Beste dingser under cd-spiller?

B

bamsemann

Gjest
Da har du altså fått en forandring i gjengivelse av lyd, men ikke klart å koble det noe bedre fra underlaget?

Hva blir konklusjonen da toriamos?

bamsemann.. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Daruma`n på venstre side av spilleren må settes skikkelig på plass. Noe under spilleren din som hindrer at Daruma`n blir montert rett.

Når det gjelder "dissingen" varer den ikke mer enn et lite sekund :)
Men nå er da spileren min 24kg....
Og jeg opplever ikke lenger noen problemer med å håndtere disse Darumaene.

Jeg vet lite om teknikken bak slike produkter, men slik jeg oppfatter det, er også denne laget for å avisolere komponenter fra underlaget (og dermed uønskede vibrasjoner fra omgivelsene...)

Nå har jeg bare prøvd diverse myk avkobling samt Soundcare, Pulsarpoints og Daruma.
Av disse er det Daruma som har hatt mest positiv effekt i mitt oppsett.
Lydbildet er mye "roligere", om en kan bruke et slikt uttrykk.
Er ikke det et signal(av mange?) om at avisolering fra underlag er oppnådd?
 
B

brand-x

Gjest
Du har fått mange gode tips.. til ditt beskrevne behov finnes det kun løsning i form av absorberende materiale.. Harde materialer uansett utforming har liten effekt for reduksjon av bevegelse energi..dessverre for kinder-egg effekten som påstås å eksistere.. vibrapods er den beste løsningen og kanskje den eneste.. uansett må du benytte reduksjonen mellom komponent og underlag.. og bruk den under chassiet slik att du kobler bort apparatbena.. hvordan dette vil påvirke lydbildet ditt finner du ut ved å prøve... og ikke bruk daruma under platespilleren hvis du ikke vil ha tilbakekobling av apparatresonanser.. lp12 har mye resonanse i selve kabinettet og denn forsterkes ved bruk av harde materialer mot underlag.. jo mindre massetetthet jo mindre tilbakekobling.. ayaboh og om.s har kommet med gode råd som bør lyttes til selv om disse er litt mere omfattende... enkelt og billig til meridian spilleren anbefales vibrapods.. blir du misfornøyd så send pm til meg så skal jeg kjøpe de av deg .

mvh
brand-x
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Daruma`n på venstre side av spilleren må settes skikkelig på plass. Noe under spilleren din som hindrer at Daruma`n blir montert rett.

Når det gjelder "dissingen" varer den ikke mer enn et lite sekund  :)
Men nå er da spileren min 24kg....
Og jeg opplever ikke lenger noen problemer med å håndtere disse Darumaene.

Jeg vet lite om teknikken bak slike produkter, men slik jeg oppfatter det, er også denne laget for å avisolere komponenter fra underlaget (og dermed uønskede vibrasjoner fra omgivelsene...)

Nå har jeg bare prøvd diverse myk avkobling samt Soundcare, Pulsarpoints og Daruma.
Av disse er det Daruma som har hatt mest positiv effekt i mitt oppsett.
Lydbildet er mye "roligere", om en kan bruke et slikt uttrykk.
Er ikke det et signal(av mange?) om at avisolering fra underlag er oppnådd?
Jeg har lest (her og der) at Daruma 3-II er konstruert for å nøytralisere vibrasjoner framkalt av selve spilleren, men det ene utelukker jo ikke det andre.

Sannelig sto ikke ene Darumaen skjevt grunnet en bittliten skrue som jeg ikke så ikke nattens mulm og mørke i går.

Dissingen varer hos meg 10-14 sekunder avhengig av kraften som blir påørt. Ikke så værst det uansett.

Håndteringen går greiere og greiere.
I tillegg er jo dette morsomt å fikle med.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Da har du altså fått en forandring i gjengivelse av lyd, men ikke klart å koble det noe bedre fra underlaget?

Hva blir konklusjonen da toriamos?

bamsemann.. :)
Ingen konklusjon ennå, kun indikasjoner.
Lyden har blitt "bedre" men om dette skyldes at vibrasjoner fra spillerens drivverk nå nøytraliseres og/eller spilleren ER bedre isolert fra underlag vet jeg ikke.
Skal ta gummiklubbetesten i morra.
- Den består i korthet ut på å påvirke (dvs slå) på underlaget med en gummiklubbe og se og høre om dette har invirkning på lyden.
Slagene blir korte og repeterende, og ikke veldig harde.
Dette er en herlig og ytterst subjektiv test. Akkurat slik jeg ønsker å teste i min egen stue.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette er en herlig og ytterst subjektiv test. Akkurat slik jeg ønsker å teste i min egen stue.
GO MAN!!!

Er enig at en ikke på død og liv alltid må gå vitenskaplig til verks.
Litt morro må man jo også ha :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ingen konklusjon ennå, kun indikasjoner.
Lyden har blitt "bedre" men om dette skyldes at vibrasjoner fra spillerens drivverk nå nøytraliseres og/eller spilleren ER bedre isolert fra underlag vet jeg ikke.
Skal ta gummiklubbetesten i morra.
- Den består i korthet ut på å påvirke (dvs slå) på underlaget med en gummiklubbe og se og høre om dette har invirkning på lyden.
Slagene blir korte og repeterende, og ikke veldig harde.
Dette er en herlig og ytterst subjektiv test. Akkurat slik jeg ønsker å teste i min egen stue.
Disse her er absolutt verdt ett forsøk på å koble Cd spiller vekk fra underlag:
http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=13&merke=50&produkt_id=181
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Inspiret av toriamos`s "forsøk", tok en aldri så liten syretest......(og jeg som bare skulle høre på rolig musikk i kveld)

Yello- "The Eye"
Spor 5-6-8

"Rimeligt" høyt volum  8)

Alle komponente i oppsettet hadde tydelige og tildels kraftige vibrasjoner i chassiet...bortsett fra på EMC-1, der Daruma`ene er montert under.
Ikke antydning!!!!!  ;D

PS:
Mitt hjemmetweakede Ikea lackhylle/rack, hadde heller ikke vibrasjoner av "betydning" :)

Hva forteller dette meg?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hva forteller dette meg?
Dette forteller deg at du må fjerne Daruma under EC for å finne ut om det ER Daruma som nøytraliserer vibrasjonene.
GO GO GO!
 
J

Janpe

Gjest
Du bør begynne med å bytte ut skrapet du har anlegget ditt på før du roter rundt med ulike dempeanordninger.

Spar penger og kjøp deg et rack fra Finite Elemente eller lignende. Selv har jeg et Pagode Signature og under det Cerabase fra samme produsent. DET gir bedre lyd, det er et løfte.

Men, Ceraball fra Finite Elemente er et av de bedre tips som har kommet. De koster vel. ca. 8-900 kroner for ett sett â 3. Vel verdt pengene.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette forteller deg at du må fjerne Daruma under EC for å finne ut om det ER Daruma som nøytraliserer vibrasjonene.
GO GO GO!
HVA!!??  :eek: ;)

Tror du ikke jeg har gått vitenskaplig til verks!!??

Har da seff gjordt det allerede  ;D

Daruma`n gjør en bra jobb ja   :)

(Selv om EMC-1` har mye mindre vibrasjoner enn alt det andre i racket)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
HVA!!??  :eek: ;)

Tror du ikke jeg har gått vitenskaplig til verks!!??

Har da seff gjordt det allerede  ;D

Daruma`n gjør en bra jobb ja   :)

(Selv om EMC-1` har mye mindre vibrasjoner enn alt det andre i racket)
Okei okei - selvfølgelig gikk du vitenskapelig til verks.
Har ikke funnet gummiklubba, må lete når det blir lyst.
Men, har dytta litt til stereobenken og ved litt kraftige dytt gynger cd-spilleren mye. Dette sier sikkert ikke mye om hvordan den blir påvirket av små vibrasjoner.
Har vel noe å si at min Meridian er en lettvekter sammenliknet med din spiller.
 

Siam

Medlem
Ble medlem
19.04.2005
Innlegg
31
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Du bør begynne med å bytte ut skrapet du har anlegget ditt på før du roter rundt med ulike dempeanordninger.

Spar penger og kjøp deg et rack fra Finite Elemente eller lignende. Selv har jeg et Pagode Signature og under det Cerabase fra samme produsent. DET gir bedre lyd, det er et løfte.

Men, Ceraball fra Finite Elemente er et av de bedre tips som har kommet. De koster vel. ca. 8-900 kroner for ett sett â 3. Vel verdt pengene.
Hva er galt med hylla?

toriamos, selv ville jeg valgt dingser som fungerer med hylla/møbelet du har.
 
J

Janpe

Gjest
For meg kan han gjerne ha anlegget på et tørkestativ, det hele var et velment råd.

Hvis han er fornøyd med spon fra IKEA er det flott. Jeg velger andre løsninger som sørger for at anlegget får de best tenkelige arbeidsbetingelser. Ingen woodoo eller plastikkslanger, kun produkter som fungerer. Hos MEG.

Mvh
JP
 
O

om.s

Gjest
For meg kan han gjerne ha anlegget på et tørkestativ, det hele var et velment råd.

Hvis han er fornøyd med spon fra IKEA er det flott. Jeg velger andre løsninger som sørger for at anlegget får de best tenkelige arbeidsbetingelser. Ingen woodoo eller plastikkslanger, kun produkter som fungerer. Hos MEG.

Mvh
JP
Jeg holder med! man bør være kommet langt i fin tuningen av anlegget før man begynner å tilføre slike remedier som baller, kuler og annet tweaks, mange synes jo å tro at dette er en slags tone kontroll, der er jeg veldig uenig, man bør ta en riktig opprydding i rekkene om det forholder slik.

Finite pagode master....sammen cera balls som allerede er her, er forøvrig på drømme lista.....

mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Jeg holder med! man bør være kommet langt i fin tuningen av anlegget før man begynner å tilføre slike remedier som baller, kuler og annet tweaks, mange synes jo å tro at dette er en slags tone kontroll, der er jeg veldig uenig, man bør ta en riktig opprydding i rekkene om det forholder slik.

Finite pagode master....sammen cera balls som allerede er her, er forøvrig på drømme lista.....

mvh
Her er jeg ikke enig..... (Kanskje vi skal lage en type kabel debatt av dette også??) Har opplevd at underlag og tweaks i den rimelige del av skalaen har gitt betydelig oppgradering også i billige oppsett. Selvfølgelig må rack/tweaks stå litt i overenstemmelse med resten av oppsettet hva pris angår. Uansett kan man i et "budsjett" anlegg oppleve at noe tweaking med underlag kan gi en god oppgradering uten at det koster sjorta.....
 
O

om.s

Gjest
Her er jeg ikke enig..... (Kanskje vi skal lage en type kabel debatt av dette også??) Har opplevd at underlag og tweaks i den rimelige del av skalaen har gitt betydelig oppgradering også i billige oppsett. Selvfølgelig må rack/tweaks stå litt i overenstemmelse med resten av oppsettet hva pris angår. Uansett kan man i et "budsjett" anlegg oppleve at noe tweaking med underlag kan gi en god oppgradering uten at det koster sjorta.....
Min general tanke her var, tweaks i prisklassen 1K+, det blir fort litt feil å kjøpe slikt og la det, generellt sagt selvsagt funke som en form for tonekontroll, da bør man ta en opprydding i rekkene først, imhe.....

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Henvisninger til finite elemente sikkert ett løft i mange oppsett men fortell heller hva som er forskjell i forhold til ikea hylla bortsett fra pris og tiltenkt funksjon ? forstår dere der ute att bortsett fra stabilitet er egenakustikken til racket den parametren som forteller mest om det er lydmessig profitt ved invisteringen.. Skriv en mail til teknisk avdeling madrigal ang. hvorfor ML har dobbelt chassis.. dere får garantert svar og så kan dere sjekke tidligere tråder om tema hva jeg har henvist til som dere er så totalt uenig i... så skal dere se att toriamos blir feilinformert i enkelte tillfeller. hvis dere da ikke mener ML er dårlig konstruert, som sikkert er mulig... men likevel..

mvh
 
O

om.s

Gjest
Henvisninger til finite elemente sikkert ett løft i mange oppsett men fortell heller hva som er forskjell i forhold til ikea hylla bortsett fra pris og tiltenkt funksjon ? forstår dere der ute att bortsett fra stabilitet er egenakustikken til racket den parametren som forteller mest om det er lydmessig profitt ved invisteringen.. Skriv en mail til teknisk avdeling madrigal ang. hvorfor ML har dobbelt chassis.. dere får garantert svar og så kan dere sjekke tidligere tråder om tema hva jeg har henvist til som dere er så totalt uenig i... så skal dere se att toriamos blir feilinformert i enkelte tillfeller. hvis dere da ikke mener ML er dårlig konstruert, som sikkert er mulig... men likevel..

mvh
Du har gode poenger brand-x, om jeg ikke minns helt feil så har også Meridian en tanke bak sin konstruksjon av chassiet, derfor vil jeg heller anbefale en relativt forsiktig fremgangsmåte når disse komponentene skal tweakes, men ang racket så er det jo muligheter for at det står mer stereo utstyr på det, og da har det for meg vist seg at feks IKEA ikke holder mål i lengden, dessverre kan man sikkert si, skullle gjerne løst noen kroner til annet...

mvh
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg et spørsmål til dere som sitter inne med den tekniske kunnskapen.... :

Hva er arbeidsoppgaven til et rack?
(bortsett fra å ha komponenter i det)
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Da har jeg et spørsmål til dere som sitter inne med den tekniske kunnskapen.... :

Hva er arbeidsoppgaven til et rack?
(bortsett fra å ha komponenter i det)
Det er klart at hovedoppgaven er å stable utstyret. Men uansett så er det jo slik at et "rack" blir et betydelig møbel rent størrelsesmessig, og derfor vil det være med å påvirke den totale akustikken i rommet. Har hatt 3 forskjellige rackløsninger i midt rom siste året, og alle har påvirket lyden på en eller annen måte. Noen har mer egenklang enn andre. Noen vibrerer mer enn andre osv..... I et dyrt rack, så er mange av disse parametrene tatt med, slik at hyller i racket blir vibrasjonsfritt, osv. Rack hvor du kan velge mellom flere typer materiale på hyllene er det jeg ønsker meg nå..... Om racket klarer de oppgavene man ønsker, vil det kanskje ikke være nødvendig med alle disse ekstra tweaksen...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har et rack med glasshyller. Det står forøvrig på spikes.
Jeg tror vel racket er brukbart. Eller ? Spikesene skal jeg ta vekk. Ser ikke hensikten med de. Men sånne dyre vibrasjonsdempere ? Er silikonputer et dårlig alternativ ? Det klemmer man jo ut av tuben sjøl.
 
O

om.s

Gjest
Jeg har et rack med glasshyller. Det står forøvrig på spikes.
Jeg tror vel racket er brukbart. Eller ? Spikesene skal jeg ta vekk. Ser ikke hensikten med de. Men sånne dyre vibrasjonsdempere ?   Er silikonputer et dårlig alternativ ?  Det klemmer man jo ut av tuben sjøl.
Dont underestimate a good rack!
Vil man ha det fintrimmet, så er racket absolutt med i lydbildet....

mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Dont underestimate a good rack!
Vil man ha det fintrimmet, så er racket absolutt med i lydbildet....

mvh
Der er vi helt enig!! ;D Jeg trodde ikke det hadde så mye å si, men er i dag "omvendt!"
 
B

brand-x

Gjest
johna !

oppgaven er å gi komponentene de beste arbeidsbetingelser. isolere komponentene fra hverandre mest mulig mekanisk og elektrisk i den grad det siste er mulig. elektrisk krever omtanke til material (isolering) . her er en rekke materialer lite egnet. Tilbakekobling er det største problemet der all elektrisk/mekanisk støy går ned i underlaget og forsterkes og blir sendt tilbake til komponenten fordi den ikke absorberes.. dette medfører en økning i v ibrasjon som er lite ønskelig for drivverk som igjen reduserer stabiliteten og øker støyen(mikrofoni bla.). motfase-prinsipp kan fungere hvis materialet er fri for egenresonanse men her vil også vektfordeling være påkrevd inntil 100%. hvor mange komponenter har lik fordeling på apparatbena ? store forsterkere har trafo"ringing" som også forplanter seg til underlaget og påvirker den generelle isoleringseffekten til racket.. enkelt forklart skal racket ha isolasjonsegenskap mellom hver bestand-del slik att all egenresonanse/støy blir absorbert i størst mulig grad.. Fakta er att trematerialer har liten evne til å absorbere.( det er bare å ta knakketesten ) parantes-testen er den enkleste måten å finne ut om absorberingsevnen er til stede... jeg kunne nevnt flere hensyn som bør være til stede.. men tommelfinger-regelen er att jo mindre akustikk jo bedre funksjon... ang. det med tilbakekobling og vibrasjon og dette er ikke ment som vitenskapsvada det måles enkelt med laserkamera og utføres av sintef bla. odder har nevnt det med egenklang og det har han helt rett i.. det blir dessverre i de fleste tillfeller tatt hensyn til att det mer løser møbelfunksjonen enn hifi funksjonen men det finnes noen untak .

mvh
brand-x
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men holder et rack teknisk bra kvalitet om det ikke finnes vibrasjoner på selve hyllene, ved bra basspådrag?
Tenker da på den ytre påvirkning, ikke fra komponentene.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når vi er inne på rack.....
Er noe alla Solidsteel veien å gå?

 
B

brand-x

Gjest
johna !

hvis du ikke har vibrasjoner under basspådrag er det iallefall godt isolert fra underlaget.. men vi snakker også om ørsmå nyanser som ikke er like lett å se eller føle.. hvis du tenker deg att all støy vibrasjon går nedover (den gjør det) så for å forsvinne må underlaget redusere med koblingspunkt til ovrige bestanddeler mest mulig mot null. dvs der egenakustikken er minst mulig. noen rack har rør under/over hver hylle, her vil koblinspunktet være høyt akustikkmessig og lite egnet desverre. glass, tre, og metall(tynnplater) har veldig liten absorberingsevne så jo hardere materiale som benyttes mellom komponent og underlag jo verre blir resultatet.. gjelder uansett utforming... for å få en undertrykkelse av vibrasjon eller resonanse må slike materialer deformeres for å absorbere.. slike trykkpunkt er ikke en hifi komponent i nærheten av å kunne produsere ikke hvis den skal virke etterpå.. derfor som rent isolasjonsmateriale og til vibrasjonsreduserende formål være lite egnet..

mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Dette har helt seriøst blitt en meget spennende trå!! Jeg vurdere selv å kjøpe Audio Magigic sitt Hepta rack!! http://www.audiomagic.dk/hepta.html Har hørt og sett det, og likte det meget godt. Var inne på tanken på et DIY prosjekt, men jeg tror jeg lar det ligge.
 
B

brand-x

Gjest
johna og odder !

solid-steel og audiomagic er sikkert akseptable løsninger. Jeg glemte noe vesentlig og det er tyngden til komponentene. de er avgjørende i enkelte tillfeller. Har man lette komponenter som cd/dvd under 15 kg bør man vurdere myk avkobling type vibrapods mellom komponent og underlag i tillegg bør dere prøve med vekt ovenpå feks. granittplate i samme str. som avspiller med møbelknotter under slik att skader unngås på kabinett i tillegg til att disse reduserer klangforsterkning i komponenten.. steinplater er også bra til å absorbere varme for det må også tas hensyn til.. stålplater er magnetisk så styr unna hvis dere ikke benytter alu ned mot komponent.. alu har også den egenskapen att den kvitter seg med varme ganske brutalt i tillegg til å være umagnetisk..

mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dette har helt seriøst blitt en meget spennende trå!! Jeg vurdere selv å kjøpe Audio Magigic sitt Hepta rack!! http://www.audiomagic.dk/hepta.html Har hørt og sett det, og likte det meget godt. Var inne på tanken på et DIY prosjekt, men jeg tror jeg lar det ligge.
Hint: Snakk med Highend Audio om Grand Prix Audio rack ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
brand-x:

Min cdspiller er 24kg.
Og slik det er nå, sammen med Daruma, synes jeg at det fungerer knallbra.
Vibrasjon i spilleren er betydelig mindre nå med Daruma.

Tok vekk Daruma`ene i formiddag.
Lydkarakteren forandret seg "drastisk" og vibrasjonene var tilbake i kabinettet. (ikke så mye på EMC-1 som de andre komponentene)
Jeg skal i hverfall fortsette med å forske på forskjellige underlag.
Det jeg hittil har opplevd ved å bruke myk avkobling, er at bassen og nedre mellomtone, har en tendens til å bli bløt og flyte ut....
Dette spesiellt under høytalerne mine.
Men merker litt av den samme tendensen under EMC-1`n.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Litt tilbake til Daruma...
- eller forresten, - JEG mener absolutt at man bør skaffe seg et skikkelig stabilt, tungt og vibrasjonsfritt underlag (rack) til anlegget. Jeg er faktisk litt rundt og snuser for tiden. Aberet med et rack er at det ikke er bare bare å låne et knippe og prøve seg fram og se hvordan lyden blir.
Skal man sette inn tiltak nærmest komponentet og arbeide seg utover, eller skal man starte lengst unna (dvs rommet) og arbeide seg innover? Jeg har valgt å starte nærmest komponentet, og ser ikke noe galt i det.
Daruma virker, det er brennsikkert. Er overbevist om at Daruma kommer til å ha en positiv innflytelse på lyden med et nytt og bedre rack også.

Har nå hatt Daruma under Meridianen i helga. Første timen gikk med til å flytte rundt på dingsene, fjerne de - og sette de tilbake.
I dag tok jeg de vekk. Hva skjedde?
Testsangen benyttet var "Way down deep" med Jennifer Warnes.
Med Daruma under spilleren satt jeg gjennom hele sangen og koste meg med størrelsen på lydbildet, kunne ikke huske at det hadde vært så stort før.

Daruma ble fjernet, og POFF sa det. Vel, det sa egentlig ikke det men pluttselig var det som om noen hadde tappet lydbildet med anseelig liter med luft. Alt VAR der fortsatt, men nå hørtes det ut som lyden var presset ned i en litt for liten boks.
Lydbildet ble mindre, og lyden hørtes nå mer komprimert ut, luftigheten forsvant.

Med Darumaene i hånden sto jeg og så meg rundt etter andre ting å putte de under. Linn Sondek LP12 sto forventningsfull i et hjørne...
Total katastrofe! Ikke lydmessig, jeg kom aldri så langt.
- Som så mange andre har jeg fjernet bunnplata, denne er en simpel tynn sak i spon og har ingenting på en superplatespiller å gjøre.
Siden man aldri skal gi opp, forsøkte jeg å balansere Darudaene på kanten av chassiet, det gikk NESTEN. Trodde faktisk et øyeblikk at dette skulle gå, og det kunne det ha gjort. Men da den ene foten (selvfølgelig den som stor nærmest tonearmen) fant det for godt å sprette ut på gulvet, avlyste jeg dette eksperimentet. LP12 fikk seg litt av en smekk da den dundret ned i rackhylla. Ingen skade så vidt jeg kan se, eller høre - men Ittok har følsomme lagre (vissnok) så jeg er litt skjelven ennå.
Ikke så lurt å forsøke på dette i det hele tatt, men var og er fortsatt skikkelig spent på hvordan lyden hadde blitt. Kanskje monterer jeg på bunnplata igjen for å gjøre et nytt forsøk.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Er faktisk veldig ening med brand-x her! For å begynne i den enkleste enden vil jeg si at det å isolere komponentene fra underlaget (altså gulvet) er det absolutt viktigste. Dette kan selvsagt gjøres på mange måter, men hovedprinsippet er etter min mening å ha en stor avfjæret masse. Jo mer masse, jo bedre. Dvs at hele møbelet skal isoleres fra underlaget. Ref posten til om.s et stykke over.

Mekanisk påvirkning fra komponent til komponent kan jeg egentlig ikke se at kan ha noen stor betydning. Kanskje sluttforsterkere med store trafoer, men jeg har aldri hatt så små forsterkere at jeg kan plassere dem i et møbel og har derfor ingen erfaring med dette. Det bør være mulig å lage barriere mellom komponentene så ev vibrasjoner ikke kan nå andre komponenter.

Det aller dårligste materialet å plassere en komponent på er glass (min mening). Et godt materiale er aluminium, helst med tykkelse mellom 50 og 100 mm (feks 4 plater på 25 mm hver). Bruk avkobling mellom platene og underlaget, og sett komponenten oppå platene med feks spikes eller andre ting som kobler til platene. Nå kan det hende at glass kan brukes hvis det bare blir nok av det, men 5 mm rack-hyller i herdet glass funker ikke.
 
B

brand-x

Gjest
ayaboh !

tror nesten du har kuppet "oppfinelsen" min, men det har du vel ikke gjort ? tror jeg skal sende deg pm med noen bilder... tilbake til det du beskriver. Jeg har sagt det tidligere att det du har gjort er ett syvmilssteg bedre enn det meste som er på markedet i dag i forhold til forbedring.. og jeg tror toriamos vil få ett betydelig løft på de fleste parametre og det koster heller ikke all verden det er kilopris på aluminium og hvis man drar innom en blikkenslager får man de klipt til i ønsket bredde dybde og med litt insats blir det pent også.. Har prøvd med laminering av glass og fått det målt så det underbygger din påstand.. mekanisk påvirkning er mikroskopisk men jeg vet att EC i sin tid gjorde forsøk med dette i forhold til drivverket med betydelig forbedring.. Men har man rør-komponenter i racket bør man ta litt hensyn til isolasjonsproblemet da disse er mere ømfintelig likeledes hvis platesnurrer står i rack med øvrige komponenter da pickupen er en betydelig mikrofon for elektrisk/mekanisk støy...
 
O

om.s

Gjest
ayaboh !

tror nesten du har kuppet "oppfinelsen" min, men det har du vel ikke gjort ?  tror jeg skal sende deg pm med noen bilder... tilbake til det du beskriver. Jeg har sagt det tidligere att det du har gjort er ett syvmilssteg bedre enn det meste som er på markedet i dag i forhold til forbedring.. og jeg tror toriamos vil få ett betydelig løft på de fleste parametre og det koster heller ikke all verden det er kilopris på aluminium og hvis man drar innom en blikkenslager får man de klipt til i ønsket bredde dybde og med litt insats blir det pent også.. Har prøvd med laminering av glass og fått det målt så det underbygger din påstand.. mekanisk påvirkning er mikroskopisk men jeg vet att EC i sin tid gjorde forsøk med dette i forhold til drivverket med betydelig forbedring.. Men har man rør-komponenter i racket bør man ta litt hensyn til isolasjonsproblemet da disse er mere ømfintelig likeledes hvis platesnurrer står i rack med øvrige komponenter da pickupen er en betydelig mikrofon for elektrisk/mekanisk støy...
brand-x!

Ett konkret spm!, hvordan er granitt som underlag i "din" verden? funderer på å skaffe en slik plate (a´30-40mm) og legge under hver av mono-blokkene (38kg/stk) med gummiputer som avkobler mellom gulv og komponent.
Idag brukes det 7 kg bøkeblokker til samme oppgave, men undrer litt, også av estetiske grunner...

mvh
 
B

brand-x

Gjest
om.s !

uansett hva du måtte finne av ferdig-lagde høykostprodukter kan du ikke gi dine monoblokker bedre betingelser.. I samarbeid med komponentben og gummiputer mot underlag vil du aldri trenge å bekymre deg over akustikkproblemer eller tilbakekobling.. granitt og forøvrig andre naturkonstruerte steinprodukter har den egenskapen att strukturen i massen er full av variable tettheter med stealth-fasong.. den returnerer lite energi . Bruker du ubehandlet overflate er du i hvertfall på den sikre siden. planslipt men ikke polert.. polert tetter strukturen... gi det ett par strøk med klarlakk istedet for polering... I mine produkter bruker jeg keramikkkuler (sandblåsing) på aluminium og hvis lakkering gummibasert med struktur.

mvh
brand-x
 
Topp Bunn