beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Til dem som tenker på T1 - kan jeg utifra hukommelsen erindre at Ultrasone 2900 Pro minner mye om T1, men med litt mer kjøtt i bånn. Kun utifra erindringen. Men jeg husker å ha lest noen andre dra en slags parallell mellom nevnte hodefoner, så jeg tror ikke jeg er helt på jordet.
    Er nok ikke noe galt med hukommelsen:) har begge men foretrekker ultrasone.

    Hah! Jeg er en elefant! hvorfor foretrekker du Ultrasone 2900 fremfor T1, og hva slags forsterkeri benyttes?
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Til dem som tenker på T1 - kan jeg utifra hukommelsen erindre at Ultrasone 2900 Pro minner mye om T1, men med litt mer kjøtt i bånn. Kun utifra erindringen. Men jeg husker å ha lest noen andre dra en slags parallell mellom nevnte hodefoner, så jeg tror ikke jeg er helt på jordet.
    Er nok ikke noe galt med hukommelsen:) har begge men foretrekker ultrasone.

    Hah! Jeg er en elefant! hvorfor foretrekker du Ultrasone 2900 fremfor T1, og hva slags forsterkeri benyttes?
    Bruker Lynx hilo og jeg syns bare det låter mer naturlig med ultrasone, mindre lyttetrett og mer behagelig passform for meg
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ... hvorfor foretrekker du Ultrasone 2900 fremfor T1, og hva slags forsterkeri benyttes?
    Bruker Lynx hilo og jeg syns bare det låter mer naturlig med ultrasone, mindre lyttetrett og mer behagelig passform for meg
    Har du brukt T1 med andre forsterkere? Jeg minnes at de var vanskelige å matche. Jeg likte dem med Naim Headline, som er litt mørk og fyldig. Men de ble uansett litt for slitsomme for meg, desverre. Jeg var trist når jeg solgte dem, husker jeg. Men Ultrasonene gir meg mye av samme følelsen, men er ikke slitsomme. Ikke med V200, da. Med Taurus blir de for skarpt for meg. Men jeg har spesielt sarte ører, må sies.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Har prøvd T1 med Lead Audio LA100 og det fungerte dårlig
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lynx Hilo: Topp

    [...]
    hvorfor foretrekker du Ultrasone 2900 fremfor T1, og hva slags forsterkeri benyttes?
    Bruker Lynx hilo og jeg syns bare det låter mer naturlig med ultrasone, mindre lyttetrett [...]
    Jeg kjenner ikke Ultrasone PRO 2900 og har foreløbig ikke forsøkt beyerdynamic T 1 med Lynx Hilo.

    Mine observasjoner så langt med flere hodetelefoner inkl. beyerdynamic T 5 p, Denon AH-D600 og Sennheiser HD 650, tyder dog på at Lynx Hilo har mer topp enn Grace Design m903. Det er mulig at det kan bli for mye for noen med visse hodetelefoner og/eller innspillinger.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p + Grace Design m903

    Nå i kveld har jeg lyttet en stund til beyerdynamic T 5 p + Grace Design m903.

    Det er slett ikke dumt. Tåviftefaktoren er på plass, og ofte mere til. Tilløp til gåsehud. Betydelig lydkule som instrumenter, stemmer og effekter plasseres rundt i. Tar fint vare på/håndterer stemmenyanser m.m. Transientvillig. Fungerer fint med eldre opptak, også de med stereoartefakter

    Ikke den tyngste kombinasjonen på jord, på en måte mer Cambridge Audio Azur 840A V2 enn NAD C 375BEE for de som har hørt begge. Begge kan gå dypt, men NAD er malmtung mens Cambridge er slankere/lettere. T 5 p er nok dog noe forsiktigere helt i bunnen enn Cambridge. Det er neppe noe problem med akustiske instrumenter.

    Isolerer bra mot regnværsstøy.

    Repertoar:
    PS: Nå må vel Tittentei bli fornøyd. Lytteinntrykk to dager på rad.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p

    Jeg har skrevet om det før, men vil nok vende tilbake til det dann og vann. beyerdynamic T 5 p er en hodetelefon som oppfattes og omtales ganske forskjellig. Noen liker den meget godt, andre mener den er skral, og mellom disse finnes det mange.

    Noe av dette skyldes hodetelefonens iboende grunnegenskaper. Annet kan helt eller delvis skyldes (mangel på) forsterkning og kilde. Jeg tror musikkvalg og (lyd)smak har betydning. T 5 p er f.eks. ikke et bassmonster. Noen har dessuten problemer med prisen. Andre mangler forståelse for (aspekter ved) lukkede vs. åpne hodetelefoner. Jeg tror noen av de som klager mangler en del grunnleggende emneforståelse og -erkjennelse.

    Jeg følger Head-Fi.org-tråden "beyerdynamic T5p: Photos and first impressions", og i hvert fall nå i 2013 er den først og fremst befolket av de som liker den. Mange av dem er imidlertid reflekterte og erfarne. De beskriver godt både styrker og svakheter, hva den passer til og hvorfor, samt hva som kan tale i mot. Brukeren Theogenes har i dag skrevet en meget god beskrivelse, som dermed er et godt eksempel på dette. ianmedium har også i det siste skrevet godt om T 5 p.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Beyerdynamic T 5 P

    Når man har gått til det skrittet og investert i et headfi oppsett som i dette tilfellet er en kombinasjon av:

    Beyerdynamic T 5 P

    BeyerdynamicT5p.jpg


    og

    Lynx Hilo


    LynxHilo.jpg



    for deretter skulle skrive lytteinntrykk på en objektiv måte blir kanskje litt vanskelig da man har litt vondt for å si for mye negativt. Er ikke helt billig investering og da bør man ha gjort det rette valget.

    Jeg kjøpte mitt sett vel vitende om at kombinasjonen ikke ville levere mengder av bass. Jeg liker god bunn i lydbildet og derfor har jeg også høyttalere med 4 8" basser samt en sub med 12" bass. Nå er det også slik at en god del av mine favorittskiver ikke har nevneverdig dypbass. Faktisk er det slik at man må lytte for å finne pedaltrommen. Jeg har valgt meg ut to skiver, en representerer førstnevnte samt en skive som har rikelig mellombass.


    OpethStillLife.jpg
    SpocksBeardBNADS.jpg



    Opeth - Still Life
    Spocks Beard - Brief Nocturnes and Dreamless Sleep

    To fantastiske skiver der den ene ligger i klassen for Progressiv Metall og den andre i Progressiv Rock.

    Når jeg lytter til disse på mitt vanlige anlegg så finner jeg som tidligere nevnt at skiva til Opeth ikke har mye av mellombass og heller ikke dypbass. Dette ligger an til å bli vanskelig på Headfi-oppsettet. Hvis HT legger en enda slankere lydsignatur på denne så kommer dette til å bli stusselig. Jeg opplever ikke at dette er tilfellet. Det er hevet over enhver tvil at disse hodetelefonene ikke er noen bassmonster. Det de gjør er å levere det som kommer ut av det som blir spilt. Den samme lydsignaturen som kommer ut av mine Dali Euphonia MS5 kommer også ut av Beyerdynamic T 5 P, bare i mindre format. For å sjekke opp om det handler om volum så har jeg skrudd opp til uanstendige høyder, men det hjelper ikke. Det blir bare høyt, men lydsignaturen forblir det samme. Diskant og mellomtone er som man forventer av gode hodetelefoner. Symbaler er "crisp" og skarptromme har den "snert" som jeg forventer. Er rimelig enkelt for meg å sjekke da slagverket står to meter fra godstolen. Bassgitaren ligger der i bakgrunnen da det ikke er alt for mange band som leger denne langt frem i lydsignaturen. Er vel bare Porcupine Tree, Rush og Riverside som gjør det.

    Alle mine CD'er blir rippet i FLAC og deretter blir MP3 generert for bærbart utstyr. Jeg benytter iPod og FIIO E17 som drivverk når jeg er på hytta/reiser. Lydsignaturen i disse filene blir gjerne mere gjennomsnitt da noe av topp og bunn forsvinner i prosessen. Det at man kan benytte disse hodetelefonene direkte på bærbart utstyr er for meg et kjempepluss. Opeth-skiva blir litt mere "bassete" når jeg gjør dette, men fortsatt er den slank i lydsignaturen. Konklusjonen min på denne skiva er at Beyerdynamic T 5 P leverer det som blir gitt uten å påvirke lydsignaturen i nevneverdig grad.

    Skiva til Spock's Beard er rimelig heftig satt sammen i mellombassområdet. Samtidig er det plenty med vokal, gitar og synthesizer. I starten virker det som at noe bass mangler. Det som slår meg er "roen" i lydbildet. Rimelige hodetelefoner roter til lydbildet og leverer noe helt annet enn det som de burde ha gjort. Jeg benytter Koss Porta Pro til arbeid som å vaske bilen, male, måke snø og lignende og disse er ikke i nærheten av å levere korrekt lydbilde. Utrolig mye for pengene, men korrekt lyd leverer de ikke. Har også et sett med Sennheiser PXC 300 for flyreiser og disse leverer godt, men er ikke i nærheten av det som Beyerdynamic leverer. Her sitter det meste fjellstøtt og jeg merker at under Spock's Beard så begynner fotarbeidet å fungere. Det er ikke til å komme forbi at litt mere bass ikke hadde skadet. Mulig at jeg har behov for mere lyttetrening med hodetelefoner. Når jeg konsentrerer meg om bassområdet merker jeg at alt er der, det ligger bare ikke helt oppe i dagen.

    Passformen er viktig med tanke på komfort og lytteopplevelse. Jeg har strevet litt med mine før at de satt skikkelig. Det måtte fult utslag til på bøylene før at øret kunne passe inn i klokka. Det er litt merkelig at jeg ikke oppdaget dette når jeg lyttet på de hos Prolyd. Det har berget seg i alle fall og nå er dette ikke noe problem. Polstringen på hodebøylen kunne gjerne ha vært litt tykkere. Jeg kan sitte gjennom fire skiver uten at jeg opplever at det blir ubehagelig. En kvikk ettermiddagslur med klokkene på er utrolig behagelig da disse demper lyd utenfra på en god måte.

    Det heler ender da opp med at jeg er godt fornøyd med investeringen og det eneste ankepunktet av betydning må være litt slank lydsignatyr. Det kan være at dette over tid endrer seg ettersom jeg får mere lytteerfaring på hodetelefoner da disse er de første seriøse hodetelefonene jeg har hatt. Jeg baserer inntrykkene på at hodetelefonene har gått mellom 100 og 150 timer. Jeg tror ikke at lyden vil endre seg mye fremover og at inntrykket som er nå i selve hodetelefonene ikke endrer seg mye, men jeg selv kan få et annet inntrykk.

    Hører nå på Rush - Moving Pictures rippet fra Blu-Ray versjonen og denne gir akkurat det samme som de andre - litt slank lydsignatur og utrolig god presisjon. Pert sine overganger på Witch Hunt er bare helt fantastisk og hodetelefonene gjør ingen skam på disse. Bassen til Geddy Lee er korrekt til stede og Gitardelen er slik den skal være.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Takk for fint innlegg. Dette passer meget bra med mine observasjoner og inntrykk, selv om vi (vel) hører på forskjellig musikk(?) Det passer også bra med mange observasjoner jeg har lest.

    Sist redigert av Geir Kristiansen; Idag kl. 15:15. Årsak: Dette med bilder på HFS er kjipe greier. Ser ike bildene når innlegget er postet.
    Bildene er dessverre (fremdeles) usynlige for meg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p

    Siden jeg allikevel synes å være i det ettertenksomme, reflekterende hjørnet i dag:

    Jeg og flere andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701. De har en god del lydsignaturfellestrekk.

    Jeg har videre skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701, igjen fordi de har en god del lydsignaturfellestrekk. Andre har trukket linjen til Sennheiser HD 800.

    Hvis man er villig til å trekke disse linjene, er det også fullt mulig å hevde at beyerdynamic T 5 p kan tilhøre denne gruppen.
     

    Buyer no 1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.08.2012
    Innlegg
    162
    Antall liker
    65
    Sted
    Danmark, København
    Siden jeg allikevel synes å være i det ettertenksomme, reflekterende hjørnet i dag:

    Jeg og flere andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701. De har en god del lydsignaturfellestrekk.

    Jeg har videre skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701, igjen fordi de har en god del lydsignaturfellestrekk. Andre har trukket linjen til Sennheiser HD 800.

    Hvis man er villig til å trekke disse linjene, er det også fullt mulig å hevde at beyerdynamic T 5 p kan tilhøre denne gruppen.
    Så:
    Sennheiser HD800 er en forbedret K701
    Shure Srh940 er en lukket K701
    Og Beyer T5p er en .... K701 med tåviftefaktor??
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p

    [...]
    Og Beyer T5p er en .... K701 med tåviftefaktor??
    Du må vente til neste gang jeg er i det ettertenksomme, reflekterende hjørnet ...

    ..., men en åpenbar svarkandidat kunne jo være en lukket Sennheiser HD 800. Dét har jeg dog (foreløbig) ikke erklært den som.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p: Bass (og litt annet)

    Jeg mottok i midten av juli denne PMen fra LarsHP, og vi ble enige om at jeg skulle forsøke å gi mitt delsvar i denne tråden og kunne sitere hans spørsmål:

    LarsHP skrev:
    Hei

    Har du (fortsatt) Beyerdynamic T5p?
    Ja, jeg har fremdeles beyerdynamic T 5 p, og jeg liker den.

    LarsHP skrev:
    Hva mener du om lydsignaturen? Målinger av frekvensgangen tilsier et bra bassnivå, men når jeg spør folk, som har eller har hørt T5p, da sier de, at den er litt tynn i bassen. Hva mener du?
    Jeg svarte bl.a. følgende i en PM:

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg observerte akkurat det samme som deg, hviket var forvirrende. Dette er derfor et høyst relevant spørsmål. Jeg vil gjerne forsøke å bidra til å besvare det, men vil helst gjøre det i beyerdynamic Tesla-tråden slik at også andre kan ha nytte av informasjonen og/eller bidra.
    [...]
    PS: Jeg skal i mellomtiden grunne litt på svaret. Det er dessuten mulig at jeg venter til det atter blir regn.
    I går leste jeg bl.a. uleste innlegg i den (ofte) gode Head-Fi.org-tråden "beyerdynamic T5p: Photos and first impressions", og Theogenes' innlegg #919 gav en god start på et svar.

    post #919 of 926 7/29/13 at 4:21am
    • Theogenes
    • 761 Posts. Joined 3/2010
    • Location: Outside Nashville, TN
    Hey log0! I'm not sure I'll be able to answer all your questions, but I give you what I know:

    Comfort: these things are deceptively light, and feel borderline too light-- they are so sharp-looking and industrial, but feel so light in hand, that there's a moment of dissonance each time I pick them up. They still manage to feel well-built somehow, though. I highly doubt you'll have any issues here.

    Portability: this is the one are that I might urge a bit of caution. I originally got the T5p as my travelling can as well, and eventually decided it wasn't the best fit for that purpose for a couple of reasons-- the biggest being bass response. If you've read about the T5p extensively, you've certainly noticed that it isn't considered to have the best quantity of bass by most listeners (quality, however, being excellent). Given that the lower frequencies are the first to go in noisy environments (work, plane, car, etc), I found this to be problematic. I've ended up going with IEMs for my portable listening, and am much happier with that as a solution for me. But I still listen to the T5p every single night, and I have them on my head right now as I type this, testing out a new DAC
    .

    Additionally, I would say that while they sound okay out of a standard phone headphone jack, you really aren't getting anywhere close to what they offer that way-- I'd consider an external amp (if not a DAC/amp combo) to be a necessity, especially given your willingness to invest.

    Sound Quality: this is, to me, the biggest strength of these headphones, even given my reservations about bass levels mentioned above. They are incredibly clear, detailed, and revealing, to a degree that might be problematic for lower-quality recordings, although I don't typically find them to be so. I've heard very little that manages to capture the texture and crunch of guitars like the T5p, and consider them a bit of a reference point in that regard. Transients are exceedingly well-defined, and despite the missing bass presence, the extension is quite good. Simply put, I absolutely love the sound the T5p gives me, and haven't regretted getting them for a single moment. Most people I've seen that have given them a listen seem to agree, but-- like anything-- they aren't for everyone.

    One suggestion I can make to help with both the isolation and bass levels is to switch out the standard pads for the clear gel versions (if you can find them). While they aren't nearly as luxurious as the stock pads are (and are rather prophylactic/jellyfish looking to boot), they isolate better than stock (or the J$ pads) and allow for better bass as a result. Also, although I can't speak to this from personal experience, several users have described greatly improved bass response by modifying the 'phones for balanced operation, which might work out well with the balanced RSA amp, for example. (I believe NZTechFreak has actually tried this combination, you can do a search through this thread for his impressions if you're interested).

    Overall, I find the T5p to be a truly exception headphone, and I love my unabashedly. I am less certain about their applicability to portable use, however, and would recommend an audition if that's at all a possibility for you.

    Anyway, hope this helps!! Let us know what other questions you have and I'm sure somebody can point you in the right direction
    .

    EDIT: looks like AJ beat me to the punch on a few of these. Damn these fat phalanges of mine
    .

    Edited by Theogenes - 7/29/13 at 4:23am
    Jeg fulgte opp med følgende innlegg om bl.a. bass(respons):

    post #925 of 926 8/5/13 at 8:41pm
    @log0:

    I (mostly) agree with the good answers given by AJHeadfi and Theogenes.

    Theogenes' description of the sound, and especially the bass, is very good. The bass reproduction is something many people wonder and get confused about because measurements indicate good bass response, but user reports and reviews indicate a more moderate and subdued bass response. beyerdynamic T 5 p isn't bass heavy, but there is bass there. I have sometimes thought of it as (something like) a closed Sennheiser HD 800, maybe especially when thinking of the bass. I'm also reminded of what a fellow Norwegian wrote about bass in classical music: It isn't there all the time, but when it appears, it's quick and deep, before disappearing awaiting its next entrance. It also reminds me of a good set of stand/monitor loudspeakers like my KEF Reference 201/2. They can go deep when the music asks them too, but you're not constantly bathed/drowned in deep bass.

    Some users have reported good results with eq including 6moons' Srajan Ebaen.

    You didn't write anything about your preferred loudness levels. If they are low, you may have problems with most/all passively isolating headphones during aircraft flight. I chose Bose QuietComfort 15 for long distance train rides etc. I haven't tried IEMs based on my reading of the cons of IEMs vs. my needs etc.

    Bose QuietComfort 15 is good enough out of an Apple iPod classic to enjoy in silent environments as well. I've tried mine at home, and expect it to be fine in hotel rooms. Noisy environments will mask all subtleties anyway, and I don't believe one necessarily will benefit from/observe higher quality sound reproduction anyway because it will be drowned by the environmental noise.

    Bose QuietComfort 15 is around ear, but the inner hole may be a bit small for some.

    I bought my beyerdynamic T 5 p for use at home when there's extra noise outside like heavy rain beating against walls and windows, neigbour mowing the lawn etc. It's good for that and very comfortable.

    I don't agree with Theogenes about too light. I own both lighter and more fragile headphones. I don't consider beyerdynamic T 5 p to be fragile or flimsy. On the other side it's rather expensive and I wouldn't trow it around willy nilly. Bose QuietComfort 15 probably is more fragile than T 5 p. Professional headphones are often more robust and constructed to tolerate abuse. They may be better suited for daily subway commuters etc.

    Quote:Originally Posted by log0
    [...]
    So, as awesome as I know the T5p's will sound with my home setup driven off the CS600 and Ref 1, that is not my challenge.
    [...]
    "It Ain't Necessarily So". I believe the Leben amplifiers have rather high headphone output impedances, and hence is (normally) best suited for high impedance headphones which beyerdynamic T 5 p isn't.
    Min referanse til "what a fellow Norwegian wrote about bass in classical music" gjaldt big_swiftys gode innlegg gjengitt i innlegg #229 gjengitt etter hukommelsen i Head-Fi-innlegget.

    Vi har også tidligere i denne tråden skrevet om dette temaet. Noen eksempler:
    Det vil være fint om også andre med beyerdynamic T 5 p-erfaring kan skrive om sine bassobservasjoner og -opplevelser.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det, jeg som nevnt undrer meg over, er, at en del T5p-eiere opplever den som litt slank, "ikke noe bassmonster" etc. - SAMTIDIG med at målinger fra Inner Fidelity og HeadRoom viser et ganske kraftigt nivå i hele bassområdet og til med har en ønskelig frekvensgang oppover i diskanten. Egentlig burde T5p ha sirka samme tonalitet som LCD-2, men det synes jeg ikke jeg ser noen si - tvertimot. LCD-2 og HE-6 skal ha mer bass enn T5p, har sa en dansk T5p-eier til meg.

    Med andre ord: frekvensgrafen er ikke helt til å stole på, når man skal danne seg et inntrykk av en hodetelelfons tonalitet, hvilket jeg egentlig hadde forventet - sånn stort sett. En forklaring, som kunne være nærliggende, er at T5p sin bass er overdempet / mer tørr, enn hva godt er, men samtidig har LCD-2 (sammen med LCD-3) antakelig markedets beste bassgjengivelse, og den høres IKKE tynn ut i bassen. Deres frekvensgang ser ganske lik ut sånn overordnet. Se graf. Kort og godt er T5p ikke til å bli klok på ...

    LCD-2 vs T5p.jpg
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Egentlig burde T5p ha sirka samme tonalitet som LCD-2, men det synes jeg ikke jeg ser noen si - tvertimot. LCD-2 og HE-6 skal ha mer bass enn T5p, har sa en dansk T5p-eier til meg.

    Med andre ord: frekvensgrafen er ikke helt til å stole på, når man skal danne seg et inntrykk av en hodetelelfons tonalitet, hvilket jeg egentlig hadde forventet - sånn stort sett.
    Dette er to hodetelefoner som ut fra frekvensmålingene presterer "omtrent" likt, men likheten mellom de to hodetelefonene stopper også der. Frekvensmåling er kun et utgangspunkt og det er uvisst hvordan den samme hodetelefonen måler på forskjellige forsterkerkere. LCD-2 er orthodynamisk mens T5p har tradisjonell dynamisk driver og begge har sine styrker og svakheter.

    Hva er som er best er en smakssak, men har forsket litt på orthodynamiske hodetelefoner kontra dynamiske de siste månedene og har kommet fram til følgende påstand: 1, Ortho er best. 2, de som sier noe annet vet ikke hva de snakker om.

    Er man 14-år gammel, mildt retardert eller har vokst opp i Harlem. Da er dynamiske hodetelefoner best fordi de har mest "bass", men da er vi tilbake på punkt 2 over. ;)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hva er som er best er en smakssak, men har forsket litt på orthodynamiske hodetelefoner kontra dynamiske de siste månedene og har kommet fram til følgende påstand: 1, Ortho er best. 2, de som sier noe annet vet ikke hva de snakker om.

    Er man 14-år gammel, mildt retardert eller har vokst opp i Harlem. Da er dynamiske hodetelefoner best fordi de har mest "bass", men da er vi tilbake på punkt 2 over. ;)
    facepalm.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 1: Hodetelefonforsterker

    Av det jeg har selv, ville jeg gått for Beyer T1 med Cayin HA-1A og Grado forlengelseskabel
    Jeg har hatt T1 i bakhode en stund nå og denne kombinasjonen virker meget interessant. Jeg ser at den ofte blir paret med rørforsterkere. Er det en must med disse hodetelefonene?
    Nei. beyerdynamic T 1 fungerer f.eks. utmerket med SPL Phonitor og ifølge VilhelmW med Lehmannaudio Linear. Loevhagen har med hell benyttet flere transistorhodetelefonforsterkere med den.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p vs. Ultrasone Edition 8

    En omtale av beyerdynamic T 5 p vs. Ultrasone Edition 8. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av beyerdynamic T 5 p og synes den er god.

    Legg også merke til informasjonen om en kommende Beyer Custom One Tesla.

    post #998 of 998 9/26/13 at 9:12am
    Taken from my post over in the ED8 thread:

    Hello Everyone

    I purchased an Edition 8 Palladium and I've been comparing it to my T5p and wanted to share my views.

    At present, I'm left rather underwhelmed to be honest. Perhaps I was expecting too much, or I had built an incorrect mental image of what it should have been.

    T5p vs. Edition 8 Palladium (both via Burson Soloist SL)

    Soundstage
    The T5p wins here quite convincingly. Having spent time with the Edition 8, I actually realised how open sounding the T5p actually sounds for a closed can. The Edition 8 sounds narrow and does not extend as far left and right as the T5p. Easy win for the T5p here.

    Treble
    I would say the ED8 is warm and less detailed than the T5p, The Beyer has lots of detail, sparkle and in conjunction with the wide sound stage you hear more from the T5p. The T5p can be a little bright for me but rarely. The ED8 sounds smooth. Again I prefer the extra detail of the T5p but I do appreciate the warmth of the ED8.

    Mids
    Now I was really disappointed here. The ED8 sounds similar to the Pro900. Now, I'm not talking about the recessed mids, no. The ED8 has upfront forward mids. Not as forward as T5p but still forward. The problem I have with the Ed8 and the Pro900 was that the vocals sound like someones got a bucket on their head, or they are singing while being constipated. I just can't explain it better. The ED8 and Pro900 sound strained to me in the mids, the ED8 being not so strained but still noticeably so compared with T5p. The T5p on the other hand sounds life-like, natural and noticeably better. In fact, I've only ever heard Beyers do mids best. There's just something about the Tesla mids that make it so natural and lifelike to me.

    Bass
    This is the only win for ED8 and my only criticism of the T5p. Where the ED8 gives me satisfying bass, I'm always wanting more bass with the T5p. However, I miss the slam of the HFI-780. That headphone does bass with authority,

    Summary
    Overall, comparing the ED8 to the T5p, the ED8 sounds artificial, computerised, somewhat digital sounding. The T5p sounds so natural and real. It's quite surprising how obvious this is. With the exception of bass, the T5p wins hands down. I wanted the ED8 for so long and wanted it to work for me. I'm really surprised with the outcome. I would say the Beyer DT1350 is at least on par with the ED8 at a fraction of the price. I hope this comparison was helpful.

    The release of the Beyer Custom One Tesla next year will be my headphone end game, I am confident of that. A Tesla headphone with COP bass? That's surely a winning formula.

    [HR][/HR]
    Current: | Beyerdynamic T5p | Beyerdynamic DT1350 | Burson Soloist SL |

    Sold: | Beyerdynamic T1 | Ultrasone Pro 900 | Ultrasone HFI-780 | Grado 325i | Sennheiser HD-25 II |
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p

    En fornuftig omtale av beyerdynamic T 5 p inkl. en sammenligning med Sennheiser HD 800.

    post #1022 of 1022 10/6/13 at 2:25pm
    • rasmushorn
    • 1,790 Posts. Joined 8/2008
    • Location: Denmark
    I just wanted to share a little praise for the T5p after a pair of listening experiences over the last week. I got the T5p more than a year ago and I have used it as my only home desktop headphone. I have been through a process of selling out of all my headphones to only have one for home-use and one for my work and IEM for the road. So I ended up selling the HD650, T70, T70p, T1, DT-1350 and T50p. I kept the TZAR 350 for the road and traveling together with a very old pair of ER-4S. I kept the DT-1350 for office use but it has been exchanged for the Amperior lately. The T5p was my favorite all rounder and it has been my preferred headphone for the last year.

    Even after going to a few meets and comparing it to the HE-400 and HE500 I still never thought anything could really compare to how I like its sound. Even though the T5p is closed is sounds very open and the best thing is that it is far more 'musical' than the T70's are. Last week I found a very good bargain on a pair of Sennheiser HD800 an offer I could not reject. I have had the HD800 on loan in order to compare it to the T1 back when I had the T1. SO I thought that A/B'ing the T5p and the HD800 would clearly show the T5p to be inferior in many ways - but as much as I LOVE the HD800 it is still a pleasure to listen to the T5p. It is not bad at all in comparison. The HD800 is the best headphone I have had so far and I live listening to them. But when I have a need for closed headphones during the evening when the family is in the same room as me the T5p does a great job. The detail level is not all the way up there with the HD800 - but it is close enough not to be irritating. The soundstage is by far as wide in the T5p as in the HD800. But sometimes it feels great with electronic music to have the sounds closer and more in-your-face with the T5p.

    The T5p still does a lot of things in their own way and it is a such a pleasing way. Listening to these when there is a need for closed headphones is pure bliss. I think they deserve more recognition then they get.

    [HR][/HR]
    Headphones: Sennheiser HD 800 and Amperior, Heir TZAR 350, Beyerdynamic T5p, MMX101iE, Etymotic ER-4S, Koss PortaPro
    Amps: Just Audio AHA-120, Meier Concerto, Corda Quickstep, Corda 3Move, iQube, NuForce uDAC-2
    Sources: MacBook Air, iPod Classic, ODAC, CLAS

    Danish head-fi community: hoved-fi.dk
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Etterhvert som man leser det innlegget om T5p og HD800, og visualiserer de forskjellige konstruksjonenes, mostsand, kraft og ressonans i åpen kontra lukket konstruksjon i samhold med Tyll Hertsen og Sean Olives tanker om god lyd mm. Og de opplevelsene han beskriver virker ut mine tanker veldig logisk og forståelig. HD800 leverer en lyd som T5p ikke kan levere, uansett EQ eller annen triksing og vice versa (selv om mange mener det motsatte), og selv om HD800 er en bedre hodetelefon kan T5p til enkelte sjangere faktisk være bedre. Thump og Clarity er motpoler av hverandre og de to hodetelefonene burde også i mitt hode komplimentere hverandre svært godt.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det noen som kan si noe om likheter og forskjeller på Beyerdynamic T5P og T1? Jeg har T1, som benyttes sammen med hodetelefonforsterkeren Lehmannaudio Linear. I mine ører, er dette en svært god match. Jeg har ikke prøvd så mange andre hodetelefonforsterkere, nettopp fordi jeg er rimelig fornøyd med kombo'en, slik den er. En av fordelene med linear, er at den har uttak for to hodetelefonsett. Man kan derfor svært enkelt sammenligne to sett hodetelefoner.

    Men tilbake til spørsmålet mitt, likheter og forskjeller på disse to Beyer'ne?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    T 5 p: Kabel-/pluggproblem

    Noen/en del brukere rapporterer (gjentatt(e)) problem(er) med området der kabelen går inn i pluggen.


    Tilsvarende ved Y-splitten:
    Tillegg:

    post #1148 of 1148 2/10/14 at 8:04am
    • Gnawbert
    • 11 Posts. Joined 7/2013
    • Location: South Korea
    As a quick update to my T5P cable problem: I had them repaired a second time and took around an hour. According to the service center, there's supposedly a new cable for the T5P that will be coming out in April. Mine, with the straight Rean connecter, is being phased out due to continued problems.
    Tillegg 2:
    post #1253 of 1257 3/27/14 at 3:06pm
    • Gnawbert
    • 16 Posts. Joined 7/2013
    • Location: South Korea
    Just a minor update on my perpetually faulty T5P.

    Beyerdynamic switched the cable for the third time, this time with the new model cable which is, according to the repair center here in South Korea: "Much stronger!"

    I'm happy. I really do love my T5P, but the cable had been the bane of my existence ever since I bought it. Here's hoping this updated version lasts more than a month. :)

    900x900px-LL-78b9f20b_IMG_1286.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg må skryte litt av servicen hos Njål Hansson A/S.
    Kjøpte for et halvtårs tid siden et brukt sett med BeyerDynamic T1 som det etter en stund visste seg å være noe galt med. Disse var 4 år gamle å jeg var nok 3. eier på settet så sånt sett utenfor noe garanti skulle jeg tro.
    Etter mye frem og tilbake fant de ut at spolen i venstre element var ødelagt.
    Njål Hansson satte inn 2 nye elementer, for det gikk ikke ann å bare bytte ett og sendte de tilbake.
    Det jeg da betalte for flunka nye BeyerDynamic T1 kom på 155kr
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Godt det fremdeles finnes god service noen plasser. Kan ikke si det samme om Sennheiser, for kundebehandlingen og servicen deres er bånn i bøtta. Hi-end Sennheiser virker å være alt annet enn Tysk kvalitet.
     
    Sist redigert:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Blei veldig overrasket! Og meget fornøyd med servicen.
    Ville tro at sennheiser hadde god service, er jo et veldig stort Firma!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Flott med en Beyer tråd! T70P er en av mine mest brukte hodetelefoner on the go. Det er også de som står på nattbordet ved siden av senga. Ett knallsett til en god pris. Negativt er en alt for kort kabel til hjemmebruk og den er ikke utskiftbar. Sennheiser og service..jo større firma jo verre service.
     
    Sist redigert:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Åssen er lyden i T70p sammenlignet med sennheiser som du har. Har selv hd650 og den er veldig ulik t1.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    T70P mangler luftigheten, bredden i lydbilde, og oppløsningen til HD7-800. Samme med hurtighet osv osv . HD7-800 er rett og slett bedre hodetelefoner. Men så er jo de jo lukkede hodetelefoner og jeg forventer ikke at de skal gi meg det samme ¨rommet¨.. De er heller ikke like gravende analytiske som hd800/700. Det gjør at jeg ofte bruker T70p når jeg ikke skal finlytte. Det er en rasende god ¨on the go¨hodetelefon. Men kommer til kort i kampen med de beste fra Sennheiser..skulle bare mangle. Men på komfort er de nesten på høyde faktisk. En kompis har kjøpt seg T5p og de skal lyttes på! For om de mye bedre enn T70p, (og det er de helt sikkert) så skal de i hus. Jeg bruker FiiO alpen portabel forsterker til T70P. Den har en liten EQ som gjør at jeg kan trøkke opp bassen litt og da låter det jævlig tøft når jeg vandrer rundt på RIMI :p
    Men det er litt sånn med oss hodetelefonister. Jeg vasser snart i hodetelefoner og earbuds. Men alle har liksom sin plass...T70P er nok det eneste paret som snart må skiftes ut fordi det rett og slett er utslitt.
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Høyst interessant om du kommer med dine vurderinger på T 5 p, da.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det skal jeg :) Jeg er utrolig spent på hva de kan få til! Aller helst rett fra Telefonen/FiiO. For det er i utgangspunktet der jeg ser meg om etter noe high end.
     
    Sist redigert:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    T70P mangler luftigheten, bredden i lydbilde, og oppløsningen til HD7-800. Samme med hurtighet osv osv . HD7-800 er rett og slett bedre hodetelefoner. Men så er jo de jo lukkede hodetelefoner og jeg forventer ikke at de skal gi meg det samme ¨rommet¨.. De er heller ikke like gravende analytiske som hd800/700. Det gjør at jeg ofte bruker T70p når jeg ikke skal finlytte. Det er en rasende god ¨on the go¨hodetelefon. Men kommer til kort i kampen med de beste fra Sennheiser..skulle bare mangle. Men på komfort er de nesten på høyde faktisk. En kompis har kjøpt seg T5p og de skal lyttes på! For om de mye bedre enn T70p, (og det er de helt sikkert) så skal de i hus. Jeg bruker FiiO alpen portabel forsterker til T70P. Den har en liten EQ som gjør at jeg kan trøkke opp bassen litt og da låter det jævlig tøft når jeg vandrer rundt på RIMI :p
    Men det er litt sånn med oss hodetelefonister. Jeg vasser snart i hodetelefoner og earbuds. Men alle har liksom sin plass...T70P er nok det eneste paret som snart må skiftes ut fordi det rett og slett er utslitt.
    Takk for utfyllende svar! Jeg tenkte ikke over at t70p et lukket. Bare det at de er ven i nogenlunde samme prisklasse. Har lenge lurt på og anskaffe meg hd700 men ikke kommet så langt enda.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    HD700 er fantastiske hodetelefoner! Men de trenger for min del en forsterker som roer dem litt i toppen. Det eneste paret som gir meg øresus etter noen timers lytting. Jeg lytter på ganske moderate nivåer, men det er noe i diskanten. Dette er helt individuelt. Ardilla får øresus av HD800 men det går helt fint med HD700. Begge hodetelefonene er kjente for å være litt harde i toppen og HD800 er ganske kresen på forsterker. Jeg slet litt i starten.. Men nå kan jeg med hånden på hjertet si at disse to er noen av verdens beste hodetelefoner.
    Spesielt HD800 selvfølgelig, men 700 ligger ikke så langt etter. HD700 eier ikke skam når man sammenligner med 800. Men 800 er nok hakket bedre på alt.
    Men de krever sitt. Synes å huske at HD700 hadde uvanlig lang innspillingstid. Om du har budsjett så er kanskje en rørforsterker fra Schiit en ide til HD700.
     
    Sist redigert:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har Violectric v200 og v800 så er innafor på forsterker fronten. Men har veldig lyst å teste rørforsterker.
    T1 er ganske skarp i toppen den også så jeg tror jeg skulle klart både hd700&800. Hørte hd800 inne på duet audio sammen med Taurus og det var hakeslepp!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Taurus er fantastisk sammen med HD800! Jeg kjører Taurus mkII sammen med Sennheiser hdX
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har Violectric v200 og v800 så er innafor på forsterker fronten. Men har veldig lyst å teste rørforsterker.
    T1 er ganske skarp i toppen den også så jeg tror jeg skulle klart både hd700&800. Hørte hd800 inne på duet audio sammen med Taurus og det var hakeslepp!
    V200 funker strålende med HD700, opplever ikke at HD800 eller T1 funker like bra.

    Hva slags rørforsterker har du i kikkerten?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har Violectric v200 og v800 så er innafor på forsterker fronten. Men har veldig lyst å teste rørforsterker.
    T1 er ganske skarp i toppen den også så jeg tror jeg skulle klart både hd700&800. Hørte hd800 inne på duet audio sammen med Taurus og det var hakeslepp!
    V200 funker strålende med HD700, opplever ikke at HD800 eller T1 funker like bra.

    Hva slags rørforsterker har du i kikkerten?
    Da må jeg muligens gjøre alvor av planene om hd700 snart!
    Hva er det du føler ikke stemmer med v200 og T1? Jeg har hørt de på Fostex hp-a8c og nå på v200. Å ut av de så er sistnevnte best etter min mening.

    Har lurt mest på Woo WA2 men også LaFigaro 339, Schiit Valhalla og Bottlehead Crack
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn