Beste rene mellomtone 4"-6,5"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kom gjerne og hør på de, eller låne. De er små og nette, kun 21 kg stk. Har dårlige akustiske forhold her, skulle gjerne hørt de i bedre omgivelser, ala 8x12 Tom's mancave.

    B

    Ps, det er kun Opalene som har noe å slå bordet med, de andre Event produktene er søppel.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kom gjerne og hør på de, eller låne. De er små og nette, kun 21 kg stk. Har dårlige akustiske forhold her, skulle gjerne hørt de i bedre omgivelser, ala 8x12 Tom's mancave.

    B

    Ps, det er kun Opalene som har noe å slå bordet med, de andre Event produktene er søppel.


    Siden jeg har de samme høyttalere selv; nesten naturstridig (i form av stort element) med så råbra mellomtonegjengivelse som dette spesial Opal Event bass-mellomtone elementet gir.

    Og for dere som syntes disse høyttalerne ser ut som Genelec og sikkert låter likt - glem det! Forskjell som tre netter og en dag Australiernes favør. Lite forbehold om Genelec 8351 og 8260, som jeg ikke har hørt - godt nok. Derimot skulle jeg fint klart leve med 1200-serien til Genelec, som til hjemmebruk heter eksempelvis 312B eller 315B - helts bygget inn i vegg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kom gjerne og hør på de, eller låne. De er små og nette, kun 21 kg stk. Har dårlige akustiske forhold her, skulle gjerne hørt de i bedre omgivelser, ala 8x12 Tom's mancave.

    B

    Ps, det er kun Opalene som har noe å slå bordet med, de andre Event produktene er søppel.
    Jeg har ikke fulgt med såpass at jeg har fått med meg noen andre produkter fra Event faktisk, men jeg så en technical brief for mange år siden, før de lanserte Opal, og det var virkelig ting der som distanserte dem fra mengden.

    Hvorfor ikke gjøre noe med akustikken? Eller bor du rett og slett for trangt?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Vart fortald at eit "flatt" membran ofte er å foretrekke lydmessig. Ser at det kan være fristande å lage membranet djupare for å få det stivt, så det er ganske sikkert ei avveging av kva du ønsker. Nokon som har fordjupa seg noko rundt dette temaet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det pleier å være ekstremt mye mer energiopplagring i flate membraner. Det er ikke bra for mellomtoneapplikasjoner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det pleier å være ekstremt mye mer energiopplagring i flate membraner. Det er ikke bra for mellomtoneapplikasjoner.


    Ofte motsatt på jenter, at de med små "bumpere" nesten blir elektriske så snart man tar i vortene. Hvor elektrisk, ja det varierer vel (trolig) fra person til person, her nytter det imidlertid trolig ikke med DSP - haha der fikk dere den alle DSP fan!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hadde samtale med norsk høyttalerkonstruktør for mange år siden, han hadde fått lavet flatere ( ikke flat ) membraner hos seas enn hva som var standard fordi det lydmessig var mer vellykket - i hans ører. Har ingen personlig erfaring med det.

    Selvsagt langt derfra til flatt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Jeg synes jo uansett det var berikende og ikke minst festlig at du fant en produsent som bruker et 180dB diagram :D

    Music Bear: Å bruke et diagram på 180dB er omtrent som å ha et speedometer i bilen som går til 5000km/t.
    Det kan bli mye bedre enn som så. Dersom 0dB = 1 km/t så skulle det bli 1 000 000 000 km/t på 180 dB, eller 92,3 pst. av lysets hastighet i vakuum.

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hadde samtale med norsk høyttalerkonstruktør for mange år siden, han hadde fått lavet flatere ( ikke flat ) membraner hos seas enn hva som var standard fordi det lydmessig var mer vellykket - i hans ører. Har ingen personlig erfaring med det.

    Selvsagt langt derfra til flatt.
    Det er jo også forskjell på membraner med ulike materialer. En membran i beryllium vil gi et helt annet spredningsmønster enn en membran i coatet silke. Dette fordi lydhastigheten i selve materialet er ulik, noe som også gir ulik form på bølgefronten.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Tenke seg et 5" element i ekte Beryllium (membranen altså) - en del kostbart for å si det mildt. Bare selve membranen til en 5" midbass kompresjonsdriver går på titusen løs.. 12-15 stk. pr. side i en grei LS så er hele julegavebudsjettet brukt opp :D
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg husker Technics hadde sånne honeycomb flate membraner på 80-tallet (tror jeg). Så kult ut. Om det låt noe bra aner jeg ikke. SONY hadde også, som ikke var runde.

    Problemet med de var så vidt jeg husker en voldsom oppbrytning, dels fordi de var veldig stive.



    SONY:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener da å ha sett snudde kompresjonsdrivere - brukt som mellomtone, sikkert ikke be, men titan/alu gjør vel nesten jobben som ren mellomtone.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Joda, det eksperimenteres med det også. Men litt av problemet er da at du mister loadingen systemet er beregnet for, samt at du endrer mange andre parametere selvsagt. Det er f.eks.tilnærmet null & niks slaglengde og i friluft vil da nedre grensefrekvens bli vesentlig høyere osv.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hadde samtale med norsk høyttalerkonstruktør for mange år siden, han hadde fått lavet flatere ( ikke flat ) membraner hos seas enn hva som var standard fordi det lydmessig var mer vellykket - i hans ører. Har ingen personlig erfaring med det.

    Selvsagt langt derfra til flatt.
    Det er jo også forskjell på membraner med ulike materialer. En membran i beryllium vil gi et helt annet spredningsmønster enn en membran i coatet silke. Dette fordi lydhastigheten i selve materialet er ulik, noe som også gir ulik form på bølgefronten.
    Det var snakk om 6,5 seas papir den gang, kanskje ikke det mest eksotiske, men tydeligvis ting å hente hvis en vil gå i dybden/finpusse på et design.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Joda, det eksperimenteres med det også. Men litt av problemet er da at du mister loadingen systemet er beregnet for, samt at du endrer mange andre parametere selvsagt. Det er f.eks.tilnærmet null & niks slaglengde og i friluft vil da nedre grensefrekvens bli vesentlig høyere osv.
    Rekordhøy magnet/masse forhold. Antar fasepluggen bør fjernes .
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hadde samtale med norsk høyttalerkonstruktør for mange år siden, han hadde fått lavet flatere ( ikke flat ) membraner hos seas enn hva som var standard fordi det lydmessig var mer vellykket - i hans ører. Har ingen personlig erfaring med det.

    Selvsagt langt derfra til flatt.
    Det er jo også forskjell på membraner med ulike materialer. En membran i beryllium vil gi et helt annet spredningsmønster enn en membran i coatet silke. Dette fordi lydhastigheten i selve materialet er ulik, noe som også gir ulik form på bølgefronten.
    Det var snakk om 6,5 seas papir den gang, kanskje ikke det mest eksotiske, men tydeligvis ting å hente hvis en vil gå i dybden/finpusse på et design.
    Jeg tror man bør bruke en noe flatere profil med harde membraner, spesielt til mellomtone. Da burde driveren også fungere litt bedre med waveguide.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror man bør bruke en noe flatere profil med harde membraner, spesielt til mellomtone. Da burde driveren også fungere litt bedre med waveguide.
    Det stemmer nok. Hvis man ser på Seas sine MG membraner, som jo er harde, så får man en dip i responsen pga utfasing mellom output fra senter og kant på membranen, som vist på kurven under - en dip i området over 2 kHz.



    På myke membraner ser man ikke dette i samme grad, antagelig fordi membranen ikke lenger "spiller" langs kanten ved høyere frekvenser pga oppbrytninger.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Men det har jo sammenheng med fleksing i selve membranen å gjøre. Senter beveger seg ut av fase med ytterkant.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Utjævn /forstærk overgangen fra membran til bølge( gummi/skum) og utjævn overgangen fra bølge til chassis med et stykke reb. Det gjorde Duelund og det kunne tydeligt ses på målinger før og efter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men det har jo sammenheng med fleksing i selve membranen å gjøre. Senter beveger seg ut av fase med ytterkant.
    Hmm nei, ikke på Excel magnesium. Utfasingen skjer jo før selve membranresonansen.

    Hvis man regner litt på det vil man se at forskjellen i avstand fra senter til ytterkant er stor nok til at man får utfasing der man ser dipen i responsen også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det vil jeg tro det kunne ja, den ekstra massen som i tillegg er plassert på et så bestemt punkt i den mekaniske kretsen vil ha enorm innvirkning på membranens arbeidsforhold. Det er jo også en ikke ukjent metode å legge en ekstra coating i overgangen mellom membran og bølge. Imidlertid er effekten av den massen begrenset mens det at man tilfører en resistivitet til selve bølgen har vel så stor innvirkning på frekvensresponsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Men det har jo sammenheng med fleksing i selve membranen å gjøre. Senter beveger seg ut av fase med ytterkant.
    Hmm nei, ikke på Excel magnesium. Utfasingen skjer jo før selve membranresonansen.

    Hvis man regner litt på det vil man se at forskjellen i avstand fra senter til ytterkant er stor nok til at man får utfasing der man ser dipen i responsen også.
    Jeg ser ikke bort fra at du er inne på noe. Imidlertid får jeg også regnestykket til å gå opp ved å se rent mekanisk på det også. Det vil jo på et tidspunkt begynne å bli en markant forsinkelse i ytterkant. Når denne har nådd midten dannes en delvis utfasing. Når den når frem til talespolen står hele membranen i bue i motfase med spolen. For at dette skal kunne skje må de to fasene møte hverandre ved omtrent en oktav under oppbrytningen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mulig det er litt av begge deler ?

    Men uansett interesant at papir-elementer ikke er plaget med dette her.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje muligens. Noen ting jeg stusser litt på; Det første er avviket fra et ideelt impedansforløp ved 900Hz, som indikerer en resonans. Kunne være interessant å se forvrengnings- og tidsdomenemålinger. Det andre er valg av svingspoleform. Metalliske svingspoleformer introduserer en form for demping (eletromotorisk motkraft) som jeg ikke er overbevist om er positiv for mellomtonebruk. Det tredje er bevegelig masse. De har krympet på svingspolelengden for å dra ned bevegelig masse, men den holder allikevel "solide" 14gram. Det vil jeg tro er et resultat av at de har brukt mer eller mindre sine egne standard softparts og at potensialet da ikke er tatt helt ut.

    Den er ikke ekstremt motorisert heller. Spenningsfølsomheten ser grei ut, men så er det en fireohms spole. Effektfølsomheten ligger rundt 89dB. Synes også det er litt rart at de ikke også har valgt å lansere en 8 ohm utgave.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje den er motorisert for å matche følsomheten til bassene i samme serie?

    tipper Gravesen har den til testing, han etterspurte den for flere år siden
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Den har jo langt høyere følsomhet enn bassene. For meg virker det som at de har funnet ut at en kobberspole balanserer bedre enn en CCAW-spole og sånn sett endt opp med nesten samme masse som bassdriverne i serien. Jeg tror årsaken til dette kan være at opphenget egentlig er litt for tungt til en ren mellomtone. Hadde de gått for en lettere bølge og CCAW-spole hadde de fort vært oppe på 94dB, men da kunne de jo gjort den til en 8 ohms driver. Det kan godt tenkes de har testet ulike spoleform-materialer og kommet frem til at med de øvrige forutsetningene ga titanium det beste kompromisset. Aluminium ville trolig sett penere ut på papiret.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg husker Technics hadde sånne honeycomb flate membraner på 80-tallet (tror jeg). Så kult ut. Om det låt noe bra aner jeg ikke. SONY hadde også, som ikke var runde.
    En av brødrene mine hadde et par slike på 80-tallet. De tok kveld, når en av ungene snubla og stupte med hødet først inn i 10-tommeren.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Denne Morel SCM634-en, lar den seg bruke ned mod 150Hz med aktiv filtrering og drift, mon tro?

    Johan-Kr
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Denne Morel SCM634-en, lar den seg bruke ned mod 150Hz med aktiv filtrering og drift, mon tro?

    Johan-Kr
    Kommer vel litt ann på hvilken kapasitet du er ute etter. Brukte mine fire stk i møte med fire 12" subber og fant deling på rundt 200 Hz som et fint kompromiss.
    En alene ville jeg ikke brukt under 300 Hz
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Litt kalkulering fant ut at bassystemet skulle gå tomt for stim (les: utenfor X-max) ved rundt 110dB (ved 20Hz).

    Planen er en Tangband W8Q-1071F i transmisjonslinje til bassystem, og den bør ikke deles noe høyere en absolutt toppers 200Hz, og helst rundt 150. 24dB/oktav eller helst skarpere.

    Jeg tenker på aktiv deling med DLCP og 2xUcD 180 i toppen, evnt. en Ncore 400 og passiv deling i toppen mot en Fountek NeoCD2.0. Antakeligvis UcD400 til bass. Med dette elementet, så er aktiv deling mot bassen en no-brainer...

    Jeg driver ennå og simulerer på linja. Les: Lærer meg simuleringsprogramvaren, og hvordan arbeide rundt begrensingene...

    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    SCM634 lar seg helt fint dele lavt. De har mer slaglengde enn en typisk mellomtone og tåler også en del effekt. Det man kan oppleve er at de mister litt nivå på grunn av naturlig avrulling og baffelstep, men med aktiv deling er det jo bare å kompensere med EQ.

    Hvis du 8x12 har opplevd utfordringer med å dele lavere kan det være en omstendighet i rommet eller konstruksjonen din også, det er ingen ting som gjør at det skulle være et problem i seg selv. Du har jo tross alt kapasitet tilsvarende en 12" på hver side.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Umm - 12tommern føler vel at det er litt pinglete med mindre systemet klarer minst 120dB ;D

    Johan-Kr
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ble for mye blinking av rødlampene på dp'en for å opprettholde(for meg) den rette fysiske følelsen av musikk.;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    SCM634 lar seg helt fint dele lavt. De har mer slaglengde enn en typisk mellomtone og tåler også en del effekt. Det man kan oppleve er at de mister litt nivå på grunn av naturlig avrulling og baffelstep, men med aktiv deling er det jo bare å kompensere med EQ.

    Hvis du 8x12 har opplevd utfordringer med å dele lavere kan det være en omstendighet i rommet eller konstruksjonen din også, det er ingen ting som gjør at det skulle være et problem i seg selv. Du har jo tross alt kapasitet tilsvarende en 12" på hver side.
    Feil konstruksjon du lissom.......... da er mange feilkonstruerte høyttalere rundt om kring. Har samme opplevelsen hos Emo, der deles det så "lavt" som 130 Hz med en 16" i J-horn. Tror ikke vi kan skylde på rommet heller.
    Har etter hvert blitt ekstremt kresen på det parametre som faller på plass med mye membranareal.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Å gå i kne er vel å ta i, og jeg valgte heller mer membranareal framfor mer effekt
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Sådan ser magnetsystemet ud til mine mellemtoner og Frederik fra DCA sine. Blomstermembranerne ses i baggrunden. Nok verdens bedste mellemtone. Op til 12 khz uden peaks og det er 6,5" Vis vedlegget frekvens uden filter .bmp
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn