Beste dingser under cd-spiller?

O

om.s

Gjest
om.s !

uansett hva du måtte finne av ferdig-lagde høykostprodukter kan du ikke gi dine monoblokker bedre betingelser.. I samarbeid med komponentben og gummiputer mot underlag vil du aldri trenge å bekymre deg over akustikkproblemer eller tilbakekobling.. granitt og forøvrig andre naturkonstruerte steinprodukter har den egenskapen att strukturen i massen er full av variable tettheter med stealth-fasong.. den returnerer lite energi . Bruker du ubehandlet overflate er du i hvertfall på den sikre siden. planslipt men ikke polert.. polert tetter strukturen... gi det ett par strøk med klarlakk istedet for polering... I mine produkter bruker jeg keramikkkuler (sandblåsing) på aluminium og hvis lakkering gummibasert med struktur.

mvh
brand-x
Takk for svar, da er et ikke bare det estetiske som lenger er inne i bildet her, har kontakt med kar som har gjort ett par slike granitt blokker under tilsvarende blokker og venter vel i grunnen bare på at han skal selge disse, evnt får man med tiden ta turen til steinhuggeriet.
Litt OT, men da er det en meget god ting Audionet gjør når de legger en ca 10 kg´s granittplate som bunn på sine didgitalle avspillere!!...

Selger/lager du slikt? send meg gjerne en link!...


mvh
 
B

brand-x

Gjest
johna og om.s !

joda jeg gjør det eller er i startgropa fremdeles etter 5 år..
Har drevet med småskala-produksjon... har hatt involvert da til overhøring Tømmervik med flere og generell vurdering design bla. norsk design råd, win design og sintef... Det er mønsterbeskyttet men ikke patentbeskyttet... Jeg er derfor litt aktiv ved slike tråder da jeg som nevnt har hatt en del nøytrale instanser inkludert.. har vel kondemnert en del andre produkter i forhold til prestasjoner men mine har ingen ingridienser fra andre produsenter annet enn grunn-utseende..
har sett meg tvunget til å dokumentere virkning av norske interesser pluss noen svenske.. derfor involvering av fakta instanser der slik dokumentasjon har reell betydning.. Den viktigste instansen er selvfølgelig den subjektive og der har jeg "benyttet" de selvoppnevnte gullørene i hovedstaden.. Og alt har ikke vist seg å være forenelig med vitenskapen som feks bruk av konvensjonelle spikes på hyllene.. der det har vist seg att det har ligget betydelig gevinst ved bruk av spikes i stedet for min egen fot. Hyllene til mine rack (de løse) har justerbare gummiben for vatring og akustikk eliminering.. derfor har jeg sett meg nødt til å levere begge deler.. Driver med kolleksjons beslutning fremdeles.. har også konstruert toppdemping til drivverk der en slik innretning kan være mulig..
G.Tømmervik er vel den som har hatt komersiell befatning med produktet.. for ordens skyld så har jeg ingenting fra ohfc sitt sortiment foruten DP-pre.. og den er handlet brukt... skal sende dere bilder..... om.s til bruk under over drivverk har du aldri noe å tape på vektøkning bare du passer på att det er luft over driverk...

mvh
 
O

om.s

Gjest
johna og om.s !

joda jeg gjør det eller er i startgropa fremdeles etter 5 år..
Har drevet med småskala-produksjon... har hatt involvert da til overhøring Tømmervik med flere og generell vurdering design bla. norsk design råd, win design og sintef... Det er mønsterbeskyttet men ikke patentbeskyttet... Jeg er derfor litt aktiv ved slike tråder da jeg som nevnt har hatt en del nøytrale instanser inkludert.. har vel kondemnert en del andre produkter i forhold til prestasjoner men mine har ingen ingridienser fra andre produsenter annet enn grunn-utseende..
har sett meg tvunget til å dokumentere virkning av norske interesser pluss noen svenske.. derfor involvering av fakta instanser der slik dokumentasjon har reell betydning.. Den viktigste instansen er selvfølgelig den subjektive og der har jeg "benyttet" de selvoppnevnte gullørene i hovedstaden.. Og alt har ikke vist seg å være forenelig med vitenskapen som feks bruk av konvensjonelle spikes på hyllene.. der det har vist seg att det har ligget betydelig gevinst ved bruk av spikes i stedet for min egen fot. Hyllene til mine rack (de løse) har justerbare gummiben for vatring og akustikk eliminering.. derfor har jeg sett meg nødt til å levere begge deler.. Driver med kolleksjons beslutning fremdeles.. har også konstruert toppdemping til drivverk der en slik innretning kan være mulig..
G.Tømmervik er vel den som har hatt komersiell befatning med produktet.. for ordens skyld så har jeg ingenting fra ohfc sitt sortiment foruten DP-pre.. og den er handlet brukt... skal sende dere bilder..... om.s til bruk under over drivverk har du aldri noe å tape på vektøkning bare du passer på att det er luft over driverk...

mvh
Send gjerne noen bilder evnt linker.
Selv er jeg litt mer på jakt etter underlag til mono-blokkene enn noe annet, og der er jeg som nevnt tidligere er i kontakt med en kar som har noen mål tilpassede granittskiver for mine amper.
Man er da i allefall interessert i å lære mer om emnet....

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Her reiser jeg til London noen dager for å se Tiger vinne, og så tar DENNE tråden av? ;D Hehe..forundringen over aktivitetene her i dette forumet holder seg jevnt høyt...spesielt pekefingerkorrigerende av typen Brandx, helt til jeg skjønner han selger andre løsninger :)

Uansett, klart rack er viktig. Jeg valgte Solidsteel pga at hver hylle er MDF som er koblet fra(eller til om du vil) stålstrukturen med cones...det virker robust og det virket fornuftig. Og fungerer også bra for vinylrigg...

At Daruma gjør en god jobb er hevet over enhver tvil, det er jo faktisk til de grader hørbart! Men svakheten med mine utsagn er at jeg ikke har testet noe annet...og i motsetning til johna så syntes jeg det er masete å få plassert disse tingene! Jeg kunne tenkte meg føtter som jeg har under VPIen under cd-spiller og pre. Massive alu-cones med kulepenntupp :)

Horny, jeg var kanskje sleivete når jeg sa "alle" baserer seg på samme prinsipp...det er åpenbart galt :D.  Vel vel...rave on.

O.
 
B

brand-x

Gjest
Dog !

jeg bedriver ikke komersielt salg...men jeg har forhåpninger om det... jeg har utført småskala produksjoner og dertil tilegnet meg en forholdsvis kompetanse innfor komponent-problematikken fra produsentene... og der er jeg fremdeles... jeg driver aktivt med tillrettelegging etterhvert som ett knippe produsenter stiller spørsmål om det lar seg gjøre.. med fortid fra utvikling av fotballsko der implentering av dempemasse, sålematerialer trykk problemer og variasjon av forskjellige materialer som plast aluminium som helhet, har jeg plukket litt generell kunskap om tekniske materialer som lar seg benytte til de få påvirkelige problemer ved ett hifi-produkt uten inngrep... skoprodusenten var NIKE......

mvh
brand-x
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Morsomt det, post noen bilder av produktet ditt!

Forøvrig har jeg samme erfaring som johna, myke gummiføtter(o.l) på komponenter gjør at mellomtonen blir rørete og bassen flyter ut. Men jeg eier ikke teoretisk kunnskap om emnet, men høre - det gjør jeg! :)

O.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Forøvrig har jeg samme erfaring som johna, myke gummiføtter(o.l) på komponenter gjør at mellomtonen blir rørete og bassen flyter ut.
O.
Helt riktig!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Helt riktig!
Da har dere ikke testet Rubloc Trisolator fra Swedish Acoustics. Hvor tung er spilleren din johna? Jeg skal se om jeg kan låne deg noen som er egnet for den vekta :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg hadde noen "negative" innvendinger mot Lack (bord) fra Ikea brukt som bord for platespiller for en tid tilbake (og fikk vel litt pepper for det).
Jeg har et (svært) gammelt lackbord, og det var grunnen til at jeg ikke syntes at det (bordet) var særlig egnet.
Derimot så har jeg vært å sjekket ut den nye "lille" tvbenken deres (av type Lack) og det er tungt og skikkelig stødig høyde 35,bredde 60 og dybde 45 med en "underhylle".
To slike (for meg i bjørkefiner) som ben under ei massiv stavlimt bøgeplate (type kjøkkenbenk i 2,9 cm tykkelse) vil bli mitt rack i kjellerrommet (puter av liggeunderlag i mellom tvbenk og bøgeplate) som nærmest vil bli flatklemt p.g.a. vekt.
Bøkeplata 186x60 cm veier for sin del over 20 kilo og komponenter oppe på denne vil ha en vekt på nærmer50 kilo.
Alt blir stående på teppe på betong og min cdspiller har jo innebygget egen vibrasjonsdemping (MFDM 25) og vibrapods under KW linestage.
Powerplant og eventuelle mono eller annen effektforsterker blir stående rett på teppe (på betong, siden jeg overhode ikke skjønner hvorfor jeg skal bruke penger på egne hyller til dette.
Lacktvbenkene blir da plassert slik at det blir gulvplass i midten (mellom de) dersom monoblokker.
Jeg vil da få (under)hylle til riia på den ene tvbenken og (eventuelt som planen er, til dacen i den andre underhylla).
Dersom jeg eventuelt havner ut med en stereoeffekt vil den bli plassert
i midten og powerplanten helt ute til en av sidene (uansett på gulv som det ikke vil finnes vibrasjoner i ).
Dette har jeg en formening om vil være godt nok ;)

Problemet (inntil videre) er jo at nevnte minitvbenk ikke er å få tak i for tiden og de kan heller ikke fortelle når de venter det inn (det er forholdsvis nytt)
Min bror har det og det er stødig.
Jeg kommer til å kjøpe 3 stykker og det tredje skal brukes som bord ved sitteplassen i samme rom.
3 bord for tilsammen 600,- er jo en grei pris :D

Mvh.KW
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.950
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har dere ikke testet Rubloc Trisolator fra Swedish Acoustics. Hvor tung er spilleren din johna? Jeg skal se om jeg kan låne deg noen som er egnet for den vekta  :)
Ja, hørte at du nevnet Rubloc hos BT.
Tat gjerne imot lån for å sjekke ut hvordan disse fungerer.

Vekta er vel på 24kg.
 
J

Janpe

Gjest
Hei!
Jeg hadde noen "negative" innvendinger mot Lack (bord) fra Ikea brukt som bord for platespiller for en tid tilbake (og fikk vel litt pepper for det).
Jeg har et (svært) gammelt lackbord, og det var grunnen til at jeg ikke syntes at det (bordet) var særlig egnet.
Derimot så har jeg vært å sjekket ut den nye "lille" tvbenken deres (av type Lack) og det er tungt og skikkelig stødig høyde 35,bredde 60 og dybde 45 med en "underhylle".
To slike (for meg i bjørkefiner) som ben under ei massiv stavlimt bøgeplate (type kjøkkenbenk i 2,9 cm tykkelse) vil bli mitt rack i kjellerrommet (puter av liggeunderlag i mellom tvbenk og bøgeplate) som nærmest vil bli flatklemt p.g.a. vekt.
Bøkeplata 186x60 cm veier for sin del over 20 kilo og komponenter oppe på denne vil ha en vekt på nærmer50 kilo.
Alt blir stående på teppe på betong og min cdspiller har jo innebygget egen vibrasjonsdemping (MFDM 25) og vibrapods under KW linestage.
Powerplant og eventuelle mono eller annen effektforsterker blir stående rett på teppe (på betong, siden jeg overhode ikke skjønner hvorfor jeg skal bruke penger på egne hyller til dette.
Lacktvbenkene blir da plassert slik at det blir gulvplass i midten (mellom de) dersom monoblokker.
Jeg vil da få (under)hylle til riia på den ene tvbenken og (eventuelt som planen er, til dacen i den andre underhylla).
Dersom jeg eventuelt havner ut med en stereoeffekt vil den bli plassert
i midten og powerplanten helt ute til en av sidene (uansett på gulv som det ikke vil finnes vibrasjoner i ).
Dette har jeg en formening om vil være godt nok ;)

Problemet (inntil videre) er jo at nevnte minitvbenk ikke er å få tak i for tiden og de kan heller ikke fortelle når de venter det inn (det er forholdsvis nytt)
Min bror har det og det er stødig.
Jeg kommer til å kjøpe 3 stykker og det tredje skal brukes som bord ved sitteplassen i samme rom.
3 bord for tilsammen 600,- er jo en grei pris :D

Mvh.KW
Det er en alment utbredt misforståelse at det er tyngden det kommer an på. Feil! Mitt Finite Elemente Pagode Signature veier rundt 10-15 kg vil jeg tro og her er det teknikken som er det viktigste, ikke vekten.

Å tro at IKEA produkter eller annen woodoo kan gjøre samme jobben som et skikkelig rack er i beste fall å lure seg selv. De som ønsker mer informasjon samt tester på rack kan f. eks. gå inn på www.finite-elemente.de. Her finnes det interessant lesestoff for dem som ønsker å bli opplyst om hva et rack kan gjøre for musikkgjengivelsen.

Finite-Elemente er selvsagt ikke de eneste med gode produkter men det er de jeg kjenner fra eget system.
Et rack av en slik klasse er dyrt, men de er også tenkt brukt i dyrere systemer og vil således utgjøre en liten del av totalkostnaden. Og, det er verdt hver krone.

Men selvsagt er IKEA-bord brukbare, men da aller helst til kaffekoppen og noen blader ved siden av lyttestolen. Som hos meg.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Noen som har sjekket ut disse?

Jepp! Har et sett av dem også liggende her!! De er i virkeligheten litt for små (bildet lyver). Men noe effekt hadde de, dog ikke som Daruma. Si fra så får du låne de jeg har liggende!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva koster disse Viablue-tingene? Og hvilket materiale?

Johna, hvordan vil du si pulsar points avviker fra Daruma? Og har du (eller noen andre) testet BDR Pyramid Cones? Det er vel disse som står på Capitole-spilleren?

Og vi holder på :D

O.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hva med produktene til SolidTech... de har en del fiffige føtter/rack som hvisnok skal gjøre jobben bra.. (og etter min mening ser bra ut også)





mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er en alment utbredt misforståelse at det er tyngden det kommer an på. Feil! Mitt Finite Elemente Pagode Signature veier rundt 10-15 kg vil jeg tro og her er det teknikken som er det viktigste, ikke vekten.

Å tro at IKEA produkter eller annen woodoo kan gjøre samme jobben som et skikkelig rack er i beste fall å lure seg selv. De som ønsker mer informasjon samt tester på rack kan f. eks. gå inn på www.finite-elemente.de. Her finnes det interessant lesestoff for dem som ønsker å bli opplyst om hva et rack kan gjøre for musikkgjengivelsen.

Finite-Elemente er selvsagt ikke de eneste med gode produkter men det er de jeg kjenner fra eget system.
Et rack av en slik klasse er dyrt, men de er også tenkt brukt i dyrere systemer og vil således utgjøre en liten del av totalkostnaden. Og, det er verdt hver krone.

Men selvsagt er IKEA-bord brukbare, men da aller helst til kaffekoppen og noen blader ved siden av lyttestolen. Som hos meg.
Hei!
Jeg snakker ikke om Ikea lackbord, men en ny liten (stødig) Lack tvbenk.
Har ikke tyngden noe å si for stabilitet???
Har ikke "konstruksjonen" på det aktuelle gulvet noe å si for hvor stor/liten betydning det da er for hva vi putter våre komponenter på?
Når dette er fast,tungt og stabilt så er det vel igjen kun hvordan de forskjellige komponenter påvirker (eventuelt) hverandre (i form av egenvibrasjon) eller blir påvirket av eventuell vibrasjon via luft(trykk) fra høyttaler(e)?
Enig eller ikke enig, dersom du er uenig så kan du gjerne fortelle meg hvorfor.
Hva som gjøres mellom div. komponenter på dette mitt planlagte "rack" derimot kan det være flere løsninger på og jeg har nevnt noen av de som blir aktuelle for meg (i mitt rom).
Ditt foreslåtte rack (Finite) hva gjør det eventuelt anderledes under disse mine omtalte forhold?
Svaier det eller er det skikkelig fast og stødig?
Det finnes jo en del forskjellige løsninger på dette f.eks. Mana (som svaier) og andre som er faste.
De forskjellige kan nok ha div. fordeler mot vibrasjoner via gulv, det problemet vil ikke jeg få.
Jeg er nok i ferd med å slutte å lure meg sjøl (for tiden), skulle jeg likevel ta feil, så må det sannsynliggjøres enten med en god forklaring eller ved overbevisende lyttetest.
Det siste kunne jo kanskje vært artig (en blindtest) noe tungvint å gjennomføre, men skulle det kunne la seg gjøre, så vil jo min (planlagte) inverstering i "rack" være svært billig og delvis reverserbar da de omtalte TVbenkene jo er fine til bruk andre steder eventuelt som småbord og prisen på 200.- pr stykk er jo nærmest lik 0 ;)

Mvh.KW
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hva med produktene til SolidTech... de har en del fiffige føtter/rack som hvisnok skal gjøre jobben bra.. (og etter min mening ser bra ut også)





mvh
Disse produktene fungerer meget bra!! Har et slikt rack, og det gjør jobben!!

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hva koster disse Viablue-tingene? Og hvilket materiale?

Johna, hvordan vil du si pulsar points avviker fra Daruma? Og har du (eller noen andre) testet BDR Pyramid Cones? Det er vel disse som står på Capitole-spilleren?

Og vi holder på :D

O.
Ang Pulsar Points, så gjorde de ting verre i mitt oppsett, nå var dette modellen i alu og ikke titan, men Finite Elemente Cera balls derimot er en annen positive historie...

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det høres ikke så bra ut...noen som vet om Ceraballs er til salgs i Stavanger? :)

O.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Nå er det jo ikke det denne tråden handler om lenger :) - men jeg kommer til å beholde min lånte Darumaer.
Forsøkte en stund å spille uten de, men suget ble for stort.
De fungerer. Signifikant endring av lydbildet. Kun i positiv retning.
Andre som har testet:
http://www.tnt-audio.com/accessories/tweakometer_e.html
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
om.s !

uansett hva du måtte finne av ferdig-lagde høykostprodukter kan du ikke gi dine monoblokker bedre betingelser.. I samarbeid med komponentben og gummiputer mot underlag vil du aldri trenge å bekymre deg over akustikkproblemer eller tilbakekobling.. granitt og forøvrig andre naturkonstruerte steinprodukter har den egenskapen att strukturen i massen er full av variable tettheter med stealth-fasong.. den returnerer lite energi . Bruker du ubehandlet overflate er du i hvertfall på den sikre siden. planslipt men ikke polert.. polert tetter strukturen... gi det ett par strøk med klarlakk istedet for polering... I mine produkter bruker jeg keramikkkuler (sandblåsing) på aluminium og hvis lakkering gummibasert med struktur.

mvh
brand-x
Hei Brand-x

Jeg er i "startgropen" for å lage meg noen nye hyller som mine monoblokker og senere muligens resten av anlegget skal hvile på.
Jeg har selve fundamentet som består i ganske massiv aluminium fra audio magic, de har da spikes til gulv og spikes til avkobling hylle.
Jeg var ikke så fornøyd med de bjørkehyllene som medfølgte og tenkte at jeg kunne lage til noen selv.
Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 8mm kalibrert børstet ottaskifer og forblende en 19mm MDF plate.
Skiferen blir estetisk penere ved å bruke porefyll samt mye enklere å holde ren, er det "fy-fy" og mette skiferen på denne måten?

Mulig at jeg i plassen for spikes for avkobling til gulv kan bruke nordost sine pulsar point/titan som jeg har noen sett av.

Ser ut av innlegg fra deg at du har en god innsikt på dette, hva mener du, er jeg på bærtur med mitt prosjekt, vil så gjerne ha noe som både er lyd og estetisk riktig.

Mvh
Geir :)
 
L

Lydtekniker

Gjest
På kondensatormikrofoner er det vanlig å ha en form for strikkoppheng for å "koble vekk" mikrofonen fra vibrasjoner:



Kunne ikke en tilsvarende løsning for hifi-folket vært av interesse? Hadde sett tøft ut med hele anlegget i strikkoppheng, om ikke annet :)
 
J

Janpe

Gjest
Hei!
Jeg snakker ikke om Ikea lackbord, men en ny liten (stødig) Lack tvbenk.
Har ikke tyngden noe å si for stabilitet???
Har ikke  "konstruksjonen" på det aktuelle gulvet noe å si for hvor stor/liten betydning det da er for hva vi putter våre komponenter på?
Når dette er fast,tungt og stabilt så er det vel igjen kun hvordan de forskjellige komponenter  påvirker (eventuelt) hverandre (i form av egenvibrasjon) eller blir påvirket av eventuell vibrasjon via luft(trykk) fra høyttaler(e)?
Enig eller ikke enig, dersom du er uenig så kan du gjerne fortelle meg hvorfor.
Hva som gjøres mellom div. komponenter på dette mitt planlagte "rack" derimot kan det være flere løsninger på og jeg har nevnt noen av de som blir aktuelle for meg (i mitt rom).
Ditt foreslåtte rack (Finite) hva gjør det eventuelt anderledes under disse mine omtalte forhold?
Svaier det eller er det skikkelig fast og stødig?
Det finnes jo en del forskjellige løsninger på dette f.eks. Mana (som svaier) og andre som er faste.
De forskjellige kan nok ha div. fordeler mot vibrasjoner via gulv, det problemet vil ikke jeg få.
Jeg er nok i ferd med å slutte å lure meg sjøl (for tiden), skulle jeg likevel ta feil, så må det sannsynliggjøres enten med en god forklaring eller ved overbevisende lyttetest.
Det siste kunne jo kanskje vært artig (en blindtest) noe tungvint å gjennomføre, men skulle det kunne la seg gjøre, så vil jo min (planlagte) inverstering i "rack" være svært billig og delvis reverserbar da de omtalte TVbenkene jo er fine til bruk andre steder eventuelt som småbord og prisen på 200.- pr stykk er jo nærmest lik 0 ;)

Mvh.KW
Mitt Pagode Signatur svaier ikke. Det står støtt som fjell på 4 Cerabase, også de fra Finite Elemente. For ordens skyld så var ikke mitt innlegg en anbefaling av eget rack, kun et forslag til noe som virker.

Jeg blir litt forundret over dem (også du KW) som investerer mye i et flott system ikke ser at dere må gi komponentene de beste arbeidsbetingelser slik at man får ut potensialet i de investeringer man har gort. Det finnes ingen snarvei via billige løsninger.

Teknikken i mitt rack kan du selv lese om på deres nettsider, men det handler først og fremst om å isolere det enkelte komponent fra vibrasjoner. Som det fremgår av bildene kan du se at hver hylle "henger" på vertikale spikes festet direkte til selve den bærende konstruksjonen. Mitt rack står på betonggulv, lydopplevelsen med dette racket er langt bedre enn ved bruk av "voodoo" og "hjemmemekk". Garantert. Etter at jeg byttet ut spiksene under racket med Cerabase (Kr. 5.800,- for settet) tok det systemet til nye høyder.

En som har beskrevet forskjellene på bruk av bl.annet mitt rack og andre systemer på en meget god måte er Roy Gregory i Hifi+. Der har han også testet mitt Pagode Signature opp mot Master Reference fra samme produsent. Resultatet var at det dyreste racket var enda bedre enn mitt. Så, det er ingen snarveier.

Min filosofi er at når jeg har strukket strikken langt (enda mye lengre enn da du hørte mitt system) er et slikt rack og andre kvalitetstweak en siste finish som jeg gladelig spanderer.

Husk at jeg her snakker om erfaringer gjort i mitt system og i mitt rom, men det er hevet over enhver tvil at også racket er en meget viktig komponent. Les TAS, Hifi+ samt Stereophile. Ingen der bruker sykkelslanger, lackbord eller annen hjemmemikk. Jeg stoler ikke 100% på hva noen av disse såkalte guruer skriver, men jeg tror ikke at det er uten grunn at disse bruker rack fra Symposium, Grand Prix, Walker og Finite-Elemente.

Alt sagt i den beste mening, alle gjør som de vil selvsagt.
Men det er som resten av ting i livet, det lønner seg alltid å gjøre noe grundig.
Mvh
JP
 
B

brand-x

Gjest
Hei Geir !

Jeg var i fjor å så på ottaskifer til samme formål.. å beskrive slike materialer som myke kan nok virke litt underlig men ottaskiferen har en helt annen respons enn granitt f. eks som er mye hardere... det kan vel saktens gjerne diskuteres om høy masse (går en annen tråd som du sikkert har sett) har negativ innvirkning... uansett hva man måtte mene om det så har også stein den egenskap att strukturen er variabel i tetthet og fasong.. pga. dette absorberer den .. det som har vist seg er att hvis man polerer den så kryper ikke resonansen den reflekteres tilbake... den må ned i materialat hvis den da ikke har en overflate som absorberer... Den energien den utsettes for er generellt liten men tilstrekkelig til å kunne måles og i enkelte tillfeller høres.... Det har vært satt fokus på jordstøy den på 1hz som ett problem.. den blir i de orginale apparat ben absorbert tillstrekkelig til att den kan ha negativ innvirkning... men likevel en parameter som er negativ.. den støyen effekttrinn konstruerer er mye høyere og innvirker på kretsdesignet.. på rør er problemet generellt høyere... porefyller uten att jeg vet helt hvordan den ser ut burde kanskje være ett plus i og med att du blander to materialer med forskjellige egenskaper .. Ofte er kombinasjonen mellom ett antall materialer den beste løsningen... pulsar-points kan sikkert fungere veldig bra i ditt oppsett... jeg selv er sånn litt usikker på titan hvis jeg kunne valgt mellom det og aluminium... men det er fordi jeg selv sverger til sistnevnte... mener det også finnes oljer til naturstein som letter renholdet som foruten den delen ikke har noen annen innflytelse enn å holde det rent og pent..

mvh
brand-x
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei Geir !

Jeg var i fjor å så på ottaskifer til samme formål.. å beskrive slike materialer som myke kan nok virke litt underlig men ottaskiferen har en helt annen respons enn granitt f. eks som er mye hardere... det kan vel saktens gjerne diskuteres om høy masse (går en annen tråd som du sikkert har sett) har negativ innvirkning... uansett hva man måtte mene om det så har også stein den egenskap att  strukturen er variabel i tetthet og fasong.. pga. dette absorberer den .. det som har vist seg er att hvis man polerer den så kryper ikke resonansen den reflekteres tilbake... den må ned i materialat hvis den da ikke har en overflate som absorberer... Den energien den utsettes for er generellt liten men tilstrekkelig til å kunne måles og i enkelte tillfeller høres.... Det har vært satt fokus på jordstøy den på 1hz som ett problem.. den blir i de orginale apparat ben absorbert tillstrekkelig til att den kan ha negativ innvirkning... men likevel en parameter som er negativ.. den støyen effekttrinn konstruerer er mye høyere og innvirker på kretsdesignet.. på rør er problemet generellt høyere... porefyller uten att jeg vet helt hvordan den ser ut burde kanskje være ett plus i og med att du blander to materialer med forskjellige egenskaper .. Ofte er kombinasjonen mellom ett antall materialer den beste løsningen... pulsar-points kan sikkert fungere veldig bra i ditt oppsett... jeg selv er sånn litt usikker på titan hvis jeg kunne valgt mellom det og aluminium... men det er fordi jeg selv sverger til sistnevnte... mener det også finnes oljer til naturstein som letter renholdet som foruten den delen ikke har noen annen innflytelse enn å holde det rent og pent..

mvh
brand-x
Hei,

Takker for raskt svar.

Vedrørende pulsar point i titan så kjøpte jeg først et sett som jeg den gang brukte mellom emc1up og base med et meget godt resulutat.

Siden selger også hadde flere sett ts så kjøpte jeg to komplette sett til og plasserte den gang tre under hver komponent, skal innrømmes at jeg ikke hørte noen stor forbedring under monoblokkene kontra de orginale soundcarene som jeg hadde fra før, men siden de var kjøpt så har de nå vert brukt der.
Tenkte imidlertid at jeg kunne bruke de under rammen for de nye "rackene" til monoblokkene i stedet for spikes men kan selvfølgelig teste med /uten hvis gjengestørrelsen passer (ikke sjekket enda).

Har et ganske stabilt gulv, stort sett betong med fliser i utgangspunktet som jeg senere har belagt med oljet skipsgulv.

Uansett, får ta meg en tur på trelasten i morgen og kjøpe noe mdf og noe listverk og finne frem vannsaga så får må nå hva man kan få til.
Børstet otta er meget fin i strukturen, har lagt en del på kjøkkenet og har litt rester igjen.

Porefyll er kun en veske som brukes til å beskytte stenen, dvs søler du fett så trekker den ikke inn i stenen.
Videre gjør den ofte at selve stenstrukturen blir mer uthevet, dvs den ser mere "våt" og mørk ut.
Sten såpen som du henviser til er muligens bedre hvis det er slik at porefyll gjør at man "tetter" evnen til å slippe igjennom. :)

Mvh
Geir :)
 
O

om.s

Gjest
Det høres ikke så bra ut...noen som vet om Ceraballs er til salgs i Stavanger? :)

O.
Audiofreaks selger visst disse i Norge á ca 900 for 4 stk, det kan det absolutt være verdt....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Mitt Pagode Signatur svaier ikke. Det står støtt som fjell på 4 Cerabase, også de fra Finite Elemente. For ordens skyld så var ikke mitt innlegg en anbefaling av eget rack, kun et forslag til noe som virker.

Jeg blir litt forundret over dem (også du KW) som investerer mye i et flott system ikke ser at dere må gi komponentene de beste arbeidsbetingelser slik at man får ut potensialet i de investeringer man har gort. Det finnes ingen snarvei via billige løsninger.

Teknikken i mitt rack kan du selv lese om på deres nettsider, men det handler først og fremst om å isolere det enkelte komponent fra vibrasjoner. Som det fremgår av bildene kan du se at hver hylle "henger" på vertikale spikes festet direkte til selve den bærende konstruksjonen. Mitt rack står på betonggulv, lydopplevelsen med dette racket er langt bedre enn ved bruk av "voodoo" og "hjemmemekk". Garantert. Etter at jeg byttet ut spiksene under racket med Cerabase (Kr. 5.800,- for settet) tok det systemet til nye høyder.

En som har beskrevet forskjellene på bruk av bl.annet mitt rack og andre systemer på en meget god måte er Roy Gregory i Hifi+. Der har han også testet mitt Pagode Signature opp mot Master Reference fra samme produsent. Resultatet var at det dyreste racket var enda bedre enn mitt. Så, det er ingen snarveier.

Min filosofi er at når jeg har strukket strikken langt (enda mye lengre enn da du hørte mitt system) er et slikt rack og andre kvalitetstweak en siste finish som jeg gladelig spanderer.

Husk at jeg her snakker om erfaringer gjort i mitt system og i mitt rom, men det er hevet over enhver tvil at også racket er en meget viktig komponent. Les TAS, Hifi+ samt Stereophile. Ingen der bruker sykkelslanger, lackbord eller annen hjemmemikk. Jeg stoler ikke 100% på hva noen av disse såkalte guruer skriver, men jeg tror ikke at det er uten grunn at disse bruker rack fra Symposium, Grand Prix, Walker og Finite-Elemente.

Alt sagt i den beste mening, alle gjør som de vil selvsagt.
Men det er som resten av ting i livet, det lønner seg alltid å gjøre noe grundig.
Mvh
JP
Hei!
Jeg tror kanskje ikke du helt fikk med deg hva jeg skrev og videre hva jeg spurte deg om.
Dersom du "fjerner" den biten i ditt nevnte rack med løsningene på hver enkelt hylle og vibrasjonsdemping, så er min påstand at selve racket (dersom hyllene hadde vært faste (gjerne med disse pigganordningene til det bærende stativet) så tror jeg en ville ha store problemer med å høre forskjell på dette og det jeg har tenkt å satse på.
Videre sier jeg jo at hva en bruker av dippedutter mellom komponenter og det ene eller andre faste underlag selvfølgelig kan ha betydning.
Noen mener "hard" avkobling er best og andre at myk er best.
Min MFKW har sin egen form for dette hentet fra deres egen (nye) platespiller som i hovedsak bygger på samme prinsipp.
Hvorvidt dette systemet er å anse som bedre eller dårliger enn det som finnes av alternativer skal ikke jeg her og nå påstå noe som helst om.
Likevel har nå MF laget det slik og mener at dette er bra.
Uten at jeg har prøvd veldig mye, så har jeg vel egentlig aldri fått noen store betydelige ahaopplevelser heller med Baseplatform kontra uten.
Det jeg derimot vet er at mange har "satt" opp denne baseplatformen på de underligste måter og som oftest med uttalt positivt resultat.
Baseplatform skal etter teorien og også min mening står på et mest mulig fast underlag (ingen grunn til noe annet) dernest skal hver enkelt komponent aller helst festes til platformen f.eks. med bluetac som nevnte i site Fidelity, og her må jeg innskyte at dette var min mening som jeg også har nevnt tidligere her på HSF, før det sto som et tips i siste Fidelity (hentet fra P Dale)
Det er fordi den øvre plata sammen med komponenten skal være (opptre) som en helhetlig komponent mot den undre delen og de skal ha lik vekt.

Jeg er enig i at det selvfølgelig er greit å gå grundig til verks og her er rommet noe av det aller viktigste en kan og bør gjøre noe med og her har jeg lagt ned tid,penger og mer tid og penger må til for at det skal bli bra.
Får bare håpe at det ikke viser seg å bli for lite til å bli svært bra, men det får tiden vise.

Kan du fortelle meg hvorfor en effektforsterker på 40-50 kilo bør stå på en hylle i et hvilket som helst "type" rack fremfor rett på et teppebelagt betonggulv rent resonansmessig?
Jeg ber om din forklaring på dette og ikke henvisninger til tester og meninger om at det blir bedre uten eventuelle forklaringer på hvorfor.

Legger til at jeg synes at Finiteracket er pent og sikkert også godt og har du eller andre et til overs så kan jeg godt bruke det jeg.
Jeg er derimot ikke på nåværende tidspunkt (ikke p.g.a. dårlig økonomi) villig til å bruke den prisen de koster, da jeg ikke tror at forskjellen er verdt det (lydmessig forskjell), men utseendemessig er de helt greie og lekre og for designen sin del kunne de godt ha fått plass hos meg, de er mye penere enn disse Shanling/romskipslignende avbildet i denne tråden
Mvh.KW
 
B

brand-x

Gjest
Hei Geir !

Tror du meget godt kan bruke porefyllern etter forklaringen din å bedømme...og prosjektet virker fornuftig...

mvh
KP.


KW !

I fare for å starte noe her så er det slik att nevnte rack har en bedre reklamepolitikk enn funksjon... Ett rack må også være upåvirkelig mest mulig av andre omgivelser ,,,ikke komponenter..
Å tune ett rack er ikke mulig fordi det lever ikke i en verden der komponentene er skreddersydd til underlaget(racket) eks. m. 4 forskjellige drivverk har du 4 forskjellige resultater i absorberingsevnen og akustikken.. koblingspunktet vil variere etter hvor komponenten er plassert.. 2 cm til venstre og 1 cm bakover gir dramatiske forskjeller i underlagsakustikken... en balansert komponent der drivverket er 100% sentrert med en 100% symmetri og vekt pr. apparatben vil være lettere å integrere med rackets tone... vi snakker her ikke om en stemt kontra ustemt gitar, selv om reklamen kan få det til å virke slik.
En cone som cerabase som leveres av samme produsent vil forandre all akustikk karakteristikk "brutalt" og alle slike tilleggstweak på ett allerede tweaket rack blir for mange variabler å håndtere og totalt umulig uten opptimale konstruksjoner.... Hvis man bruker lasermåling i tillegg kan man oppnå en viss gevinst muligens....

mvh
KP.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan du fortelle meg hvorfor en effektforsterker på 40-50 kilo bør stå på en hylle i et hvilket som helst "type" rack fremfor rett på et teppebelagt betonggulv rent resonansmessig?
Tillater meg å bryte inn med et forsøk på forklaring; effektforsterkeren utvikler mekanisk energi i form av vibrasjoner, ikke minst fra trafoer. Denne kinetiske energien er på et visst antall joule, avhengig av massen som settes i bevegelse og hastigheten (dvs frekvensen), sistnevnte opphøyd i 2. potens faktisk.
Dette antall joule har et potensiale til å utøve fysisk arbeide, dvs sette andre ting i bevegelse, f.eks printkort i forsterkeren som de fleste mener er følsomme for slikt.

Dersom man setter denne forsterkeren teoretisk "helt fast" i ingenting, kan ikke denne energien overføres andre steder, og vil følgelig vibrere i apparatet inntil den er omdannet helt til varmeenergi. Problemet er jo at trafoen osv durer jo konstant, så hele apparatet vil følgelig være i en konstant status av uønskede vibrasjoner.

Et godt konstruert rack, og her har Janpe et svært godt poeng(!), kan (avhengig av konstruksjonsprinsipp) være å betrakte som en fluktmulighet for vibrasjonene; en vei å lede bort vibrasjoner. Noen fungerer da slik at vibrasjoner ledes vekk til andre strukturer, men ikke retrograd tilbake til apparatet (Mana osv), noen er laget slik at de tar til seg vibrasjonene og omdanner de til varmeenergi samtidig som de sender et minimum tilbake (Base, sorbotan osv). I grell kontrast til dette vil et betonggulv ha så stor masse og liten evne til å settes i sving at det rett og slett vil bounce energien tilbake i apparatet igjen, vibrasjoner vil klinge ut der; med mer eller mindre hørbar påvirkning på lydkvaliteten.

Mvh Vidar P
 
B

brand-x

Gjest
Vidar P !

Nå skrev KW ett teppebelagt betong-gulv.. Du nevner base her, nå var utgangspunktet for den konstruksjonen motfase-prinsippet pga. jordstøy 1 hz.
Og ser du på selve konstruksjonen så er blyvekten plassert uten fasong og symmetri og alene pga dårlig vektsymmetri på tweaket vil slike evner være å betrakte som umulig..hvorvidt det fungerer lydmessig er unndratt mine argumenter...Vidar les hva jeg skrev til KW, slik er komponentverden enten vi vil eller ei.. Ang det med å omgjøre energi: ett gitt materiale kan omdanne en spesifikk type energi til varme, det gir ikke automatisk svaret for hifi elektronikk.. mange materialer krever deformering i ett kontaktøyeblikk for å greie å omgjøre energi til varme. Den energien trenger ikke ett hifi produkt være i nærheten av å kunne levere... Virker det ja ! i rette sammenheng.. derfor må skille mellom teknisk kunnskap for ett gitt materiale der fysikken er forenelig og hvilken verden det skal fungere i... mye bra hitech er produsert men fordi det kan dokumenteres effekt i en formel-1 bil betyr det ikke att samme resultat oppnås i hifi sammenheng.... Dette kan vi brodere ut i det uendelige...

mvh
KP
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P !

Nå skrev KW ett teppebelagt betong-gulv..
Et teppe vil vel ha en viss betydning, det vil jo absorbere noe energi og forsøke å føre bevegelsesenergien videre, men siden betonggulvet er så hardt og attpåtil har tilnærmet uendelig masse (i denne kontekst) så får ikke teppet videreført så mye mekanisk energi dit at det gjør noe; skjønt noe vil vel gå over i varmeenergi i teppet etter friksjon mot underlaget vil jeg tro. Men prinsippet jeg skisserte er akkurat like gyldig allikevel.

Base er kanskje et dårlig eksempel (jeg kjenner ikke detaljene i konstruksjonen); la oss si gummiputer/sorbotan istedet da, for å skissere forskjellene.

Mvh Vidar P
 
J

Janpe

Gjest
Som vanlig sklir debattene ut i meningsløse ordvekslinger hvor teorier blir satt opp imot hverandre. Jeg får meg ikke til å tvære ut om teorier innen fysikken og hvordan komponenter "muligens" reagerer på vibrasjoner. Det er ikke min tilnærming til musikk.

Alt jeg kan si er at mitt Finite-Elemente rack fungerer ypperlig og langt bedre enn noe annet jeg har prøvet.

Når et anlegg koster noen hundre tusener finner jeg det påkrevet at racket er av høy kvalitet. Så får andre mene hva de vil og påstå det motsatte på tross av at de aller fleste ikke har prøvet et rack av høy kvalitet.

Jeg synes at det pussig at man investerer store summer penger på høyttalere og elektronikk og plasserer det på IKEA-bord, MDF-plater og skiferstein. Det blir for MEG som å kjøpe Ferrari og sette på 175 dekk. Potensialet får man ikke ut, udiskutabelt.

Men her må jo alle gjøre som de tror er best og heller kalle de ledende hifi-skibenter i verden uvitende tullinger som blir påvirket av reklamen og annen hype. Da er jeg i samme kategori, og er lykkelig med det.

KW (og andre): Lykke til med alternative rack, håper at det lykkes. Selv kjøper jeg det jeg har tro på og som jeg vet fungerer hos meg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... det kan da ikke være noe galt i at andre forsøker å forklare/opplyse seg om de tekniske aspekter. Hadde det ikke vært for slike innfallsvinkler, hadde du aldri hatt muligheten til å kjøpe dine FiniteElement-produkter.. eller noen andre høyteknologiske hifiprodukter.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Som vanlig sklir debattene ut i meningsløse ordvekslinger hvor teorier blir satt opp imot hverandre. Jeg får meg ikke til å tvære ut om teorier innen fysikken og hvordan komponenter "muligens" reagerer på vibrasjoner. Det er ikke min tilnærming til musikk.

Alt jeg kan si er at mitt Finite-Elemente rack fungerer ypperlig og langt bedre enn noe annet jeg har prøvet.

Når et anlegg koster noen hundre tusener finner jeg det påkrevet at racket er av høy kvalitet. Så får andre mene hva de vil og påstå det motsatte på tross av at de aller fleste ikke har prøvet et rack av høy kvalitet.

Jeg synes at det pussig at man investerer store summer penger på høyttalere og elektronikk og plasserer det på IKEA-bord, MDF-plater og skiferstein. Det blir for MEG som å kjøpe Ferrari og sette på 175 dekk. Potensialet får man ikke ut, udiskutabelt.

Men her må jo alle gjøre som de tror er best og heller kalle de ledende hifi-skibenter i verden uvitende tullinger som blir påvirket av reklamen og annen hype. Da er jeg i samme kategori, og er lykkelig med det.

KW (og andre): Lykke til med alternative rack, håper at det lykkes. Selv kjøper jeg det jeg har tro på og som jeg vet fungerer hos meg.
Hei,

Jeg kjøpte nettopp et rack til en anseelig sum, når jeg da ser at hver plate i løst koster kr 1000 for en størrelse på 52x48 så vet jeg da at det er et "ripp off".
Det tilsier da for meg at både produsent og videreforselger har en god avanse her og det samme gjelder sikkert også for de som selger finite element.

Jeg har både forskjellige base plattformer, den første jeg kjøpte kostet vel ca 5k, videre har jeg diverse titan føtter, audioquest føtter, soundcare, black diamond racing cones.
Felles for de er at jeg ikke har fått noen helt stor aha opplevelse for noen av de.
Mulig har jeg ikke hørt nok etter, all denne testingen tar tid og er det først satt under en komponent så har det lett for å bli der, man merker det muligens best hvis man fjerner dem.

Når jeg ser på prinsippet mitt audio magic rack er konstruert eter, så vil jeg påstå at man ganske enkelt kan lage noe tilsvarende selv for en mye rimligere penge.
Finite element er nok noe vanskligere.
En annen ting er at et DIY rack stort sett er uselgelig på bruktmarkeded, men for de aller fleste så spiller det liten rolle.

Slik sett så er jeg uenig i det du skriver, å oppnå det fulle potensialet får man neppe til uansett, det blir det samme som at jeg sier at alle må kjøpe en powerplant, det er ikke et underlag som jeg har skiftet som har vert i nærheten av den oppgradering ren strøm til kilde gjorde.

Ledende hifiskribenter slipper nok å betale den prisen du og jeg må gjøre, mange har de vel på lån til "evig tid".


Mvh
Geir :)
 
J

Janpe

Gjest
... det kan da ikke være noe galt i at andre forsøker å forklare/opplyse seg om de tekniske aspekter. Hadde det ikke vært for slike innfallsvinkler, hadde du aldri hatt muligheten til å kjøpe dine FiniteElement-produkter.. eller noen andre høyteknologiske hifiprodukter.
For all del, jeg respekter i høy grad at andre har andre meninger og andre tilnærminger. Skulle bare mangle. Alt jeg hevder er at jeg er komfortabel med den løsningen jeg har valgt.

Jeg føler videre en viss "sinnsro" når jeg vet at utstyret kan fungere optimalt når jeg tross alt har investert et betydelig beløp i ett anlegg.
 
Topp Bunn