;D Det tør jeg aldri.lån en å prøv da vel kan fort bli dyrt men he he
Ikke enig. Jeg vil ha snudd på det, og sagt at det oftest låter bedre, men ikke nødvendigvis alltid.Bi-ampa utan att elektroniskt dela först är oftast helt lönlöst.
Att det kan upplevas som bättre (vilket jag är helt övertygad om att det inte är) kan bero på att man får differentiell fasdistorsion (precis samma fenomen som med biwire). Skillnad = bättre gäller ju tyvärr i hifivärlden (tills man testar blint).Ikke enig. Jeg vil ha snudd på det, og sagt at det oftest låter bedre, men ikke nødvendigvis alltid.
Det er nok grunner til at det skulle være en ulempe med biamp, men det er også vektige grunner til hvorfor det skulle låte bedre.Att det kan upplevas som bättre (vilket jag är helt övertygad om att det inte är) kan bero på att man får differentiell fasdistorsion (precis samma fenomen som med biwire). Skillnad = bättre gäller ju tyvärr i hifivärlden (tills man testar blint).
Läs gärna: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Bi-amper du to-veis eller treveis høyttalere?Ikke enig. Jeg vil ha snudd på det, og sagt at det oftest låter bedre, men ikke nødvendigvis alltid.
Når det så er sagt, så er det enda mer gevinst av biamping dersom man deler aktivt såklart; forutsatt at det aktive filteret passer høyttaleren da.
Mvh Vidar P
Akkurat nå er det toveis MA Studio 20SE som biampes med 4 Audiolab monoblokker. Hvordan da?Bi-amper du to-veis eller treveis høyttalere?
Det var ikke det jeg sa. Når det så er sagt, så tenderer jeg til ikke å like store massive forsterkere like godt som effektmessig mindre designer..Vad är bättre med att köpa två mindre slutsteg istället för ett kraftigare menar du?
Et lite sitat fra padrick.net;Vi kommer nog inte längre eftersom du inte refererar till något som stödjer din tes eller för ett logiskt resonemang. Tycker du det är bra att köra biamp ska du naturligtvis fortsätta med det.
Ja det finns många tokiga mantran i hifibranschen men utsagorna blir inte mer sanna bara för att man upprepar dem gång på gång.Imidlertid er det en ikke helt bortgjemt "hemmelighet" blant audiofile at biamping (passivt, men aller mest aktivt) gir gode resultater.
Det blir atskillig mindre "feil" hvis en biamper en treveis i delingen mellom bass og mellomtone, i motstening til toveis hvor delingen typisk er ca 3khz. Treveis kan det muligens forsvares å dele mellom bass og mellomtone etter objektive kriterier hvis forholdene ellers ligger til rette for det. Det er vel også et poeng hvordan den aktuelle produsent har gjort sin konstruksjon i utgangspunktet.Akkurat nå er det toveis MA Studio 20SE som biampes med 4 Audiolab monoblokker. Hvordan da?
Mvh Vidar P
Bortvalg av biamp-muligheter har produsenter gjort i alle år, det er ikke noe nytt.Det blir atskillig mindre "feil" hvis en biamper en treveis i delingen mellom bass og mellomtone, i motstening til toveis hvor delingen typisk er ca 3khz. Treveis kan det muligens forsvares å dele mellom bass og mellomtone etter objektive kriterier hvis forholdene ellers ligger til rette for det. Det er vel også et poeng hvordan den aktuelle produsent har gjort sin konstruksjon i utgangspunktet.
I den senere tid har jeg sett profilerte høyttalerprodusenter i både to og treveiskaregorien velge bort biampmuligheten, et sunnhetstrekk spør du meg. (sånn generelt altså). At du mener deg ha posetive opplevelser er det bare du som kan vurdere etter egne kriterier, det må alle respektere, selv om man kan være uenig.
Nå fikk jeg desverre aldri prøvd pre30 sammen med min a30.2, men en på hfc mente I30 alene låt bedre enn den delte løsningen merkelig nok. I30 (samme som a30.1?) er ihvertfall en genistrek av en forsterker.Jøss, her var det mye info!
Sånn jeg tolker det, så er biamping "best" på større høytalere? (2.5 - 3 veis)
Hmm, tror jeg slår det fra meg . Greit nok så var a30.2en til salgs billig, men er kanskje bedre å bruke den på "vanlig" måte. Så får jeg iallefall litt mer guff enn jeg har nå..
Ingen som har en billig pre30 tilsalgs vel? evt bytte i a30.1? ;D
Det interessante at endel velger bort denne muligheten er hvorfor de gjør det. Kanksje de har testet og kommet til at det ikke har noe for seg?Bortvalg av biamp-muligheter har produsenter gjort i alle år, det er ikke noe nytt.
Jeg har hatt muligheten til å biampe 3-veis (Epos ES25) med delingen enten over bassen, eller over mellomtonen. Det låt best med delingen over mellomtonen i det tilfellet, antakelig fordi diskantforsterkeren da ble så lite belastet.. mens andre på andre forsterkere/høyttalere rapporterer best resultat med deling over bassen. Har antakelig litt å gjøre med highpass-filteret i mellomtonen også.. endel 3-veis høyttalere har jo ikke elektrisk hipass til mellomtonen.
Uansett er det jo rimelig å tenke seg at en forsterker som kun behøver å drive diskanten strever mindre enn en som må drive hele ruklet. Derav er det lett å tenke seg at den vil låte mer dynamisk og rent, noe som er veldig viktig for en forsterker som skal drive et diskantelement. Fra det er ikke veien lang til å høre at det vil låte bedre.
Mvh Vidar P