Beste stereo til 60-70K

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
ElDuce86 skrev:
Personlig har jeg vært innom høytalere som System Audio Mantra 60, Vienna Mozart Grand, Dali Mentor 6, og har en liten forkjærlighet for B&W, men har ingen erfaring med B&W...
Men åpen for alt av forslag, og som dere sier, så er det ikke bare bare å sette sammen en slik pakke, så, trenger litt ekspert erfaringer:)

Jeg tenker ca 20K til høytalere, ca 40-50K i forsterkere, og ca 5K i dac... Men såklart, variasjon etter behov :)

Ser for meg at det er bedre å legge størstedelen av grunkene i forsterkerdelen? :)
Bruk mer penger på Høytalere ! Lytt deg fram til ettpar du liker og bygg resten rundt valget du gjør her.
For du tak i ettpar nøytrale HT som feks Marten el. kan du tune lyden dit du ønsker i form av rørforsterkeri, klasse A eller noen klasse D moduler alt etter hva du liker. Ikke undervurder en god analog pre. Dac/cd spiller med digital volumkontroll direkte inn i effektrinn har jeg dårlige erfaringer med.
Se på bruktmarkedet det er fare for at du kan gjøre ett kupp der !

Lykke til.

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.452
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
ElDuce86 skrev:
Jeg tenker ca 20K til høytalere, ca 40-50K i forsterkere, og ca 5K i dac...
Jeg ville nok også flyttet litt på postene i ditt oppsett.
Med 30-35K på ht, 20-25K på forsterkeri og 5-10K på dac/pre så mener jeg du ville oppnå en bedre balanse i ditt oppsett ;)
Men her er mange kloke og gode meninger, så jeg vil vel kun si: kjøp brukt i dag!!
Det selges brukt (les nytt) utstyr i dag fra halvpris og nedover, du ville kunne komme ut med et drømme oppsett for de pengene og trolig aldrig angre ;D

gismo

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.559
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
gismo skrev:
ElDuce86 skrev:
Jeg tenker ca 20K til høytalere, ca 40-50K i forsterkere, og ca 5K i dac...
Jeg ville nok også flyttet litt på postene i ditt oppsett.
Med 30-35K på ht, 20-25K på forsterkeri og 5-10K på dac/pre så mener jeg du ville oppnå en bedre balanse i ditt oppsett ;)
Men her er mange kloke og gode meninger, så jeg vil vel kun si: kjøp brukt i dag!!
Det selges brukt (les nytt) utstyr i dag fra halvpris og nedover, du ville kunne komme ut med et drømme oppsett for de pengene og trolig aldrig angre ;D

gismo
Er langt på vei enig med gismo om budsjettfordelingen. Bruke omtrent like mye på forsterker og høyttalere make sense i mitt hode. Dagens DACer er så gode at du kommer langt med 5-10k. Så ville jeg lagt av litt til gode kabler da :) Lykke til!

OU812

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Beklager få svar fra meg idag, men leser gjennom alt så sitter ivrig og kikker (og sikler) rundt på de som kommer opp :D Er meget åpen for alt.

Brukt blir absolutt sjekket, gjennomgått og vurdert i alle retninger daglig, men er så sykt mye morsomt en vil prøve, så er jo bare å jakten på "the one" <3

Takker for alle råd, keep it coming:D Mye spennende jeg ikke har hørt om/glemt etc :D

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Og kunne dette vært en god kombo til Sonus Faber? Eller, se på Klipsch RF-7 isteden, da disse Audio Valve forsterkerne skal være meget gode til Klipsch? :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Alternativt har du Avantgarde Uno Nano ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ElDuce86 skrev:
Og kunne dette vært en god kombo til Sonus Faber? Eller, se på Klipsch RF-7 isteden, da disse Audio Valve forsterkerne skal være meget gode til Klipsch? :p
RF-7 II, da. Jeg begynner å ane at kravet om "plasseringsvennlige" har blitt nedprioritert. ;) De er SVÆRE.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
ElDuce86 skrev:
Anonym skrev:
Noe slikt har jeg aaaldri vært borti :p
Det er tøft, låter som en kule.

Norge er Avantgarde mekka, veldig mye som blir solgt rimelig.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
ElDuce86 skrev:
Anonym skrev:
ElDuce86 skrev:
Anonym skrev:
Noe slikt har jeg aaaldri vært borti :p
Det er tøft, låter som en kule.

Norge er Avantgarde mekka, veldig mye som blir solgt rimelig.
Hvilke forsterker kan anbefales te slik?:D
De er så lettdrevne at hvilken som helst kvalitetsforsterker klarer å drive de, det handler utelukkende om preferanser.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt. 1 innlegg er fjernet.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Hva med:

Klipsch Palladium P-37F

+

Audio Valve Baldur 70 monoblokker

+

Audio Valve Eklipse

og en evt god dac til :)

Alt ligger ute på brukten til gode priser :D

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Denne kombinasjonen hadde jeg ville forsøkt;

Naim Supernait - dukker opp på brukten en gang i blandt. (http://www.naimaudio.com)

Monitor Audio PL300 - ligger et par på brukten.

iSaint :)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Fikk også pristilbud fra soundgarden:

SA Mantra 60

+

Primare PRE32

+

Primare Media Upgrade

+

Primare A32

+

Nordost Purple Flare 2x3m høytalerkabel

+

Nordost Dreamcaster XLR kabler

+

Nordost Blue Heaven 2m strømkabel

Totalt: 67.000,-

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.371
Torget vurderinger
1
^ insister evt. på å få kablene gratis ;-)

mvh
KJ

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
KJ skrev:

mvh
KJ
Hehe, kablene er gratis til den prisen... Er vel, nesten 9000,- i kabler så... :)

Ekorre

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
248
Kjøp brukt som mange her sier, du får mye mer for pengene.
Jeg ville valgt Marten Duke eller Sonus Faber Cremona M. Pluss les deg opp på forumet på forsterker som matcher.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Kjøper du brukt og er litt varsom med sammensetningen vil du få bedre lyd enn det Soundgarden klarer å tilby igjennom sitt tilbud.

Hvilken musikk lytter du på ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ElDuce86 skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
Hehe, kablene er gratis til den prisen... Er vel, nesten 9000,- i kabler så... :)
Nå blir det vel krig her igjen, men jeg hadde brukt de 9000 på noe annet, og kjøpt kabler fra f.eks. http://www.bluejeanscable.com/ til en brøkdel av prisen.

Når det er sagt, har jeg ikke regnet på hva du betaler for kablene i det tilbudet.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Siden du kan risikere å ende opp i et lite og klangrikt rom i en leilighet om kort tid vil jeg anbefale en ordentlig god stativhøytaler som lett spiller bra uten å stille for store krav til rommet. Har selv Dynaudio Contour S1.4 i stua og det spiller veldig bra. Har koblet sammen med Lyngdorf TDAI2200 og det spiller veldig bra og engasjerende. Kjører med Apple Airport Express rett inn i forsterkeren optisk og en platespiller for hyggespilling. Nypris litt under 60.000,-, men nå får du vel Lyngdorfen kun brukt (kommer ny modell snart).

Har for tida kobla opp et VTL-sett på høytalerene og det spiller fantastisk på lavere volum, men det er tydelig at høytalerene krever litt effekt for å glitre på høyere volum.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Hvis jeg skulle valgt fra bruktbørsen i den prisklassen det her er snakk om så hadde det blitt:
Forsterker: GRAAF GM50B
DAC: Bryston BDP-1
Høyttalere: Avantgarde uno nano

Totalpris kommer på 70.900,- (alt. 64.000,- ved valg av Rega dac) og jeg er sikker på at dette anlegget vil banke livskiten ut av det Soundgarden anlegget som har blitt tilbudt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
HC skrev:
Hvis jeg skulle valgt fra bruktbørsen i den prisklassen det her er snakk om så hadde det blitt:

Totalpris kommer på 70.900,- (alt. 64.000,- ved valg av Rega dac) og jeg er sikker på at dette anlegget vil banke livskiten ut av det Soundgarden anlegget som har blitt tilbudt.
+1

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
HC skrev:

Tror jeg og !

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg synes du skal fokusere på noe som vil spille bra der du skal bo nå, og gjerne kjøpe det brukt.
Erfaringsmessig kommer du nemlig likevel til å bytte ut store deler av anlegget ila noen år.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.452
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Brukt/demo:
Sonus Faber Cremona - 32K
Audio Research DSi-200 - 33K
MF, Rega, Burson, Audiolab eller Moon dac (alt etter smak) - 5-8K

Litt pruting og du havner på ca 65K ;)

gismo

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
gismo skrev:
Brukt/demo:
MF, Rega, Burson eller Audiolab dac (alt etter smak) - 5-8K

gismo
Bytt ut Audio Research'en med en Densen B-130+ eller helst b-150+, suppler med den eksterne strømforsyninga DNRG og du har en ulv i fåreklær av en integrert som går utenpå det mesten under 50-60K. Og du har livstidsgaranti. Det sier sitt om komponent- og byggekavlitet.

Lykke til!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
gismo skrev:
Brukt/demo:
MF, Rega, Burson eller Audiolab dac (alt etter smak) - 5-8K

gismo
Bytt ut Audio Research'en med en Densen B-130+ eller helst b-150+, suppler med den eksterne strømforsyninga DNRG og du har en ulv i fåreklær av en integrert som går utenpå det mesten under 50-60K. Og du har livstidsgaranti. Det sier sitt om komponent- og byggekavlitet.

Lykke til!
Densen går utenpå ARC? Vel, det er jo bare å prøvelytte.

C

Cyber

Gjest
johnnygrandis skrev:
HC skrev:

Tror jeg og !
Tiltredes, Avantgarde er noe helt annet enn System Audio.

Eller som andre sier, hva med head-fi hvis du skal studere? Da kommer du veldig langt med 10-15 tusen.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg ville ventet med å kjøpe noe stort til bosituasjon var klarlagt på lang sikt.

Mitt forslag
Små Rega ht + Rega Brio forsterker + evt en enkelt Xtz (8”) subwoofer : 10.000, Beste Stax hodetelefoner og tilhørende forsterker : 50.000,
Rimelige kabler + litt varm/fyldig Abraham USB Dac + diverse : 2.000
Tils ca. 60.000

Hvem vet, kanskje dette er oppsettet du ville blitt overlegent mest fornøyd med!

(Staxen vil dekke ditt behov for å spille musikk når som helst, osv. Den vil gi deg en referanselyd som vil ha betydning for deg livet ut. Den vil gi tifredsstillelsen av å ha noe som er ”best i verden” -og dermed frigjøre fra oppgraderingssyke og unødig pengebruk!). No

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
HC skrev:

Må si jeg falt litt for dette :D

Ikke bare er utseende fabelaktig, men ser og høres spennende ut:D

Dette vil være en god forsterker/dac/høytalere kombinasjon som matcher og god til variert utvalg av musikk?

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Vet stue situasjonen kan forandres i og med at de blir skole, men blir ikke noe hybel uansett, så kommer ikke til og bli "lite" rom. Det blir stående i normal stue, eneste er at jeg vet ikke hvordan stue blir seende ut, så er fordel med plasseringsvennlige høyttalere:)

evt hodetelefon, og hodetelefonforsterker er noe som skal i hus, men det kommer ved senere anledning:)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
ElDuce86 skrev:
HC skrev:

Må si jeg falt litt for dette :D

Ikke bare er utseende fabelaktig, men ser og høres spennende ut:D

Dette vil være en god forsterker/dac/høytalere kombinasjon som matcher og god til variert utvalg av musikk?
Etter min mening så er det primært høyttaleren som bestemmer lyden og lettdrevne horn er slik jeg ser det meget altetende når det gjelder musikk.
Ikke minst så liker jeg at denne type system, som ikke så lett får pustevansker ved litt pådrag, håndterer eldre litt rufsete innspillinger på en suveren måte.
I disse tider oversvømmes lille Norge med et ras av underprisede Avantgarde høyttalere, i resten av Europa og i USA må man ut med helt andre summer for Avantgarde.
Her er en link til en test av Uno Nano i Stereophile: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/avantgarde_acoustic_uno_nano_loudspeaker
Legg merke til at de koster $16.500 'over there' og at tester konkluderer med røverkjøp.

Jeg vil selvfølgelig anbefale at du hører på Avantgarde før eventuelt kjøp, de låter annerledes enn tradisjonelle bokshøyttalere og noen liker ikke horn.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Kunne Audio Valve Baldur 70 vært noe på Avantgarde? :)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
ElDuce86 skrev:
Vet ikke, jeg har aldri hørt eller testet Audio Valve men de er i hvert fall kraftige nok. Avantgarde er lettdrevne saker så ved forsterkervalg (av god kvalitet) er det i stor grad snakk om hva slags klang man ønsker. Når det gjelder pp rørforsterkere i de prisklasser vi snakker om (ca 20.000,- brukt) så vet jeg at både EAR, VTL og Audiopax er benyttet med gode resultater.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
HC skrev:
ElDuce86 skrev:
Vet ikke, jeg har aldri hørt eller testet Audio Valve men de er i hvert fall kraftige nok. Avantgarde er lettdrevne saker så ved forsterkervalg (av god kvalitet) er det i stor grad snakk om hva slags klang man ønsker. Når det gjelder pp rørforsterkere i de prisklasser vi snakker om (ca 20.000,- brukt) så vet jeg at både EAR, VTL og Audiopax er benyttet med gode resultater.
På NorskHiFicenter.no står dette om Baldur70:

"Dette er rør-monoblokker på 80w. Det har vist seg at det er vanskelig å finne riktig forsterker til Klpch RF-7. Det beste du kan bruke på RF-7 er Baldur 70, i følge flere kunder og Håkon Rognlien i Fidelity.
Baldur 70 er perfekt også til andre Klipch-høyttalere. Dessuten har det vist seg at det neppe finnes noe bedre en kan bruke på Avantgarde hornhøyttalere. Et pussig fenomen, da Baldur 70 er "overkill".
Grunnen til at flere kunder bruker Baldur 70 på Avantgarde, er at lyden blir fyldigere og ikke så "flisete" som med 300B-forsterkere og andre superforsterkere med lite watt. Dessuten gir Baldur 70 et trøkk mange vil ha."

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ut fra det lille jeg har hørt tror jeg Accuphase bør være et alternativ som forsterkeri til Avantgarde.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er nok mange som sier akkurat det samme.

Med følsomheten til AG-horn kan jeg ikke skjønne hva man skal med 70W. Da skal det lite til før det blir støy. 5w holder lenge.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Dette er ikke enkelt asså ???

Topp Bunn