U
utgatt60135
Gjest
Ganske så mange vil jeg si. Ikke noe i veien men detjohnnygrandis skrev:Hvilken HT produsent strever etter ukorrekt lyd ?
|
Ganske så mange vil jeg si. Ikke noe i veien men detjohnnygrandis skrev:Hvilken HT produsent strever etter ukorrekt lyd ?
Jeg vet ikke om produsentene direkte strever etter ukorrekt lyd, men det er i alle fall ikke langt mellom høyttalere der kabinettresonanser og festkuler farger lyden. Tildels betydelig.johnnygrandis skrev:Hvilken HT produsent strever etter ukorrekt lyd ?Lyngen skrev:Vel, ikke slik du beskrev din type låt men det er kanskje ikke helt rettledende som så ofte før?ElDuce86 skrev:Martin Logan Odyssey ligger på brukten til 27K!
Hvorden ar lyden i denne type høytalere? Og hvilke forsterker anbefales? ??? ;D
ML gir mer en "korrekt" lydsignatur enn det du formidler her.Vil ikke ha for nøytral eller kald lyd, men mer i retning av varmere og fyldigere lydbilde (der er vel kanskje rør en god vei å gå?)
Kjøp en Nøytral HT og farg lyden etter alskens besvær med forsterkeri.. (som jo også nevnt tidligere)
Fungerer utmerket.
Enig.Gammeln skrev:Jeg vet ikke om produsentene direkte strever etter ukorrekt lyd, men det er i alle fall ikke langt mellom høyttalere der kabinettresonanser og festkuler farger lyden. Tildels betydelig.johnnygrandis skrev:Hvilken HT produsent strever etter ukorrekt lyd ?Lyngen skrev:Vel, ikke slik du beskrev din type låt men det er kanskje ikke helt rettledende som så ofte før?ElDuce86 skrev:Martin Logan Odyssey ligger på brukten til 27K!
Hvorden ar lyden i denne type høytalere? Og hvilke forsterker anbefales? ??? ;D
ML gir mer en "korrekt" lydsignatur enn det du formidler her.Vil ikke ha for nøytral eller kald lyd, men mer i retning av varmere og fyldigere lydbilde (der er vel kanskje rør en god vei å gå?)
Kjøp en Nøytral HT og farg lyden etter alskens besvær med forsterkeri.. (som jo også nevnt tidligere)
Fungerer utmerket.
Martin Logan er et eksempel høyttalere med meget beskjeden farging, de heller vel bare en liten tanke mot det varme.
Odyssey er en strålende høyttaler, men jeg tror Vantage er et sikrere kjøp. De er nyere, krever ikke så mye effekt (blandt annet pga aktiv bass) og gir nesten like bra lyd. De er dessuten mindre og ikke så dominerende.
Enig med deg at designet er glimmrende på begge deler og det er en god match også. Men mye av det som er anbefalt her er i en annen liga lydmessigt dog. Spesielt på musikalitet / gjennomsiktighet / tilstedeværelse / mellomtone . Ikke sammenlignbart rett og slett.ElDuce86 skrev:Fra en kompis som er litt mer hardcore en meg innen HiFi verden, tok ut denne pakken til meg (basert på handel hos Soundgarden)
System Audio Ranger Master
+
Primare A32
+
Primare PRE30
+
Hegel HD20
+
Nordost Blue Heaven ht-kabler
+
Nordost Purple Flare XLR
Full pris hos Soundgarden: 91.365,-
Pakkepris: 75.000,-
Hva mener Dere om denne?
Må si, jeg liker designe på SA og Primare![]()
Nei, jeg hadde aldri gått den veien om jeg skulle valgt.ElDuce86 skrev:Fra en kompis som er litt mer hardcore en meg innen HiFi verden, tok ut denne pakken til meg (basert på handel hos Soundgarden)
+
Primare A32
+
Primare PRE30
+
Hegel HD20
+
+
Nordost Purple Flare XLR
Hva mener Dere om denne?
Jeg kan si min mening, hadde aldri brukt så mye penger på det anlegget. Til 45 tusen hadde prisen vært ok, men System Audio mangler anslag og drag i bassen når det skal spilles høyt. Jeg vil si det finnes mange andre gode alternativer, men det kan jo være høyttalerne er helt perfekte for deg, det er kun dine ører som kan bestemme det.ElDuce86 skrev:Fra en kompis som er litt mer hardcore en meg innen HiFi verden, tok ut denne pakken til meg (basert på handel hos Soundgarden)
+
Primare A32
+
Primare PRE30
+
Hegel HD20
+
+
Nordost Purple Flare XLR
Hva mener Dere om denne?
Meh HØR de nå først da før du trykker kjøpElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
Jeg hører på Dere, og MArtin Logan er en gjenganger ser jeg, så da setter jeg valget på Martin Logan.
ML Vantage på brukten til 20-25K
Da trengs forsterker (effekt + pre?) og dac...![]()
Hmmm, å der var jeg skeptisk igjen ???GisleB skrev:Meh HØR de nå først da før du trykker kjøpElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
Jeg hører på Dere, og MArtin Logan er en gjenganger ser jeg, så da setter jeg valget på Martin Logan.
. Selv har jeg aldri blitt imponert av ML, de har nok bra potensiale. Det tviler jeg ikke på, men grunnen til at de har skuffet meg er nok at de veldig vanskelige å få til ( les plassering ), og var ikke det ett viktig poeng for deg ?. Uansett har de nok mye mye mer potensiale enn Mantra dog.
Er bare det at ML ikke er det første som dukker opp i mitt hode når du nevner musikalitet og fylde ( spess fylde i mellomtone ). De virker nå mye mer nøytrale. Min mening ihvertfall
Leste litt bakaover, ser du allerede har nevnt Vienna og Audio Note bl.a, og Vienna har jeg tro påGisleB skrev:Synn du ikke bor i nærheten av Karmøy så kunne du fått hørt mitt oppsett, tror du hadde likt det.
Hører selv mye på 70/80 talls rock ( ala Fleetwood mac, marillion ) og også endel jazz, klassisk, piano musikk, akustisk musikk og det høres like bra ut på alt. Som igjen har ført til at jeg hører på mye mye mer musikk enn før, noe som er en velsignelse.
Jeg har skrevet flere plasser hva jeg ville gått for de siste sidene. Nå vil jeg ikke få alle ML fans på nakken, men er det ærlig talt rette høytaller for trådstarter mtp hvilke kriterier han har ? Er de lette å plassere ? Fyldige, musikalske ?
ML Vantage på brukten er et knall valg for rette bruker, men vær da bevisst på at du må sitte ganske korrekt for å få fullt utbytte for dem og at de er best på klassisk, vokalt, akustisk, og jazz. Dette er ikke noen typisk rockehøyttalere! De er heller ikke fyldige i lyden eller varme. Og de må plasseres korrekt med stor avstand til bakvegg.ElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
Selvfølgelig er de musikalske og selvfølgelig krever de at du jobber med plasseringen for å få det beste utav de, hvilke HT i denne prisklassen krever ikke det. Jeg liker nøytrale HT,- Vienna har jeg hørt ved flere anledninger og jeg mener ML er en langt bedre HT i denne prisklassen. Mitt tips er Nøytrale HT og bruk litt tid på valg av forsterker da for du den fylde/hurtighet/blomstringen du vil. Jeg vet jeg har prøvd (klasse D Klasse A Klasse AB og rørforsterkeri i den øvre klasse). Du kan gjøre mye med den rette forsterkeren/preamp på de rette høytalere.GisleB skrev:Synn du ikke bor i nærheten av Karmøy så kunne du fått hørt mitt oppsett, tror du hadde likt det.
Hører selv mye på 70/80 talls rock ( ala Fleetwood mac, marillion ) og også endel jazz, klassisk, piano musikk, akustisk musikk og det høres like bra ut på alt. Som igjen har ført til at jeg hører på mye mye mer musikk enn før, noe som er en velsignelse.
Jeg har skrevet flere plasser hva jeg ville gått for de siste sidene. Nå vil jeg ikke få alle ML fans på nakken, men er det ærlig talt rette høytaller for trådstarter mtp hvilke kriterier han har ? Er de lette å plassere ? Fyldige, musikalske ?
Dette samsvarer med min erfaring med ML. Siste setningen er grunnen til jeg er litt i mot de til trådstarter.Lyngen skrev:ML Vantage på brukten er et knall valg for rette bruker, men vær da bevisst på at du må sitte ganske korrekt for å få fullt utbytte for dem og at de er best på klassisk, vokalt, akustisk, og jazz. Dette er ikke noen typisk rockehøyttalere! De er heller ikke fyldige i lyden eller varme.ElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
Vi er langt fra hverandre i jakten på godlyd såpass mye ser jeg.GisleB skrev:Ta og les litt i Vienna Tråden da, og spørr litt der.Jeg vet at mange liker Hegel til disse. Selv liker jeg også Hegel veldig mye, men sånn i utgangspunktet er Hegel litt lys i øvre mellomtone og jeg tror den gjør høytalleren litt mere nøytral. Altså en meget bra match, men kanskje ikke den aller beste for deg ? Er vanskelig å si uten å ha allverdens erfaring fra merket selv. En blanding av EC og Hegel kunne kanskje vært noe for å få fremden fyldige lyden. Electrocompaniet 4.7 pre + Hegel h20 effekt f.eks. Hegel hd11 dac.
Ja, da tror jeg du er mer på rett spor. Med en nøytral nokså kraftfull forsterker. Gjerne brukt. Hva med Musical Fidelity? Spar heller penger på kabler og du trenger kanskje ikke bruke så mye penger på DAC om det skorter. Med en Hegel H10 til 5k kommer du også langt har jeg erfart.ElDuce86 skrev:EDIT: Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand, til 29.995,- Er vi på rett spor da?![]()
Der er kanskje Vienna en bedre løsning? Og kanskje mer plasseringsvennlige en ML?GisleB skrev:Dette samsvarer med min erfaring med ML. Siste setningen er grunnen til jeg er litt i mot de til trådstarter.Lyngen skrev:ML Vantage på brukten er et knall valg for rette bruker, men vær da bevisst på at du må sitte ganske korrekt for å få fullt utbytte for dem og at de er best på klassisk, vokalt, akustisk, og jazz. Dette er ikke noen typisk rockehøyttalere! De er heller ikke fyldige i lyden eller varme.ElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
![]()
OG at det er en høytaller som typisk ikke spiller like bra på alt.
Tja det kan hende, men jeg prøver jo å anbefale til trådstarter ett system som passer hans beskrivelse. Som i tillegg er lett å ha med å gjøre. Ikke min preferanse.johnnygrandis skrev:Vi er langt fra hverandre i jakten på godlyd såpass mye ser jeg.GisleB skrev:Ta og les litt i Vienna Tråden da, og spørr litt der.Jeg vet at mange liker Hegel til disse. Selv liker jeg også Hegel veldig mye, men sånn i utgangspunktet er Hegel litt lys i øvre mellomtone og jeg tror den gjør høytalleren litt mere nøytral. Altså en meget bra match, men kanskje ikke den aller beste for deg ? Er vanskelig å si uten å ha allverdens erfaring fra merket selv. En blanding av EC og Hegel kunne kanskje vært noe for å få fremden fyldige lyden. Electrocompaniet 4.7 pre + Hegel h20 effekt f.eks. Hegel hd11 dac.
Jeg også. Noe annet vil alltids kunne medføre enten en evig byttekarusell eller en stadig nagende usikkerhet på om man egentlig fikk det man selv helst ville ha til prisen. Og så ville jeg sikkert endt opp med en eller annen Naim-stabel, men det er meg.cybervision_ skrev:Skulle jeg brukt 70 000 på anlegg hadde jeg satt av 2-3 000 til en oslo tur og brukt ørene og musikk jeg liker og kjenner.
Musical Fidelity M6 500i kanskje da?Lyngen skrev:Ja, da tror jeg du er mer på rett spor. Med en nøytral nokså kraftfull forsterker. Gjerne brukt. Hva med Musical Fidelity? Spar heller penger på kabler og du trenger kanskje ikke bruke så mye penger på DAC om det skorter. Med en Hegel H10 til 5k kommer du også langt har jeg erfart.ElDuce86 skrev:EDIT: Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand, til 29.995,- Er vi på rett spor da?![]()
Trur nesten jeg må til østlandet en tur ja, høre litt rundtcybervision_ skrev:Skulle jeg brukt 70 000 på anlegg hadde jeg satt av 2-3 000 til en oslo tur og brukt ørene og musikk jeg liker og kjenner.
Les igjen hva jeg skiver om hvordan en nøytral HT virker og hvordan vi kan bruke den !GisleB skrev:Tja det kan hende, men jeg prøver jo å anbefale til trådstarter ett system som passer hans beskrivelse. Som i tillegg er lett å ha med å gjøre. Ikke min preferanse.johnnygrandis skrev:Vi er langt fra hverandre i jakten på godlyd såpass mye ser jeg.GisleB skrev:Ta og les litt i Vienna Tråden da, og spørr litt der.Jeg vet at mange liker Hegel til disse. Selv liker jeg også Hegel veldig mye, men sånn i utgangspunktet er Hegel litt lys i øvre mellomtone og jeg tror den gjør høytalleren litt mere nøytral. Altså en meget bra match, men kanskje ikke den aller beste for deg ? Er vanskelig å si uten å ha allverdens erfaring fra merket selv. En blanding av EC og Hegel kunne kanskje vært noe for å få fremden fyldige lyden. Electrocompaniet 4.7 pre + Hegel h20 effekt f.eks. Hegel hd11 dac.
Noe ala M1 dac? (om de var det den heter)GisleB skrev:Har selv aldri hørt Musical Fidelity men er veldig mange lovord og har tro på det merket. Det + Vienna og du begynner å nærme deg tror jeg. De har jo også en billig og meget rost dac.
Godt tips cyber, si ifra om du ønsker å vite hva en nøytral HT kan gjøre for deg så stiller jeg opp..ElDuce86 skrev:Trur nesten jeg må til østlandet en tur ja, høre litt rundtcybervision_ skrev:Skulle jeg brukt 70 000 på anlegg hadde jeg satt av 2-3 000 til en oslo tur og brukt ørene og musikk jeg liker og kjenner.![]()
Jeg vil råde deg til å bruke mest penger på høyttalerne. Tenkte på M6i til 22.500,-, men du har jo mer å gå på om du vil trekke ditt budsjett helt ut. Kanskje Tannoy DC8T?ElDuce86 skrev:Musical Fidelity M6 500i kanskje da?Lyngen skrev:Ja, da tror jeg du er mer på rett spor. Med en nøytral nokså kraftfull forsterker. Gjerne brukt. Hva med Musical Fidelity? Spar heller penger på kabler og du trenger kanskje ikke bruke så mye penger på DAC om det skorter. Med en Hegel H10 til 5k kommer du også langt har jeg erfart.ElDuce86 skrev:EDIT: Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand, til 29.995,- Er vi på rett spor da?![]()
![]()
Nå er du inne på noe, MF er fornuftige saker. Hadde du hatt noen Accuton drivere i bakkant hadde det vært enda bedre... ;D - Lykke til.ElDuce86 skrev:Noe ala M1 dac? (om de var det den heter)GisleB skrev:Har selv aldri hørt Musical Fidelity men er veldig mange lovord og har tro på det merket. Det + Vienna og du begynner å nærme deg tror jeg. De har jo også en billig og meget rost dac.
Verd det og moroElDuce86 skrev:Trur nesten jeg må til østlandet en tur ja, høre litt rundtcybervision_ skrev:Skulle jeg brukt 70 000 på anlegg hadde jeg satt av 2-3 000 til en oslo tur og brukt ørene og musikk jeg liker og kjenner.![]()
Kan vel ringe/maile på forhånd, før turen, så ting er klart til jeg kommer?johnnygrandis skrev:Godt tips cyber, si ifra om du ønsker å vite hva en nøytral HT kan gjøre for deg så stiller jeg opp..ElDuce86 skrev:Trur nesten jeg må til østlandet en tur ja, høre litt rundtcybervision_ skrev:Skulle jeg brukt 70 000 på anlegg hadde jeg satt av 2-3 000 til en oslo tur og brukt ørene og musikk jeg liker og kjenner.![]()
![]()
Tipper du kan få en lytt hos Audiocompaniet også om du avtaler tid i forveien.
Jeg har hørt modellene The Kiss og The Music fra Vienna. Meget lovende saker. Men disse er i en helt annen prisklasse enn Beethoven. Jeg tviler på at Beethoven spiller i samme klasse som disse, men det gjør Vantage.ElDuce86 skrev:Der er kanskje Vienna en bedre løsning? Og kanskje mer plasseringsvennlige en ML?GisleB skrev:Dette samsvarer med min erfaring med ML. Siste setningen er grunnen til jeg er litt i mot de til trådstarter.Lyngen skrev:ML Vantage på brukten er et knall valg for rette bruker, men vær da bevisst på at du må sitte ganske korrekt for å få fullt utbytte for dem og at de er best på klassisk, vokalt, akustisk, og jazz. Dette er ikke noen typisk rockehøyttalere! De er heller ikke fyldige i lyden eller varme.ElDuce86 skrev:Nei, drit i SA/Primare tullet
![]()
OG at det er en høytaller som typisk ikke spiller like bra på alt.![]()
Ja jeg har lest den posten og det var ikke den posten jeg svarte på. Det var den anngående lydpreferansen min( som jeg også quotet ) da det virket som du baserte den på hva jeg anbefalte , men det ble jo litt off topic så la oss ikke skli ut i diskusjon om det her.johnnygrandis skrev:Les igjen hva jeg skiver om hvordan en nøytral HT virker og hvordan vi kan bruke den !GisleB skrev:Tja det kan hende, men jeg prøver jo å anbefale til trådstarter ett system som passer hans beskrivelse. Som i tillegg er lett å ha med å gjøre. Ikke min preferanse.johnnygrandis skrev:Vi er langt fra hverandre i jakten på godlyd såpass mye ser jeg.GisleB skrev:Ta og les litt i Vienna Tråden da, og spørr litt der.Jeg vet at mange liker Hegel til disse. Selv liker jeg også Hegel veldig mye, men sånn i utgangspunktet er Hegel litt lys i øvre mellomtone og jeg tror den gjør høytalleren litt mere nøytral. Altså en meget bra match, men kanskje ikke den aller beste for deg ? Er vanskelig å si uten å ha allverdens erfaring fra merket selv. En blanding av EC og Hegel kunne kanskje vært noe for å få fremden fyldige lyden. Electrocompaniet 4.7 pre + Hegel h20 effekt f.eks. Hegel hd11 dac.
Ikke sant.... Accuton??? ???johnnygrandis skrev:Nå er du inne på noe, MF er fornuftige saker. Hadde du hatt noen Accuton drivere i bakkant hadde det vært enda bedre... ;D - Lykke til.ElDuce86 skrev:Noe ala M1 dac? (om de var det den heter)GisleB skrev:Har selv aldri hørt Musical Fidelity men er veldig mange lovord og har tro på det merket. Det + Vienna og du begynner å nærme deg tror jeg. De har jo også en billig og meget rost dac.
Will doGisleB skrev:johnnygrandis skrev:Les igjen hva jeg skiver om hvordan en nøytral HT virker og hvordan vi kan bruke den !GisleB skrev:Tja det kan hende, men jeg prøver jo å anbefale til trådstarter ett system som passer hans beskrivelse. Som i tillegg er lett å ha med å gjøre. Ikke min preferanse.johnnygrandis skrev:Vi er langt fra hverandre i jakten på godlyd såpass mye ser jeg.GisleB skrev:Ta og les litt i Vienna Tråden da, og spørr litt der.Jeg vet at mange liker Hegel til disse. Selv liker jeg også Hegel veldig mye, men sånn i utgangspunktet er Hegel litt lys i øvre mellomtone og jeg tror den gjør høytalleren litt mere nøytral. Altså en meget bra match, men kanskje ikke den aller beste for deg ? Er vanskelig å si uten å ha allverdens erfaring fra merket selv. En blanding av EC og Hegel kunne kanskje vært noe for å få fremden fyldige lyden. Electrocompaniet 4.7 pre + Hegel h20 effekt f.eks. Hegel hd11 dac.
Uansett så er det jo endel penger dette her og som de siste her har skrevet så er det jo selvsagt best å få lyttet selv da lyd er meget subjektivt. Prøv å lytt på ML / Vienna og ta også en tur til Akustisk Beurå /Audiocompaniet ( eller hvordan det skrives ) og hør litt på Klipsch høytallere og Audio Note oppsett.