Bertram Beast reference

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Er det noen som har erfaring med disse forsterkerne som kan fortelle litt om lyd osv?
Dette er den som er basert på ICEPower 1000ASP.
Hva med byggekvalitet i forhold til de norske forsterkerne?

Hvordan er levetiden på ICEPower forsterkerene i forhold til de konvensjonelle?

Er det noen betenkligheter med å kjøpe et par år gamle BB?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
1
Se her for mine erfaringer med Beast:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...d=hifi1;action=display;num=1131284140;start=0

Viser også mye modding av blokkene med andre terminaler osv.

Levetid på elektronikk er like lang uansett trafoer el. ikke! Er ikke noe forskjell på ICE og annet.

Et par år gamle er vel ok, men hvis du leser tråden min ser du at det er MYE å hente på bedre kvalitet terminaler enn standard.

NB! Pass på at blokkene ikke er så gamle at de ikke er ASP, dvs. har switchmode power innebygget. De gamle ICE modulene hvor man måtte bygge power har ikke samme lydkvalitet som ASP-utgavene.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Det er de her det er snakk om.
De er vel eldre enn dine?

Står at det skal være ASP men?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
1
Hvis det stemmer at det er ASP (som det står) er de kurante.

Nye, med bedre HT terminaler (WBT Topline) lå vel på rundt 6500,-/stk. fra Danmark såvidt jeg husker.

Betydning av mine moddinger (viktigst først):

1. Elektrolytter (160VDC) tilkoblet gjennom pin 1 og 4 på en av multikontaktene.
2. Terminaler og internkabling.
3. Skikkelig ekstern strømkabel
4. Umoddet Beast.

T

tst

Guest
Jeg har hatt de som er til salgs på avforum, og det er ASP med sølvkabling helt ut i høyttalerkontaktene. Disse er verdt prisforlangende selv om boksene kanskje ikke er de peneste.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Jeg har hatt de som er til salgs på avforum, og det er ASP med sølvkabling helt ut i høyttalerkontaktene. Disse er verdt prisforlangende selv om boksene kanskje ikke er de peneste.
Hvorfor har de to sett med XLR terminaler?

K

kbwh

Guest
De bør i såfall bygges inn i kabinettet og fores av PSU i 1000ASP. Høyttalerleverandøren din bruker en slik løsning til sine "satellitter".

Tanken bak XLR ut er vel at man enkelt kan lenke sammen flere bokser som skal se det samme linjesignalet.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
16
Sted
Bærum
Er det noen som har erfaring med disse forsterkerne som kan fortelle litt om lyd osv?
Dette er den som er basert på ICEPower 1000ASP.
Hva med byggekvalitet i forhold til de norske forsterkerne?

Hvordan er levetiden på ICEPower forsterkerene i forhold til de konvensjonelle?

Er det noen betenkligheter med å kjøpe et par år gamle BB?
Dette har vært drøftet mye tidligere, se også test i Fidelity.

Min mening er at dette er en bra teknologi som er flott der det flg. er viktig:

- lav vekt
- lite strømforbruk
- lite varmeutvikling
- lav pris
- liten størrelse

Om lyd er viktigst er det ikke valget :)

Topp egnet for bil og bærbart, hytte etc. men klarer ikke hamle opp med godt transistor og spesielt ikke rør utstyr.

Men; ift. pris er det greie saker, men har man råd til skikkelig rørutstyr er det saker i en helt annen klasse.

Ole

K

kbwh

Guest
Om lyd er viktigst er det ikke valget :)
Hørt på maken! Om haiendovertoneglanslivsbejaendesiblanteretc. ikke er greia di er ICEpower det rette valget. Men trådstarter har kontroll på dette.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Hørt på maken! Om haiendovertoneglanslivsbejaendesiblanteretc. ikke er greia di er ICEpower det rette valget. Men trådstarter har kontroll på dette.
ICE bør testes før man kjøper for å si det slik. Det jeg har hørt hittil (har enda ikke fått hørt Lydmekks moddede vidunder) har ikke vært overbevisende. Det hadde ingeting med mangel av forvrengning og andre tilsetninger, men heller en slapp lyd uten bassdefinisjon. Og igjen, dette er mine foreløpige observasjoner.

T

theStig

Guest
Hmm... en kompis av meg mente mine ICEpower prototypes låt mer av rør enn noen rørforsterker han hadde hørt....

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Er det slik bassen i Summitene lyder? Bassene der drives av ICEpower200ASC hvis jeg ikke husker feil?
Det var på Merrimack fraEltek.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
5
Man kan da ikke sammenligne forsterkere hvis man ikke bruker samme referanseoppsett. Hvis man lytter på forsterker A på høyttaler B og forsterker C på høyttaler D, så sier forskjellene høyst sannsynlig mer om forskjellene mellom høyttalerne og hvordan de integrerer med rommet enn hvor forskjellige forsterkerne er.

T

theStig

Guest
Enig med Roffe her. Blir omtrent som å høre på et totalt ukjent oppsett, og så mene at strømkablene låter litt lyst.

B

Back_Door

Guest
Enig med Roffe her. Blir omtrent som å høre på et totalt ukjent oppsett, og så mene at strømkablene låter litt lyst.
Den setningen er det mange som burde lese om igjen og om igjen ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Kjenner det rommet og oppsettet gjennom 10 år, har sammenlignet med andre forsterkere så argumentasjonen blir tynn. Det er og blir noe rart med lyden så raskt man kommer over bassen, i bassen føles det greit ut, men ikke så stramt som andre forsterkere. i mine summit krasjet det fullstendig, men som det sies, Summit inneholder 2x 200ASP i hver høyttaler, en 200AP pr. titommer. Jeg vet ikke hva det er som forårsaker mine inntrykk av lite dynamikk og uoppløst diskant etc, men uansett så er det det jeg har opplevd.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Eller som å dra og høre på store Tannoy på et ukjent oppsett i ukjent rom, spille en sang av Lyle Lovett og uttale seg om høyttalerens kvaliteter?

T

theStig

Guest
Høyttaler og rom er de to tingene som påvirker lyden klart mest uten diskusjon, så det er i hvertfall sikrere å si noe om dette, enn f.eks om en kabel i et helt ukjent oppsett. Er du ikke enig?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Man kan da ikke sammenligne forsterkere hvis man ikke bruker samme referanseoppsett.  Hvis man lytter på forsterker A på høyttaler B og forsterker C på høyttaler D, så sier forskjellene høyst sannsynlig mer om forskjellene mellom høyttalerne og hvordan de integrerer med rommet enn hvor forskjellige forsterkerne er.
Jeg har skrevet tidligere at jeg har testet på Summit og at det gikk så utrolig på trynet, men som sagt, elektrostater og ICE er vel ikke noe relevant grunnlag da de ikke passer sammen av natur.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
429
Torget vurderinger
4
Høyttaler og rom er de to tingene som påvirker lyden klart mest uten diskusjon, så det er i hvertfall sikrere å si noe om dette, enn f.eks om en kabel i et helt ukjent oppsett. Er du ikke enig?
Enig der, bortsett fra at hverken rom eller høyttaler er ukjent da jeg har hørt oppsettet hundrevis av ganger.

T

theStig

Guest
Enig der, bortsett fra at hverken rom eller høyttaler er ukjent da jeg har hørt oppsettet hundrevis av ganger.
Det visste jeg jo ikke da... men uansett mener jeg at bra bass er en håpløs oppgave å få til fra Merrimac høyttaleren. Man burde kanskje heller vurdere en forsterkers basskvaliteter på en høyttaler som i seg selv har bra bass?

Selv synes jeg at ICE forsterkere spiller utrolig stram og veldefinert bass (på gode høyttalere), men det er nå bare meg.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
For å komme tilbake til ICE og Bertram da, så virker han temmelig "serviceminded".
Mine email's med mer eller mindre inteligente spørsmål ble villig vekk besvart til etter midnatt i går.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
5
Eller som å dra og høre på store Tannoy på et ukjent oppsett i ukjent rom, spille en sang av Lyle Lovett og uttale seg om høyttalerens kvaliteter?
Ja, det er uansett vanskelig å uttale seg om hvordan en enkeltkomponent i et oppsett spiller når man aldri har hørt noe av oppsettet før. Det er det som gjør det så vanskelig å gå rundt på messer. Man kan sjelden si noe om enkeltkomponenter, men under forutsetningen at utstilleren har gjort alt han/hun kan for å få det til å låte bra, så kan man jo si noe om man liker det eller ei.

Jeg sier ikke at du ikke har kjørt ICEpower i et kjent oppsett, Viking, men for meg virker det du sier om ICEpower-baserte effekttrinns lydkarakteristikk veldig fremmed. Er det nettopp noe som kjennetegner dem i samtlige oppsett jeg har hørt, så er det en meget god bassdefinisjon og uanstrengt kontroll. Er det noe sted man kan snakke om at andre forsterkere er bedre, så må det være i overtonene i diskanten på enkelte typer høyttalere, der det rett og slett kan bli en tanke rundt i kantene. (F.eks. på enkelte Martin Logan-konstruksjoner/oppsett).

T

theStig

Guest
Høyttalere og rom gjør ting med lyden som andre komponenter overhodet ikke gjør, så det er lettere å identifisere effekter som skyldes høyttalerne eller rommet. F.eks manglede bass eller meget skev klangbalanse skyldes aldri elektronikken med mindre det er noe feil med den. Sånn sett mener jeg det går an, med æren i behold, å si noe om en høyttaler og dens samspill med rommet OGSÅ i et ukjent oppsett. Men å si noe om elektronikken er mye mer usikkert.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
16
Sted
Bærum
For å si det med dine ord; Greia mi er rett og slett musikk. ICE har en mengde gode egenskaper, se listen i mitt innlegg. Men kjennetegnet er dessverre ikke lydmessige kvaliteter, men mange andre som er også er viktige for enkelte.

Det burde da ikke overaske noen at 2 monoblokker til kr 10-15.000.- blir slått i bakken av utstyr som koster 5 ganger så mye?
Som jeg har sagt før så var de Beast blokkene jeg hadde betydelig bedre enn forsterkere til samme pris kjøpt på Elkjøp (Yamaha), men troen på at man får High End på linje med utstyr til 5 ganger prisen ut av denne tildels opphypede teknologi burde vi kunne legge bak oss snart.
Det er meget mulig noe annet og bedre kommer etterhvert, det aner vel ingen andre enn spåmenn noe om. Dette er så langt i alle fall mine klare erfaringer, og de deler jeg gjerne med de som gidder lytte :)

Konklusjon; Lytt selv og hopp ikke på noen hype, heller ikke at ICE er High End nirvana for de med slank lommebok :)

Ole

K

kbwh

Guest
Jeg har hørt ICEpowerASP i et særdeles godt haiendfjasfritt anlegg.  Min konklusjon er at forsterkerene er gode nok til å konkurrere med de beste dersom man gjør enkle modifikasjoner med avkoblingskondensatorer i powersupplyet.

Topp Bunn