Høyttalere Bi-amping av JBL Everest DD66000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    ^ Ja, det stemmer.
    Fra A-75 manualen:
    "As a result, the
    power amplification stage is rated for a continuous 60 watts into 8
    ohms, 120 watts into 4 ohms, 240 watts into 2 ohms and 480 watts
    into 1 ohm (music signals). This linear power progression
    demonstrates that constant voltage drive has been successfully
    realized. The maximum output rating is 131 watts into 8 ohms, 232
    watts into 4 ohms, 370 watts into 2 ohms and 547 watts into 1 ohm
    (music signals). "


    Jeg finner ikke noen informasjon om hvordan de måler maximum output eller hvor mye forvrengningen stiger. Det eneste de garanterer er 60W med 0.03% THD+N. Jeg tviler ikke på at den faktisk kan levere 131W, men det spørs altså hvor lenge, og ved hvilken forvrengning.

    Dette med oppgitt power på forsterkere har jo vært et tilbakevendene tema i mange år og man har jo sett eksempler på kreative forsøk på å få dette til å se bra ut.

    På Vera har vi valgt å oppgi det på denne måten:
    Stereo, both channels driven at 4 ohms:
    - 750W with maximum 1% THD+N
    - 620W with maximum 0.01% THD+N
    - 550W with maximum 0.004% THD+N

    Dette er ærlige data som viser at forsterkeren kan levere 550W kontinuerlig over lang tid uten forvrengning. Jeg få den til å levere 900W i kortere perioder også, men da er det ikke Hi-Fi lengre....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Vis vedlegget 565499

    Fant denne målerapporten av A-47.
    Screen Shot 01-02-20 at 11.57 AM.PNG

    Intermodulasjonsforvrengning på 0,7% kan jeg love ikke høres bra ut. Det er grunn til at de fleste opplever et løft i lyden når de bruker forsterkere med nok headroom. Ingen forsterkere høres bra ut når de nærmer seg maksimal effekt. Uansett klasse A, A/B eller D.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    ^ Ja, det stemmer.
    Fra A-75 manualen:
    "As a result, the
    power amplification stage is rated for a continuous 60 watts into 8
    ohms, 120 watts into 4 ohms, 240 watts into 2 ohms and 480 watts
    into 1 ohm (music signals). This linear power progression
    demonstrates that constant voltage drive has been successfully
    realized. The maximum output rating is 131 watts into 8 ohms, 232
    watts into 4 ohms, 370 watts into 2 ohms and 547 watts into 1 ohm
    (music signals). "


    Jeg finner ikke noen informasjon om hvordan de måler maximum output eller hvor mye forvrengningen stiger. Det eneste de garanterer er 60W med 0.03% THD+N. Jeg tviler ikke på at den faktisk kan levere 131W, men det spørs altså hvor lenge, og ved hvilken forvrengning.

    Dette med oppgitt power på forsterkere har jo vært et tilbakevendene tema i mange år og man har jo sett eksempler på kreative forsøk på å få dette til å se bra ut.

    På Vera har vi valgt å oppgi det på denne måten:
    Stereo, both channels driven at 4 ohms:
    - 750W with maximum 1% THD+N
    - 620W with maximum 0.01% THD+N
    - 550W with maximum 0.004% THD+N

    Dette er ærlige data som viser at forsterkeren kan levere 550W kontinuerlig over lang tid uten forvrengning. Jeg få den til å levere 900W i kortere perioder også, men da er det ikke Hi-Fi lengre....
    Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hi fi er nesten blitt over gått av pro audio ,og flere innser at productene i pro audio er laget med viss kvalitet og performance og leve tid ikke minst
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hi fi er nesten blitt over gått av pro audio ,og flere innser at productene i pro audio er laget med viss kvalitet og performance og leve tid ikke minst
    Men de krav der er enighed om er fra meget gamle dage. Og de mindste billigste anlæg opfylder disse krav :) Til en HiFi gengivelse

    Der har været flere forsøg på at definere, hvad hi-fi er, men det mest accepterede forslag er DIN-standarden DIN 45500 som retningslinje for, hvad man kan betegne som hi-fi. Denne specificerer eksempelvis, at en elektronisk lydgengiver (forstærker, radio, cd, pladespiller osv.) der betegnes med kategorien hi-fi skal have mindre end én procents forvrængning, dække frekvensspektret 100-15000 Hz med en afvigelse på højst 8 dB, samt diverse andre systemspecifikke krav.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....
    Det er et godt spørsmål. Jeg har ikke fasiten, men inntrykket jeg etterhvert har fått etter å ha snakket med folk som har gått over til utstyr med lav forvrengning er at de opplever forbedringer.
    Dette er også svært sammensatt siden THD+N er kun et tall på samlet forvrengning inkludert alle overharmoniske.
    Intermodulasjonsforvrengning er fremdeles er et problem i mange forsterkere og er kanskje mer hørbart enn man har vært klar over.
    https://sound-au.com/articles/intermodulation2.htm

    Lav forvrengning henger også sammen med lav utgangsimpedans som gir mindre forvrengning i høyttaleren.

    En ting er sikkert. Alle disse tingene blir bedre hvis man bruker en forsterker med nok headroom.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....
    Det er et godt spørsmål. Jeg har ikke fasiten, men inntrykket jeg etterhvert har fått etter å ha snakket med folk som har gått over til utstyr med lav forvrengning er at de opplever forbedringer.
    Dette er også svært sammensatt siden THD+N er kun et tall på samlet forvrengning inkludert alle overharmoniske.
    Intermodulasjonsforvrengning er fremdeles er et problem i mange forsterkere og er kanskje mer hørbart enn man har vært klar over.
    https://sound-au.com/articles/intermodulation2.htm

    Lav forvrengning henger også sammen med lav utgangsimpedans som gir mindre forvrengning i høyttaleren.

    En ting er sikkert. Alle disse tingene blir bedre hvis man bruker en forsterker med nok headroom.
    Det er jeg 100% enig i især den sidste sætning
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er omtrent håpløst å gi eksakt fasit svar rundt dette.
    Det skal passe trådstarter sine ører til syvende og sist.
    Vi andre har uansett vår egen smak, og ikke sitter vi i stua hans og lytter heller.

    Så langt har Armand gitt gode tekniske svar, jeg må si meg enig i at en bør ha en del effekt tilgjengelig slik som høyttaleren er satt sammen.
    Hvor mye kommer an på hva en vil ha, hvor høyt vil en spille.

    Men en bør holde seg unna laveffekts saker som 300B osv, det har komt ganske tydelig frem her, dem vil høre hjemme andre plasser.
    Jeg nevnte mine 2x15w kl.A, dem wattene er også oppbundet av fysiske lover, og dem tømmes dem også, helt klart. Poenget var bare lettdrevne høyttalere.

    Det ender gjerne opp med til slutt at en må prøve og bestemme selv.


    Så kan en kanskje synse frem ydmyke tips om en har erfart noe selv. :)
    Det jeg ville prøvd først var å biampe istedenfor brokoble dem Accuphasene som du har.
    Er ikke så fryktelig glad i brokobling i utgangspunktet. Med biamping vil forsterkerne se lasten som lettere.
    Hva som låter best må en nesten bare prøve.
    Dernest hadde jeg rett og slett bare spurt Armand om det er mulig å få låne en Vera.
    Den måler forrykende bra og er godt bygget, kunne vert spennende å prøve, men trenger ikke nødvendigvis låte best i denne settingen.
    Det er flere faktorer som spiller inn.

    Det tekniske rundt valg av en Accuphase klasse A er komt frem, så da står det på din lyst og lommebok hva du vil.
    Jeg stiller litt spørsmål om det vil gi det du er ute etter. Kanskje? Veit dessverre ikke svaret.

    Mvh
    oks
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Hva er egentlig behovet, godeste Herr O.Peth? Hvor mange dB er ønskelig? Er spørsmålet stilt av generell nysgjerrighet og et ønske om enda bedre lydkvalitet eller er du reelt i beita for dB i gitte situasjoner?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig behovet, godeste Herr O.Peth? Hvor mange dB er ønskelig? Er spørsmålet stilt av generell nysgjerrighet og et ønske om enda bedre lydkvalitet eller er du reelt i beita for dB i gitte situasjoner?
    Mester. Kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg er en slave av klubblyd hjemme. For mange er det svært høyt. Her, nytelse. Ikke ødelegge hørsel. Tvert i mot unngå og full kontroll. De to Accuphase trinna gjør en bedre jobb en noe annet her. La oss spikre det. Men at en a75, som tross alt er kostbar, kan ikke løser dette da man må dempe p4500x2 med 6db. Den enkleste løsningen er enda større trinn fra Accuphase, men det er kostbart. Den langt billigere og litt spennende løsningen er klasse D nederst og Accuphasene i toppen. Eller la det være. Vinyl er ikke fritt for feedback ved dette volumet, men jeg venter en CD spiller fra samme merke inn snart. Accuphase har tatt meg. Men jeg trykker desverre ikke penger. Setter stor pris på all hjelp her inne. Håvard fra Lyric har vært og er helt fantastisk. Uff. For en sykdom. Svaret er gitte situasjoner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Da starter du med halte øk dersom du ønsker deg reell klubblyd (slik jeg også liker :cool:)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Har øk med 4 bein i kjelleren, men dette øket er olympisk mester i para og drar seg frem på krøkker bedre enn det meste med friskt vev og proaktiv deling i de 57 diy hifi hjem.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil tro DSP ikke er ønskelig i denne settingen, men kan et aktivt filter som eksempel First Watt B5 være noe?
    Da kan du bypasse passive delefiltre og nyte godt av følsomheten topphorna har, og trenger ikke like mye pepper der som i bassen.
    Dette har jeg lite peiling på, og er sikkert på bærtur.

    Jeg bruker 300 watt til bassen, men klarer meg med 13 watt til de øverste horna og kan spille så høyt at øra blør.
    Men da blir det litt annen styring enn med et enkelt B5 filter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir fort bare kludring om en skal dele med aktive filtre. En må fort inn med passive korreksjoner i tillegg.
    First Watt filtrene har heller ikke balanserte kretser, noe som er mellom Accuphase pre og power.

    Beholde filtrene som er der er nok det enkleste.
    Skal en gjøre noe som helst aktivt ville benyttet Audiolense, men da skal en tåle stå i pc sørpa også, og vite hva en baler med der også.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en løsning som sikkert vil falle i smak:

    df-55.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lekker sak! :)
    Men da skal en måle, ratte, måle, ratte, måle, ratte, måle, ratte, måle, ratte, måle, ratte.....
    Og bygge seg opp den erfaringen med, ja nevnte jeg måling og ratting? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Tror ikke trådstarter ville blitt spesielt glad for svaret dessverre :(:(
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Tar du med 2 stk. brokoblede Vera'er til Opeth ?
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Brokoblede moderne sveisemaskiner :D
    Jeg hørte en episode om hvor strøm sterke ML var , den største ,Til koplet en signal generator hadde de prøvd å sveise og ja de sveiste , men så gikk sikringen , ikke ampen men i bygget , en 16A
    Om den er sann vet jeg ikke , men teoretisk skulle det kunne gå :) allt over 50A
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Hei :)
    Tar du med 2 stk. brokoblede Vera'er til Opeth ?
    Mvh.
    Johnny
    Det skal holde med en. En brokoblet Accuphase P4500 klarer 360W i 8 ohm med maks 0,05%. Vera klarer 330W i 8 ohm med maks 0,01% forvrengning per kanal. De to vil dermed makse ut omtrent helt samtidig.
    Intuitivt skulle man tro at det ville gi enda mer trøkk å brokoble to Vera i bassen slik at man har 1200W tilgjengelig, men det er altså ingen vits. De siste 800W kan aldri bli brukt siden P4500 vil da være inne i klipping.

    Hele poenget er at vi skal holde oss under 300W på begge forsterkerne. Ingen forvrengning eller intermodulasjonsforvrengning som skaper hardhet og slitsom lyd.
    300W skal gi inntil 120dB SPL i lytteposisjon og det er ikke lenge man gidder å utsette seg for det.

    De to P4500 Opeth klarer allerede å gi 120dB lydtrykk så målet her er ikke å spille enda høyere, men å se hva man kan oppnå ved å avlaste P4500 i bassen så de får en lettere jobb med hornene og kanskje yte bedre der oppe. Vi skal også se om Vera's lave utgangsimpedans kan gi mer kontroll i bassen.

    Kanskje finner vi ut at p4500 så god at den ikke trenger hjelp i bunnen. Svaret er ikke gitt, men det blir moro å prøve. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Spennende å se hvordan Vera klarer seg mot/sammen med gromme ting som Accuphase. Resten av utstyret og høyttalere er heller ingen brems her:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
    For å avspore litt, tror jeg brokobling og medfølgende kraftreserver har mye mer for seg enn biamping.

    ...og biamping uten aktiv deling har jeg personlig heller ikke så mye tro på, men hadde jeg hatt kompatible effekttrinn nok stående, så hadde jeg selvsagt prøvd likevel.

    More is more! :D
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
    For å avspore litt, tror jeg brokobling og medfølgende kraftreserver har mye mer for seg enn biamping.

    ...og biamping uten aktiv deling har jeg personlig heller ikke så mye tro på, men hadde jeg hatt kompatible effekttrinn nok stående, så hadde jeg selvsagt prøvd likevel.

    More is more! :D
    Enig med det første du nevner , men å sette opp ett fireveis filter er ikke enkelt og ikke sikkert du kommer i mål"heller .Everest original som utgangs punkt burde holde bare den får power nok, og når Vera kommer da blir det styr på sakene!
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skulle benytte seg av et eksternt delefilter så jeg ser fra litteraturen at det forkommer litt forskjellige low-pass oppsett avhengig om det er snakk om DD66000 eller DD65000/DD67000. I tillegg er det ikke brukt vanlige 12, 18 eller 24db/oct på de nyere DD67000 og DD65000.

    I henhold til DD66000 Technical Manual så deles "LF2 elementet" (bass/mellomtone) ved 700hz med 24db/oct.
    JBL_DD66000_Tech_man_cross-over.jpg



    Mens iht DD65000/DD67000 User Manual er delingen ikke angitt som 24db/oct, men som to 12db/oct filter med forskjellig angrepspunkt / Q-verdi.

    "Setting the shorting bars in the Bi-Amp position requires the addition of an external
    dividing network (electronic crossover) to provide the 750Hz (DD65000) or 850Hz (DD67000) primary crossover point for the system."


    JBL_DD67000_DD65000_cross-over.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Consul

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
    Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
    Jeg bruker en tilsvarende løsning på mine Everest basser. Det er vel bare en ting å si om dette. GLED DEG.
    (Og 25 KL.D Watt på diskant og mellomtone)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
    Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?
    Utgangsimpedansen (det samme som dempingsfaktor) på forsterkeren er på 0,0015 ohm. Ideelt bør kabelen ha så lav motstand at den ikke bidrar til å øke impedansen særlig mye.
    Vi trenger ca. 4 meter lang kabel (8m tur-retur). 8 meter med 20mm^2 har en resistans på 0,007 ohm. Som du ser så er dette mye mer enn forsterkeren og det er dermed kabelen som setter grensen for dempingsfaktoren i systemet. Everestene dipper ned til 5 ohm i bassen og dempingsfaktoren blir dermed:
    5 ohm / 0,0085 ohm=589.
    Med 10mm^2 kabel hadde vi havnet på 333.
    Med 2,5mm^2 kabel hadde vi havnet på 89.
    Jeg tør ikke å vedde på at vi hadde hørt forskjell på en dempingsfaktor på 589 og 333, men jeg mistenker at det kan være mulig når man kommer ned på 89.

    Skulle vi brukt en kabel med samme impedans som forsterkeren så måtte vi brukt 90mm^2 !
    20mm^2 er dermed det minste jeg vil bruke for "peace of mind". Dessuten er jo kabler billig ;).

    Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.
     

    Consul

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
    Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?
    Utgangsimpedansen (det samme som dempingsfaktor) på forsterkeren er på 0,0015 ohm. Ideelt bør kabelen ha så lav motstand at den ikke bidrar til å øke impedansen særlig mye.
    Vi trenger ca. 4 meter lang kabel (8m tur-retur). 8 meter med 20mm^2 har en resistans på 0,007 ohm. Som du ser så er dette mye mer enn forsterkeren og det er dermed kabelen som setter grensen for dempingsfaktoren i systemet. Everestene dipper ned til 5 ohm i bassen og dempingsfaktoren blir dermed:
    5 ohm / 0,0085 ohm=589.
    Med 10mm^2 kabel hadde vi havnet på 333.
    Med 2,5mm^2 kabel hadde vi havnet på 89.
    Jeg tør ikke å vedde på at vi hadde hørt forskjell på en dempingsfaktor på 589 og 333, men jeg mistenker at det kan være mulig når man kommer ned på 89.

    Skulle vi brukt en kabel med samme impedans som forsterkeren så måtte vi brukt 90mm^2 !
    20mm^2 er dermed det minste jeg vil bruke for "peace of mind". Dessuten er jo kabler billig ;).

    Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.
    Takk, det var veldig informativt!
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.
    Det er jo mulig å prøve. Accuphase pre-ampen hans har vel trigger out, og VERA har trigg inn. Power On på pre.via fjernkontrollen og Vera våkner automatisk opp. Og, det trengs vel ikke en meter høyttaler-kabel engang ?
    Blir jo bare en "vinn-vinn" det.
    MEN, så spørs det om Opeth vil ha noe liggende på gulvet, og ikke i racket da ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg leser manualen til p4500 kan jeg ikke forstå at trinnene i bridge mode og på LF må dempes 6dB i forhold til A75 som stereo på HF når begge har samme gain. Manualen sier helt klart at gainet er 28dB i både stereo og mono(bridge). Dermed matcher det A75 selv om det er bridge-mode på p4500. Hvordan Accuphase gjør det aner jeg ikke, men dette står 2 steder. Armand
    20200105_183545.jpg

    20200105_183525.jpg
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Korriger meg om jeg tar feil.

    Om man har 2 forsterkere, en som er ratet til 300w og en som er ratet til 75w, så vil disse levere respektive 300 eller 75w mot en 8ohms last ved fullt linjesignal?
    Uavhengig av gainstruktur?

    Med andre ord vil 300w'eren levere 30w om volumkontrollen i pre'en står på 10% (og er linjær/passiv), 75w'eren vil levere 7.5w?

    Eller er jeg helt på vidda igjen?

    --
    Martin
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du er nok ikke helt innafor blinken.

    En vil normalt nå maks effekt lenge før maks innstilling på volumrattet.

    Hvis en ser på dataarket til en forsterker, så står det gjerne noe om hvor mye spennning som kreves for å nå merkeeffekten.

    Forforsterkeren har typisk en del eksta gain den kan levere ift hva en gitt effektforsterker trenger.

    Johan-Kr
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er gainet som bestemmer, og slik det virker i manualene er det upåvirket av om forsterker er i stereo eller mono (bridge) konfigurasjon. Dermed skal ikke de i mono dempes. De lærde har ikke kommet på banen etter at jeg viste foto fra manualen, men de tenker nok!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    På de fleste forsterkere vil gain øke med 6dB når de brokobles. Harepusen gjettet dette tidligere i tråden og jeg var ikke smart nok til å konsultere manualen før jeg sa det samme. Accuphase har gjort et lite triks med elektronikken innvendig når man vrir på gainbryteren slik at gain holder seg på 28dB da også. Flinke disse japanerne.

    Sett altså gainbryterne likt på alt. Ofte lønner det seg å senke gain fra max for å oppnå bedre signal støynivå. Det er bare å prøve seg frem.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Korriger meg om jeg tar feil.

    Om man har 2 forsterkere, en som er ratet til 300w og en som er ratet til 75w, så vil disse levere respektive 300 eller 75w mot en 8ohms last ved fullt linjesignal?
    Uavhengig av gainstruktur?

    Med andre ord vil 300w'eren levere 30w om volumkontrollen i pre'en står på 10% (og er linjær/passiv), 75w'eren vil levere 7.5w?

    Eller er jeg helt på vidda igjen?

    --
    Martin
    Du er dessverre på midt på Hardangervidda. Men ta det rolig, jeg skal korrigere deg ned til stresslessen igjen.
    Alle som lurer litt på dette bør følge resonnementet under. Det er greit å kunne dette når man kobler Hi-Fi apparater. Det er ca. ungdomsskolenivå nivå på matten så det er ingen unnskyldning :)

    Ikke tenk på watt (enda).
    Forforsterkeren vil med volumknotten på en gitt innstilling gi en gitt spenning ut til forsterkerne. La oss si f.eks 0,5V
    Disse er satt til 28dB gain alle sammen og vil forsterke spenningen med 28dB.
    For å finne ut hvilken spenning dette blir må vi bruke kalkulator eller en online tjeneste. Online er enklest og ved å legge inn 28dB på denne tjenesten:
    Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    ser vi at det tilsvarer 25,12 ganger. 25,12*0,5V blir 12,56V.
    Alle tilkoblede forsterkere satt til 28dB vil altså nå levere 12,56V på sine utganger helt uavhengig om de er på 75W, 300W eller på 1000000W.

    SÅ kan vi se på watt.
    12,56V i 8 ohm blir: 12,56^2/8= 20W

    Skrur man opp til 0,95V så vil forsterkerne levere 25,12*0,95V= 23,86V
    I 8 ohm blir dette 23,86^2/8= 71W

    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.

    Som nevnt tidligere i tråden så kan det faktisk lønne seg å heller bruke kun en P4500 i bassen. Dette er fordi utgangsimpedansen på P4500 dobles når den brokobles og dette ødelegger for kontrollen i bassen. Den brokoblede effekten på 360W kan aldri kan brukes siden A75 setter grensen på 75W.
    I stereo-mode leverer P4500 2*90W og man får faktisk ikke brukt de siste 15W da heller.

    Nå er det ikke 100% sikkert at en P4500 yter like godt som to brokoblede. Det kan hende at at den økte kapasiteten man får i strømforsyningen gir en fordel. Men jeg tviler på dette siden strømforsyningen i Accuphase P4500 er solid nok til å levere 2x75W uten problemer.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ^^Takker.

    Da har jeg forstått mye mer. Det er altså gain som bestemmer. Ikke så lett dette med biamping!

    Mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn