikke særlig representativt for den generelle befolkning. Folk går rundt å knivstikker folk fordi de har spillt for mye data også.

Fri rekruttering er å ta hardt i. Man kan ikke rekruttere noen som ikke selv vil. A-Arve er ett godt eksemple tidligere i tråden. Mener du man bør ha som utgangspunkt at voksne folk ikke har egen dømmekraft? Dersom ja så blir hele vår tilværelse mer eller mindre likgyldig. Dersom nei, så må man kunne anta at hver enkelt person (med noen unntak så klart) har evne til å orientere seg i samfunnet og velge den veien som passer for dem.

Hva barn angår er det vel naturlig at man oppdrar dem slik man mener det bør gjøres. Det seg være om man er Religiøs eller ateist. I forhold til hva barn skal eksponeres for er nok religiøs evangelisering langt nede på listen av hva en bør ta tak i. Men ja, jeg er åpen for diskusjon på dette punktet, men som sagt er det et stykke nede på listen.

Behold religonen som en privat trossak og jeg skal holde kjeft. Men når man blander inn politikk, misjonering og evangelisering så mister man retten til besyttelse mot å bli latterliggjort, for da er det blitt farlig.
Dette med latterliggjøring skjønte jeg ikke helt.....

Jeg synes det er rart at du nevner politikk og misjonering/evangelisering i samme setning da disse over hodet ikke har noe med hverandre å gjøre i utgangspunktet. Her har jeg påpekt tidligere at det er meget viktig å sette et skille mellom politikk og religion. Det er fullt mulig å ha en politikk som bygger på de religøse verdier man har. Det som imidlertid er viktig er å ikke bruke religionen som unnskyldning for den politikken man driver. Det som da skjer er at utenforstående kan få et dårlig inntrykk av religionen, og religionen tilskrives en masse egenskaper den egentlig ikke er i besittelse av.

Grunnen til at jeg oppfattet utsagnene dine som ren provokasjon var at jeg synes det var tatt litt ut av luften. Du husker sikkert jeg poengtert en del ting i en annen tråd og dette oppfattet jeg nærmest som en reprise uten noe nytt under solen. Nå da du sier det skal stå i kontrast til Jøde/Islam tråden skjønner jeg mer.
Jeg begynnte bare såvidt å lese dem, men synes de var så fulle av svada at jeg ga meg etter noen få poster.

Jeg vil avslutte med å si til alle, og som jeg også sa til deg tidligere: Det er viktig å skille de som kaller seg religiøse fra religionen. Det er absolutt ikke slik at de som er mest fanatiske egentlig er de mest religiøse, og som står som gode eksempler på hva religionen faktisk inneholder.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Et svært velskrevent innlegg timc. Og jeg har ingen problemer med å si meg enig med dine synspunkter her.

Ingen sarkastiske svar eller motinnlegg fra min side.

Respekt!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg vil avslutte med å si til alle, og som jeg også sa til deg tidligere: Det er viktig å skille de som kaller seg religiøse fra religionen. Det er absolutt ikke slik at de som er mest fanatiske egentlig er de mest religiøse, og som står som gode eksempler på hva religionen faktisk inneholder.

Mvh
Sant nok, men ein religion sin dennesidige effekt er nettopp summen av handlingane til utøvarane av denne....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

mvh
Dette er det verste vrøvl jeg har hørt. Å være ikke troende er nettopp det; ikke troende. Da kan du ikke tillegge det annen mening og innhold!

Om jeg f.eks er ikke troende betyr det at jeg overhodet ikke tror. Jeg forholder meg til fakta!

I så måte kan jeg bare opplyse om at vitenskapen har forkastet bibelen og kristendommen (og alle andre religioner for den saks skyld...) for lenge siden.

DET forholder jeg meg til, og det er IKKE en tro!!!

K.

O

om.s

Gjest
Sant nok, men ein religion sin dennesidige effekt er nettopp summen av handlingane til utøvarane av denne....
Det er godt du sier summen av handlinger, det enskilde individ kan jo som de fleste vet skille seg ut i både positiv og negativ retning uten at dette representerer det som er felles for deres samfunn/tro, motivet for å skille seg ut synes noen ganger mer interresant, imo..

For øvrig ett godt innlegg av timc lenger opp....

mvh

O

om.s

Gjest
Dette er det verste vrøvl jeg har hørt. Å være ikke troende er nettopp det; ikke troende. Da kan du ikke tillegge det annen mening og innhold!

Om jeg f.eks er ikke troende betyr det at jeg overhodet ikke tror. Jeg forholder meg til fakta!

I så måte kan jeg bare opplyse om at vitenskapen har forkastet bibelen og kristendommen (og alle andre religioner for den saks skyld...) for lenge siden.

DET forholder jeg meg til, og det er IKKE en tro!!!

K.

Hva du personlig tror eller ikke er for meg personlig totalt likegyldig, men du fremstår her mer som en som kan lage en slik ufred og elendighet enn de du hevder gjør nettopp dette, og slik sett har du vel akuratt bevist at det ligger noe i min påstand.

Hva fakta gjelder så er du vel heller ingen absolutt autoritet på området, og dermed har du heller ingen fullstendig oversikt over alt du mener noe om , (og i denne sammenhengen er det tydeligvis mye) da vil jeg nesten si du tror litt her og og du tror litt der, for å få det til å passe ditt bilde, ikke kaller jeg dette fakta, men så lenge du tror det, så ok for meg.....

Så vrøvl, tja kanskje, for deg men tro du det og lev lykkelig med ditt standpunkt og la de som mener og tror noe annet få gjøre det også.....

ikke vet jeg hva som er værst, pesten eller koleraen....

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva du personlig tror eller ikke er for meg personlig totalt likegyldig, men du fremstår her mer som en som kan lage en slik ufred og elendighet enn de du hevder gjør nettopp dette, og slik sett har du vel akuratt bevist at det ligger noe i min påstand.

Hva fakta gjelder så er du vel heller ingen absolutt autoritet på området, og dermed har du heller ingen fullstendig oversikt over alt du mener noe om , (og i denne sammenhengen er det tydeligvis mye) da vil jeg nesten si du tror litt her og og du tror litt der, for å få det til å passe ditt bilde, ikke kaller jeg dette fakta, men så lenge du tror det, så ok for meg.....

Så vrøvl, tja kanskje, for deg men tro du det og lev lykkelig med ditt standpunkt og la de som mener og tror noe annet få gjøre det også.....

ikke vet jeg hva som er værst, pesten eller koleraen....

mvh
Dette er ikke noe jeg tror. Jeg tror ingenting. Jeg ville bare påpeke at det er en logisk forskjell på å tro og å ikke tro. Det må vel selv for deg være innlysende.

Vitenskapen har forkastet troslæren som sannhet i alle plan. Du skal ikke være nødt til lese så veldig mye for å få med deg det.

Problemet med troende er at de får problemer med å forholde seg til fakta fra vitenskapen når det går på tvers av sin tro (kjenner du deg igjen?)

Ja, ja...sånn går det når tro og tvil overskygger fakta og fornuft...

K.

O

om.s

Gjest
Dette er ikke noe jeg tror. Jeg tror ingenting. Jeg ville bare påpeke at det er en logisk forskjell på å tro og å ikke tro. Det må vel selv for deg være innlysende.

Vitenskapen har forkastet troslæren som sannhet i alle plan. Du skal ikke være nødt til lese så veldig mye for å få med deg det.

Problemet med troende er at de får problemer med å forholde seg til fakta fra vitenskapen når det går på tvers av sin tro (kjenner du deg igjen?)

Ja, ja...sånn går det når tro og tvil overskygger fakta og fornuft...

K.

Nå representerer vel ikke du hverken fakta el fornuft for noen andre enn deg selv i førstehand, men jeg vet at ditt engasjement og tro hadde gjort en overivrig pinsepastor til skamme med dine halv retoriske og halvstuderte "sannheter" om vitenskapen kontra bibelen (og jeg sier bevisst bibelen, som trådens tema var...), men dette gidder jeg ikke bruke tid på med/mot deg mer, vi har vel vært der før og det burde vel selv for deg være innlysende at er bortkastet tid, igjen....

mvh

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det finnes ikke noen absolutte fakta. Hvordan kan du vite at du f.eks. ikke bare er en hjerne på et glass, som stimuleres elektronisk? Eller om du bare er en simulering i en datamaskin? Det er ingen forsøk som kan bevise eller motbevise det. Du må velge å tro at inntrykkene dine er reelle.

Et relatert spørsmål: Tror du det har vært mennesker på månen?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Vær forsiktig med å generalisere her. Jeg velger å tro, selv om jeg har studert fysikk, og kjenner til alle vitenskapens teorier om hvordan universet har blitt til. Ikke glem at mange av de største vitenskapsmennene som har levd selv har vært troende. Albert Einstein, Sir Isaac Newton, m.fl.

R

Rojoh

Gjest
Det morsomste er at vår kjære ikketroende kabeldrager finner det passende med en liten djevel i sin avatar. ;D

Tør jeg foreslå et multimeter istedet?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nå representerer vel ikke du hverken fakta el fornuft for noen andre enn deg selv i førstehand, men jeg vet at ditt engasjement og tro hadde gjort en overivrig pinsepastor til skamme med dine halv retoriske og halvstuderte "sannheter" om vitenskapen kontra bibelen (og jeg sier bevisst bibelen, som trådens tema var...), men dette gidder jeg ikke bruke tid på med/mot deg mer, vi har vel vært der før og det burde vel selv for deg være innlysende at er bortkastet tid, igjen....

mvh
Sukk...noen VIL bare ikke se skogen for bare trær...huff

Men du er dyktig i personangrep. Det skal du ha (i god kristentradisjon)

K.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det morsomste er at vår kjære ikketroende kabeldrager finner det passende med en liten djevel i sin avatar. ;D

Tør jeg foreslå et multimeter istedet?
En må ha litt motvekt til all kristenpropagandaen her på HFS'ens O.T.

Jeg har like lite til overs for djevelen som all annen skrømt.

K.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vær forsiktig med å generalisere her. Jeg velger å tro, selv om jeg har studert fysikk, og kjenner til alle vitenskapens teorier om hvordan universet har blitt til. Ikke glem at mange av de største vitenskapsmennene som har levd selv har vært troende. Albert Einstein, Sir Isaac Newton, m.fl.
Hvor lenge hadde disse gutta levd i den tiden om de ikke hadde sagt at de var kristne...?

O

om.s

Gjest
Sukk...noen VIL bare ikke se skogen for bare trær...huff

Men du er dyktig i personangrep. Det skal du ha (i god kristentradisjon)

K.
Hehe... dette var for dumt og barnslig dragern, du kan bedre.....

mvh

Topp Bunn