Beste diskant elementene du har hørt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg har testet for få diskanter til å konkludere noe når det gjelder måledata vs lytteopplevelse. Og evaluere diskanter utfra lytting til en komplett høyttalerkonstruksjon sier lite synes jeg. Da kan fort delefilterkonstruksjon, baffeldiffraksjon og ikke minst oppbrytninger fra mellomtonen gi et feil inntrykk av diskanten i seg selv.

    Når jeg har studert forvrengingsmålinger, både mine egne og Zaphs sine, er det en gjenganger at det ikke bare er hvor høy forvrengning en diskant har, men også hvor linjær forvrengningen er som har betydning for oppfattelsen av "godlyd" eller ikke. Noen mer erfaringer og synspunkter rundt dette?
    De fleste diskanter har økt forvrengning nedover i frekvens, men de få jeg har testet med mer linjær forvrengning eller minkende forvrengning nedover, har jeg likt bedre å lytte til. Eller er det en forhastet konklusjon?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hvorvidt man skal snakke om å "høre" diskantelementet eller ei, så skulle jeg til å si at den beste diskantgjengivelsen jeg har hørt var fra Marten Miles III. Da snakker man ikke om å høre diskantelementet, men luft og "krydder" ;)
    Er vel den samme som Bx nevner :)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Bånddiskanten til Gallo er ikke nevnt her.

    Et godt element som definitivt gir diskant gjengivelsen et løft. Ihvertfall ifht. B&WN805 diskantelementet. Vesentlig bedre utstrekning og nyansering. Jeg tror også dette elementet står seg godt i annen sammenheng.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Vifa DX og XT er nevnt. Svært gode til prisen. Nye SEAS aluminiumsdomer syns jeg også spiller fint, f.eks. i John "Zaph" Krutke sine kreasjoner.
    Og så teaseren:
    Jeg VET at ScanSpeak 2010/8513 ikke måler bra, og at den er en gammel konstruksjon som er forbigått forlengst, men du verden så hyggelig den spiller i feks ProAc R2,5 og 1SC! ;D

    Det er ikke sikkert den beste høyttaleren er den som har de dyreste/beste elementene ;)
    En eller annen gjøk skal jo konstruere høyttaleren også......

    M
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Beste jeg har hørt til nå er CDT II som jeg har i 3.1ene mine, Utopia Beryllium er og meget fine.
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    cybervision_ skrev:
    Beste jeg har hørt til nå er CDT II som jeg har i 3.1ene mine, Utopia Beryllium er og meget fine.
    Helt enig med deg om CDT II fra Gallo ;D
    De er helt fantastisk god!!

    Mvh
    Kjetil
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Er veldig fornøyd med mine Piega's koaksiale bånddiskant/mellomtone.

    Enormt luftig og hurtig, og går helt til 50khz.
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    Er det bare å "tappe" ifra ht.utgangene ved tilkobling av tweeter
    mvh
    h
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    omholt skrev:
    Ingen som nevner plasma diskant. Kanskje få som har hørt de?
    Acapellas Ione-tweeter, som nevnt av LMC og Elektron, er vel en plasma diskant så langt jeg har forstått.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har enda til gode å høre virkelighetsekte beryllulim diskanter. Når det gjelder SS sin radiator er den altfor "safe" i de oppsett jeg har hørt den, og jeg har eid høyttalere med den i.
    SS9800 (dynabel super excact, revel ultima salon etc. ) alu dome er kanskje den beste vanlige domen jeg har hørt implementert.

    Mine gamle Dynaudio høyttalere med T330s esotar diskanter spilte aldri noe annet dårlig gjengivelse av det som sikkert Dynaudio kaller musikk.
    Implementert på en annen måte kan den sikkert spille veldig bra ?

    Seas har en nydelig dome ute nå. Husker ikke navnet.

    Ellers er kanskje den beste diskant gjengivelsen (om vi skal kalle det det) fra fulltonene til Martin Logan CLS...
     

    Burregutten

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hatt over 40 høytalerpar. Mange med bånddiskant. Det finnes vel ingen mål på hva dom er best. Det kommer vel an på konstruksjon, delefilter og ikke minst elektronikken.
    Men siden tema kommer opp, må jeg si at diskanten i Burmester B80mk2. Jeg mater dem med en Adyton Cordis 2.0 Signature, en Burmester 089 cd/dac/pre sammen med en Isotek Sigmas Evo 3 og komplett Kimber Select kabler og Isotek Oyaide Beryllium strømkabler hele veien koblet rett på en 20A kurs med 2x6kv/mm. Å er for første gang på 25 år helt fornøyd, å oppgraderingsyken har lagt seg helt.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Mange god diskanter, en av mine favoritter er SS D2905 - 9300 Revelator med Duelund komponenter. Mundorf bånd diskant er heller ikke dårlig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    RAAL bånd er temmelig gode synes jeg
    B&G RD75 er vel min favoritt, selv om det er nesten en fulltone (går ned til 150 Hz).
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Mange god diskanter, en av mine favoritter er SS D2905 - 9300 Revelator med Duelund komponenter. Mundorf bånd diskant er heller ikke dårlig.

    Har hørt D2905 9500 og jeg fikk bakoversveis når jeg hørte dem. Klokke klart uten at blir hardt og skjærer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    En modda TPL-150 er ikke det værste jeg her hørt. Det sitter i hvert fall en slik diskant i det beste høyttalersystemet jeg har hørt.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En modda TPL-150 er ikke det værste jeg her hørt. Det sitter i hvert fall en slik diskant i det beste høyttalersystemet jeg har hørt.
    TPL-150 uten bakkammer antar jeg? Slett ikke ille det, jeg hadde en slik i lang tid og levde greit med den.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.195
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tror de heter Dynaudio D240. Domediskanter på Sonus Faber Extrema. Ingen over, ingen i nærheten, bortsett fra Seas revelator
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel Dynaudio T330d du tenker på? Tror den satt i extremaene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.195
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stemmer det. De med bøylene. Min husk er ikke hva den engang burde ha vært :p
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Dynaudio

    +

    SEAS sine med magnetsystem uten olje i svingspolegapet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tror jeg må si disse (men det er et rimelig sært konsept):
    Acapella.jpg
    acapella2.jpg


    Høyttalerne heter Acapella High Violon, og diskanten er, så vidt jeg kan erindre, en plasmadiskant....

    mvh
    Proffen
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ah, plasma. Jeg husker en av de kjente hifiskribentene forsøke beskrive inntrykket fra en prototype høyttaler en fransk hifi-messe. Lurer på om det var Ken Kessler. Beskrivelsen var vel omtrent sånn: " som om regnskyene forsvant og man befant seg i rent solskinn". Prototypen var AHL Toltèque. Plasma Fullrange.
    Category: AHL Toltèque - French Vintage HiFi

    En kuriositet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har hørt bedre, men dette er den beste jeg har hatt i mitt eie så langt.

    TAD 2001


    Anvendelig og tøff liten tass på over 6 kg. som kan brukes fra 1 Khz med passende tut. Bruker den nå med liten tut fra 1,3 Khz og helt opp.

    Etter første testlytt tenkte jeg med det samme at ordinære dome diskanter kommer aldri mer inn i mitt hjem.:p
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.352
    Sted
    London
    I mine ører er ikke pris en et mål på hvor god en diskant er
    Har to favoritter hjemme - den ene er ScanSpeak's R2604/832000 (erstatter for Vifa XT25TG-30-04). Denne har en fantastisk sweetspot, men synes den mangler noe hvis man er otenfor sweetspot. Den andre er en billig alu dome fra SEAS - 22TAF/G. Denne er bare fantastisk for akustisk musikk og har utrolig evne til å skape en følelse av luft og rom i musikken
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I mine ører er ikke pris en et mål på hvor god en diskant er
    Har to favoritter hjemme - den ene er ScanSpeak's R2604/832000 (erstatter for Vifa XT25TG-30-04). Denne har en fantastisk sweetspot, men synes den mangler noe hvis man er otenfor sweetspot. Den andre er en billig alu dome fra SEAS - 22TAF/G. Denne er bare fantastisk for akustisk musikk og har utrolig evne til å skape en følelse av luft og rom i musikken
    Denne R2604 har jeg to par av i reservelageret, og ja i forhold til pris låter den svært bra.
    Men fra denne til TAD compdrivere blir det veldig puslete når det kommer til detaljer og dynamikk.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.352
    Sted
    London
    I mine ører er ikke pris en et mål på hvor god en diskant er
    Har to favoritter hjemme - den ene er ScanSpeak's R2604/832000 (erstatter for Vifa XT25TG-30-04). Denne har en fantastisk sweetspot, men synes den mangler noe hvis man er otenfor sweetspot. Den andre er en billig alu dome fra SEAS - 22TAF/G. Denne er bare fantastisk for akustisk musikk og har utrolig evne til å skape en følelse av luft og rom i musikken
    Denne R2604 har jeg to par av i reservelageret, og ja i forhold til pris låter den svært bra.
    Men fra denne til TAD compdrivere blir det veldig puslete når det kommer til detaljer og dynamikk.
    Har ikke hørt TAD, men fikk testet bl.a. B&W D804 på en forsterker jeg kjenner og finner at jeg blir øretrett (hvis det er et ord :)) etter en stund. Disse er ment å være av helt annen kvalitet enn mine billige, men er ikke sikker på at jeg er overbevist. Jeg hadde også en test av Dali med bånd og dome diskanter i kombinasjon, og heller ikke disse overbeviste meg. Må få testet TAd en dag

    Men tror også at man blir påvirket av hvor vellykket integreringen er med resten av elementene i høyttalern
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    TAD 2002 i JMLC1400 og Hill Plasmatronic
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, må være noe galt med ørene mine, da jeg langt å vei syntes de fleste diskanter låter aldeles fremragende.
    ...I motsetning til frekvensene derfra og nedover.
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    ScanSpeak Illuminator R3004/6620-00

    Scanspeak og seas er merker jeg har meget kjært. Men illuminatoren er noe av det råeste jeg noensinne har hørt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn