Satt nettopp og kikket på de selvcybervision_ skrev:Som nevnt for mange sider siden, jeg vil tro Tannoy Definition DC8T vil være verd en demo.
Har hatt DC6T Signature selv og de er svært gode, DC8T har mange gode tester og er de som DC6T har de åpen, sammenhengende lyd med litt ekstra "kjøtt på beinet" og er dynamiske med meget god bass.ElDuce86 skrev:Satt nettopp og kikket på de selvcybervision_ skrev:Som nevnt for mange sider siden, jeg vil tro Tannoy Definition DC8T vil være verd en demo.
Noen erfaringer med disse?![]()
De fleste er vel å ta iDude skrev:Hva med Nad M2, Sonos og smart telefon til å styre det hele?
M2 har jo dac og høstet meget gode kritikker. Dukker opp en og annen på bruktbørsen innimellom..
De fleste ht passer til denne.
De høres meget fine ut, prøve å få te en lytteprøve litt snartcybervision_ skrev:Har hatt DC6T Signature selv og de er svært gode, DC8T har mange gode tester og er de som DC6T har de åpen, sammenhengende lyd med litt ekstra "kjøtt på beinet" og er dynamiske med meget god bass.ElDuce86 skrev:Satt nettopp og kikket på de selvcybervision_ skrev:Som nevnt for mange sider siden, jeg vil tro Tannoy Definition DC8T vil være verd en demo.
Du får ha lykke til i jakta, stol på egne ører og tenk deg godt om før du bruker så mye penger. Som Vidar P sier, du kan fort komme svært langt med halvparten.
Mens du førstes er hos Stereofil er det vel naturlig å høre på ASR....ElDuce86 skrev:De høres meget fine ut, prøve å få te en lytteprøve litt snartcybervision_ skrev:Har hatt DC6T Signature selv og de er svært gode, DC8T har mange gode tester og er de som DC6T har de åpen, sammenhengende lyd med litt ekstra "kjøtt på beinet" og er dynamiske med meget god bass.ElDuce86 skrev:Satt nettopp og kikket på de selvcybervision_ skrev:Som nevnt for mange sider siden, jeg vil tro Tannoy Definition DC8T vil være verd en demo.
Du får ha lykke til i jakta, stol på egne ører og tenk deg godt om før du bruker så mye penger. Som Vidar P sier, du kan fort komme svært langt med halvparten.Noe elektronikk å anbefale da?
![]()
Istemmer forsåvidt dette. Jeg hørte på de hos stereofil først én gang - også på nytt en tid etter. Da valgte jeg samtidig å lytte til (de tidligere nevnte) SF Liuto. Og valget var, i forhold til min preferanse, soleklart i favør SF.cybervision_ skrev:Som nevnt for mange sider siden, jeg vil tro Tannoy Definition DC8T vil være verd en demo.
Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Passer som hånd i hanske. ;-)Anonym skrev:Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Jeg mener at AN bør iallfall ikke kjøpes uhørt.
Godt å høre.shaunv skrev:Opplevd flere som har dårlig erfaring fra diverse messer og annet, men kan love at når det fungerer så fungerer det veldig bra også!Anonym skrev:Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Ikke forrige messe vel? :-XAnonym skrev:Godt å høre.shaunv skrev:Opplevd flere som har dårlig erfaring fra diverse messer og annet, men kan love at når det fungerer så fungerer det veldig bra også!Anonym skrev:Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Jeg har bare hørt Audio Note på messe i Horten.
Mener 2010 var sist jeg var der, har også hørt 2 oppsett tidligere år der borte.shaunv skrev:Ikke forrige messe vel? :-XAnonym skrev:Godt å høre.shaunv skrev:Opplevd flere som har dårlig erfaring fra diverse messer og annet, men kan love at når det fungerer så fungerer det veldig bra også!Anonym skrev:Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Det er keramiske elementer laget av Accuton, brukes av mange HT produsenter verden over og har en litt spesiell karakteristisk lyd vil jeg si, veldig Nøytral så kanskje ikke noe for deg da.ElDuce86 skrev:Ikke sant.... Accuton??? ???johnnygrandis skrev:Nå er du inne på noe, MF er fornuftige saker. Hadde du hatt noen Accuton drivere i bakkant hadde det vært enda bedre... ;D - Lykke til.ElDuce86 skrev:Noe ala M1 dac? (om de var det den heter)GisleB skrev:Har selv aldri hørt Musical Fidelity men er veldig mange lovord og har tro på det merket. Det + Vienna og du begynner å nærme deg tror jeg. De har jo også en billig og meget rost dac.
Jeg kan kun svare for høyttalerne, da det eneste jeg kjenner til AMS35i er å ha skumlest litt i de omtaler som finnes på denne.ElDuce86 skrev:Kan Sonus Faber Liuto + Musical Fidelity AMS35i + Musical Fidelity M1 DAC være en god kombo, og verdt å høre på?![]()
Var selv på Horten messen å hørte AN i 2011 ( sist ) og som ShaunV sier var det ikke bra neiAnonym skrev:Godt å høre.shaunv skrev:Opplevd flere som har dårlig erfaring fra diverse messer og annet, men kan love at når det fungerer så fungerer det veldig bra også!Anonym skrev:Sikkert et dumt spørsmål men jeg har ofte lurt på hvordan Audio Note kan passe noens preferanser.GisleB skrev:Audio Note, Harbeth, Vienna Acoustic. Der har du 3 merker som passer trådstarters preferanser.
Til gjengjeld er Tannoy sin teknologi langt lettere å få til i rom uten å behandle akustisk pga point source og spredningskarateristikken, skal ikke undervurderes. Var dette i samme rommet du hørte dem?ptb skrev:Jeg kan kun svare for høyttalerne, da det eneste jeg kjenner til AMS35i er å ha skumlest litt i de omtaler som finnes på denne.ElDuce86 skrev:Kan Sonus Faber Liuto + Musical Fidelity AMS35i + Musical Fidelity M1 DAC være en god kombo, og verdt å høre på?![]()
Liuto har jeg hittil hørt med 4 ulike forsterkere i 2 ulike rom. Jeg har likt lyden i alle disse ulike settinger. Signaturen og karakteristikkene til Liuto (eller "egenlyden" om man vil) har uansett vært klart tilstede.
Mitt "lytterom" er en vanlig stue, med alle de kompromiss det medfører. Stua er ca. 7,5x3,6 m, der "lyttedelen" er ca. 5,0x3,6. I dette rommet så har de egentlig vært forholdsvis enkle å plassere. De krever ikke alt for stor plass rundt seg - og helt ned mot 20 cm fra bakvegg "går", men optimalt hos meg er rett i underkant av 30 cm.
Jeg hørte på en god del forskjellige høyttalere, før jeg satt igjen med en shortlist, der bl.a DC8T var en av kandidatene. Disse var det enkelt å høre på opp mot Liuto hos Stereofil, med da (for min del) rask ekskludering av DC8T. Hovedårsakene (IMO) var:
DC8T spillte ut av- og i mellom høyttalerne, med et forholdsvis godt markert sweetspot. Liuto hadde et bredere lydbilde og tegnet et større "rom" med et vesentlig mindre definert sweetspot. De låt bra uansett hvor man befant seg i rommet. DC8T gikk noe dypere i bassen, men "manglet" punchen og mid-bassen til Liuto. Liuto spilte mye bedre på lavt lyttevolum - og var vesentlig mer tilgivende på dårligere innspillinger.
Vedr. akustikk, så skal ikke jeg dementere at du evt. har rett i det.cybervision_ skrev:Til gjengjeld er Tannoy sin teknologi langt lettere å få til i rom uten å behandle akustisk pga point source og spredningskarateristikken, skal ikke undervurderes. Var dette i samme rommet du hørte dem?
Nettopp årsaken til at trådstarter må lytte selv og ikke se seg blind på anbefalinger. Høyttalerne som er aktuelle fra tid til annen er jo ganske forskjellige saker lydmessig.ptb skrev:Vedr. akustikk, så skal ikke jeg dementere at du evt. har rett i det.cybervision_ skrev:Til gjengjeld er Tannoy sin teknologi langt lettere å få til i rom uten å behandle akustisk pga point source og spredningskarateristikken, skal ikke undervurderes. Var dette i samme rommet du hørte dem?
Ja - begge ble lyttet til i samme rom - og med samme elektronikk. Forrige gang jeg lyttet til DC8T, så var det i et annet rom og med annen elektronikk. Den grunnleggende karakteristikken var tilsvarende tilstede da også.
Men, missforstå meg rett - jeg synes DC8T er en god og flott høyttaler, men Liuto samsvarte bedre med mine preferanser (bl.a. de tidligere nevnte forhold).
Er å anbefale altså?Geir Kristiansen skrev:Vel, nå kjører jeg på Ikon 8 og EC drar ut av de alt det de kan levere. Det som kan oppfattes som litt skarp diskant i Daliene forsvinner totalt med EC som forsterkeri.
Jeg var og prøvelyttet til Mentor 8 da jeg selv hadde 20 år gamle Dali 700, og ble ikke så veldig imponert. Bra lyd, for all del. Dali-lyden var der, men jeg synes ikke disse var verdt å bruke 35K på. For meg smaker det mer fugl av Klipsch-ene jeg endte opp med til drøyt halvparten: RF-63. Sammenliknet med disse har ikke daliene så mye "trøkk", dessverre. (Hvis det er viktig.)ElDuce86 skrev:Er å anbefale altså?Geir Kristiansen skrev:Vel, nå kjører jeg på Ikon 8 og EC drar ut av de alt det de kan levere. Det som kan oppfattes som litt skarp diskant i Daliene forsvinner totalt med EC som forsterkeri.
Ser også på Audio Valve Baldur 70 + Audio Valve Eklipse (ligger på brukten til 40.000,-), kan de være noe til Dali?
Hadde klipsch RF-63 tidligere, i surround oppsett, but still, de funka bra de ass, for all delDazed skrev:Jeg var og prøvelyttet til Mentor 8 da jeg selv hadde 20 år gamle Dali 700, og ble ikke så veldig imponert. Bra lyd, for all del. Dali-lyden var der, men jeg synes ikke disse var verdt å bruke 35K på. For meg smaker det mer fugl av Klipsch-ene jeg endte opp med til drøyt halvparten: RF-63. Sammenliknet med disse har ikke daliene så mye "trøkk", dessverre. (Hvis det er viktig.)ElDuce86 skrev:Er å anbefale altså?Geir Kristiansen skrev:Vel, nå kjører jeg på Ikon 8 og EC drar ut av de alt det de kan levere. Det som kan oppfattes som litt skarp diskant i Daliene forsvinner totalt med EC som forsterkeri.
Ser også på Audio Valve Baldur 70 + Audio Valve Eklipse (ligger på brukten til 40.000,-), kan de være noe til Dali?
Men; lytt til alternativene selv. Det er bare du som kan si hva du liker best. Danskene lager flotte høyttalere, de, og jeg kunne fint ha levd med både Mentor 8, Ikon 7 og enda billigere varianter uten å føle noe savn.
Høres jo ut som AN høytallere/filosofi det dersander skrev:Find et sæt let drevne højtalere du kan lide sounden fra,med det udgangspunkt har du et overlegent valg mellem seriøst vellydende amps.
Hastigheden og mikro detaljer forløses nu engang bedre med tabsfrihed i elementerne,tænk fx hovedtelefoner.
Forstærkere har måske ikke så stor umiddelbar klang forskel som højtalere,men jo nemmere belastning,jo færre krav til strømstyring,og dermed bedre adgang til egentlige klangkvaliteter.
Hvis du skal til Oslo så ville jeg tatt en tur innom Kontrapunkt også. Der kan du f.eks høre på et komplett Linn eller Naim anlegg. Da er du sikret at alt matcher siden det er designet for å fungere sammen.ElDuce86 skrev:Foreløpig så har jeg bestemt meg for lyttetest på Vienna, Tannoy, Sonus Faber og B&W (bare fordi jeg har gode erfaringer med B&W)
Så ser vi etter hvert hva jeg faller for, og hvilken høytaller og elektronikk det blir
Men kjør for all del på med råd, tips osv osv
Bedre med tredjeparts tips fra dere, en fra en selger
Edit: Fikk tips om Gallo Ref 3.5 + Chapter Audio Précis 250S... Lan dette være noe verd og se nærmere på, eller...?![]()
+1HC skrev:Hvis du skal til Oslo så ville jeg tatt en tur innom Kontrapunkt også. Der kan du f.eks høre på et komplett Linn eller Naim anlegg. Da er du sikret at alt matcher siden det er designet for å fungere sammen.ElDuce86 skrev:Foreløpig så har jeg bestemt meg for lyttetest på Vienna, Tannoy, Sonus Faber og B&W (bare fordi jeg har gode erfaringer med B&W)
Så ser vi etter hvert hva jeg faller for, og hvilken høytaller og elektronikk det blir
Men kjør for all del på med råd, tips osv osv
Bedre med tredjeparts tips fra dere, en fra en selger
Edit: Fikk tips om Gallo Ref 3.5 + Chapter Audio Précis 250S... Lan dette være noe verd og se nærmere på, eller...?![]()
Den forsterkeren har jeg ikke lagt merke til før, vet du prisen ?.ElDuce86 skrev:Hmmm... hørte komboen Dali Mentor 8 og Vincent T.A.C.-V-60 rørforsterker idag, de var ikke å klage på, enooormt med krefter og fin lyd, ble ikke lyttetrett, og kunne sige litt ned i sofaen å nyte musikken
Noen som har erfaringer med denne forsterkeren? Ble nevnt at jeg kunne bytte til andre rør for å få fram en litt varmere, og mer detaljerik lyd![]()
Se der ja, ja leste meg litt opp på det istad. De låter visst nærmere kt 88 en el 34 men skal vistnok vær "interchangeable" med el 34( men ikke ta meg på ordet der ). KT 88 rør er forsåvidt i din gate det lydmessig tror jeg.ElDuce86 skrev:Ligger til 34.995,- på JFS Soundsystem http://www.mamut.net/jfssoundsystems/subdet61.htm
Den lå vel lidt på et vippepunkt mellom varm og nøytral, men overhode ikke noe problem å nyte musikken på Dali'ene, men ser for meg at forsterkeren kommer mer til live på f.eks Vienna høytallere?
Det er ikke EL34 rør men noen russiske 6CA7. Det ligner visst nok veldi på EL34 rør, men høyere effekt, og visst nok bedre lyd.
Strømforsyningen er 750VA, så er jo ikke blandt de absolutt kraftigste på den siden, men uerfaren med rør så...
http://www.i-fidelity.net/testberichte/high-end/tac-v-60/seite-1.html
Jaa, det kan jo tippe den veien å, så, burde vel nesten høre Vienna med denne forsterkeren... Var lite info å finne om den på norske sider og, så ser ikke ut til at så mange har den heller...GisleB skrev:Se der ja, ja leste meg litt opp på det istad. De låter visst nærmere kt 88 en el 34 men skal vistnok vær "interchangeable" med el 34( men ikke ta meg på ordet der ). KT 88 rør er forsåvidt i din gate det lydmessig tror jeg.ElDuce86 skrev:Ligger til 34.995,- på JFS Soundsystem http://www.mamut.net/jfssoundsystems/subdet61.htm
Den lå vel lidt på et vippepunkt mellom varm og nøytral, men overhode ikke noe problem å nyte musikken på Dali'ene, men ser for meg at forsterkeren kommer mer til live på f.eks Vienna høytallere?
Det er ikke EL34 rør men noen russiske 6CA7. Det ligner visst nok veldi på EL34 rør, men høyere effekt, og visst nok bedre lyd.
Strømforsyningen er 750VA, så er jo ikke blandt de absolutt kraftigste på den siden, men uerfaren med rør så...
http://www.i-fidelity.net/testberichte/high-end/tac-v-60/seite-1.html
Må være litt forsiktig å matche den forsterkeren til Vienna dog, om den klarte å få Dali ned mot varm lyd så blir det fort for mye av det gode med Vienna da disse i utgangspunktet har den varme klangen.
Jeg prøvde f.eks mcintosh 275 rør på system audio og det ble veldig kjedelig, for mye av det varme. Følte lyden druknet.