Beste rene mellomtone 4"-6,5"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Vi har ikke en universell standard å måle IMD etter og det er et problem. Samtidig kommer ikke transientrespons godt frem på noen av disse igjen, og den er også gjenstand for vesentlig tolkning.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Ja, man lærer så lenge man prøver... Apropos det. Er det noen som har prøvd å bruke RC Zobel nettverk i MMTMM konfigurasjoner? Jeg ser for meg at det kan være hensiktsmessig for å dempe høyere frekvenser noe på øverste og nederste element, for å redusere interferens. Dette bør fungere til en hvis grad så lenge elementene har stigende impedans som funksjon av frekvens. Man må selvsagt ta med denne i beregningen når man lager resten av delefilteret.

    Erfaringer eller tanker?
    Vis vedlegget 957452
    Danske hi-fidelity skrev en lang artikkel om dette for lenge siden og at de anbefalte dette kraftig ved seriekobling av elementer, slik som du har vist her.
    Dette er lenge siden og jeg husker ikke detaljene, men synes å mene at de poengterte masse fordeler med dette :unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle være en spesiell anbefaling, men det er enkelte generelle ting som sikkert er greit å nevne i denne sammenhengen, siden vi berører en rekke ulike spørsmål om konstruksjon samtidig.

    Seriekobling er i seg selv skikkelig fy-fy, det vil si, dersom man inkluderer drivernes reaktive område. Dette området befinner seg rundt Fs (eller Fb når driveren sitter i en kasse) og et stykke opp og ned ift denne frekvensen. Her er eksemplaravvikene gjerne store nok til at man ved noen frekvenser vil få en effekt der én driver stikker av med all signalspenningen siden den har høyere impedans enn den andre. Effekten kan være selvforsterkende siden det gjerne skjer på den øvre flanken av impedanstoppen, og den økte slaglengden på driveren som stikker av med ekstra spenning fører til at Fb øker ytterligere på den driveren, men ikke på den andre. Benytter man derimot driverne med et høypassfilter et stykke over Fb er seriekobling en kurant løsning for drivere med rimelig jevn impedans. Men man må gjerne være obs på at enkle drivere med høy induktans kan få litt av det samme problemet, gjerne i langt mindre skala, men i et veldig mye mer hørbart område.

    Det beskrevne filteret som @Kalle Klovn postet er et seriefilter. Dette er ekvivalenten til induktans i typisk signalteori. Det som gjør denne filtertypen interessant i en høyttaler er at man kan la én driver ta seg av øvre mellomtone og få hjelp nedover, men uten at følsomheten øker med 6dB der driver nr 2 kommer inn. Alternativet er å koble de to driverne i parallell og la driver nr 2 få en spole i serie. Da får man nevnte effekt der følsomheten øker med 6dB.

    I @Kalle Klovn sitt eksempel er det også verdt å merke seg at de to parene gjerne kan kobles sammen og man kan klare seg med ett filter som er felles for de to parene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som er irriterende er at de måler meget bra ved lave belastninger i området 200-3000/4000Hz. Det er ikke mange mellomtoner som slår dem der. Dermed er de meget kostnadseffektive i en line-array. 2.83V gir vel omkring 97dB på 1 meter (18-20 elementer litt avhengig av konfigurasjon) og 91dB på 4 meter med en høyttaler. Rimelig bra ned til 200hz.

    For øvrig er vel prisen nå omkring EUR 35 pr stk hvis du ikke får fatt i noen gjennom en "bulk order" på 2000stk.
    Vis vedlegget 958162 Vis vedlegget 958163
    Er jo noen år siden. Men ja prisene har jammen steget en del. 24 pr side har jeg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Seriekobling er i seg selv skikkelig fy-fy, det vil si, dersom man inkluderer drivernes reaktive område.
    Jeg leser dette som: Hvis de to elementene er "dønn like", og ekstremt matchet, så er det ikke et problem å seriekoble 🙃
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, hadde det vært mulig ville man fått en perfekt spenningsdeler.
    Som du er inne på fjernes mye av denne potensielle forskjellen gjennom å dele feks et mellomtonearrangement «et par» oktaver over impedanspeaken i bunn. Det samme er det man naturlig gjør for diskantelementer. De fleste diskanter brukes typisk fra omkring 3-5x fs. En ytterligere resuksjon i risiko kan man oppnå ved å tune systemets Q verdi så lavt som mulig (feks et kritisk dempet lukket system), slik at impedanspeaker blir mindre skarpe. Målemessig er det kanskje enklere å sjekke elementenes Re og induktans i fri luft for å se at disse er mest mulig like. Da sett i forhold til å måle alle elementene individuelt når de er montert i kassen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Nå var det vel nylig slutt på Be fra Bliesma. Det ryktes at dette rammer alle produsenter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hørt det samme og er egentlig glad jeg har handlet ferdig. Nå får kreasjonene stå forholdsvis beskyttet nede i kjelleren - det er jo greit.

    Forlot jo rommet i Horten med en skokk fulle mennesker, uten å engste meg så mye egentlig. Døde ting kan erstattes
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hmmm, Malikov meldte vel en gang at en av de største utfordringene han har er leverandører av materiale til membranene .... :unsure:
    og at dette den største utfordringen i forhold til timeline for å sette ting i produksjon, kanskje BlieSMa er for lite firma til å få god nok attention?

    Screenshot 2023-10-07 at 14.29.29.png
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Som du er inne på fjernes mye av denne potensielle forskjellen gjennom å dele feks et mellomtonearrangement «et par» oktaver over impedanspeaken i bunn. Det samme er det man naturlig gjør for diskantelementer. De fleste diskanter brukes typisk fra omkring 3-5x fs. En ytterligere resuksjon i risiko kan man oppnå ved å tune systemets Q verdi så lavt som mulig (feks et kritisk dempet lukket system), slik at impedanspeaker blir mindre skarpe. Målemessig er det kanskje enklere å sjekke elementenes Re og induktans i fri luft for å se at disse er mest mulig like. Da sett i forhold til å måle alle elementene individuelt når de er montert i kassen.
    Så dette er kun en issue med basser eller subwoofere? ......
    Mellomtone, som diskuteres her er jo da ikke en issue?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så dette er kun en issue med basser eller subwoofere? ......
    Mellomtone, som diskuteres her er jo da ikke en issue?
    Det jeg vil fram til er at man alltid inngår kompromisser. Så gjelder det å manøvrere seg fram slik at ulempene blir mindre enn fordelene. Jeg har selv basstårn som er en kombinasjon av serie/paralell. Hos meg måler elementene rimelig likt innenfor det jeg har av måleutstyr, så da velger jeg å sove godt.

    -men ja, det er lettere å unngå store avvik i mellomtoneområdet hvis man er obs på ulempene som Snickers peker på.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det jeg vil fram til er at man alltid inngår kompromisser. Så gjelder det å manøvrere seg fram slik at ulempene blir mindre enn fordelene. Jeg har selv basstårn som er en kombinasjon av serie/paralell. Hos meg måler elementene rimelig likt innenfor det jeg har av måleutstyr, så da velger jeg å sove godt.

    -men ja, det er lettere å unngå store avvik i mellomtoneområdet hvis man er obs på ulempene som Snickers peker på.
    Ja vi lever i den reelle verden, kan ikke f.ex paralellkoble 6 stk Seas L26RO4Y med DC motstand på 3.3 Ohm, lukter blårøyk lang lang vei
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Er ikke det beste å parallellkoble effektforsterkerne, på linjeinngangene, og så la en forsterker drive hvert element? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    I det Materion kom på at 10kr i materiale kan bli til 3000kr straks det er formet som en dome ble det en hype av dimensjoner.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det fins da noen dedikerte mellomtoner fra pro markedet som er helt ok.
    Ikke koster det flere oljefond heller.
    Papp, coating, kort spolevikling.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En kan se noen oppbrytninger på slike drivere.
    Mellomtonemaister Sneaker mener jeg har sagt et og annet om dette, skal se om jeg husker riktig :)

    Har en peak i respons samtidig med tidsdomene så kan en enkelt kjøre EQ på dette og vil dempe begge deler.
    Problemet er om membran er dempet og lagrer energi, en ser ikke oppbrytning på frekvensrespons, bare i tidsdomenet.

    De fleste PA mellomtoner (det jeg har fått med meg) er nok ikke noe å strekke særlig over 3k, men da har en vel diskanter/kompresjonsdrivere som kan ta over.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Vedrørende Beryllium drivere skal det vistnok være produsenten av beryllium filmen som har sluttet å lage ark med tykkelser som BlieSMa og andre frem til nå har utviklet drivere med. Nye elementer fra BlieSMa er vistnok under utvikling med ny filmtykkelse og får nok nye modellnavn vil jeg tro.

    KIlde er Present Day Production som står bak MUM-8 høytaleren https://www.presentdayproduction.com/
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vedrørende Beryllium drivere skal det vistnok være produsenten av beryllium filmen som har sluttet å lage ark med tykkelser som BlieSMa og andre frem til nå har utviklet drivere med. Nye elementer fra BlieSMa er vistnok under utvikling med ny filmtykkelse og får nok nye modellnavn vil jeg tro.

    KIlde er Present Day Production som står bak MUM-8 høytaleren https://www.presentdayproduction.com/
    Blir vel en feitere pris også skal vi tippe
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vedrørende Beryllium drivere skal det vistnok være produsenten av beryllium filmen som har sluttet å lage ark med tykkelser som BlieSMa og andre frem til nå har utviklet drivere med. Nye elementer fra BlieSMa er vistnok under utvikling med ny filmtykkelse og får nok nye modellnavn vil jeg tro.

    KIlde er Present Day Production som står bak MUM-8 høytaleren https://www.presentdayproduction.com/
    Stemmer det. Fikk vite det direkte fra en seriøs kilde. Det gir produsentene av høyttalere kjempeutfordring for TS parametrene endrer seg og delefilteret må simuleres og utvikles på nytt. Ikke lurt med hastverksarbeid med sånt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn