Bibelen

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Dette er tåkeprat, så dum er du forhåpentligvis ikke.
Flere har nok undervurdert meg i så måte.

Det var nok ikke denne Jesus heller, i så fall ville han motsagt seg sjøl på det kraftigste.
Er ikke sikker på om vi snakker om det samme her, men misein er et sterkt ord, og det er nærliggende å tro at sterke ord understreker sentrale tanker. Selvfølgelig er det selvmotsigende mht det øvrige kjærlighetsbudskapet i NT, men slike paradokser er gjerne egnet (og brukt) til å vekke refleksjon. Den Levande Bibelns oversettelse er nærmest som ferdigtygget babymat på glass.

Forøvrig nærer jeg en viss sympati for, og nysgjerrighet på, Rudolf Bultmann. En viss dose sunn fornuft er det lov å ta med seg når man leser Bibelen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
har sett the da vinci code i kveld....MØKKAFILM!!!!!
Det er jo en liten detalj det at "the davinci code"
ble avslørt på 60 minutes å være en svindel...
Så det... ::)

S

slowmotion

Gjest
Er det ingen som har fått med seg at da vinci code er fiction?

Jeg ler meg i hjæl.... ;D

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Er det ingen som har fått med seg at da vinci code er fiction?

Jeg ler meg i hjæl.... ;D
;D ;D ;D...og kjedelig i tilegg. synes foresten at passion of christ ikke var så bra heller. blei lei all pisking og stønning. men,jeg er jo ikke så glad i fiction filmer... ;)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Fra Wiki:

"Recent studies in neuroscience have indicated that a consistent number of chemicals are present in the brain when people testify to feeling love. These chemicals include; Testosterone, Oestrogen, Dopamine, Norepinephrine, Serotonin, Oxytocin, and Vasopressin. More specifically, higher levels of Testosterone and Oestrogen are present during the lustful phase of a relationship. Dopamine, Norepinephrine, and Serotonin are more commonly found during the attraction phase of a relationship. Oxytocin, and Vasopressin seemed to be more closely linked to long term bonding and relationships characterized by strong attachments."

Med det rette måleutstyret for blodprøver kan nok dette dokumenteres. Hvis dette blir for tungvint og problematisk kan man jo alltid henfalle til anekdoter om handliger, utsagn og reaksjonsmønstre. Hvor overbevisende sistnevnte er kommer an på hvor lett du lar deg overtale og forføre av velformulerte ord.
Dette er beskrivelser av den seksuelle/forelskelsesbaserte kjærligheten som parforhold som oftest starter med. Merk ordene lustful, attraction, relationship, bonding, blant annet. Jeg snakker ikke om parforholdkjærlighet, men om familiær kjærlighet. Man er glad i foreldre, barn og søsken etc. på en helt annen måte enn man er glad i partneren sin på...

Topp Bunn