Beste stereo til 60-70K

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Lite spørsmål... Bladelius Thor MK-III, der kan du kjøpe med eller uten dac/RIAA trinn innebygd.
Er de bra? Eller, er det evt. bedre å kjøpe uten dac/RIAA, og heller satse på en god seperat dac?  :)

Jeg har kikket på Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand + Bladelius Thor MK-III + Bladelius Balder (Thor og Balder i bi-amping)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Tjaaaa si det :). Nå ble jeg meget usikker. På en side er det jo gøy å ha alt i en, men på en annen side liker jeg å ha litt rør inni bildet.

Selv hadde jeg nok vurdert en audio note rør dac i tillegg til bladeliusen, da jeg synes dette gjør noe med utklinginger og musikalitet. :) .

Disse får du også i sølv så matcher litt bladelius. Uansett dukker det stadig vekk gode AN dacer til rundt 10 000 på brukten.

Jeg har faktisk en Bladelius Advantage S1 cd spiller/dac selv. Denne kostet rundt 30k for 10 år siden. Den er god den altså, like god som dacer rundt 10k idag, men jeg foretrekker AN dacen min helt klart pga overnevnte punkter.

U

utgatt19288

Gjest
ElDuce86 skrev:
Jeg tenker ca 20K til høytalere, ca 40-50K i forsterkere, og ca 5K i dac... Men såklart, variasjon etter behov :)
Ser for meg at det er bedre å legge størstedelen av grunkene i forsterkerdelen? :)
Formidler et råd fra professor Malcom Hawksford - interjuv i audioXpress 12/09:

"....for ultimate quality, get the best DAC you can afford (preferably a networked DAC linked to a NAS drive!) followed by a passiv volume control and a great amplifier and, of course, keep the cables short. Nothing can beat that, in my opinion"

Som det framgår av del 1 av inertjuvet så har MH stor sans for Linn Klimax DS
http://www.linearaudio.nl/interviews/Didden-Hawksford_Part1.pdf
http://www.linearaudio.nl/interviews/Didden-Hawksford_Part2.pdf

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
ElDuce86 skrev:
Hmmm... hørte komboen Dali Mentor 8 og Vincent T.A.C.-V-60 rørforsterker idag, de var ikke å klage på, enooormt med krefter og fin lyd, ble ikke lyttetrett, og kunne sige litt ned i sofaen å nyte musikken ;)

Noen som har erfaringer med denne forsterkeren? Ble nevnt at jeg kunne bytte til andre rør for å få fram en litt varmere, og mer detaljerik lyd :)
Er du ikke egentlig inne på rett spor her? Evnen til å sige ned i sofaen uten lyttetretthet skal ikke undervurderes i forhold til et hifi-anlegg. I lengden vil det nettopp være anleggets evne til å gjengi musikk uten at man opplever lyttetretthet i kombinasjon med anleggets evne til å gjengi mange musikksjangre og både gode og dårlige innspillinger som vil være avgjørende for om du vil holde interessen for hifi ved like.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
ElDuce86 skrev:
Jeg tenker ca 20K til høytalere, ca 40-50K i forsterkere, og ca 5K i dac... Men såklart, variasjon etter behov :)
Ser for meg at det er bedre å legge størstedelen av grunkene i forsterkerdelen? :)
Formidler et råd fra professor Malcom Hawksford - interjuv i audioXpress 12/09:

"....for ultimate quality, get the best DAC you can afford (preferably a networked DAC linked to a NAS drive!) followed by a passiv volume control and a great amplifier and, of course, keep the cables short. Nothing can beat that, in my opinion"

Som det framgår av del 1 av inertjuvet så har MH stor sans for Linn Klimax DS
http://www.linearaudio.nl/interviews/Didden-Hawksford_Part1.pdf
http://www.linearaudio.nl/interviews/Didden-Hawksford_Part2.pdf
Høres fornuftig ut, men en viss balanse må de jo være? Kan ikke ha dac til 50K, å et anlegg ellers som ikke klarer å formidle lydkvaliteten en såpass god dac forsyner? ???
Ettersom jeg har forstått det både utifra tråden her, og hva jeg har lest ellers, så kan jeg godt ha 30-40K i ht, 30-40K i forsterkerier, og god dac får jeg til 5-10K. Korte kabler er jeg helt med på såklart, derfor tenker jeg så klart 0.5-1.0m av typen XLR og RCA, men htkabler bør være 2x3m, så har jeg bevegelsesrom på htplasseringen også. Å det spiller jo inn kvalitet på kabler, i form av skjerming, motstand, signaltap etc... Men, no beveger vi oss mot en skummel kabeldebatt, så kanskje vi lar den delen ligge, foreløpig ;D

Men ble litt betenksom rundt dac-utsagnet der... Hva menes egentli med de, litt mer spesifikt? :)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
ElDuce86 skrev:
Hmmm... hørte komboen Dali Mentor 8 og Vincent T.A.C.-V-60 rørforsterker idag, de var ikke å klage på, enooormt med krefter og fin lyd, ble ikke lyttetrett, og kunne sige litt ned i sofaen å nyte musikken ;)

Noen som har erfaringer med denne forsterkeren? Ble nevnt at jeg kunne bytte til andre rør for å få fram en litt varmere, og mer detaljerik lyd :)
Er du ikke egentlig inne på rett spor her? Evnen til å sige ned i sofaen uten lyttetretthet skal ikke undervurderes i forhold til et hifi-anlegg. I lengden vil det nettopp være anleggets evne til å gjengi musikk uten at man opplever lyttetretthet i kombinasjon med anleggets evne til å gjengi mange musikksjangre og både gode og dårlige innspillinger som vil være avgjørende for om du vil holde interessen for hifi ved like.
Joo, føler absolutt jeg er på rett spor, men ikke helt i mål ;D
Må ha meg en liten utflukt snart, høre på litt div... og vil veldig gjerne prøve Vienna Acoustic på rør ;D ;D
Fikk lytteprøve med transistor forsterker, og var ok, men litt nøytral. Var kanskje ikke best matching av ht og elektronikk heller men... Fikk jo nyansene ;)

U

utgatt19288

Gjest
ElDuce86 skrev:
Ettersom jeg har forstått det både utifra tråden her, og hva jeg har lest ellers, så kan jeg godt ha 30-40K i ht, 30-40K i forsterkerier, og god dac får jeg til 5-10K.
Men ble litt betenksom rundt dac-utsagnet der... Hva menes egentli med de, litt mer spesifikt? :)
Ut i fra ditt utgangspunkt og rådet fra MH så ville jeg delt 40k fifty-fifty mellom forsterker og DAC.
Skulle jeg startet på nytt, så ville valget falt på aktive høytalere og kanskje med innebyggd DAC.

Det er en forhandler av brukt Meridian utstyr i UK som tilbyr et par DSP7200 til £6400. Just ad source....

Alternativt et par DSP5500 til £3950

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har hørt Usher dancer series med Xindak og det funket veldig bra. :)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Har hørt Usher dancer series med Xindak og det funket veldig bra. :)
Så rør er å anbefale på usher? :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det Xindak transistor monotrinn jeg hørte på sammen med Usher.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Baard skrev:
Ut i fra ditt utgangspunkt og rådet fra MH så ville jeg delt 40k fifty-fifty mellom forsterker og DAC.
Skulle jeg startet på nytt, så ville valget falt på aktive høytalere og kanskje med innebyggd DAC.

Det er en forhandler av brukt Meridian utstyr i UK som tilbyr et par DSP7200 til £6400. Just ad source....
[img/img]

Alternativt et par DSP5500 til £3950
[img/img]
Edit: Fjernet bildene fra sitatet.
Det der er vel DSP7000? Stusset litt på prisen før jeg så at det var DSP7k det var snakk om. Hvilken forhandler er det?

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Blir det Oslotur da ::) ?
Ja, må jo prøve på de snart, vært ¨hørt litt småtterier rundt om med bekjente av bekjente osv... Men ikke funnet de ideelle enda :(

Men ser at det er ikke fullt så enkelt å gå "rette" lytteprøven i alle butikker, i og med at butikkene ikke nødvendigvis fører høytallere og elektronikken jeg gjerne ville lyttet til... Men Oslo-tur skal de bli, er mye mer snadder å se og lytte til der :D
Må bare få tid, går skole og jobber heltid så, tid har jeg ikke overflod av ::)

U

utgatt19288

Gjest
tore_v1 skrev:
Edit: Fjernet bildene fra sitatet.
Det der er vel DSP7000? Stusset litt på prisen før jeg så at det var DSP7k det var snakk om. Hvilken forhandler er det?
Du har rett - jeg blingsa. Både annonse og bilde er DSP7k.

Det må vel være lov å vise denne linken
http://www.meridianunplugged.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=24&page=1

Her finner du forhandlere som selger brukt Meridian. For det jeg henviste til, se annonse 3 x DSP7k fra 2 mars fra Reuben

Topp Bunn