Beste HI-FI Låt(er) for Skikkelig Show-off av anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Liker selv å spille YYZ fra Rush på albumet Moving Pictures. Vanvittig kult trommespor kombinert med skikkelig kul bassgitar. Anbefaler alle å høre denne låta og dra på litt med volumkontrollen. Stilig musikkopplevelse.

    Om man virkelig vil teste kapasitet så kan man dra på med Polka and Fugue fra XLO reference cd-en. Da får de fleste anlegg litt å bryne seg på med fullt nivå på rundt 16hz fra kirkeorgel.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Låter Bob Dylan bra, låter alt bra. :)
    For svarte, der var Bobn igjen. Hva pokker er det med den gamle rustholken av en "sangstemme" med ustemt gitar som fenger folk. Blah.
    Har du et anlegg som får noe så kjedelig som Dylan sine originalinnspillinger til å låte bra, skal jeg gi deg mine 10 neste årslønner for det.
    Eller er ironifilteret mitt ute av drift igjen... ;)
    Er Neil Young nevnt enda??
    Sett på The Man In The Long Black Coat fra Oh Mercy og send meg de årslønnene, he-he

    Roy
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    LOREENA McKENNITT MED ALBUMET tHE VISIT. Fantastisk vokaldynamikk på spor 2 og 4 :)
    TONY JOE WHITE... CLOSER TO THE TRUTH. Flott album :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    LOREENA McKENNITT MED ALBUMET tHE VISIT. Fantastisk vokaldynamikk på spor 2 og 4 :)
    TONY JOE WHITE... CLOSER TO THE TRUTH. Flott album :)
    Tiltredes! Spor 4, The Lady Of Shalott er nydelig. Den varer riktignok i over 11 minutter, men hva gjør vel det, når musikken og lyden er så fin!
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke erindre å ha hørt noe som låter så troverdig som Frank Sinatras "Sinatra '57 - In Concert". Makan til live-i-stua-opplevelse skal du lete lenge etter. Kommer du over denne så kjøp den uten å tenke deg om da den er OOP.

    Hvis du ikke liker den kan du selge den videre med god profitt :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Noen HELT Usedvanlige innspiller som jeg bruker som REFERANCER:

    Bruce Springsteen: Film-musikk - Philadephia
    Hans Theessink & Blue Groove: Live - 1992-94 ( - sang nr.8 + 9 ).
    Will To Power: Power of Love ( - en ekstrem justeringsplate )
    Kleive & Reiersrud: Himmelskip
    Brooks & Dunn: Hillbilly Deluxe
    Anne Grethe Prøys: Et Sted å Feste Blikket ( - Sang nr.2. )
    John Campel: One Believer
    Peter Green ( - and Friends ): Hotfoot Powder
    Tord Gustavsen Trio: The Ground
    Vangelis: Mythodea - 2000-års Jubileums-Konsert ( Den mest ekstreme Platen jeg har Opplevd )
    John Lee Hooker: - and Friends
    Pink Floyd: Pulse
    Slade: LIVE
    Sondre Brattland: - Innspilling fra ei Stavkirke + Kloster !!!
    Oslo Gospelchoir: Salmeskatt
    Rita Eriksen: Tideland
    Muse: The 2nd Law
    Ewollen Membereo: Beautiful Death Machine
    Mari Boine: Remixed
    Siri`s Svale Band: Blackbird
    Leonard Cohen: Songs From The Road ( Live )
    Ray Wylie Hubbard & George Reiff: The Grifter`s Hymnal
    Johnny Cash: Live
    Bob Dylan: LIVE ( - usedvanlig morsom å spille i 140dB + )
    Ramstein: Live aus Berlin ( - Usedvanlig gjennomblåsende å spille i 150dB + )
    Cher: Heart of Stone.

    Mvh. Lyden av Opplevelser............
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Noen HELT Usedvanlige innspiller som jeg bruker som REFERANCER:

    Bruce Springsteen: Film-musikk - Philadephia
    Hans Tessink: Live - 1992-94 ( - sang nr.8 + 9 ).
    Will To Power: Power of Love ( - en ekstrem justeringsplate )
    Kleive & Reiersrud: Himmeskip
    Brooks & Dunn: 1994-innspilling
    Anne Grethe Prøys: Siste - sang nr.2.
    Flere kommer...........

    Mvh. Lyden av Opplevelser............
    Du glemte John Lee Hooker, men ser du skriver flere kommer:)
    Likte godt en annen du spillte sist jeg var innom, Big Al Carson - Tell it Like it is, fra plata Ultimate New Orleans 8)
    Finnes på Wimp, desverre kun i lavoppløst mp3, jeg kjøpte cd'en.

    Liten avsporing, mitt bidrag hvis ingen har nevnt det tidligere.

    Ben Harper - Fight For Your Mind

    Spor 5 Gold To Me
    Spor 9 Fight For Your Mind

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Et par spor fra dette albumet spiller veldig bra på mine anlegg hjemme, f.eks spor 1: 900Miles og spor 5: St.James Infirmary:)


    Også enig med trådstarter, i første innlegg, at dette spiller godt her hjemme:)


    Men da er anleggene valgt/tunet etter min musikksmak og ikke mot typisk "garasjerock";)


    gismo
     
    Sist redigert:

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Kari Bremnes - Live. Må vel være en av de bedre Live albumet verden har sett.
    Robbie Robertson - Music for the native americans. Mye impo her, men også flott musikalsk, sjekk f. eks. Mahk Jch
    Erykah Badu - Baduizm

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har ikke jeg mange innspillinger med Kari Bremnes, men har hørt at lyden på plateutgivelsene hennes skal være fantastisk god.
    Om du med plateutgivelsene mener vinyl, så er det dessverre ikke tilfelle.
    Mitt ville hjerte, Spor og Blå Krukke (KK FXLP xx) har god lyd. Det samme gjelder forsåvidt Svarta Bjørn og Gåte ved gåte også (begge fra SWR WAY xxx), men enkelte (flere) eksemplarer kan være behengt med noen unoter i form av "produksjonsfeil".

    De nyere utgivelsene (SWR WAY xxx), som Ly, Over en by osv har jeg avstått fra å kjøpe (enn så lenge) da det virker å være relativt bred enighet om at disse ikke har god lyd.
    Det er mulig at Reise er et unntak. Har ikke hørt den på vinyl, men synes personlig at i hvertfall CD`n av denne live-utgivelsen er mixet helt feil.

    Men, de øvrige utgivelsene hennes på CD (gjelder forøvrig generelt KK) har ikke jeg så mye å utsette på:)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Sluket, håper det er greit at jeg nevner denne (du tipset om denne en gang). Veldig åpen og utstrakt lyd fra topp til bunn. God scene og livefølelse.
    Ron Carter, Richard Galliano "Panamanhattan".
    Det der er en utsøkt CD - topp musikere i glimrende samspill, og denne skiva har noe som må være bortimot verdensrekord i "footstomping action" fra musikerne, det høres i varierende grad gjennom hele cd'en. Har du anlegg med ekte oppløst basskapasitet så er disse ambiente lydene fra scenegulvet riktig så fascinerende selv om det kan bli litt fremtredende til tider.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Låter Bob Dylan bra, låter alt bra. :)
    For svarte, der var Bobn igjen. Hva pokker er det med den gamle rustholken av en "sangstemme" med ustemt gitar som fenger folk. Blah.
    Har du et anlegg som får noe så kjedelig som Dylan sine originalinnspillinger til å låte bra, skal jeg gi deg mine 10 neste årslønner for det.
    Eller er ironifilteret mitt ute av drift igjen... ;)
    Er Neil Young nevnt enda??
    Spot on. Dylan egner seg bedre som fremfører av poesi på Litteraturhuset - tekstene hans er ok.

    That being said, jeg har faktisk en Dylan CD her, bragt i hus av en ihuga fan og den cd'en låter faktisk riktig så bra!! Show me the money..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    St. Louis Blues fra Hugh Laurie`s Didn`t It Rain (hele plata forsåvidt), Diana Krall`s The Very Best Of... - spes live-sporet East Of The Sun... og Jennifer Warnes The Hunter er greie alternativer å legge på platetallerkenen eller i CD-skuffen, for å presentere anlegget mitt for evt. gjester.

    Om de vil høre på noe litt tyngre, og eller låter med mer "trykk", så er skiva med Bloodline (første skiva der Joe Bonemassa sto frem i lyset) og Trampoline med The Mavericks greie alternativer med god lyd. Sporet Dance The Night Away fra Trampoline fyller forøvrig godt på med full blåserekke også:)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er ikke så veldig opptatt av demo-musikk, men nå kom jeg faktisk på et spor som låter skikklig kult: Even Song med Yellowjackets, fra albumet Run for your life. Hele plata låter skikkelig bra egentlig. Kan spilles blodhøyt uten at det låter stresset.

     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Låter Bob Dylan bra, låter alt bra. :)
    For svarte, der var Bobn igjen. Hva pokker er det med den gamle rustholken av en "sangstemme" med ustemt gitar som fenger folk. Blah.
    Har du et anlegg som får noe så kjedelig som Dylan sine originalinnspillinger til å låte bra, skal jeg gi deg mine 10 neste årslønner for det.
    Eller er ironifilteret mitt ute av drift igjen... ;)
    Er Neil Young nevnt enda??
    Sett på The Man In The Long Black Coat fra Oh Mercy og send meg de årslønnene, he-he

    Roy
    Enig, men en trenger ikke gå lenger tilbake enn til den siste LP'en, Shadows in the night, for på finne knakendes god lyd med Dylan. Eller tilbake til nesten starten og The freewheelin' Bob Dylan. Finner en ikke en original pressing kan en kjøpe MFSLs 2x45 rpm skive.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er mange Dylan plater med riktig så god lyd. Blood on the tracks f.eks.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen "audiofil" utgave av dette albumet? Det er jo nærmest en klassiker, så kanskje...?
    Du trenger ingen "audiofilutgave" av denne.
    En tidlig pressing i mint tilstand gjør nytten.
    Styr unna f.eks. represser fra Holland.

    Album med god lyd finnes det en tråd for tidligere.
    Dette her er snakk om spor som imponerer, ikke nødvendigvis er korrekt.


    DEAD CAN DANCE,- In to The Labyrinth på MoFi.
    Spor 1 "YULUNGA"
    Ei virkelig reise hinsides med en god rigg i et godt oppsett.

    Hvis man vil imponere er jo denne kjent og kjær.

    Sporet STIMELA
    Vinyl : Analogue Productions.

    Dusty Dusty In Memphis.
    Spor: "Son of A Preacherman"
    Også vinyl og Analogue Productions.
    Baksida skal se sånn ut. Represser av 4men with beards o.l. duger ikke dessverre.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uten at jeg kan lese Steinars tanker, tror jeg nok at han med "audiofil" mener "beste" utgave. Som som oftest er førsteutgaven når det gjelder CD.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.238
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OK, det er vel en detalj, men det er et faktum at mange plateselskap har spesialisert seg, og utgir versjoner som skal være spesielt gode lydmessig.
    (Med veklslende hell !:() Disse blir markedsført som Audiofile utgaver.
    Som oftest er det førsteutgave som er best også når det gjelder vinyl, men det finnes en del unntak, og f.eks original Harry Belafonte i Carnegie Hall er kul umulig å få tak i et mint eks av pga alder og etterspørsel. (CD utgaven av denne er forøvrig fullstendig mislykket:()

    Mvh
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Patricia Barbers versjon av Light My Fire på vinyl er meget bra å sette anlegget på prøve med :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Finnes det noen "audiofil" utgave av dette albumet? Det er jo nærmest en klassiker, så kanskje...?
    Du trenger ingen "audiofilutgave" av denne.
    En tidlig pressing i mint tilstand gjør nytten.
    Styr unna f.eks. represser fra Holland.

    Album med god lyd finnes det en tråd for tidligere.
    Dette her er snakk om spor som imponerer, ikke nødvendigvis er korrekt.


    DEAD CAN DANCE,- In to The Labyrinth på MoFi.
    Spor 1 "YULUNGA"
    Ei virkelig reise hinsides med en god rigg i et godt oppsett.

    Hvis man vil imponere er jo denne kjent og kjær.

    Sporet STIMELA
    Vinyl : Analogue Productions.

    Dusty Dusty In Memphis.
    Spor: "Son of A Preacherman"
    Også vinyl og Analogue Productions.
    Baksida skal se sånn ut. Represser av 4men with beards o.l. duger ikke dessverre.
    Dusty in Memphis har jeg på sort Philips press Uk fra 1969 :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Uten at jeg kan lese Steinars tanker, tror jeg nok at han med "audiofil" mener "beste" utgave. Som som oftest er førsteutgaven når det gjelder CD.
    Nettopp. Jeg er klar over at "audiofil" ikke er det beste ordet. Derfor brukte jeg anførselstegn.
    Men jeg mente selvsagt den "beste". Det kunne jo være en gluping der ute som hadde vært heldig med remasteringen sin.

    Og ja, som oftest er det førsteutgaven som er den beste. Det har jeg lært av deg. :) Men som noen av de numerøse trådene om Jethro Tull viser, kan det være rom for forbedringer. Jeg tenker på Aqualung. Jeg har aldri vært helt begeistret for førsteutgaven på CD; jeg har syntes lyden er litt tynn og flisete. Men det har kommet andre utgaver etter hvert hvor jeg opplever mer trøkk og generelt bedre lyd. Jeg tenker på DCC, og ikke minst din utmerkede anbefaling av Ariola ( for det er vel ikke førsteutgaven?)

    Og på denne bakgrunn spurte jeg om denne hersens "audiofil"-utgaven av Bop till you drop.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Uten at jeg kan lese Steinars tanker, tror jeg nok at han med "audiofil" mener "beste" utgave. Som som oftest er førsteutgaven når det gjelder CD.
    Nettopp. Jeg er klar over at "audiofil" ikke er det beste ordet. Derfor brukte jeg anførselstegn.
    Men jeg mente selvsagt den "beste". Det kunne jo være en gluping der ute som hadde vært heldig med remasteringen sin.

    Og ja, som oftest er det førsteutgaven som er den beste. Det har jeg lært av deg. :) Men som noen av de numerøse trådene om Jethro Tull viser, kan det være rom for forbedringer. Jeg tenker på Aqualung. Jeg har aldri vært helt begeistret for førsteutgaven på CD; jeg har syntes lyden er litt tynn og flisete. Men det har kommet andre utgaver etter hvert hvor jeg opplever mer trøkk og generelt bedre lyd. Jeg tenker på DCC, og ikke minst din utmerkede anbefaling av Ariola ( for det er vel ikke førsteutgaven?)

    Og på denne bakgrunn spurte jeg om denne hersens "audiofil"-utgaven av Bop till you drop.
    Når jeg bare kommer meg hjem fra jobb skal jeg lete frem min vinylutgave og se hva som står på den.

    mvh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hva skiva heter, men 2L har en samle-cd med et knippe artister. Her er mange godbiter med show-off lyd, men jeg liker spesielt kutt nr. 2, et klaverstykke som låter absurd flott på mitt anlegg/ører.
    På samme cd er også en merkelig versjon av "deilig er jorden" på kirkeorgel som går dyyyypt.
    B
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Står vel Chrysalis Im Ariola Vertrieb på baksiden så vidt jeg husker. Uansett så er den meget bra :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Bob Dylan: LIVE ( - usedvanlig morsom å spille i 140dB + )
    Ramstein: Live aus Berlin ( - Usedvanlig gjennomblåsende å spille i 150dB + )
    Cher: Heart of Stone.

    Mvh. Lyden av Opplevelser............
    Jeg aner ikke om dette er morsomheter eller uvitenhet, men det menneskelige øret ville aldri overleve 150 dB +.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bob Dylan: LIVE ( - usedvanlig morsom å spille i 140dB + )
    Ramstein: Live aus Berlin ( - Usedvanlig gjennomblåsende å spille i 150dB + )
    Cher: Heart of Stone.

    Mvh. Lyden av Opplevelser............
    Jeg aner ikke om dette er morsomheter eller uvitenhet, men det menneskelige øret ville aldri overleve 150 dB +.
    Stiller samme spørsmål, vil vel tro at Lyden av Opplevelser da er over....:rolleyes::cool::cool:

    gismo
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bob Dylan: LIVE ( - usedvanlig morsom å spille i 140dB + )
    Ramstein: Live aus Berlin ( - Usedvanlig gjennomblåsende å spille i 150dB + )
    Cher: Heart of Stone.

    Mvh. Lyden av Opplevelser............
    Jeg aner ikke om dette er morsomheter eller uvitenhet, men det menneskelige øret ville aldri overleve 150 dB +.
    Stiller samme spørsmål, vil vel tro at Lyden av Opplevelser da er over....:rolleyes::cool::cool:

    gismo
    Touché!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men Live Aus Berlin ER morsom å spille høyt. Litt dynamikk på dem også, i forhold til de andre platene deres. Rammsteins "Ein Lied" er forresten en flott låt å demonstrere bassoppløsning og dypbass med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn